متن زیر چكیده می باشد، برای دریافت متن كامل مقاله بر روی فایل مقاله كلیك كنید
یا عدم جواز تكلیفى و وضعى تفسیر، نقاط اشتراك متعددى دارند. جمعى در میان فریقین، به عدم جواز تفسیر حكم داده اند; ولى اكثر آنان فهم قرآن را میسور و تفسیر را روا مى دانند. با مقارنه ادله عدم جواز تفسیر به دو نقطه مشترك دست مى یابیم: دلیل بر عدم جواز تفسیر كه مستند به روایات نهى از تفسیر به رأى است و عدم دلیل بر جواز تفسیر كه مبتنى بر این ادعاست كه شیوه قرآن در رساندن پیام هایش ویژه و از محاورات عرفى و سیره عقلا در تمسك به ظواهر الفاظ، بیرون است. آنان كه تفسیر را روا مى دانند با استناد به آیات و روایات متعدد اثبات كرده اند كه روش قرآن در مقام تخاطب همسان با سیره عقلاست و در پرتو همین ادله نیز، معناى واقعى روایات نهى از تفسیر را آشكار سا خته ا ند.