تعریف جهانگردی
در سال 1964 در کنفرانس بینالمللیِ جهانگردی، جهانگرد یا توریست را این گونه تعریف کردهاند: «جهانگرد کسی است که به منظور تفریح، بازدید از نقاط دیدنی، معالجه، تجارت، ورزش و زیارت به کشور دیگر سفر کند، مشروط بر این که مدت اقامت از یک روز کمتر و از شش ماه بیشتر نباشد و در فاصلهای کمتر از هفتاد کیلومتر انجام نگیرد».
جهانگردی، ورزش و زیارت
جهانگردی در دنیای امروز، یکی از بهترین ابزارهای تبادل و تعامل فرهنگی است و سیاحت یا گشت و گذار در سرزمینهای مختلفْ و از روشهای موفق و گذران سالم اوقات فراغت است. جهانگردی در واقع مجموعهای از سیر و سفرها و سیاحتهای داخلی و خارجی است که با اهداف و نیّتهای مختلف انجام میگیرد. امروزه بیشتر جهانگردانْ به منظور تفریح، بازدید از نقاط دیدنی، ورزش و زیارت به کشورهای دیگر سفر میکنند و از مسافرت خویش، تجربه فراوان کسب کرده، بهرهها میجویند.
صنعت جهانگردی در بستر زمان
جهانگردی پدیده تازهای نیست و آدمی همواره سودای سیر و سیاحت را در سر پرورانیده است. با بررسی تاریخ گذشته، به خاطرات و سرگذشتهای کسانی بر میخوریم که به نقاط مختلف جهان سفر کردهاند و مدتی را بین اقوام مختلف به سر برده و نحوه زندگی، آثار هنری، صنایع و دیگر ویژگیهای آنها را دیده و یا از زبان دیگران شنیدهاند و پس از بازگشت به وطن، دیدهها و شنیدهها را به رشته تحریر درآورده و یا برای دیگران بیان کردهاند که سینه به سینه به نسلهای بعدی منتقل گردیده است. این نوشتهها، حاکی از آن است که جهانگردی، با انگیزههای مختلف از دیرباز بین انسانها رواج داشته و آثار مکتوب به جا مانده از این گردشها، به نسلهای بشر در شناخت تاریخ و جغرافیای مکانی و شرایط زندگی و حکومتی گذشتگان کمک میکند.
پیشینه اصطلاح توریست در اروپا
جهانگردی با سبک جدید، از اوایل قرن شانزدهم میلادی شروع شد. زمانی که انقلاب صنعتی اروپا را فراگرفت و شیوههای نوین زندگی در جامعه اروپا نمود پیدا کرد، بروز مسایل گوناگون شغلی و فرهنگی موجب شد تا استفاده از اوقات فراغت و توجه به سیر و سفر به منظور دور شدن از مسایل و مشکلات روحی و جسمی ناشی از اشتغالات فکری و فیزیکی، افزایش یابد. از اوایل قرن هفدهم میلادی، اصطلاح توریست در جامعه فرانسه رایج گردید. این اصطلاح در مورد جوانانی به کار برده میشد که برای تکمیل تحصیلات وکسب تجربههای لازم زندگی، مسافرت میکردند. اندک اندک در سایر جوامع اروپایی نیز توریست به مسافرینی گفته میشد که هدف آنها از مسافرتْ گردش، استراحت و آشنایی با فرهنگ مردم سایر کشورها بود.
نقش جهانگردی در توسعه اقتصادی
یکی از نکات حایز اهمیت در جهانگردی، توجه به بُعد اقتصادی آن است. توجه به ارزش و بُعد اقتصادی جهانگردی، پس از جنگ دوم جهانی آغاز گردید؛ زیرا ساختار اقتصادی و صنعتیِ بیشتر کشورهای اروپایی، تقریبا نابود شده بود و نیاز مالی فراوانی برای بازسازی آنها وجود داشت. از این رو، مسأله جهانگردی، به عنوان یک عامل مهمِ درآمد، در بازسازی خرابیها و ترمیم ساختارهای بنیادین اقتصادی مورد توجه قرار گرفت و دولتها در راه گسترش همه جانبه آن اقدام به سرمایه گذاری مالی و انسانی مناسب کردند. پس از زمانی کوتاهْ با تحول سریع امکانات ارتباطی، مسأله جهانگردی به صنعتی با قابلیت بهرهدهی بالا تبدیلْ و ظرفیت پذیرش سرمایه گذاری در آن افزایش یافت. امروزه روند تحول و تکامل، نه تنها این صنعت را به منبع مهمی برای کسب درآمدهای ارزی برخی کشورها تبدیل کرده، بلکه آن را در زمره عوامل توسعه کشورها قرار داده است.
