نیکو روزبرگ قهرمان آلمانی تیم مرسدسبنز به تازگی توسط یک استارت آپی چینی به نام نیو (nio) به چین دعوت شد تا از پروژههای آنها بازدید کند. او، سابقهی 10 سال رانندگی در فرمول یک جهانی را دارد و 23 مرتبه، روی سکوی نخست مسابقات جایزه بزرگ، ایستاده است.
استارت آپ nio تا به حال دو کانسپت الکتریکی طراحی کرده که یکی از این دو، سوپر اسپرت مشهور es9، یکی از سریعترین خودروهای دنیا در پیست نوربرینگ است. ولی امروز es9، سوپر اسپرت 1342 اسب بخاری، مورد بحث ما نیست و قرار است که درمورد کراساور کانسپت es8 صحبت کنیم.
سوپر اسپرت es9
خودرو سازان چینی در سال 2017، حدود 26 میلیون خودرو تولید کردهاند. این تیراژ پاسخگوی بازار پرجمعیتترین کشور دنیا نبوده و این منطقه، همچنان تشنه است. خریداران برای داشتن خودروی برقی، حاضراند در شهرهای بزرگی مثل شانگهای و پکن، در لاتاری شرکت کنند؛ بعضا تا سه سال انتظار بکشند و هزینه ای 7000 تا 16000 دلاری برای پیشخرید، بپردازند.
در چین یک میلیون خودرو الکتریکی وجود دارد و این خودروها با پنجاه هزار ایستگاه شارژ پشتیبانی می شوند. الکتریکیها برای شارژ معمولا بین 20 دقیقه تا 2 ساعت در ایستگاههای شارژ سریع برای شارژشدن توقف میکنند که این کار، معضلاتی مثل اتلاف وقت و کمبود فضا را به وجود می آورد. با توجه به فروش رو به فزونی الکتریکیها در تمام دنیا، به خصوص چین، استارت آپ nio راه کاری را برای حل این معضل در es8 پیشنهاد میدهد که تعویض باتریها در ایستگاههای شارژ است.این کار در 7 دقیقه صورت میگیرد.
بعد از تعویض باتری es8، دستیار دیجیتالی موفقآمیز بودن کار را به شما اطلاع میدهد. این دستیار دیجیتالی تواناییهای دیگری از جمله سیستم ناوبری، کنترل سیستم پخش و دیگر تنظیمات شخصی داخل و خارج کابین را برای شما انجام دهد.
دستیار دیجیتالی
es8 با دو موتور، توانایی تولید 644 اسب بخار دارد. قدرتی که روزبرگ را به وجد آورده بود. از دیگر مشخصات بارز es8 قیمت 65000 دلاری آن در چین است. البته با پرداخت 65000 دلار، امکانات مهمی ارائه میشوند:
- زمان سرعتگیری صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت 5 ثانیه
- گنجایش 7 سرنشین
- آپشنهای رفاهی کامل برای تمام سرنشینان
- پیمایش 352 کیلومتر با یک بار شارژ
برنامه ی آیندهی برند nio، حضور در بازار ایالاتمتحده است و برای این هدف، عرضه ی یک suv خودران تا سال 2020 را در برنامه دارد.