صفحه اصلی

آرشیو مقاله ها

آرشیو اخبار

همکاری با ما

تماس با ما
 
عنوان خبر
 
  
 
سامانه جمع آوری خودکار تجهیزات IT
افرنگ نیوز مجله زندگی
مجتمع آموزشی شایگان
هر روز صبح جدیدترین اخبار در افرنگ نیوز کلیک کنید ...
چرا سازمان امور اجتماعي درجهت کاهش آسيب‌هاي اجتماعي موفق عمل نکرده است؟
چند توصيه براي پيشگيري از نيش حشرات در فصل گرما
800 هزار بيمار مبتلا به صرع در کشور/ دارو حرف اول را مي‌زند
4 نشانه مسموميت خورشيدي
تبليغ کالاهاي آسيب رسان به سلامت مردم از صدا و سيما پيگيري مي شود
ايستاده غذا خوردن بر درک طعم غذا تاثير مي گذارد
عواقب خطرناک باقي ماندن اشيا خارجي در پوست
چطور مي‌توان سلول‌ بنيادي اهدا کرد؟
کودکان بي‌هويت عامل افزايش آسيب‌هاي اجتماعي
هفت بلايي که سيگار بر سر پوست مي آورد
همه چيز درباره دانه‌هايي شفابخش!
نکاتي مهم درباره سونوگرافي بارداري
افزايش سرانه مصرف توليدات تراريخته بازي با سلامت مردم است
احتمال فروش ماهي‌هاي مسموم در بازار چابهار/ مردم در خريد دقت کنند
آنتي بادي‌ها عامل درد در رماتيسم مفصلي هستند
سوال هايي درباره کاهش وزن
معيشت کولبران را نابود کرده‌ايم
خنک ماندن در هواي گرم با مصرف 8 گزينه غذايي کم قند!
عکس/ تغيير شکل جمجمه به دليل کار زياد با موبايل
دلايل خودکشي‌هاي دو دهه اخير
A.A.C/ نگهداري موتور خودرو
تعداد بازدید : 5734
 
  


مواظبت از قطعات و قسمتهاي مختلف خودرو و به خصوص موتور آن يكي از مهمترين نكاتي است كه دارندگان خودرو بايد بسياربه آن توجه كنند. در زير نكاتي چند در مورد نحوه نگهداري از قسمتهاي مختلف موتور خودرو و معايبي كه در موتور ممكن است ايجاد شود به صورت سوال آورده مي شود. در صورتيكه رانندگان اين نكات را رعايت و اين معايب را به موقع رفع كنند خودرو سرحال و چابكي خواهند داشت.

1.سوپاپ سوخته يعني چه؟

در خودرو زماني سوپاپ سوخته محسوب مي شود كه ديگر توانايي نشت گيري مناسب نداشته باشد. اين حالت غالبا در مورد سوپاپ خروجي (اگزوز) روي مي دهد زيرا اين واشر زودتر داغ مي شود.

نشانه سوختن سوپاپ از طريق تست تراكم(فشار) سيلندر مشخص مي شود. اگر سيلندر تراكم كم يا بدون تراكم باشد، نشان از اين است كه سوپاپ خوب نشتي نمي گيرد. سوپاپ غالبا كاملا نمي سوزد بلكه به صورت خشهايي يا پوسيدگي آهن بر روي واشر نمايان مي شود.

براي حل اين عيب معمولا سرسيلندر را باز كرده و سوپاپ را با يك سوپاپ نو جايگزين مي كنند. بهتر است در اين موارد سوپاپهاي ديگر را نيز چك كرد چرا اگر يكي از سوپاپهاي از كار افتاده است قاعدتا واشرهاي ديگر نيز در آستانه از كار افتادن خواهند بود.

- دليل سوختن سوپاپ چيست؟

دلايل متعددي براي وسوختن سوپاپ وجود دارد. يكي از آنها همان جرم گرفتگي هاي معمولي است. موتورهايي كه چندين كيلومتر مستهلك شده اند معمولا فلزسطحي وكفي سوپاپ در اثر گرماي حاصله از حركت پيستون موتور تحليل مي رود. در اين حالت سوپاپ خروجي بيشتر گرماي خود را به فلز كفي مي دهد و وقتي كه فلز كفي و سطحي تحليل رفته باشند سطح تماس بسيار كوچك مي شود و سوپاپ شروع به داغ شدن مي كند. درنهايت گرماي حاصله باعث مي شود كه فلزضعيف شده و تكه تكه شود. در اين موقع نقاط گرمي بر روي سطح آن ايجاد مي شود كه خود به فرايند سوخته شدن كمك بسياري مي كند. در اين حالت تراكم داخل سيلندر خودرو كم مي شود و پيستون به كندي يا اصلا كار نمي كند كه منجر به از كار افتادن يا سخت كار كردن موتور مي شود.

سوپاپ خروجي معيوب علاوه بر موارد فوق در توليد گازهاي مخرب بيشتر و امكان ورود بنزين سوخته نشده به اگزوز مي شود. بنابراين مي توان گفت كه خروج بيش از حد هيدروكربن از اگزوز نيز مي تواند يكي از علائم سوختن سوپاپ باشد.

همچنين سوپاپ مي تواند بر اثر كم شدن فاصله آن به دلايلي مانند تنظيم نادرست، جرم گرفتگي بادامكها بسوزد. عدم بسته شدن كامل سوپاپ منجر مي شود كه هواي فشرده شده سيلندر نشت كرده و موتور بيش از حد گرم شود.

