اخبار
منبع : www.zoomit.ir

مسلما، خودروهای 4 چرخ از مدل‌های 3 چرخ، عملکرد بهتری دارند با این تفاسیر، اگه 6 چرخ به خودرو اضافه شود، نتیجه چه خواهد بود؟ مسلماً 6 بزرگ‌تر از 4 و از نگاهی ساده، حتماً هم بهتر است. مشخص نیست که مهندسان خودرو برای تولید خودروی 3 محوره و 6 چرخ به چه چیزی فکر می‌کنند، اما در هر صورت چند مدل فوق‌العاده از خودروهای 6 چرخ در طول تاریخ صنعت خودروسازی تولید شده است. بعضی کارشناسان معتقدند، قدرت مانور خودروهای 6 چرخ محرک، خصوصا در مسیرهای خارج جاده، بهتر از مدل‌های 4wd معمولی است. شاید هم، ظاهر تهاجمی و منحصربه‌فرد اولویت اول یک برند برای تولید خودروی 3 محوره باشد.

بدون توجه به هدف سازنده، باید قبول کرد که حضور چنین مدل‌هایی در خیابان‌ها و در کنار خودروهای 4 چرخ معمولی، بسیار جلب توجه می‌کند. ایده‌ی خودروهای 6 چرخ مربوط به چند سال اخیر نیست، بلکه از چند دهه پیش، این نوع خودروها حتی در مسابقات اتومبیل‌رانی هم استفاده شده‌اند.

در ادامه‌ی این مطلب، جذاب‌ترین خودروهای 6 چرخ تاریخ را معرفی می‌کنیم.

سیتروئن cx loadrunner

citroen cx loadrunner

محصول دهه  1970

cx سدان لوکس سیتروئن بود که از سال 1974 تا 1991 تولید شد و به واسطه‌ی طراحی آیرودینامیک، در آن دوران ظاهری متفاوت داشت. از این خودروی فرانسوی به‌عنوان آمبولانس، خودروی فیلم‌برداری، لیموزین و خودروی حمل روزنامه استفاده می‌شد. مدل لودلانر (loadrunner) سیتروئن cx به‌منظور انتقال روزنامه طراحی و تولید شد که در این کار هم بسیار موفق بود.تا قبل از دوران به‌وجود آمدن اینترنت در دهه‌ی 1970 و 1980، سیتروئن cx لودلانر مسئول پخش و توزیع روزنامه‌ها در فرانسه بود. قوای فنی لودلانر تغییری نکرده بود و همچنان از پیشرانه‌ی 4 سیلندر با حجم‌های 2 تا 2.5 لیتر استفاده می‌کر اما طول اضافه شده به حمل روزنامه‌های بیشتر کمک می‌کرد.

کارمایکل کوماندو – هایلندر

carmichael commando

محصول دهه 1970

در دهه 1970 و 1980 تولید مدل‌های سفارشی 6 چرخ بر اساس رنجرور رونق گرفته بود و درواقع بازار فروش این مدل‌ها هم وجود داشت. شرکت بریتانیایی کارمایکل (carmichael) در این دهه دو مدل 6 چرخ کوماندو و هایلندر را بر اساس محصول لندرور تولید کرد. هایلندر و کوماندو هر دو از قوای فنی رنجرور استاندارد استفاده می‌کردند و محور اضافه شده در آن‌ها محرک نبود. این دو مدل در قالب خودروهای اکتشافی، آتشنشانی و خدمات فرودگاهی استفاده می‌شدند. با اینکه محور سوم در این دو خودرو محرک نبود، اما با پخش شدن وزن بین 6 چرخ، عملکرد رنجرور در مسیرهای آف‌رود بهبود پیدا می‌کرد.

