به گزارش ایانا عضو هیات انتخاب جشنواره ملی بستهبندی با رویکرد صادرات با اعلام این مطلب گفت: کالاهای مصرفی کمدوام با بستهبندی سهبعدی تاثیر بیشتری بر افزایش تقاضا خواهد داشت.
مصطفی میرفندرسکی افزود: در این دوره از جشنواره، طرحهایی که دارای مشخصههای سهبعدی باشند، ارائه نشد اما در دورههای بعد علاوه بر مبحث گرافیک باید بحث بستهبندی سهبعدی نیز مورد توجه قرار گیرد.
وی خاطر نشان کرد: نتیجه بسیار برجسته این جشنواره، شناسایی متقابل طراحان ماهر بستهبندی کشور از یک سو و دستاندرکاران تولید و صادرات کالاهای نیازمند بستهبندی موفق از سوی دیگر است.
او اظهار کرد: پشتیبانی انجمن گرافیستهای ایران که با معرفی گرافیستهای مجرب و کارشناس در هر دو بخش انتخاب اولیه و گزینش نهایی شرکت داشتند، به ارتقای کیفی این فعالیت کمک شایانی کرده است.
میرفندرسکی ادامه داد: با توجه به سال اول برگزاری این مسابقه، حجم و کیفیت آثار ارائه شده، مثبت بوده و قطعاً برگزیدگان نهایی میتوانند نمونه خوبی از پتانسیل طراحی گرافیم ما در بخش بستهبندی باشند.
مشاور سابق یونیدو (سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد) درباره کاربردی بودن طرحهای ارائه شده به جشنواره گفت: کاربردی بودن کارها، تابع فرمول عرضه و تقاضا است و محصولات عرضه شده در بستهبندی نیز طبیعتاً برای بازار تقاضا ساخته میشود برای اینکه تقاضای بازار به درستی پاسخ داده شود، پارامترهایی وجود دارد که یکی از آنها، زیبایی گرافیک است.
وی همچنین تاکید کرد: طراحی بستهبندی باید با فرهنگ مصرفکننده هماهنگ باشد و طراح باید درباره ذائقه مصرفکنندگان کالا تحقیق کرده باشد.
میرفندرسکی، مبنای کار در طراحی بستهبندی را داشتن دید خلاقانه دانست و گفت: کار خلاقه، استاندارد بینالمللی ندارد و به ذوق و هنر گرافیست بستگی دارد. ذائقه و اطلاعات ما در این باره مثل کشورهای پیشرفته شکل نگرفته است متاسفانه در ایران بسیاری از طرحها از روی نمونههای مشابه خارجی کپیبرداری میشود.
جشنواره ملی طراحی بستهبندی با رویکرد صادرات با هدف مشارکت بخش خصوصی به منظور تحقق اهداف سند چشمانداز بیست ساله توسعه کشور، افزایش فرصتهای شغلی در حوزههای کاری مرتبط با بستهبندی، شناسایی استعدادها و افکار خلاق و معرفی آنها به جامعه، ارتقاء سطح افزوده در کالاهای صادراتی، ارزیابی توانمندیهای گرافیک ایران در زمینه طراحی بستههای صادراتی، برقراری ارتباط تجاری بین پدیدآورندگان آثار و متقاضیان و آمادگی و زمینهسازی برای حضور در مسابقات بینالمللی مشابه برگزار میشود.
نمایشگاه طراحی بستهبندی از روز شنبه 13 بهمن ماه آغاز به کار کرده و تا روز 18 بهمن ماه ادامه خواهد یافت. همچنین آثار برگزیده 27 بهمن ماه در تالار وحدت معرفی میشود و برندگان جوایز نفیسی دریافت میکنند