به علاوه سوختن سوپاپ مي تواند ناشي از هر عاملي كه منجر به بالا رفتن دماي موتور و دماي احتراق شود باشد. اين عوامل شامل مواردي مانند مشكل سيستم خنك كننده موتور، احتراقهاي غير معمول مانند احتراق سريع يا پيش احتراق، عدم گردش صحيح گاز در اگزوز و يا مخلوط شدن سوخت مي تواند باشد.

تحليل سوپاپ- به خاطر وجود جرمهاي بيش از حد در كفي سوپاپ ممكن است به درون سري آن كشيده شود كه به اين حالت پس رفت واشر گفته مي شود. اين حالت باعث مي شود كه فاصله مجاز سوپاپ از بين برود كه نهايتا منجر به نشت و سوختگي سوپاپ مي شود. اين حالت بيشتر در خودروهاي قديمي كه براي استفاده از بنزين بدون سرب طراحي نشده اند روي ميدهد- خودروهاي قبل از 1975. در آن زمان كه بنزين سربدار استفاده مي شده است سرب موجود در اين بنزين ها مانند حلالي جرم كفي را كاهش مي داده است. اين موتورهاي قديمي كفي سوپاپ سختي نداشتند و بسياري از آنها زمانيكه از بنزين بدون سرب در انها استفاده شد مشكل جرم گرفتگي سوپاپ پيدا كردند. بنابراين اگر شما خودرويي قديمي داريد بايد از جايگزيني كاربردي براي سرب استفاده كنيد و يا كفي سوپاپ خود را با نوع محكمتر آن جايگزين كنيد.


2. آيا از کار افتادن واشر سرسيلندر1 مشکل ساز است؟

به سه دليل اين عيب مي تواند مشکل ساز باشد اولا اينکه تعمير اين عيب هزينه بالايي دارد ثانيا اين عيب مي تواند حاکي از عيب ديگري باشد و ثالثا تعمير عيب ثانويه نيز هزينه مضاعفي براي شما خواهد داشت.

واشر سرسيلندر واشري است که فاصله بين سرسيلندر و بلوک سيلندر را نشت گيري مي کند. وقتي اين واشر از کار مي افتد يا به اصطلاح "مي سوزد" باعث مي شود که تراکم هواي درون سيلندرها به سيلندرهاي مجاورشان راه يابد و يا به بيرون نشت کند.

چرا واشر سرسيلندر مي سوزد؟

واشر سرسيلندر معمولا در "نقطه ضعف" خود که باريک ترين ناحيه بين سيلندرهاي مجاور است از کار مي افتد. در اين حالت واشر شکاف بر مي دارد يا مي سوزد و اين باعث مي شود که فشار هوا به سيلندر مجاور نشت کند و اين منجر به کاهش شديد قدرت موتور که قابل چشم پوشي نيست مي شود- موتور دراين حالت کار مي کند ولي بسيار ضعيف.

در اين حالت واشر باعث خروج ماده خنک کننده موتورمي شود که اين نيز علامت خوبي نيست زيرا منجر به رقيق شدن روغن مي شود و فرسايش را تسريع مي کند. اگر به ميزان معيني ماده خنک کننده به درون سيلندر راه يابد ممکن است موجب "آب روغن قاطي کردن" شود که اين حالت مانع گرديدن موتور در موقع استارت زدن مي شود.

شرايطي مانند دماي بالاي موتور يا احتراق ناقص نيز ممکن است منجر به از کار افتادن واشر سرسيلندر مي شود. نصب نادرست نيز عامل ديگر اين مسئله است. اگر کسي که اين واشر را نصب مي کند مهره هاي سرسيلندر را در جهت درست و به اندازه کافي نگرداند باعث ميشود که واشر نشت کند و از کار بيافتد. علاوه بر اين اگر سرسيلندر وبلوک سيلندر در محل اوليه نصب آنها به اندازه کافي تميز، مسطح و پرداخت نشده باشند منجر به نشت خواهد شد.

عامل ديگري که اين مشکل را سبب مي شود ويژگيهاي برخي از موتورها هستند. برخي از انواع موتور معروف به "خوردن" واشر هستند. بعبارتي طراحي سرسيلندر، اندازه، موقعيت و حجم بار روي مهره هاي سرسيلندر بسيار در ميزان دوام نشت گيري اين واشر تاثير دارد. در کل در برخي از موتورهاي مشکل ازطراحي سرسيلندر و در برخي مشکل از طراحي ساختار خود موتور است.

جايگزيني واشر- براي تعويض اين واشر سرسيلندر بايد از موتور جدا شود که اين کار بسته به نوع موتور و تعداد قطعاتي که بايد براي بيرون کشيدن سرسيلندر جدا شود مي تواند کار دشواري باشد. هنگامي که سرسيلندر جدا شد تعويض کننده بايد سطحهاي جفتي واشر سر سيلندر که روي بلوک و سرسيلندر قرار دارند را براي يافتن خرابي که منجر به از کار افتادن واشر سرسيلندر شده است به دقت بررسي کند. در اين حالت اگر سرسيلندر تاب دارد واشر نو را نيز به خوبي نمي پوشاند و دير يا زود واشر نو نيز از کار مي افتد. اين سرسيلندر بايد صاف شود. در ضمن بايد به ترکها و خشهايي که ممکن است بر روي سرسيلندر وجود داشته باشد رسيدگي شود.