خودروی فرمول یک تیرل p34

tyrrell p34

محصول سال 1974

خودروی فرمول یک تیرل p34 حاصل خلاقیت و مهندسی درک گاردنر، مدیر بخش طراحی تیم تیرل (tyrrell) بود. هدف گاردنر از طراحی این مدل، استفاده از دو تایر کوچک در جلو برای افزایش چسبندگی و کاهش داونفوریس بود. برند گودیر (goodyear) تایرهای اختصاصی p34 با اندازه‌ی 10 اینچ را تولید کرد تا این خودروی جالب برای اولین بار در گرن‌پری اسپانیا سال 1976 مسابقه دهد. p34 در ابتدا عملکرد خوبی نشان، به‌طوری در گرن‌پری سوئد سال 1976، مقام‌های اول و دوم با این خودرو به تیم تیرل اِلف رسید و در پایان فصل 1977، مقام سوم تیمی با دو خودروی 6 چرخ کسب شد. p34b خودروی جدید تیرل برای فصل 1978 فرمول یک بود که به‌دلیل مشکلات تولید تایر و افزایش وزن به‌واسطه‌ی تغییرات قوانین، به مانند نمونه‌ی اول موفق ظاهر نشد. پس از این در قوانین مسابقات فرمول یک، تنها طراحی و ساخت خودروهای 4 چرخ مجاز اعلام شد.

پنتر 6

panther 6

محصول سال 1977

احتمالاً پس از دیدن تصاویر پنتر 6، اولین واژه‌هایی که به ذهنتان رسید است، عجیب و غریب باشد. این مدل خاص، محصول برند بریتانیایی پنتر وست ویندز (panther westwinds) است که سال 1977 تا 1978، فقط در دو دستگاه تولید شد. پنتر 6 از پیشرانه‌ی 8 سیلندر v شکل 8.2 لیتری کادیلاک به‌همراه دو توربوشارژر که جلوی اکسل عقب نصب شده بود و گیربکس 3 سرعته اتوماتیک، استفاده می‌کرد. پیشرانه‌ی کادیلاک، 600 اسب بخار قدرت را فقط به محور عقب ارسال می‌کند و دو محور جلو تنها مسئولیت فرمان‌پذیری دارند. پنتر 6 با هدف سواری لوکس و راحت با قیمت 39 هزار و 950 پوند (نزدیک به 51 هزار دلار) تولید شده بود؛ این مبلغ، دو برابر قیمت فراری 512bb بود که به‌همین دلیل فقط دو دستگاه از آن ساخته شد.

ساب 906

saab 906

محصول سال 1981

لیف ملبرگ طراح شناخته‌ی شده‌ی ساب (saab) است که سابقه تولید چند مدل مفهومی و سفارشی از خودروهای این برند سوئدی، در کارنامه خود دارد. ملبرگ یک دستگاه ساب 900 را تحویل گرفت تا با اضافه کردن 60 سانتی‌متر طول و 18 سانتی‌متر پهنا به آن، مدل خاص و 6 چرخ ساب 906 را تولید کند. از فضای ایجاد شده در بخش عقب ساب 906 برای نصب یخچال فریزر، کابینت گرم کن غذا،‌ سیستم صوتی با 16 بلندگو و تلویزیون استفاده شد. ساب 906 تنها یک مدل مفهومی و حاصل خلاقیت ملبرگ بود که متأسفانه امروز در اوراقی‌ها و قبرستان‌های خودروی سوئد قطعات باقی‌مانده از آن یافت می‌شود.

خودروی فرمول یک ویلیامز fw07d

fw07d f1 williams

محصول سال 1982

fw07d اولین تلاش مهندسان تیم فرمول یک ویلیامز برای ساخت خودرویی با 6 چرخ بود. برخلاف تیرل p34، خودروی ویلیامز در بخش عقب دو محور داشت و درواقع، چهار چرخ محرک بود. این خودرو که بر اساس مدل 4 چرخ fw07 ویلیامز طراحی شده بود در تست‌های پیش تولید رکورد شکنی کرد تا مهندسان ویلیامز ایده‌ی 6 چرخ را جدی بگیرند. شاید اگر تولید خودروی ویلیامز زودتر به پایان می‌رسید، امروز خودروهای 6 چرخ در فرمول یک جولان می‌دانند. در سال 1983، قوانین فرمول یک تغییر کرد و استفاده از سیستم چهار چرخ محرک و خودروی 6 چرخ، پیش از اتمام پروژه‌ی جذاب تیم ویلیامز ممنوع شد. پس از این، fw07d آخرین خودروی مسابقه‌ای 6 چرخ تاریخ شناخته شد.

