معاون دانشگاه و رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد جرئیات برنامهریزی آموزشی، پژوهشی و فناوری این دانشگاه در راستای «جهش تولید» را تشریح و تأکید کرد: در این زمینه برنامههای منسجمی به منظور ایفای نقش در «جهش تولید» کشور تدوین شده که شامل «جهش در تحقیقات هدفمند و مسئلهمحور» و «جهش در مهارتافزایی» است.
به گزارش ایسنا، دکتر بابک نگاهداری گفت: دانشگاه آزاد با داشتن سهم 38 درصدی از آموزش عالی کشور، در راستای رونق تولید اقدامات خوبی در سال گذشته انجام داده و در سال جاری مصمم است با ارائه راهکارهای «جهش تولید»، بخشی از منویات مقام معظم رهبری را عملیاتی کند.
وی با بیان اینکه «جهش تولید» نیاز اساسی و عامل اصلی رشد اقتصادی و عبور از تنگناها در شرایط حساس کنونی کشور است، اظهار کرد: «جهش تولید» نه تنها بر بهبود وضعیت اقتصادی جامعه و ارتقای سطح رفاه خانوارها تاثیرگذار است، بلکه با توجه به شرایط کنونی کشور، میتواند تأثیر بهسزایی در رفع مشکلات اشتغال جوانان، به خصوص فارغالتحصیلان دانشگاهی داشته باشد.
رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد با تأکید بر اینکه همراهی جامعه دانشگاهی برای تحقق رونق و جهش تولید، ضروری است، گفت: با توجه به اینکه یکی از پارامترهای مؤثر بر جهش تولید، ارتقای بهرهوری با تکیه بر نیروی دانش و فناوری است، رونق فعالیتهای دانش بنیان، تقویت ارتباط بین صنعت و دانشگاه و هدایت تحقیقات دانشگاهی به سوی پژوهشهای کاربردی و حل مسئله از جمله ملزومات «جهش تولید» است.
نگاهداری ادامه داد: یکی از مهمترین و مطمئنترین روشهای بهرهوری در فعالیتهای تولیدی، استفاده از نیروی انسانی دانشآموخته و متخصص است که مستلزم برخورداری از آموزش صحیح و علمی است و لازمه تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی متخصص، برنامهریزی برای آموزشهای تخصصی با هدف مهارتافزایی است.
وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد با داشتن ظرفیتهای فراوان در شبکه آزمایشگاهی و تحقیقاتی از جمله بیش از 11 هزار آزمایشگاه و کارگاه و بیش از 30 واحد پژوهشی در حوزه پزشکی و 160 واحد پژوهشی در حوزه غیرپزشکی، یکی از ارکان علمی کشور است، تصریح کرد: این دانشگاه قادر است با تکیه بر توان و ظرفیت علمی نیروی انسانی و امکانات و توان تجهیزاتی خود، در حل مسائل و مشکلات کشور گام های اساسی برداشته و در جهت توسعه و پیشرفت کشور به ویژه در مقاطع حساس و سرنوشت ساز، فعالانه به ایفای نقش بپردازد.
رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد با اشاره به رویکرد جدید این دانشگاه نسبت به مقوله پژوهش، تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و انجام پژوهشهای هدفمند و کاربردی، گفت: تقویت واحدهای پژوهشی و برگزاری دورههای آموزشی تخصصی کوتاهمدت آزمایشگاهی و کارگاهی، از اولویتهای موکد برنامههای حوزه پژوهش دانشگاه است. از جمله اقدامات انجامشده در این زمینه میتوان به مواردی ازجمله برنامهریزی برای برگزاری بیش از 690 عنوان دورههای آموزشی آزاد ویژه عموم اقشار جامعه از نیمه دوم سال 1398 تا شهریور سال 1399 اشاره کرد.
نگاهداری با بیان اینکه پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه به عنوان متولی حوزه پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی همه توان خود را در راستای تحقق و عملیاتی شدن «جهش تولید» بسیج کرده، اظهار کرد: در این زمینه برنامههای منسجمی به منظور ایفای نقش در «جهش تولید» کشور تدوین شده که شامل «جهش در تحقیقات هدفمند و مسئلهمحور» و «جهش در مهارتافزایی» است.
وی ادامه داد: شناسایی پتانسیلهای علمی و تجهیزاتی برای برگزاری دورههای آموزشی تخصصی آزمایشگاهی و کارگاهی در واحدهای دانشگاهی سراسر کشور، تدوین برنامههای جدید و دورههای آموزش تخصصی و مهارتافزایی ویژه منطبق با نیازهای آزمایشگاهها و کارگاهها و همچنین واحدهای تولیدی و صنایع کشور، پیگیری مؤکد جهت برگزاری دورههای تدوین و ابلاغ شده در مجموعه دانشگاه آزاد و نظارت مستمر بر کیفیت برگزاری دورههای آموزشی، از جمله موارد قابل اشاره در این برنامه است.
رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد با اشاره به معضل جهانی پاندمی ویروس کرونا که دنیا در حال حاضر درگیر آن است، تصریح کرد: ویروس کرونا زنگ خطری است که طبیعتاً در آینده خیلی از مسائل را تحت تاثیر قرار خواهد داد و بدیهی است که در برنامهریزیهای تحقیقاتی به این مسئله مهم و مسائل مشابه آن باید توجه داشت. نمیشود جهش تولید داشت مگر در صورتی که به این مسئله مهم فائق آییم یا زندگی با چنین پدیدههایی را بیاموزیم.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد، نگاهداری خاطرنشان کرد: در قالب شیوهنامه تولید دانش مواجهه با چالشهای حاصل از معضل جهانی کرونا و استخراج روش های کاربست این دانش و بررسی حکمرانی در جهان پساکرونا و در بستری که برای گفتگو و همفکری راه اندازی شده است در تالارهای گفتگو دانشگاه آزاد (http://cri.iau.ac.ir و http://forum.iau.c.ir) به دنبال بررسی این موضوع خواهیم بود. همچنین محققان وظیفه دارند در کنار تلاش برای کشف مسیرهای جدید درمانی، سبک زندگی با چنین پدیدههایی را ابداع و ترویج کنند تا با رعایت پروتکلهای ابداع شده در کنار اقدامات پژوهشی و ترویجی، به توسعه همهجانبه و جهش تولید دست یابیم.
انتهای پیام