تاریخچه جهانگردی در ایران
مسأله جهانگردی در ایران، با نگرش جدید از سال 1317 مورد توجه قرار گرفت و برای اولین بار در وزارت کشور، ادارهای تحت عنوان «امور جهانگردی» سازمان یافت و در زمینه این صنعت فعالیتها آغاز گردید. در سال 1320، این اداره به «شورای عالی جهانگردی» تغییر نام داد. در سال 1342، «سازمان جلب سیّاحان» تصویب و کار خود را شروع کرد. در سال 1353، سازمان مذکور با سازمان اطلاعات وقت ادغامْ و وزارتی تحت عنوان «وزارت اطلاعات و جهانگردی» تأسیس گردید و اکنون «سازمان ایران گردی و جهانگردی» زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد، متولّی این امر است.
جهانگردان، سفیران فرهنگی ایران
جهانگردانی که امروزه به ایران سفر میکنند، با آنهایی که در گذشته میآمدند، تفاوت دارند. جهانگردِ امروز، معمولاً علاقهمند به تبادلات فرهنگی بوده و مجذوب آثار هنری و فرهنگی و آداب و رسوم ما ایرانیان است، به ویژه اروپاییها که محبت و مهماننوازی ایرانیان برایشان تازگی دارد. آنها پس از گشت و گذار در ایران و بازگشت به وطن، معمولاً سفیران فرهنگی خوبی برای جمهوری اسلامی ایران هستند و بر طبق آمار و مصاحبههایی که انجام گرفته، 95 درصد کسانی که از ایران دیدن میکنند، هنگام رفتنْ دیدگاهشان درباره ملت و کشور ایران تغییر کرده و از پیشرفت، ترقی و مهمان نوازی ایرانیان صحبت میکنند.
جاذبههای مذهبی ایران برای جهانگردان
بدون شک، ایران جاذبههای فراوان دارد، ولی جاذبههای ویژه توریستی ایرانْ زیارت گاههای مذهبی آن است. کشور ما به عنوان تنها کشور شیعه دنیا، از نظر دینی برای مسلمانان جهان دارای اهمیت خاصی است. وجودبارگاه ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا علیهالسلام ، قویترین جاذبه دینی در این زمینه را داراست. علاوه برآن، آستانه مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام در قم هم که پویاترین پایگاه تدریس و نشر علوم اسلامی در جهان اسلام است، یکی از جاذبههای قوی مذهبی ایران به شمار میآید. هم چنین مرقد مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی در ری و آستان حضرت شاهچراغ در شیراز و دیگر امام زادگان مشهور و هم چنین مرقد مطهر امام خمینی رحمهالله خود جاذبههای مذهبی دیگر هستند که همه ساله، پذیرای جهانگردان مسلمان از کشورهای اسلامی و غیراسلامی است.
جاذبههای تاریخی و فرهنگی ایران
کشور اسلامی ایران، جاذبههای فراوان تاریخی و فرهنگی دارد. آثار و بقایای زندگی پیشینیان در گوشه و کنار کشور، که حاکی از وجود زندگی اقوام مختلف با تمدنهای گوناگون در این سرزمین بزرگ بوده، برای جهانگردان بسیار حائز اهمیت است. امروزه نمونه بارز تمدن و فرهنگ اقوام گذشته ایران را میتوان در آثاری چون تخت جمشید، معبد تخت رستم، طاق بستان، بیستون و... جستوجو کرد. این آثار برای جهانگردان خارجی از اهمیت به سزایی برخوردار است و میتواند آنان را در سفر به ایران و بازدید از آثار تاریخی و فرهنگی این سرزمین کهن، تشویق کند.
جاذبههای طبیعی ایران
کشور زیبا و تاریخی ایران، آثار و جاذبههای طبیعی فراوانی دارد. این آثار، از جاذبههای مهم و قوی برای جهانگردان خارجی به شمار میروند. وجود آثار و دیدنیهای طبیعی مانند غار زیبا و شگفتانگیز علی صدر در همدان و مناطق زیبای جنگلی و ساحلی کنارههای دریای خزر و صدها آثار طبیعی دیگر، از جمله جاذبههای طبیعی است که در جذب جهانگردان خارجی جایگاه ویژهای دارند. باشد که از این آثار به خوبی محافظت کنیم و زمینه مسافرت و بازدید جهانگردان را که در رونق اقتصادی کشور سهم به سزایی دارد، به درستی فراهم سازیم.
