برگزاری كنسرتهای موسیقی كلاسیك در فضای مجازی اینترنت رواج مییابند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامهی نیویوركتایمز در یكی از كنسرتهای تالار مجازی «آرت دكو» هنرمندان با حضور دهها تماشاگر مجازی روی اینترنت، به صورت زنده به اجرای آثار خود پرداختند. این كنسرت بر روی تارنمای مشهور و پرطرفدار «second life» یا زندگی دوم برگزار شده است.
هماكنون برگزاركنندگان موسیقی كلاسیك در سراسر دنیا با ساختن یك جزیرهی مجازی روی این شبكه به اجرای آثار خوانندهی مزو سوپرانو - ماریا مالیبران - پرداختند، كه هماكنون در حال برگزاری تور دور اروپای كنسرتهای خود است.
گفتنی است: این اجرا به صورت زنده از این تارنما پخش شد.
ماه می گذشته (اردیبهشتماه) نیز نوازندهی معروف پیانو، لنگ لانگ، به اجرای مجازی و زنده، با حضور تماشاگران مجازی پرداخت. مردم به شكل كارتونی در تارنمای second life میتوانند در اجراها نیز حضور یابند.
اركستر لیورپول لیدز پس از اركستر تازهكار سمفونیا لیدز در انگلستان و اركستر «رد» در كلیولند، سومین برگزاركنندهی مجازی موسیقی روی اینترنت بود.
این اجراها با مشكلاتی نیز همراه هستند، برای مثال اجرای نوازندهی هلندی از سونات «اندوهگین» یا «پاتتیك» بتهوون بسیار خوب بود؛ ولی تصویر انگشتهای دست او روی كلیدهای پیانو محو میشد.
رییس مركز آموزشهای سازمانی در شركت مشاورهیی امكارت كه به اجرای گروه «رد» كمك كرده بود، میگوید: این وسیله بسیار عجیب است. مانند این است كه شما همزمان به برنامهی عروسكی و رادیو گوش میكنید؛ ولی سرعت حركات با صدا همخوانی ندارد. هر یك از گروههایی كه تاكنون اجرا داشتهاند، روش گوناگونی را به كار گرفتهاند. لیدز از اجرای زنده و «رد» روش نمایش و پخش تلویزیونی را انتخاب كرد؛ ولی لیورپول در روشی ارزان و كمهزینه از یك دوربین ثابت استفاده كرد.
رهبر گروه «رد» میگوید: این روش بسیار جالب است؛ ولی میتواند تا 200هزار دلار هزینه داشته باشد. كیفیت آثار بسیار خوب بود؛ ولی به دلیل محدودیتهای موجود در قرارداد نوازندگان، تنها یك اجرا از این كنسرت پخش شد.
گروه لیورپول نیز برای اجرای خود 16هزار دلار هزینه كرد، كه تنها ششهزار دلار از آن صرف خرید
«سیم» شد. (سیم واحد اندازهگیری زمین در second life است) این گروه نیز در یك نوآوری فرصت خرید سهام حق اجرای گروه را به اعضای این گروه داد.
مدیر اجرایی، ارتباطات و بازاریابی گروه كه قصد برپایی اجراهای بیشتری دارد، میگوید: ما میتوانیم از هر چیزی كه میخواهیم، در شبكه استفاده كنیم.
اینگونه اجراها محدودیتهایی را نیز به همراه دارند؛ مثلا هر واحد سیم تنها گنجایش حضور 50 تا 70 تماشاگر را دارد و با اینكه گروه لیورپول دو سیم را برای تالار خود خریده و اجراهای خود را در مناطق دیگر این پایگاه نیز پخش كرده است، تماشاگران كمی را به خود جلب كرد.
دیگر شنوندگان این كنسرت گفتند كه در اتصال به شبكه مشكلی نداشتند و در پایان اجراها نیز با حضور در رستورانها و بارهای شبكه و پرسش و پاسخ با رهبر گروه - واسیلی تبرنكو - هیچ نقصی وجود نداشت.
با اینكه اجرای موسیقی روی این شبكه بسیار رایج شده است، ولی هنوز هم كمبودهایی فنی بسیاری در این شبكه وجود دارد.
مایكل تیلسون از دوستان نزدیك گروه لیندون لبفر است، كه از پایهگذاران این پایگاه هستند و هر دو از طرفداران جدی كتاب «اسنوكرش»، كه این پایگاه از آن الهام گرفته شده است.
تیلسون میگوید: این كار هنوز در مرحلهی آزمایشی قرار دارد. من با دوستان خودم برای پیشرفت این كار سرگرم گفتوگو هستیم.
مدیرعامل شركت رسانهیی یونیورسال میوزیك گروپ میگوید: بلیتهای ما كامل فروش نرفتند. هنوز روشهای ارتباط با مردم را در second life آزمایش میكنیم، تا از كاربردی بودن آنها مطمئن شویم. واكنشها در برابر این اجرا متفاوت بودند، برخی از صدای بلند قطعهی اجراشده شكایت میكردند و برخی دیگر نیز آن را تنها یك قطعهی سر و صدای آزاردهنده توصیف كردند.
پایهگذار آكادمی آنلاین موسیقی - دیوشوآرتز - میگوید: همیشه آرزوی اجرای موسیقی كلاسیك برای تماشاگران بیشتر و در یك شهرك موسیقی كلاسیك روی second life را داشتم؛ با این حال او تلاش میكند تا آثار تازهتری اجرا كند.