منبع : ایسنا
نشست تخصصی در سومین كنفرانس بینالمللی روابط عمومی كه عصر روز گذشته (25 آبانماه) به مدت دو روز در محل مركز همایشهای بینالمللی صدا و سیما آغاز به كار كرد، با موضوع آسیبشناسی روابط عمومی ایران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، میرزابابا مطهرینژاد - نایب رییس انجمن روابط عمومی ایران - كه ریاست این نشست را عهدهدار بود، با بیان این كه آسیبشناسی را باید از سه زاویهی "مدیریت، عملكرد و آموزش" بررسی كرد، گفت: وقتی بحث آسیبشناسی مطرح میشود، این آسیب برای نگاه به پدیدهای است كه بدنهی سالم و كارآیی دارد، ولی در برخی اجزای این بدنه اشكالاتی وجود دارد.
وی ادامه داد: معمولا در بحثهای آسیبشناسی به نقاط قوت و ضعف این بدنه نگاه میشود، بنابراین نباید وقتی بحث آسیب مطرح است به نقاط ضعف و معایب اشاره شود زیرا در بحث آسیب، نقاط قوت هم مطرح میشود.
به گفتهی مطهرینژاد، اگر بخواهیم وارد بحث آسیب سازمانها شویم كه در حركت و فعالیت روابط عمومی اشكالاتی را به وجود آورده، بحث به درازا خواهد كشید؛ بنابراین آسیب را از درون روابط عمومیها نگاه میكنیم و در این نشست تلاش میكنیم تا تكیه برروی بحث عملكرد كارآمد روابط عمومیها باشد.
در ادامه هوشنگ عباسزاده - مدرس دانشگاه - با بیان این كه بیش از نیم قرن از ایجاد روابط عمومی به صورت امروزی میگذرد، اظهار كرد: وقتی به پیشینهی تاریخی و به اشعار حافظ، مولانا و حتی آیاتی از قرآن كریم مراجعه میكنیم، متوجه میشویم كه در همهی اینها مباحثی در محور ارتباطات مطرح شده است؛ به عنوان مثال در آیهی 200 سورهی آل عمران آمده "ای مومنان، صبر و تقوی پیشه كرده و رابطه برقرار كنید" ولی متاسفانه با وجود این پیشینه، فرهنگ سازی در مقولهی روابط عمومی در كشورمان به خوبی جا نیفتاده است.
وی تاكید كرد: متاسفانه روابط عمومیهای كشور ما در نه ستاد هستند و نه در صف و با وجود مطالبی كه عنوان شده هنوز فرمانبرند، نه فرمانده و مجبورند به دستور مدیر ارشد خود عمل كنند؛ زیرا در غیر این صورت از سمت خود بركنار میشوند.
به گفتهی او، بیش از 90 درصد از مدیران سازمانها، روابط عمومی را كار تشریفاتی میدانند كه فقط وظیفهی برگزاری مراسم ترحیم، جشن یا چسباندن پوستر و پلاكارد را عهدهدار است كه این جای تاسف است.
عباسزاده در ادامه با اشاره به گفتهی دكتر نطقی - پیشرو روابط عمومی نو در ایران - گفت: روابط عمومی یك رسالت محسوب میشود نه یك شغل یا ماموریت و در واقع روابط عمومی قلب تپنده و مغز متفكر سازمان است و باید به آن اهمیت داده و توجه شود.
وی ادامه داد: علیرغم گذشت بیش از نیم قرن از روابط عمومی در كشورمان این حوزه از نظر كثرت و فراوانی توسعه یافته كه بیش از 150 هزار نفر در این بخش مشغول فعالیتند، اما متاسفانه اكثرا كارشان را جدی نمیگیرند.
او تاكید كرد: روابط عمومیهای ما بیشتر "بله قربان گو" هستند، در صورتی كه نباید اینگونه باشند؛ زیرا روابط عمومیها میتوانند حتی نكاتی را به مسوولان سازمان خود دیكته كنند.
