دانش آی آر
2 روش کلي براي کنترل عصبانيت/ با رفتارهاي‌ خشن‌ الگوي‌ پرخاشگري‌ نباشيد
تعداد بازدید : 809
به گزارش خبرنگار « نیمرخ» برنا، کنترل خشم در جامعه متمدن، خواسته‌ای است که روانشناسان را بر آن داشته است تا شیوه‌های سهل الوصولی برای آن پیدا کنند.

چندی از دیدگاه‌های حال حاضر در روانشناسی جدا از پایه‌های مغزی و زیستی پرخاشگری، بر این عقیده‌اند که افکار ما می‌تواند خشم را ایجاد، تسهیل و کم و زیاد کند.

برای‌ توقف‌ پرخاشگری‌ باید از خود شروع‌ كنیم‌ و شاید بتوان گفت برای‌ مواجهه‌ با عصبانیت‌ خود دو راه‌ داریم:

الف) از بروز عصبانیت‌ پیشگیری‌ كنیم؛ مثلاً مانع‌ از اوج ‌گرفتن‌ عصبانیت‌ در درون‌ خود شویم.

ب) پس‌ از پدیدار شدن‌ عصبانیت، با تعدیل‌ فشارهای‌ پرخاشگرانه، آن‌ را كنترل‌ كنیم.


پیشگیری‌ ، روشی‌ مطلوب‌ و مؤثر است‌ و به‌ طور خلاصه‌ چهار اقدام‌ اساسی‌ را می‌طلبد:

1- اجتناب‌ از موقعیت‌های‌ ناكام ‌كننده.

2- شناسایی‌ مواردی‌ كه‌ باعث‌ رنجش‌ ما می‌شود.

3- بالا بردن‌ تحمل‌ در مقابل‌ محرك‌های‌ تحریک کننده.

4-كنار گذاشتن‌ عقاید غیرمنطقی‌ عصبانی کننده.

شكی‌ نیست‌ كه‌ نمی‌توان‌ از تمام‌ موقعیت‌ها یا افكار خشم‌ برانگیز دوری‌ كرد. در نتیجه‌ به‌ آموختن‌ روش‌های‌ كنترل‌ عصبانیت‌ هم‌ نیاز داریم. اول‌ از همه‌ بدانید كه‌ شما می‌‌خواهید كاری‌ كنید كه‌ در محیط‌ زندگی، صلح‌ و همكاری‌ حاكم‌ باشد.برای‌ دست‌ یافتن‌ به‌ این‌ هدف، برای‌ كاستن‌ از خشم‌ و عصبانیت‌ خود یا دیگری،این کارها را بکنید:

-كمك‌ به‌ شناسایی‌ نیازها، علاقه‌ ها و ماهیت‌ ناكامی

-اجتناب‌ از واكنش‌ به‌ هیجان‌های‌ شدید و تهدیدهای‌ خشونت‌آمیز (تشویق ‌نكردن‌ این‌ گونه‌ رفتارها)

-ممانعت‌ از تبادل‌ دشمنی‌ و خشم

-پیشگیری‌ از تحریك‌ به‌ عصبانیت‌ و پرخاشگری

-تحت‌تأثیر قرار دادن‌ خشم‌ و پرخاشگری

- ترغیب‌ به‌ بحث‌ منطقی‌ و بهره‌ گرفتن‌ از راه‌های‌ مسالمت‌آمیز

برای‌ این‌ منظور، همواره‌ توجه‌ فرد عصبانی‌ را به‌ یك‌ وظیفه‌ مهم‌ یا یك‌ بحث‌ آرام، بررسی‌ موقعیتی‌ كه‌ موجب‌ عصبانیت‌ شده‌ و نیز راه‌حل های‌ مختلف‌ معطوف‌ كنید كه‌ موجب‌ فروكش‌ كردن‌ عصبانیت‌ و افزایش‌ قدرت‌ كنترل‌ می‌شود. مثلاً اگر در مقابل‌ فردی‌ پرخاشگر قرار گرفتید، سعی‌ كنید پاسخ‌های‌ پرخاشگرانه‌ وی‌ را تحت‌ تأثیر قرار دهید. به‌ این‌ طریق‌ كه‌ با تقاضاهای‌ او كاری‌ نداشته‌ باشید، اما با بحث‌ درباره‌ آن‌ موضوع، آن‌ هم‌ در آرامش، موافقت‌ كنید. فریادهایش‌ را نادیده‌ بگیرید و او را به‌ بحث‌ منطقی‌ ترغیب‌ كنید.

در حد امكان‌ اجازه‌ پرخاشگری‌ ندهید و مواظب‌ باشید كه‌ شما نیز با رفتارهای‌ خشن‌ الگوی‌ پرخاشگری‌ نباشید. به‌ طور كلی اتخاذ راه‌های‌ بخشودن‌ یا ارائه‌ خدمات‌ به‌ آنها بهتر از تنبیه‌ است. نكته‌ دیگر این كه، بداخلاقی، عذرخواهی‌ از دیگران‌ به‌ خاطر عصبانیت، موجب‌ تغییر محیط‌ می‌شود.
تاریخ درج : 1390/07/15
منبع خبر : peykeiran.com
نام : شهر :