هاسلر

hustler

محصول سال 1982

هاسلر (hustler) حاصل ذهن خلاق ویلیام تونز، طراح بریتانیایی استون مارتین لاگوندا و dbs بود. هاسلر در چند نسخه‌ی مختلف با پیشرانه‌ی سری a مینی و سیتم انتقال قدرت محور جلو در قالب خودروی کیت (kit-car) که باید توسط خریدار سرهم می‌شد، تولید شد. هاسلر در کنار مدل‌های دیگر این طراح شامل هانتزمن و هایلندر قرار می‌گرفت.  جالب این است که مدل هانتزمن بر اساس جگوار xj12 و با پیشرانه‌ی 12 سیلندر v شکل آن ساخته شد.

فورز آیبکس

foers ibex

محصول سال 1988

شرکت مهندسی انگلیسی فورز (foers) سال‌ها مشغول تولید خودروهای 6 چرخ بر اساس لندرور با نام آیبکس (ibex) در بریتانیا است. تولیدات این شرکت به‌عنوان خودروهای آتشنشانی، جنگلبانی و کشاورزی استفاده می‌شود. این مدل‌ها 6 چرخ محرک هستند و از پیشرانه‌های مختلف استفاده می‌کنند. نسل فعلی آیبکس از پیشرانه‌ی 2.4 لیتری توربو دیزل فورد و گیربکس 6 سرعته دستی بهره می‌برد.

دوج t-rex

dodge t-rex

محصول سال 1997

تی رکس، وانت پیکاپ مفهومی دوج (با تلفظ انگلیسی داج) در سال 1997 بود که بر اساس وانت رم (ram) ساخته شد. تی رکس به پیشرانه‌ی 10 سیلندر v شکل 8 لیتری کرایسلر مگنوم با سیستم انتقال قدرت به هر 6 چرخ مجهز شده بود که قدرت و گشتاور تولیدی آن هیچوقت اعلام نشد. فضای بار تی رکس 2.6 متر طول و قابلیت افزایش ارتفاع سیستم تعلیق آن تا 10 سانتی‌متر وجود داشت. تی رکس هیچوقت به مرحله‌ی تولید نهایی نرسید و تنها یک مدل مفهومی جذاب باقی ماند.

ترکول

trecol

محصول دهه 2000

شرکت روسی ترکول ( trecol) با هدف تولید خودروهای آف‌رود همه‌جارو به وجود آمده است. محصولات متنوع این برند، انواع شاسی‌بلندهای 4 و 6 محور متحرک با تایرهای بزرگ هستند که تقریباً در هر مسیری قابلیت مانور دارند. تایرهای بزرگ و بادکنکی مانند ترکول، فقط در مسیرهای خاکی ناهموار کاربرد ندارد، بلکه به شناور شدن خودرو روی آب و حرکت در گل و لای و مرداب‌ها هم کمک می‌کند. برخلاف ظاهر خشن و خاص، ترکول از پیشرانه‌ی 8 سیلندر بزرگ و پرقدرت استفاده نمی‌کند. 4 سیلندر 2.4 لیتری توربو دیزل با نهایت قدرت 130 اسب بخار، قلب تپنده‌ی این خودروی همه تن حریف روسیه است؛ ترکول از آن دست خودروها است که به بهترین نحو از قدرت پیشرانه استفاده می‌کند و حتی یک اسب بخار هم بدون مسئولیت و جهت خودنمایی نیست.