ناگفته نماند که بسياري از سازندگان واشر سرسيلندر راه حلهايي براي حل مشکل موتورهايي که احتمال سوختن واشر سرسيلندر آنها زياد است ارائه داده اند. اين نوع واشر سرسيلندرها غالبا از مواد با درجه ذوب بالا مانند گرافيت ساخته شده اند و ويژگيهاي ديگري مانند جوشن اضافه محفظه احتراق، مهره هاي نشت گير و ضخامت بيشتري دارند.


3. چرا زنجير تنظيم کننده ميل سوپاپ در هر 96،000 کيلومتر بايد تعويض شود؟

اين کار به منزله اقدامي پيشگيرانه و مطابق فواصل توصيه شده توسط کارخانه سازنده بايد انجام شود. زنجير تنظيم کننده از سيمهاي تقويت کننده فايبرگلاس يا کلوار تشکيل شده است. اين سيمها مانع کشيده شدن يا شکستن زنجير مي شوند که اين کار با درنظر گرفتن فشاري که به اين زنجير وارد ميشود کار ساده اي نيست و نيروي زيادي به اين سيمها وارد مي کند. در برخي از موتورها از يک زنجير فلزي براي دستيابي به اين هدف استفاده مي شود.

با گذشت زمان و طي مسافتهاي زياد چرخيدن مداوم اين زنجير به دور پولي و گرماي اي که اين پلاستيک مداوم در معرض آن قرار دارد منجر به سخت و شکننده شدن اين پلاستيک مي شود. ترکهاي کوچک تا زمانيکه منجر به باز شدن زنجير نشدند مشکل چنداني ايجاد نمي کنند اما بتدريج که در اثر چرخيدن و گرما فيبرها تحليل رفت نيرو به سيمها منتقل مي شود و درنهايت به حدي مي رسد که زنجير از کار مي افتد.

تا چند سال قبل زمان از کار افتادن اين زنجير به 60000 مايل(حدود 96000) کيلومتر مي رسيد اما با پيشرفتهاي اخير در ساخت اين زنجيرها و بکارگيري مواد جديد در اين زنجيرها اين ميزان به 100000مايل رسيده است.

حال سوال اين است که اگر اين زنجير را تعويض نکنيد چه اتفاقي مي افتد؟ شايد هيچ اتفاقي نيافتد. در واقع برخي از زنجيرها تا پايان عمر موتور دوام مي آورند. برخي در 60001 مايل يا کمتر از کار مي افتند. در مجموع مي توان گفت از آنجاييکه هيچ کس نمي تواند مقدار مسافتي که اين زنجير از کار مي افتد را پيش بيني کند بهتر است مطابق دستورالعمل سازنده خودرو عمل کنيد.

نکته اي که بايد به آن بسيار توجه کنيد اين است که از کار افتادن اين زنجير منجر به خراب شدن ميل بادامک در بسياري از خودروها مي شود. اگر موتور فاصله لازم بين سوپاپ و پيستون را نداشته باشد از کار افتادن اين زنجير باعث مي شود که سوپاپها به پيستون اصابت کرده و هردو آنها خراب شوند. درنتيجه رعايت توصيه شرکت سازنده خودرو بسيار ارزانتر براي شما تمام مي شود. برخي از موتورهايي که ممکن است اين نوع آسيب را ببينند اين موارد هستند:

*کليه موتورهاي نيسان

* تويوتا پيکاپ 2.2 و 2.4 ليتري

* کليه موتورهاي هيوندا وهوندا

* ميتسوبيشي 1.5،1.6 و 2.0 ليتري

4. سيستم تهويه مثبت جعبه ميل لنگ(PCV)2 چيست؟

محصولات جانبي سيستم احتراق، سوخت نيم سوخته که از عملکرد موتور ناشي مي شوند به محفظه ميل لنگ وارد مي شوند. محفظه ميل لنگ کاملا درزگيري مي شود تا از خروج اين گازها به محيط جلوگيري کند. اما اين بخارات بايد ازبين برود تا روغن آلوده و متعاقبا لجنهاي روغني تشکليل نشود. سيستم تهويه مثبت محفظه ميل لنگ اين بخارات را از طريق سيفوني به منيفولد دريافت سوخت منتقل مي کند تا دوباره در موتور سوخته شوند.

قطعه اصلي در اين سيستم دريچه آن است که بر روي پوشش آن قرارگرفته است. شلنگي اين دريچه را به منيفولد دريافت سوخت متصل مي کند. شلنگ ديگري بين صاف کن هوا و محفظه ميل لنگ يا درپوش ديگر هواي تازه را به درون اين محفظه تزريق مي کند جهشي در خروج بخارات ايجاد کند.

دريچه اين سيستم دريچه اي فنري است که روزن مخصوصي دارد که مقدار هوايي که از محفظه ميل لنگ به منيفولد سوخت سيفون مي شود را محدود کند. اين کار لازم است زيرا هوايي که از محفظه ميل لنگ به درون دريچه کشيده مي شود به مانند نشت خلا خاصيت انحراف کنندگي بر مخلوط سوخت دارد. به اين دليل جريان هواي خروجي از دريچه بايد به صورت خاصي محدود شود. در حالت درجا کار کردن موتور جريان هوا کاهش مي يابد و مخلوط سوخت وهواي خروجي از پيستون که در محفظه ميل لنگ قرار دارد کمتر توليد مي شود. وقتي که خودرو در حال حرکت است و خلا زياد است جريان هوا درون سيستم به بيشينه خود مي رسد که مخلوط فوق الذکر را از درون اين محفظه خالي مي کند.

