دانش آی آر
بررسي لايحه توزيع عادلانه فرصت‌ها و امکانات تحصيلي
تعداد بازدید : 35

وزیر علوم از بررسی لایحه پیشنهادی توزیع عادلانه فرصت‌ها و امکانات تحصیلی در آموزش عالی در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر منصور غلامی وزیر علوم در جلسه 344 شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی با اشاره به لایحه پیشنهادی توزیع عادلانه فرصت‌ها و امکانات تحصیلی در آموزش عالی، تأکید کرد: این لایحه به صورت گزارش و با ارائه داده‌ها به صورت خلاصه برای مطالعه و بررسی توسط اعضای شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها در اختیار دبیرخانه این شورا قرار گیرد.

وی تصریح کرد: دو وزارتخانه بهداشت، آموزش‌وپرورش و دانشگاه آزاد اسلامی پیشنهادات خود را قبل از برگزاری جلسه آتی به دبیرخانه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها ارائه دهند تا جمع‌بندی کارشناسی از این پیشنهادات تهیه و در دستور جلسه آینده شورا قرار و مورد بررسی قرار بگیرد.

دکتر غلامی با بیان اینکه بحث کلان آمایش آموزش عالی، ساماندهی آموزش عالی است، افزود: نظم‌بخشی، هدفمندسازی و کیفی‌سازی آموزش‌ها از اهداف آمایش آموزش عالی است.

وی ادامه داد: متأسفانه از دوره دبیرستان گرایش بیشتر داوطلبین به دلیل بازار کار و اشتغال به رشته‌های علوم تجربی است که این موضوع باعث ایجاد انباشت پشت کنکور شده است.
وزیر علوم به موضوع ساماندهی مراکز آموزش عالی اشاره کرد و تأکید کرد: اجرایی‌سازی این امر نیاز به بسترسازی فرهنگی و مدیریتی دارد.

 لزوم شفاف‌سازی آمار پذیرفته‌شدگان با اعمال سهمیه

به گزارش مرکز اطلاع رسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه جلسه دکتر محمود امانی طهرانی دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش تأکید کرد: برای بررسی جامع سهمیه‌ها باید جنبه‌هایی که تأثیرگذار است اما به صورت سهمیه نیست مانند تسهیلات جابجایی فرزندان اعضای هیئت علمی نیز در نظر گرفته شود.

وی به تجربه موفق طرح جذب نیرو از بوم برای بوم در دانشگاه فرهنگیان که چند سالی است اعمال می‌شود، اشاره کرد و گفت: در مورد حذف سهمیه بومی گزینی مطالعه و بررسی دقیق انجام شود.

دکتر امانی تأکید کرد: ضرورت دارد آمار پذیرفته‌شدگان با اعمال سهمیه شفاف‌سازی شود تا فضای منفی در این زمینه رفع شود.

بررسی سهمیه‌ها باید به صورت یکجا انجام شود 

همچنین علی اکبر حقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه سهمیه‌های کنکور به صورت یک منظومه است، گفت: بررسی سهمیه‌ها باید به صورت یکجا انجام شود نه به صورت تکی و برای حذف سهمیه بومی‌گزینی باید سهمیه‌های دیگر نیز در نظرگرفته شود.

وی به پرهیز از تصمیم عجولانه در مورد حذف سهمیه‌های بومی‌گزینی و دیگر سهمیه‌ها تأکید کرد و پیشنهاد داد: مطالعات دقیق کوتاهی در مورد کل سهمیه‌ها انجام شود و بعد تصمیم‌گیری نهایی شود.

همچنین دکتر شاهین آخوندزاده قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه سهمیه بومی‌گزینی مزایا و معایبی دارد، گفت: سهیمه بومی‌گزینی نیاز به اصلاح دارد و نباید به صورت کامل حذف شوند.

ضرورت اعمال سهمیه بومی‌گزینی در دانشگاه‌های محلی و منطقه‌ای

همچنین دکتر جبارعلی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت به سطح‌بندی دانشگاه‌ها توسط وزارت علوم اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی جامع در سطح بین‌المللی،  ملی، منطقه‌ای و محلی سطح‌بندی شدند.

وی تصریح کرد: رسالت یک مرکز آموزش عالی محلی باید ایجاد رشته‌های مورد نیاز منطقه و تقویت نیروی انسانی منطقه باشد.

دکتر ذاکری به ضرورت اعمال سهمیه بومی‌گزینی در دانشگاه‌های محلی و منطقه‌ای تأکید کرد و گفت: در راستای عدالت آموزشی سهمیه بومی‌گزینی برای دانشگاه‌های سطح یک نباید اعمال شود.

در ادامه دکتر محمدمهدی غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم به تفاوت شرایط تعداد مراکز آموزشی زمان تصویب مصوبه سهمیه بومی‌گزینی با حال حاضر اشاره کرد و گفت: در زمان تصویب مصوبه سهمیه بومی گزینی در کل کشور 445 مؤسسه آموزشی فعال بوده است و در سال 1396 تعداد مؤسسه آموزشی 2645 است.

در پایان دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز به سهمیه بهیاران اشاره کرد و گفت: بهیاران نمی‌توانند با داوطلبینی که رشته علوم تجربی خوانده‌اند رقابت کنند چرا که بهیاران 3 سال کتاب‌های مخصوص این رشته را مطالعه می‌کنند و باید از منابع درسی خود آزمون دهند.

وی درمورد بومی‌گزینی رشته‌های پزشکی خاطرنشان کرد: با اعمال این سهمیه نیروی پزشکی در مناطق خاص و محروم پذیرفته شده که منجر شده خیلی از این مناطق دارای متخصص باشند در صورتی که در گذشته این چنین نبود.

رئیس کمیسیون بهداشت پیشنهاد داد: نحوه اعمال سهمیه‌ها و انواع سهمیه‌ها در کشورهای جهان نیز ارزیابی و بررسی شود.

انتهای پیام 

تاریخ درج : 1399/05/04
منبع خبر : www.isna.ir
نام : شهر :