عباسزاده ادامه داد: در بعضی مواقع شاهدیم وقتی مدیران سازمان دچار اشتباهی میشوند، از روابط عمومی برای سرپوش گذاشتن برروی این اشتباه یا مشكل كمك میگیرند، در صورتی كه روابط عمومی پیشگیری است و نه درمان و باید از روابط عمومیها از همان ابتدا در كارها و تصمیمگیریها استفاده كرد.
وی با بیان این كه متاسفانه بیشتر روابط عمومیها در جلسات شورای معاونان و روسای سازمان حضور ندارند یا اگر هستند، فقط وظیفهی نوشتن صورتجلسه را دارند و این در صورتی است كه روابط عمومی یك وجدان بیدار برای سازمان محسوب میشود، گفت: اگر به این نكات در روابط عمومی بخشهای دولتی و خصوصی توجه شود، روابط عمومیها را در حد اعلا خواهیم داشت.
او در پایان گفت: تا زمانی كه روابط عمومیها و مدیران آنها به گونهای انتخاب شوند كه توجیهگر و عملكرد سازمان بوده و از رسانهها نیز درخواست كنند كه از پرسشگری خبرنگاران در سازمان جلوگیری كنند، ما همچنان شاهد این مشكلات خواهیم بود.
محمدعلی نادعلیزاده - مدیر عامل خبرگزاری ایسنا - نیز در نشست تخصصی آسیبشناسی روابط عمومی ایران، رسانه و روابط عمومیها را در كنار یكدیگر اجزای موثر نظام اطلاعرسانی دانست و گفت: نبود نگاه راهبردی در سطح مدیران ارشد به رسانهها و روابط عمومیها و به طور كلی عدم احساس نیاز به ضرورت و تاثیرات اطلاعرسانی صحیح، آسیب مشتركی است كه نهال نوپا و در حال رشد اطلاعرسانی را رنج میدهد.
وی در ادامه اظهار كرد: مادامی كه این نگاه اصلاح نشود و در سطح كلان آنگونه كه باید و شاید به روابط عمومیها و رسانه نگاه نشود به طور قطع همچنان شاهد استمرار آسیبهای ناشی از این فقدان خواهیم بود و در این صورت به كارگیری روشهای علمی و تخصصی هم چندان راهگشا نخواهد بود.
وی شكلگیری برخی روابط عمومیهای توجیهگر كه در پی پوشاندن ضعف سازمانها و دستگاههای خود هستند را از تبعات وجود این آسیب دانست و افزود: در این موارد به دلیل نبود نگاه صحیح به اطلاعرسانی در مدیر ارشد سازمان، روابط عمومیها وادار به این میشوند كه به جای شناسایی نقاط ضعف سازمان خود و تلاش در مرتفع كردن آن، به شناسایی نقاط ضعف سازمانهای دیگر و تلاش در جهت انتقال دلایل وجودی نقاط ضعف به خارج از سازمان متبوعشان، پرداخته و یا حداقل به جای تبیین عملكرد مدیران خود، به توجیه آن بپردازند.
مدیرعامل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با یادآوری دوباره پیوند خوردن و از یك جنس بودن روابط عمومی و رسانهها، بر ضرورت همكاری و اعتماد متقابل این دو نهاد برای بالندگی هر چه بیشتر نظام اطلاعرسانی در كشور تاكید كرد و گفت: میزان رضایتمندی متقابل خبرنگاران، اصحاب رسانه و روابط عمومیها از یكدیگر از جمله مباحثی است كه باید تمام جوانب آن را مورد بررسی قرار داد.
وی ادامه داد: فصل مشترك و موضوع مهم به عنوان یكی از آسیبهای میان رسانهها و روابط عمومی این است كه در حوزهی اخذ یا جلب موافقت خبرنگار یا افزایش میزان رضایتمندی آنها شاهدیم كه هدایایی به خبرنگاران داده میشود؛ البته اگر اهدای هدیه به منظور تكریم و مثلا تنها به مناسبت روز خبرنگار باشد، نمیخواهیم به آن خرده بگیریم ولی تكرار آن در برخی موارد متاسفانه امكان دریافتها و استنباطهای دیگر را نیز بوجود میآورد، خصوصا آنگاه كه از سوی دستگاه و سازمانی باشد كه به نوعی این هدایا را از محل بیتالمال میدهد.