توجه داشته باشيد که دريچه هاي اين سيستم مختص هر موتور است. بکارگرفتن دريچه نامناسب باعث مي شود که هوا بسيار يا کم جريان يابد و مشکلات حرکتي موتور را ايجاد کند. رسوبات ناشي از سوخت بنزين ممکن است دريچه را مسدود کند بنابراين تعويض اين دريچه در هر 50000 مايل توصيه مي شود.

البته تمام خودروها چنين سيستم تهويه محفظه ميل لنگ ندارند. خودروهايي مانند فورد اسکورت محفظه ميل لنگ را با شلنگ دمنده کوچکي و روزن کالبره تهويه مي کنند، درنتيجه دريچه هاي فنري لازم ندارند. معمولا اين گونه سيستم ها نياز به مراقبت کمتري دارند.

5. دريچه چرخش گاز اگزوز(EGR)3 چيست و چه عملي انجام مي دهد؟

وقتي دماي احتراق به بيش از 2500 درجه فارنهايت مير سد نيتروژن هوا شروع به واکنش دادن با اکسيژن در مدت احتراق مي کند. حاصل اين واکنش ترکيبات مختلفي از اکسيد نيتروژن هستند که سهم بسزايي در آلودگي هوا دارند. براي کاهش توليد اکسيد نيتروژن دماي محفظه احتراق بايد زير دماي آستانه توليد اکسيد نيتروژن قرار گيرد. اين کار با گرداندن مقدار اندکي از گاز اگزوز توسط سيستم چرخش گاز اگزوز انجام مي گيرد.

دريچه اين سيستم راه کوچک بين منيفولد دريافت سوخت و منيفولد گاز اگزوز را کنترل مي کند. وقتي اين دريچه باز مي شود خلا ايجاد شده گاز اگزوز را از دريچه به داخل مي کشد. اين کار باعث رقيق شدن مخلوط سوخت وهوا شده و خاصيت کاهشي در دماي اطاق احتراق را دارد که متعاقبا به کاهش ميزان اکسيد نيتروژن تا حد معيني مي شود. منفعت ديگر اين سيستم اين است که درجه اکتان مورد نياز موتور را به ميزان قابل توجهي کاهش مي دهد و درنتيجه خطر انفجار در موتور را تقليل مي دهد.

اين سيستم از سوپاپهاي قارچي شکل4 و ديافراگم خلا تشکيل شده است. وقتي که خلا به ديافراگم دريچه سيستم تزريق مي شود دريچه را با فشار باز مي کند و به گازها اگزوز اجازه خروج از منيفولد اگزوز و وارد شدن به منيفولد سوخت را مي دهد.

اين سيستمها معمولا نياز به اقدامات پيشگيرانه يا تعويض ندارند. اما دريچه ها ممکن است بوسيله رسوبات کربن مسدود شده که اين رسوبات وقتي به آن مي چسبند مانع از بسته شدن کامل آن مي شوند. معمولا تميز کردن دريچه ها ي کثيف کافي است اما اگر دريچه بسيار خراب ومعيوب است عوض کردن آن ضروري است. ناگفته نماند که برخي از موتورهاي جديد کاملا از اکسيد نيتروژن عاري هستند و به اين سيستم نيازي ندارند.

سوئيچ تنظيم خلا5- قطعه ديگري که ممکن است قسمتي از سيستم چرخش گاز اگزوز باشد سوئيچ تنظيم خلا است و به نام دريچه دمايي خلا نيز شناخته شده است. اين سوئيچ مجراي خلاء که سيستم با آن کار مي کند را کنترل مي کند. اين دستگاه که به گرما حساس است تا زمانيکه ماده خنک کننده به دماي خاص برسد بسته مي ماند. اين دستگاه به منيفولد سوخت، ترموستات يا موتور پيچ مي شود تا المنت حساس به گرماي آن با ماده خنک کننده موتور در تماس باشد. درون سوئيچ توپي اي از جنس موم است که يک پيستون لغزان را براي بازکردن يا بستن درگاهها سوئيچ به جلو فشار مي دهد. زمانيکه موتور گرم مي شود اين موم منبسط شده و پيستون لغزان را به حدي فشار مي دهد که درگاههاي خلا را مسدود کند و يا باز کند. در اين زمان خلا به دستگاهي که سوئيچ کنترل مي کند يا تزريق شده يا راه آن مسدود ميشود. توجه داشته باشيد که گرم شدن بيش از حد موتور به سوئيچ آسيب مي رساند و شما مجبور به تعويض آن هستيد.

 

سيم پيچ کنترل خلا- سيم پيچ دستگاه ديگري است که غالبا براي کنترل خلا اين گونه سيستمها به کار ميرود. اين دستگاه يک سيم پيچ مغناطيسي است که به يک پيستون متصل شده و درگاههاي خلا را مسدود يا باز مي کند. وقتي ولتاژي به اين سيم پيچ تزريق مي شود سيم پيچ پيستون را حرکت مي دهد که يا درگاه را باز يا بسته مي کند. ولتاژ وارده به اين دستگاه بوسيله يک رله يا تايمر تنظيم مي شود ودر خودروهاي جديدتر اين ولتاژ بوسيله سيستم کامپيوتري کنترل مي شود. دراين گونه خودروها کامپيوتر خودرو تا زمان گرم شدن خودرو ورسيدن آن به دور موتوري خاص منتظر مي ماند و بعد از آن به سيم پيچ انرژي مي دهد.

6. وقتي خودرو وقفه هاي مداوم و مصرف سوخت بالايي دارد چه عيبي مي تواند داشته باشد؟

وقفه هاي مداوم به سه دليل مي تواند باشد: اول، عدم احتراق در سيلندر به دليل مشکل جرقه زني. دوم، عدم احتراق به دليل عدم دريافت سوخت. سوم، سيلندري که تراکم را از دست داده است.

