نویسنده : نیما صفائی ـ محمدعلی شریعت ـ مسعود ربانی ـ رضا توکلی مقدم
بازدید : 418
متن زیر چكیده می باشد، برای دریافت متن كامل مقاله بر روی فایل مقاله كلیك كنید
کی از مباحث مهم که در چند دهه اخیر کاربرد بسیار بالایی در عمل داشته و برای افزایش کارایی و بهرهوری سیستمهای حمل و نقل مطرح شده است بحث مسئله مسیریابی وسایل نقلیه1 (VRP) است. مسئله مسیر یابی وسایل نقلیه به مجموعهای از مسایل اطلاق میگردد كه در آن تعدادی خودرو متمركز در یك یا چند قرار گاه بایستی به مجموعهای از مشتریان مراجعه نموده و خدمتی را ارایه دهند كه هر یك دارای تقاضای معینی میباشند. این مسئله درصدد است تا با مدلهای ریاضی و بهینهسازی به گونهای عمل كند كه مسافت طی شده، زمان كل سفر، تعداد وسایل حمل و نقل، جریمههای دیركرد و در نهایت تابع هزینه حمل و نقل حداقل گردد و در نهایت رضایت مشتریان به حداكثر برسد. وجود محدودیتهای مختلف در اینگونه مسایل انواع مختلفی از مسایل کلاسیکی تشکیل میدهد که یکی از آنها بحث وجود پنجرههای زمانی نرم در سرویس به مشتریان میباشد. در اینگونه مسایل اجازه سرویس به مشتریان در خارج از بازه زمانی سخت نیز داده شده و برای هر واحد عدم سرویس به موقع جریمهای در نظر گرفته میشود که در نهایت در تابع هدف تعریف شده در مدل پیشنهادی به همراه مابقی اجزای تابع هدف به حداقل کردن آن میپردازیم. این گونه مسایل نیز جزء مسایلNP-hard بوده و حل آن از طریق برنامهریزی خطی و نرمافزارهای موجود مدت زمان بالایی را به خود اختصاص میدهد. لذا برای حل از روش فرا ابتکاری تلفیقی2 از آنیلینگ شبیهسازی شده3 (SA) با اپراتورهای ژنتیك4 استفاده شده است. تعدادی مسئله برای نشان دادن كارایی الگوریتم پیشنهادی حل شده است و نتایج محاسباتی با حلهای بدست آمده با نرمافزار Lingo 6 مقایسه شده است.
طراحی وب سایتفروشگاه اینترنتیطراحی فروشگاه اینترنتیسیستم مدیریت تعمیر و نگهداریسامانه تعمیر و نگهداری PM سامانه جمع آوری شناسنامه کامپیوتر سیستم جمع آوری شناسنامه کامپیوتر سیستم مدیریت کلان IT طراحی وب سایت آزانس املاک وب سایت مشاورین املاک طراحی پورتال سازمانی سامانه تجمیع پاساژ آنلاین پاساژ مجازی