او با تاكید بر این كه روابط عمومی و رسانهها در كشور ما نهال ضعیف و لطیفی هستند كه باید یكدیگر را تقویت كنند نه تضعیف، افزود: اهدای هدیه از سوی روابط عمومی به رسانهها هیچ تاثیری در ارتقاء وضعیت موجود ندارد؛ بهترین هدیه برای خبرنگاری كه در فكر گفتوگوی چالشی است، تسهیل در انجام گفتوگو و خبر مورد نظرش است، نه اهدای هدیه و این رسم میمون و مباركی نیست.
او با اشاره این كه ما در خبرگزاری دانشجویان ایران به سهم خود تلاش كردیم كه در این موضوع خلاف جهت این جریان حركت كنیم و ضمن احترام به تمامی همكاران و دستاندركاران روابط عمومیها از خبرنگاران خود نیز خواهش كردیم این هدایا را نپذیرند، یادآور شد: به طور كلی و در اغلب موارد نیز این مساله رعایت شده و ما به عنوان یك رسانه با به كارگیری این روش آسیبی ندیدیم و هم خبرنگاران ما و هم روابط عمومیها با راحتی بیشتری در این حوزه فعالیت میكنند.
مدیر عامل ایسنا در ادامه به ارایهی آمارهایی از هدایایی كه از سوی خبرنگاران این خبرگزاری از سالهای گذشته تا مردادماه سال جاری ارجاع داده شده، اشاره كرد و گفت: به اعتقاد من این یكی از مهمترین آسیبهایی است كه باید به آن توجه شود، چرا كه چهرهی كار ارزشمند عموم عناصر خدوم فعال در حوزهی رسانه و روابط عمومی كه بسیار فراوانند را با آسیبهای احتمالی ناشی از رویه شدن این كار مخدوش میكند.
وی در پایان سخنان خود بار دیگر تاكید كرد كه بهترین هدیه برای خبرنگار ایجاد امكان پرسش و چالش در گفتوگو با مدیران و مسوولان سازمانها و گرفتن مصاحبه و اخبار است و روابط عمومیها سعی كنند تا فضایی را فراهم كنند كه خبرنگار آزادانه و به راحتی در سازمان به كارش بپردازد؛ این موضوع بهترین هدیه است و انشاالله باعث تقویت دو سویه و متقابل رسانهها، خبرنگاران و روابط عمومیها خواهد شد.
همچنین داوود زارعیان - رییس انجمن متخصصان روابط عمومی ایران - در این نشست با بیان این كه با سه دیدگاه علمی، كاربردی و علمی- كاربردی به حوزهی روابط عمومی نگاه میشود، گفت: كار روابط عمومی به دلیل ماهیتی كه دارد، حساس است و دائما عملكردش ارزیابی میشود و از طرف دیگر، با توجه به این كه آسیبهایی در این حوزه داریم، اما در سالهای اخیر رشد و پیشرفت خوبی داشتیم و این رشد از ابعاد مختلف نشان داده شده است.
وی در ادامه به آسیبهای روابط عمومی اشاره كرد و گفت: متاسفانه در روابط عمومیها كار برنامهای نداریم و بیشتر رویكردگرا هستیم و به تكنیكها اهمیت میدهیم. البته باید به همهی این موارد در جای خود توجه كرد.
او در ادامه دربارهی دادن هدیه از سوی روابط عمومیها به خبرنگاران گفت: اگر من به عنوان یك مدیر روابط عمومی در قالب كار برنامهیی به خبرنگار هدیه دهم، عتقاد دارم كه این امر اشكالی ندارد؛ اما اگر كار برنامهیی نداشه باشم و در مقابل خبرنگاران دستم خالی باشد و بخواهم برای جبران این موضوع به خبرنگار هدیه دهم، این كار اشتباه است. درواقع، هدیه براساس كار برنامهیی نه تنها اشكالی ندارد، بلكه بسیار كار پسندیدهای است.