سعدی شیرازی و جهانگردی
کشور تاریخی و تمدن پرور ایران، از گذشتههای دور به جهت موقعیت ممتاز جغرافیایی و تأثیری که حکومتهای حاکم آن بر منطقه و جهان معاصر خود داشتند، مورد بازدید جهانگردان مختلفی قرار میگرفت و خاطرات این گونه افراد چون هِردُوت، مارکوپولو و ابن بطوطه بغدادی، بیانگر بخشی از تاریخ اقوام و گذشتگان ایران است. در مقابل، بزرگانی از ایران هم با سفرهای خود به سایر نقاط جهان، مجموعهای از دیدهها و شنیدهها را جمع آوری و منتشر کردهاند که از جمله میتوان به دو کتاب گلستان و بوستان اشاره کرد که نتیجه سالها جهانگردی سعدی شیرازی بوده است.
جهانگردی در اسلام
جهانگردی و سیاحت که در مکتب گران سنگ اسلام «سیر فی الارض» نامیده شده، همواره مورد تأکید و توصیه قرآن و پیشوایان دینی قرار گرفته است. قرآن در این باره میفرماید: «بروید و در روی زمین گردش کنید؛ سپس بنگرید عاقبت و سرانجام گنهکاران چگونه بوده است» و امیرمؤمنان علی علیهالسلام چنین فرموده است: «سفر کن، و مانند مرغ پابسته نباش».
هدف از جهانگردی
در دین شکوهمند اسلامْ برای جهانگردی و گردش گری اهداف بسیار گفتهاند که از آن جمله درس و عبرت، تفکر و تدبر و شنیدن صدای خاموش گذشتگان است. امیرمؤمنان علی علیهالسلام میفرماید: «هدف تو از سفر طلب فضیلتها و کسب کمال باشد که در سفر، پنج فایده پنهان است: اندوهها از دلت برطرف میشود؛ با مسافرت میتوانید کسب معیشت کنید؛ علم کسب کنید؛ با آداب و رسوم دیگران آشنا میشوید؛ و توفیق هم نشینی با مردان بزرگ را پیدا میکنید».
معلم خاموش
از ابعاد مهم جهانگردی، دیدار آثار باستانی باقی مانده از فرهنگهای کهن است. آثار به جامانده از دورانهای گذشته، اسناد زنده و گویای تاریخ هستند که در عین خاموشی، هزار زبان دارند؛ ویرانه کاخهای ستمگران و بناهای شگفتانگیز اهرام مصر، کاخهای کسری و... که در جای جای این جهان پهناور پراکندهاند، هر یک پیامهای فراوانی در سینه پنهان دارند و قرآن چه زیبا میفرماید: «بروید و در روی زمین گردش کنید».
شاخهها و انواع جهانگردی
با توجه به نوع جهانگردانْ صنعت جهانگردی هر روز گسترش مییابد و مراکز جهانگردیِ مختلف و اشتغالات متعددی را به وجود آورده است. جهانگردان از جهت نوع گردشگری، به شاخههای مختلفی چون جهانگردان تفریحی، جهانگردان ورزشی، مردمشناس، باستان شناس، جهانگردان مذهبی و... تقسیم میشوند.
پایان جنگ و آغاز جهانگردی
سازمان جهانگردی در دوران طاغوت به مرکز بیبندوباری و غربگراییِ کورکورانه تبدیل شده بود و در جریان انقلاب اسلامی تعطیل گردید. پس از پیروزی انقلاب نیز با جنگ تحمیلی عراق بر ضد ایران، فرصت احیای این سازمان صنعتی و اقتصادی از دست رفت. پایان جنگ در سال 1367، روی آوردن به سیاستهای توسعه گرا، تدوین برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (1372ـ1368) و تصویب قانون توسعه صنعت ایران گردی و جهانگردی در سال 1370، موجب جلب توجه دوباره به جهانگردی شد و کشور توانست سهم شایستهای از این صنعت کسب کند و جهانگردی دوباره رونق گرفت.