اولين مرحله در تشخيص وحل اين مشکل اين است که سيلندر به اصطلاح مرده يا از کار افتاده را تشخيص دهيد. يک مکانيک مي تواند اين کار را سريعا با اتصال موتور به يک نوسان سنج و مشاهده الگوي جرقه زني در نمايشگر آن انجام دهد. بسته به مشکل سيلندر خراب ولتاژ احتراق آن ممکن است از ديگر سيلندرها کمتر يا بيشتر باشد. درضمن مکانيک ممکن است تست "بالانس قدرت" يا تراکم براي عيب يابي آن نيز انجام دهد.

يکي از روشهايي که شما مي توانيد که سيلندر معيوب را تشخيص دهيد اين است که هر کدام از کابل هاي شمع موتور را جداگانه و در زمانيکه موتور درجا کار مي کند از آن جدا کنيد. در اين حالت سيلندري که کابل به آن وصل نيست بايد افت شديدي در سرعت و رواني عملکرد آن مشاهده شود و سيلندري که اين حالت براي آن پيش نمي آيد معيوب است. توجه داشته باشيد اين کار به شما شوک الکتريکي وارد مي کند و شما حتما بايد از يک عايق استفاده کنيد. يا مي توانيد در زمان خاموش بودن موتور يک کابل را درآوريد و بعد موتور را روشن کنيد و همين کار را براي شمعهاي ديگر نيز انجام دهيد.

عيب يابي جرقه زني

اگر شما يک کابل شمع را جدا کنيد و انتهاي آن را به ترمينال کابلها يا هر سطح فلزي ديگر وصل کنيد بايد جرقه اي مشاهد کنيد يا صداي جرقه زدن را بشنويد. جرقه نزدن در اين حالت حاکي از آن است که کابل خراب است و ولتاژ درون کلاهک ترمينال و نه درون کابلها ايجاد مي شود. شما مي توانيد با جدا کردن کلاهک و تميز کردن و رفع ترکهاي آن اين مشکل را برطرف کنيد. در سيستم هاي فاقد ترمينال اين مشکل حاکي ازآن است که سيم درون کابل سوخته است. توجه داشته باشيد که در اين سيستمها هر کابل دو سيلندر را محترق مي کند. در نتيجه اگر هر دو سيلندر عمل نمي کنند مشکل ميتواند از کابل باشد ولي اگر تنها يکي از سيلندرها عمل نمي کند قاعدتا مشکل از کابل نمي باشد.

اگر تمام کابلها به خوبي عمل جرقه زني را انجام مي دهند اقدام بعدي شما اين بايد باشد که کابل جرقه زني سيلندر معيوب را جدا کنيد. رسوب مشکل معمول اين گونه عيبهاست پس انتهاي کابل را خوب براي رسوب بررسي کنيد و اگر رسوبي مشاهده کرديد به خوبي آن را تميز کنيد. به نوع رسوبي که ايجاد شده نيز بايد توجه داشته باشيد. رسوبات سياه، ضخيم و مرطوب حاکي از آن است که سيلندر خودروي شما روغن مي سوزاند(شايد به دليل شکستگي سوپاپها يا رينگها). ولي اگر رسوبات قهوه اي يا خاکستري رنگ هستند مشکل خاصي وجود ندارد و رسوبات معمولي ايجاد شده هستند. البته کابلها ممکن است به دليل اينکه براي مدت زيادي استفاده شدند و عوض نشده اند اين گونه رسوب گرفته اند يا مي تواند به اين دليل باشد که دامنه دماي قابل تحمل اين کابلها مناسب اين موتور نيست و شما بايد کابلهايي با دامنه دمايي بالاتر تهيه کنيد. همچنين اين مشکل مي تواند ناشي از توقف و حرکتهاي مدوام باشد.

عيب يابي سوخت رساني

اگر سيلندر معيوب شما از لحاظ جرقه زني مشکلي ندارد و موتور خودروي شما سيستم تزريق سوخت چندگانه دارد شايد مشکل از تزريق کننده هاي خراب يا به اصطلاح معيوب باشد.

براي تشخيص اين عيب موتور را روشن کنيد و انگشت خود را روي تزريق کننده هاي سوخت قراردهيد. دراين حالت شما بايد احساس لرزشي درآنها ايجاد کنيد. اگر شما احساس لرزشي درآنها نمي کنيد به اين معني است که يا تزريق کننده خراب است ويا تزريق کننده ولتاژي را از طريق سيمهاي خود دريافت نمي کند. شما مي توانيد وجود ولتاژ را با وصل کردن آنها به ولتمتر يا يک چراغ دوازده ولتي امتحان کنيد. براي اين کار سيمهاي وصل کننده تزريق کننده ها را از آنها جدا کنيد و ولمتر و چراغ تست را بين اين سيمها و تزريق کننده ها وصل کنيد. اگر شما فلاش زدن چراغ يا ولتاژي در ولتمتردر هنگام کار کردن موتور مشاهد نمي کنيد مشکل از سيم کشي يا سيستم کامپيوتري شما مي تواند باشد که اين خود به عيب يابي جداگانه اي نياز دارد. اگر ولتاژي وجود دارد ولي تزريق کننده ها عمل نمي کنند نشان از آن است که تزريق کننده خراب است و بايد تعويض شود.