کوینی c6w

covini c6w

محصول سال 2004

همانند پنتر 6، covini c6w هم با الهام از مدل تیرل p34 ساخته شد است. پروژه‌ی c6w از سال 1974 توسط شرکت مهندسی ایتالیایی کوینی کلید خورده اما به‌دلایل مختلف همیشه با تأخیر مواجه شده است. سرانجام در سال 2003 تولید این مدل از سر گرفته شد تا نمونه‌ی پروتوتایپ یک سال بعد رونمایی شود. در حقیقت این خودروی 6 چرخ مجهز به پیشرانه‌ی 8 سیلندر v شکل 4.2 لیتری آئودی با قدرت 434 اسب بخار هنوز هم در حال توسعه است. کوینی c6w با نهایت سرعت نزدیک به 300 کیلومتر بر ساعت،‌ سقف کروک، ظرفیت اتاق دو سرنشین و قیمت پایه 400 هزار دلار در دسترس است.

آرگوکت فرانتیر

argocat frontier

محصول سال 2006

برند بریتانیایی آرگوکت (argocat) از سال 1967 تا امروز در حال تولید انواع خودروهای همه‌جارو بوده است. محصولات آرگوکت با تایرهای آف‌رود، بدنه‌ی سبک وزن و فرمان هندل مانند شناخته می‌شوند و انواع 4 چرخ، 6 چرخ و 8 چرخ آن نیز موجود است. مدل فرانتیر سال 2006 رونمای شد؛ این مدل که مناسب عبور از مسیرهای خاکی و آبی است، از پیشرانه‌ی 747 سی‌سی هواخنک با قدرت 23 اسب بخار استفاده می‌کند. نهایت سرعت آرگوکت فرانتیر در مسیرهای خاکی و آبی به‌ترتیب برابر 35 و 5 کیلومتر بر ساعت است.

مرسدس‌بنز g63 amg 6×6

mercedes benz g63 amg 6×6

محصول سال 2013

شاید محبوب‌ترین خودروی 6 چرخ تولیدی، محصول جذاب و سرسخت مرسدس باشد. این مدل از سال 2007 به‌عنوان خودروی نظامی ارتش استرالیا تولید می‌شد اما سپس در قالب یک خودروی جاده‌ای برای فروش عمومی هم در دسترس قرار گرفت. مرسدس g63 amg با 6 چرخ و 3 محور از پیشرانه‌ی 8 سیلندر v شکل 5.5 لیتری با دو توربوشارژر و قدرت بیش از 530 اسب بخار استفاده می‌کند. تایرهای آف‌رود 37 اینچ، و افزایش طول، پهنا و ارتفاع آن در برابر g63 استاندارد از ویژگی‌های جالب توجه این مدل است. هر 6 چرخ این مدل محرک هستند که در کنار 5 قفل دیفرانسیل، عبور با آن در هر مسیری ممکن می‌شود. مرسدس‌بنز amg g63 با 6 چرخ فقط در اروپا و با قیمت پایه 370 هزار پوند (حدود 472 هزار دلار) عرضه شد؛ یک نمونه از این مدل سال 2016 در آمریکا، یک میلیون دلار قیمت خورد.

کان دیفندر فلایینگ هانتزمن

land rover defender 6by6 / لندرور دیفندر 6 چرخ

محصول سال 2015

شرکت تیونینگ و طراحی بریتانیایی کان دیزاین (kahn design)،‌ به تولید انواع مدل‌های خاص و سفارشی لندرور شهرت دارد. مدل 6 چرخ دیفندر فلایینگ هانتزمن (defender flying huntsman) نمونه‌ی سفارشی این شرکت است که در مقایسه با لندرور دیفندر استاندارد، 1200 میلی‌متر در طول و 150 میلی‌متر در پهنا افزایش داشته است. پیشرانه‌‌ی 6 سیلندر v شکل 6.3 لیتری شورولت با قدرت 430 اسب بخار قلب تپنده‌ی این لندرور دیفندر 6 چرخ است. این مدل با قیمت پایه‌ حدود 325 هزار دلار فروخته می‌شود. بسیاری از کارشناسان مهندسان کان دیزاین را به الگوبرداری بیش از حد از محصول 6 چرخ مرسدس‌بنز متهم می‌کنند.

