مقاله ها
نویسنده : فاطمه هداوندخانی، دكتر هادی بهرامی، فاطمه بهنیا، مژگان فرهبد، دكتر مسعود صالحی
بازدید : 691

متن زیر چكیده می باشد، برای دریافت متن كامل مقاله بر روی فایل مقاله كلیك كنید

 هدف: یكی از مشكلات رایج در مدارس كودكان كم توان ذهنی اختلالات دست نویسی است. هدف از این پژوهش بررسی ارتباط تحلیل فضایی و دست نویسی در دانش آموزان كم توان ذهنی است.

روش بررسی: در این پژوهش كه از نوع مطالعات توصیفی مقطعی و به روش همبستگی است، كلیه 126 دانش آموز كم توان ذهنی (53 دختر و 73 پسر) در دامنه سنی 9 تا 19 سال كه در سال تحصیلی 85-1384 در پایه های اول تا پنجم ابتدایی در مدارس استثنایی شهرری مشغول به تحصیل بودند، به روش تمام شمار شركت نمودند. برای همه دانش آموزان چك لیست دست نویسی محقق ساخته و نیز خرده آزمون طراحی با مكعب های وكسلر اجرا شد. داده ها با استفاده از آزمونهای آماری تی مستقل، یومن ویتنی، كروسكال والیس و همبستگی اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها: ضریب همبستگی ثانوی كندال نوع C نشان داد كه بین دست نویسی و تحلیل فضایی رابطه مثبت معنی دار وجود دارد (305/0=r و 0001/0P<). همچنین تحلیل فضایی با اندازه حروف نسبت به هم (007/0P<)، با اندازه كل نوشته (0001/P<) و با روی خط نویسی(002/0P<) رابطه مثبت معنی دار دارد.

نتیجه گیری: وجود ارتباط بین تحلیل فضایی و دست نویسی مبین این امر است كه به منظور بهبود خوانایی دست نویسی دانش آموزان كم توان ذهنی در مقوله های اندازه حروف نسبت به هم، اندازه كل نوشته و روی خط نویسی، مداخلات درمانی در زمینه تحلیل فضایی الزامی است.


 


طراحی وب سایتفروشگاه اینترنتیطراحی فروشگاه اینترنتیسیستم مدیریت تعمیر و نگهداریسامانه تعمیر و نگهداری PM سامانه جمع آوری شناسنامه کامپیوتر سیستم جمع آوری شناسنامه کامپیوتر سیستم مدیریت کلان IT طراحی وب سایت آزانس املاک وب سایت مشاورین املاک طراحی پورتال سازمانی سامانه تجمیع پاساژ آنلاین پاساژ مجازی

نام : *

پیغام : *

 

سامانه جمع آوری شناسنامه کامپیوتر تجمیع
طراحی پرتال سازمانی - بهبود پورتال
طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای بهبود