وی در ادامه تاكید كرد: نباید برای دور زدن خبرنگار و دور كردن وی از وظیفهی اصلی خود به او هدیه داد؛ زیرا این كار اشتباه است.
رییس انجمن متخصصان روابط عمومی ایران در ادامه با بیان این كه ما در رشتهی روابط عمومی جوانیم و ساختار مناسبی نیز در آن نداریم، گفت: نیروهای موجود در روابط عمومیها ضعیفاند و از طرفی حقوق و مزایای این افراد از كارشناسان فنی سازمان مربوط نیز كمتر است؛ بنابراین باید روی ساختار كاركرد تا اصلاح شود، در غیر این صورت مدیر روابط عمومی نمیتواند كار خود را به درستی انجام دهد.
زارعیان افزود: در ساختار فعلی روابط عمومیهای دولت، من مدیر روابط عمومی را مدیر عامل منصوب كرده یا بركنار میكند، بنابراین مجبورم برخلاف میل خود عمل كنم؛ زیرا انتصاب مدیر روابط عمومی در دست مدیر ارشد سازمان است، پس باید مطابق میل او رفتار كند.
وی در ادامه تاكید كرد: سالهاست كه میخواهیم این دید را اصلاح كنیم و كاری كنیم كه این روند بر فعالیت روابط عمومیها حاكم نباشد؛ زیرا وقتی به این موضوعات و آسیبها توجهی نشود، نمیتوانیم به راحتی كارهایمان را انجام دهیم.
در ادامهی این نشست، محسن امینی - عضو هیات علمی دانشكدهی علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی - هم گفت: در مورد آسیبشناسی روابط عمومی در ایران، باید به صورت كلان نگاه شود و باید به دانشجویان و دانشگاهیان این حوزه توجه شود؛ زیرا رشتههای روابط عمومی و ارتباطات هزینه و ابزار خاص خود را میخواهند؛ این رشتهها باید همراه با كارآموزی باشند.
وی تاكید كرد: مسوولان دولتی باید توجه كنند كه متخصصان ما مشكلات را به خوبی دیده و بررسی میكنند، ولی متاسفانه این كار انجام نمیشود؛ نباید اجازه دهیم واژههای دیگری را به واژهی روابط عمومی بچسبانند؛ زیرا در این صورت وظایف آنها مخلوط شده و وظایف اصلی آنها مشخص نمیشود.
امینی در بخشی از سخنان خود گفت: روابط عمومیها بیشتر سعی كردند توجیهگر عملكرد سازمان خود باشند؛ در صورتی كه باید در جهت شفافسازی حركت كنند تا مدیران ارشد نیز آنها را باور كنند.
در ادامهی این نشست، محمد صفاری - مدیر پژوهش و برنامهریزی ادارهی كل روابط عمومی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی - با بیان این كه دانشگاهها و مراكز علمی ما از بحث علمی در حوزهی روابط عمومی رنج میبرند، گفت: اكثر كتابهای روابط عمومیما برداشتی از چند كتاب است كه قبلا به آنها پرداخته شده كه این زیاد صحیح نیست؛ بخشی از آسیب به این بخش یعنی تولید كنندگان این حوزه مربوط میشود.
وی بخش دیگر آسیب حرفهیی را به ترویجكنندگان این اندیشه مربوط دانست كه از تخصص لازم برخوردار نیستند و یادآور شد: آسیب سازمانی به مصرف كنندگان برمیگردد؛ زیرا از ابتدا این فرآیند به درستی طی نشده، بنابراین نتیجه و كارآیی مناسب و اثربخشی نیز نخواهد داشت.
طراحی وب سایتفروشگاه اینترنتیطراحی فروشگاه اینترنتیسیستم مدیریت تعمیر و نگهداریسامانه تعمیر و نگهداری PM سامانه جمع آوری شناسنامه کامپیوتر سیستم جمع آوری شناسنامه کامپیوتر سیستم مدیریت کلان IT طراحی وب سایت آزانس املاک وب سایت مشاورین املاک طراحی پورتال سازمانی سامانه تجمیع پاساژ آنلاین پاساژ مجازی