در برخي از مواقع حالت فريبنده اي به وجود مي آيد به اين صورت که شما ولتاژي مشاهده مي کنيد و تزريق کننده ها نيز به ظاهر مي لرزند اما عمل سوخت رساني به دليل وجود رسوبات سوختي درون آنها صورت نمي گيرد. در اين حالت اگر جرقه زني و تراکم به خوبي در سيلندر معيوب انجام مي گيرند شما مي توانيد نتيجه بگيريد که تزريق کننده ها مسدود شده اند. طرق تميز کردن تزريق کننده معيوب نيز در بالا ذکر شد.

عيب يابي عمل تراکم سيلندر

اگر سيلندر مرده از لحاظ جرقه زني و سوخت رساني مشکلي ندارد تنها مسئله اي که باقي مي ماند مشکل تراکم است. محتمل ترين مشکل در اين حالت مي تواند سوپاپ معيوبي باشد که نشتي دارد. معمولا مشکل از سوپاپ خروجي است زيرا اين سوپاپ از سوپاپ ورودي گرمتر مي شود و زودتر خراب مي شود. موارد ديگر ايجاد اين عيب مي تواند يک واشر سرسيلندر سوخته يا لوب5 ميل بادامکهاي معيوب باشد.

تست تراکم سيلندر مي تواند نشان دهد که سيلندر تراکم نرمال خود را داراست يا خير. علاوه بر اين تست، تست نشتي نيز مي تواند کمک بزرگي به عيب يابي کند. نشت هوا از سوپاپ خروجي حاکي از معيوب بودن سوپاپ خروجي است. نشت هوا به درون منيفولد ورودي سوخت نيز حاکي از معيوب بودن سوپاپ ورودي است. نشت هوا به سيلندر مجاور نيز حاکي از معيوب بودن واشر سر سيلندر است و در نهايت نشت اندک حاکي از خميدگي لوب ميل بادامک باشد.

رفع نشتي سوپاپها احتياج به درآوردن سيلندر و تعمير اساسي سوپاپها دارد.نشتي سر سيلندر نياز به درآوردن سرسيلندر و تعويض سر سيلندر دارد. و در نهايت مشکل لوب ميل بادامک به تعويض آن يا ليفترها منجر خواهد شد.


7. کثيفي تزريق کننده ها (انژکتورها) به چه معناست ؟

البته واژه کثيف اصطلاح درستي نيست. زيرا درواقع انژکتورها به ندرت کثيف مي شوند بلکه غالبا با رسوبات سوخت مسدود مي شوند و اين حالت به نوبه خود مقدار سوخت تزريق شده به وسيله اين تزريق کننده ها را کاهش مي دهد و نهايتا موجب مي شود مشکلاتي از قبيل احتراق نامناسب، وقفه و يا پت پت در موتور ايجاد شود.

تزريق کننده ها سوخت چيزي جز دهانه هاي اسپري کننده نيستند. زمانيکه فشار مجاري سوخت بيش از ميزاني که فنرهاي دريچه ها توانايي تحمل آن را داشته باشند مي شود انژکتورهاي مکانيکي به دريچه ها اجازه مي دهند که سوخت را از اين دهانه ها تراوش کنند. در انژکتورهاي الکترونيکي يک ميله سيم پيچ فنري دريچه ميله اي يا توپي را زمانيکه انژکتورها توسط کامپيوتر نيرو گرفتند به بيرون فشار مي دهد.

انژکتورها در انواع متنوعي ارائه مي شوند. انواع اوليه آن از مدل بوش بوده اند که بيشترين احتمال رسوب گرفتن را دارند. در سال 1989 ميلادي شرکت جنرال موتورز نوعي از انژکتور به نام مولتک را که دريچه هاي توپي دارند را معرفي کرد و ادعا کرده است که در مقابل رسوب مقاومترند. نوعهاي ديگر انژکتورها دريچه هاي ديسکي دارند که اين نوع نيز در مقابل رسوب مقاومترند. حقيقت اين است که هيچ انژکتوري درمقابل رسوب مقاوم نيست اما برخي از انواع آن مشخصا دراين مورد بهتر از نوعهاي ديگر هستند.

کوچکترين تجمع رسوب مي تواند مشکل ساز باشد. زيرا روزنه هاي انژکتور چنان کوچک هستند که نمي توانند دربرابر جرياني از سوخت مقاومت کنند. براي اينکه احتراق به خوبي صورت بگيرد انژکتورها بايد بخار مخروطي شکل از سوخت ايجاد کنند. درنتيجه رسوب يا گرفتگي انژکتورها مي تواند منجر به ورود جريان زيادي از سوخت شود که تبخير مي شوند و به صورت نامناسب مي سوزند. اين حالت متعاقبا به عملکرد نامناسب موتور، گسيل گازهاي مخرب ويا وقفه هاي کار موتور شود.

تميزکردن انژکتورها

درمان رسوب گرفتگي انژکتورها تميز کردن است يا جايگزيني در صورتي که آنها بيش از حد رسوب گرفته اند و به تميز کردن جواب نمي دهند. البته تعويض انژکتورها هزينه بالايي دارد- بين 60 تا 175 دلار در امريکا.

اگر انژکتورهاي خودروي شما رسوب گرفته اند مي توانيدبا فشار محلولهايي يا با خارج کردن آنها از خودرو آنها را تميز کنيد. البته افزودنيهاي سوختي نيز موجود است که ادعا مي شود انژکتورها را تميز مي کنند ولي غالبا تميز کردن به وسيله چنين محلولهايي حداقل کارايي را دارد. پس بهتر است که پول خود را صرف تميز کردن اساسي آن کنيد!