هنسی ولوسی رپتور

hennessey velociraptor 6x6

محصول سال 2017

وانت پیکاپ فورد f-150 پرفروش‌ترین خودروی بازار آمریکا است که مهندسان هنسی (hennessey) با تولید مدلی ویژه، محبوبیت آن را بیشتر از گذشته کرده‌اند.

ولوسی رپتور (velociraptor)، هیولای 6 چرخ هنسی از پیشرانه‌ی 8 سیلندر v شکل توئین توربوشارژ با قدرت 600 اسب بخار استفاده می‌کند که البته امکان انتخاب مدل 700 اسب بخاری آن هم وجود دارد. چرخ‌های محور وسط ولوسی رپتور، دقیقاً در جای همان چرخ‌های محور عقب فورد f-150 رپتور قرار دارند. تیم مهندسی هنسی با اضافه کردن 76 سانتی‌متر دیگر به طول این وانت، محور سوم 6.35 سانتی‌متری را در کنار کمک‌فنرهای بیشتر قرار داده‌ است. تمام قدرت و گشتاور ولوسی رپتور توسط جعبه‌دنده‌ی 10 سرعته استاندارد به دو محور عقب فرستاده می‌شود. قیمت این وانت 6 چرخ و پرقدرت آمریکایی، از 349 هزار دلار شروع می‌شود.

دویل 60

devel 60

محصول سال 2017

شرکت تازه تأسیس عربی دویل موتورز (devel motors) علاوه بر پروژه‌ی ابرخودروی 5000 اسب بخاری، اخیراً شاسی‌بلند 3 محوره‌ی دویل 60 را هم رونمایی کرد. دویل 60 ترکیبی از یک شاسی‌بلند جاده‌ای و نظامی است که از پیشرانه‌ی 8 سیلندر v شکل 6.7 لیتری توربو دیزل با قدرت 700 اسب بخار استفاده می‌کند. بر اساس ادعای مقامان دویل، این مدل با نهایت سرعت محدود شده به 150 کیلومتر بر ساعت، ظرفیت 6 سرنشین، دوربین دید در شب و سیستم تعلیق مستقل پیشرفته در زمان 5.8 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

رنجرور slt

range rover slt

محصول سال 2018

حدود چهار ماه پیش بود که برند آلمانی t.fotiadis design از پروژه‌ی جذاب، رنجرور 6 چرخ و 3 محوره رونمایی کرد. این مدل ویژه با هدف پیوند بین خودروهای 6 چرخ لوکس با قایق‌های تفریحی ساخته می‌شود. رنجرور slt با ابعاد 6.2 متر طول، 2.1 متر پهنا و 1.8 متر ارتفاع به رینگ‌های اسپرت و بزرگ 20 اینچ، کیت بدنه‌ی اختصاصی و قوای فنی هیبرید، بنزینی و دیزل مجهز است. در واقع پیشرانه‌های 4 سیلندر 2 لیتری پلاگین هیبرید، 8 سیلندر v شکل 4.4 لیتری دیزل و 8 سیلندر v شکل 5 لیتری سوپرشارژ گزینه‌های انتخابی قوای فنی رنجرور slt هستند. این مدل منحصربه‌فردر و زیبا ماه آینده در نمایشگاه قایق‌های تفریحی موناکو به‌نمایش عمومی گذاشته می‌شود.


طراحی وب سایتفروشگاه اینترنتیطراحی فروشگاه اینترنتیسیستم مدیریت تعمیر و نگهداریسامانه تعمیر و نگهداری PM سامانه جمع آوری شناسنامه کامپیوتر سیستم جمع آوری شناسنامه کامپیوتر سیستم مدیریت کلان IT طراحی وب سایت آزانس املاک وب سایت مشاورین املاک طراحی پورتال سازمانی سامانه تجمیع پاساژ آنلاین پاساژ مجازی



جدیدترین اخبار

نام : *

پیغام : *

 
سیستم تعمیر و نگهداری بهبود - PM