کيتهاي تميز کردن انژکتور نيز وجود دارد که شبيه به کيتهايي است که متخصصان به کار مي برند. اما اين کيتها غالبا گول زننده هستند و شايد نتايج خطرناکي نيز به همراه داشته باشند، به همين دليل به شما توصيه مي کنيم که خودرو را نز د متخصص ببريد.

رويه تميز کردن انژکتورها درون خودرو به اين صورت است که محلول را از درون مجاري تزريق سوخت عبور ميدهند و ماده حل کننده رسوبات را شل مي کند و مي شويد. معمولا اين نوع تميز کردن نتيجه خوبي دارد اما اگر خودروي شما به اين نوع رسوب زدايي جوابگو نبود تميز کردن در خارج از خودرو مي تواند گزينه خوبي باشد. اين کار با تجهيزات خاصي صورت مي گيرد. اين دستگاهها طوري طراحي شده است که جريان معکوسي را با فشار به انژکتورها وارد کنند تا هر ماده اي که درون آنها محبوس شده است را از بين ببرد. درضمن اين نوع تميز کردن به مکانيک اين امکان را مي دهد که طريقه پاشش انژکتورها را و اينکه احيانا نوعي جريان سوختي درآنها ايجاد نشود را بررسي کند. هزينه اين نوع رسوب زدايي به دليل زحمتي که دارد بالاتر است ولي قطعا نتيجه بهتري مي گيريد.

تميز نگاهداشتن انژکتورها

بهترين کار براي حداقل کردن يا حذف ايجاد رسوب و متعاقبا تميز کردن آن اين است که نوع مرغوبي از بنزين که حاوي مواد کافي براي جلوگيري از ايجاد رسوب است را بکار بگيريد. البته غالب مارکهاي بنزين امروز حاوي چنين مواد اضافه اي هستند. قاعده اين است که بنزينهاي درجه بالا از ميزان مواد تميز کننده بيشتري برخوردار باشند.

اگر شما مي خواهيد بنزين درجه پاييني بخريد به شما توصيه مي کنيم که براي تميز نگاهداشتن انژکتورها از مواد افزودني که درهنگام سوختگيري به باک افزوده مي شود استفاده کنيم.

8. در چه فواصلي فيلتر سوخت بايد تعويض شود؟

براي خودروهايي با کارکرد بالا تعويض فيلتر سالانه به صورت اقدامي پيشگيرانه به دو دليل توصيه مي شود. زمانيکه خودرو شش يا هفت سال عمر کرده است مقدار قابل توجهي از خرده آشغال و زنگار در مخزن سوخت وجود دارد. زنگار بوسيله رطوبت و چگالش و خرده آشغالها در هر زمان که شما سوخت مي گيريد ايجاد مي شوند. در نتيجه تعويض اين فيلتر به صورت دوره اي ريسک مسدود شدن را حداقل مي کند.

خودروهاي جديدتر فواصل خاصي براي تعويض فيلتر ندارند و در واقع عمر اين فيلترها مادام العمر است که مي توان گفت تقريبا هيچ گاه نياز به تعويض کردن آنها نيست. ولي هر فيلتري اگر ميزان قابل توجهي خرده وزنگار بگيرد مسدود خواهد شد.

در واقع بنزين بايد در پمپ فيلتر شود. اما در برخي مواقع اين عمل صورت نمي گيرد. بعبارتي سوختي که شما وارد باک مي کنيد ممکن است با آب از مخازن زيرزميني يا مخلوطي از الکل يا بوسيله مسئول خرابکار پمپ بنزين آلوده شده باشد. درنتيجه مي توان گفت تضميني براي پاک بودن سوخت وجود ندارد.

تعويض فيلتر به صورت دوره اي تنها ريسک مسدود شدن مجاري را کاهش مي دهد. در مدت زمان خاصي هر فيلتري نهايتا به پايان عمر خود خواهد رسيد. حتي اين احتمال وجود دارد که يک خودرو تازه توليد که شما به تازگي از نمايشگاه خارج کرديد نيز خيلي زود باک آلوده اي پيدا کند.

اگر شما تمايل نداريد که فيلتر را تعويض کنيد مي توانيد آن را خارج کنيد و با دميدن باد به آن بررسي کنيد که آيا باد را به راحتي عبور ميدهد. در غير اين صورت شما حتما بايد فيلتر را تعويض کنيد.

9. آيا کاربراتور مشکل دار لزوما نياز به تعويض دارد؟

لزوما نياز به اين کار نداريد. اگر مکانيکتان واژه "مشکل کاربراتور" را بکار مي برد شامل عيوب متعددي مي شود. اگر اين مشکل ساسات بد تنظيم شده، مخلوط سوخت وهوا يا مشکلي در شناور باشد، يک تنظيم ساده مي تواند مشکل را حل کند. براي مثال اگر فنر ساسات شکسته است يا ساسات الکترونيکي عمل نمي کند مي توان تنها ساسات را بدون نياز به تعويض کل کاربراتور تعويض کنيد و مشکل برطرف شود. حتي اگر مشکلاتي از قبيل شتاب کم پمپ، جريان نامناسب سوخت، شناور معيوب يا مشکل در دريچه هاي تقويت کننده جريان سوخت باشد مي توان اين مشکل را تنها با پياده کردن کاربراتور و تعمير يا تعويض قسمت معيوب رفع کرد.

واقعيت اين است که امروزه اغلب مکانيکها مايل نيستند وقت خود را صرف پياده کردن کاربراتور کنند. زيرا اولا اين کار زمان بر است و ثانيا کار دشواريست و نياز به ابزارهاي خاصي دارد که هر مکانيکي آنها را ندارد. علاوه بر اين دانش وتکنيک خاصي براي پياده کردن آن نيز لازم است. حتي در برخي مواقع بعد از اينکه دوباره بازسازي مي شود به اين دليل که هوا از دريچه هاي شکسته کنترل هوا مي گذرد يا به دليل مشکلات ديگر که اغماض شده است بهتر از گذشته عمل نمي کند. به دلايل فوق الذکر غالب تعميرکاران ترجيح مي دهند که کاربراتور را تعويض کنند. در حقيقت تعويض تعويض کاربراتور سريعتر، راحت تر است و غالبا عملکرد مناسب آن تضمين شده است البته با در نظر گرفتن اين نکته که گرانتر تمام مي شوند. بازسازي يک کاربراتور هزينه اي مابين 150 تا 600 دلار(درامريکا) بسته به نوع موتور و ميزان پيچيدگي ساختارکاربراتور آن دارد. يک کاربراتور نو هزينه اي بالاتر از اين مقدار دارد. اما اگر کاربراتور قديمي شما مشکلاتي نظير دريچه بنزين پاره، قالب شکسته يا خراب، قطعات گم شده يا مشکلات غير قابل تشخيص دارد تعويض تنها گزينه شما مي تواند باشد.

10. من خودروي قديمي دارم. در دفترچه راهنماي خودرو گفته شده است که در هر 25000 مايل بايد سوپاپ هاي موتور را تنظيم کنم. اگر اين کار را نکنم مشکلي پيش خواهد آمد؟

تا مدتي مشکلي نخواهيد داشت. اما بعد از مدتي فاصله تنظيم شده سوپاپها از هم دور مي شوند يا به يکديگر نزديک مي شوند. اگر اين فاصله زياد شود سروصداي اضافي ايجاد خواهد شد و سرعت حرکت اهرم خودکار را افزايش و رفتگي سوپاپها را تسريع مي کند. در سوپاپهايي که منجر به نزديک شدن فاصله مي شود باعث مي شود که سوپاپها نشتي داشته باشند و بسوزند.

تنظيم فاصله سوپاپها به اين دليل لازم است در اکثر اين موتورها ليفترهاي و فالورهاي6 بادامک مکانيکي دارند. اين نوع اجزا عملکرد بهتري دارند و قيمت آنها ارزانتر تمام مي شود. درعوض ليفترهاي هيدروليکي پيچيده تر و گرانتر هستند ولي با سروصداي کمتري حرکت مي کنند و نياز به تنظيم فاصله سوپاپ دوره اي را از بين مي برند. امروزه اين قبيل فالورها و ليفترها در اکثر موتورها بکار مي روند اما اگر خودرويي داريد که از ليفتر و فالورهاي هيدروليکي بهره نمي برد بهتر است که بجاي رنج بردن از عواقب خراب شدن آن تنظيمات دوره اي را انجام دهيد.

تنظيم سوپاپها به وسيله تغيير ارتفاع اهرم خودکار و يا تنظيم پيچي که در انتهاي اين اهرم وجود دارد صورت مي گيرد. فاصله بين نوک اهرم خودکار و انتهاي سوپاپ بوسيله يک ابزار حس کننده اندازه گيري مي شود و فاصله خاص آن تنظيم مي گردد. اين تنظيم بسته به دستورالعمل در دفترچه خودرو بايد با موتور گرم يا سرد صورت گيرد تا تنظيم آن دقيق از آب درآيد. درضمن توجه داشته باشيد که هميشه اين فاصله براي سوپاپهاي خروجي هميشه بيش از سوپاپهاي ورودي است زيرا اين سوپاپها گرمتر از سوپاپهاي ورودي مي شوند وبيشتر منبسط مي شوند. هر سوپاپ بايد زماني تنظيم شود که پيستون در بالاترين نقطه مرگ خود است- دراين نقطه هر دو سوپاپ بسته هستند و ليفترها در پايين ترين قسمت ميل بادامک قرارگرفته اند. بهتر رويه براي اين کار اين است که از اولين سيلندر شروع کنيم و بعد مطابق رويه احتراق موتور را درپيش بگيريم.

پانوشت:

1. Head gasket

2. Positive crankcase ventilation

3. Exhaust gas recirculation

4. Poppet valve

5. Lobe

6. Follower

منبع:

www.yahoo.autos.com

 
نویسنده: محمدرضا شرع پسند
مترجم :
منبع : ماهنامه انديشه گستر سايپا - شماره 65، دي 1385
تاریخ : دي 1385
مطالب مرتبط
 
 پمپ هاي هيدروليکي
 A.A.B/ تعيين فشار وارد بر مفصل مصنوعي زانو در فعاليت هاي مختلف بدن
 A.A.B/ مروري بر تاريخچه اخلاق همراه با گردآوري زمينه هاي گوناگون اخلاق
 A.A.B/ نکته هايي در اخلاق مهندسي
 A.A.C/ نقش رادياتور در پروسه انتقال حرارت موتور
 
نظرات
 
نام : شهر :
   
 
سعيد کرمانشاه
باتشکرچراشلنگ ترموستات بادميکند؟
 
سعيد کرمانشاه
باتشکرچراشلنگ ترموستات بادميکند؟
 
بهزاد بهزادي شيراز
باتشکر از اطلاعتي که باتمام زحمت بسيار درجمع اوري اين مطلبهاي کشيده ايد
 
 
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت فرا ارتباط می باشد