دانش آی آر
قيمت خودروهاي داخلي و اخبار واردات خودرو
تعداد بازدید : 1586

 

مشتریان خودروهای داخلی و خارجی به هوش باشند


گروه خودرو – این روزها با توجه به صعود رسمی قیمت خودروهای داخلی و خارجی، حرف و حدیث حواشی صنعت خودروسازی بخصوص در رسانه‌ها افزایش یافته است. از یک سو سازمان حمایت از مصرف‌کننده به مخالفت از این افزایش قیمت برخاسته و از سوی دیگر خودروسازها به مجوز کمیته قیمت‌گذاری در این زمینه استناد می‌کنند.
 

حال با توجه به حواشی قیمتی خودروها و مخالفت‌ها و توافقات حاصله در این مورد، چندی است که برخی مشتریان خودروهای داخلی و خارجی در این آشفته بازار قیمتی، با تماس‌های مکرر، خودروسازان و واردکنندگان را به خلف وعده متهم می‌کنند. موضوع از این قرار است که بعضی از خودروسازان داخلی و نمایندگی خودروهای خارجی در سایت‌ها و مراکز فروش خود در حالی به معرفی برخی از آبشن‌ها و امکانات رفاهی و ایمنی خودرو مورد نظر می‌پردازند که هنگام تحویل این خودرو توسط مشتری، خبری از آبشن‌های ذکر شده، نیست. بخصوص برخی از مشتریان خودروهای داخلی در این زمینه تاکید می‌کنند که به عنوان مثال بهای خودرویی را با امکاناتی همچون صندلی برقی یا روکش چرمی پرداخته اند این در حالی است که بعد از تحویل خودرو دریافتند که خودرو مورد نظر فاقد امکانات مذکور است. هرچند نمایندگی‌ها تنها وظیفه تحویل خودرو ثبت نامی و مورد درخواست را دارند، اما مشتری در راستای دریافت حق و حقوق خود در این زمینه باید پروسه‌ای چند ماهه را طی کند. این موضوع در مورد خودروهای خارجی نیز صدق می‌کند؛ چرا که برخی از خودروهای خارجی نیز فاقد امکانات و آبشن‌هایی است که نمایندگی وجه آن را قبلا از مشتری دریافت کرده است.بنابراین مشتریان خودروهای داخلی و خارجی می‌بایست به هنگام تحویل خودرو خود امکانات رفاهی، ایمنی و آبشن‌های مورد نظر را با توجه به وجه پرداخت شده در محل خرید چک کنند تا کوتاهی از سوی فروشنده در این زمینه صورت نگیرد.

 

از سوی واردکنندگان صورت گرفت
درخواست از «سازمان حمایت» برای افزایش قیمت


گروه خودرو – اگرچه معاون وزیر بازرگانی در توسعه روابط اقتصادی،ماه گذشته از آزاد شدن ثبت سفارش واردات خودرو با رعایت شرایط چهارگانه مستند در آیین‌نامه ضوابط فنی خودرو خبر داد، اما با گذشت یک ماه از اعلام خبر مذکور سایت ثبت سفارش همچنان به روی وارد‌کنندگان بسته است و زمان باز شدن آن نیز نامشخص.

 

ظاهرا مقدمه چینی برای ادغام دو وزارتخانه صنایع و بازرگانی و طولانی شدن پروسه این ادغام موجب شده تا لیست ارائه شده از سوی وزارت صنایع از سوی وزارت بازرگانی به مرحله اجرا گذاشته نشود که این امر سردرگمی هرچه بیشتر وارد‌کنندگان را به همراه داشته است.
به گفته یکی از کارشناسان وزارت صنایع، این وزارتخانه لیست غیر رسمی را تا زمان ارائه لیست رسمی به وزارت بازرگانی ابلاغ کرده، اما هنوز این وزارتخانه در خصوص لیست اولیه اقدامی صورت نداده است.
این کارشناس وزارت صنایع در پاسخ به این پرسش که لیست رسمی چه زمان به وزارت بازگانی ابلاغ خواهد شد نیز اظهار داشت: تهیه لیست رسمی زمانبر است و زمان اعلام آن نامشخص به همین دلیل لیست غیر رسمی اعلام شده تا مشکل ثبت سفارش برطرف شود که هنوز در این خصوص اقدامی صورت نگرفته و تاکنون وزارت بازرگانی تنها برای نمایندگی‌هایی که مجوز ثبت موردی داشتند بدون سقف، مجوز واردات صادر کرده است.
برخی از فعالان بازار خودرو نیز در این خصوص می‌گویند: براساس برنامه اعلام شده زمان باز شدن سایت ثبت سفارش ابتدای تیر ماه سال‌جاری بوده اما هنوز وعده داده شده محقق نشده و سایت همچنان بسته است.
درخواست افزایش قیمت از سازمان حمایت
به گزارش خبرنگار ما هم‌اکنون بیشتر نمایندگی‌های خودروهای خارجی فاقد خودرو می‌باشند، این در حالی است که خودروهای وارداتی در بازار با قیمتی بالا به فروش می‌رسند.
این رشد قیمت تاکنون متوجه بازار بوده حال آنکه هم‌اکنون نمایندگی‌ها با توجه به صعود نرخ ارز به طور رسمی به دنبال افزایش قیمت خودروهای خود هستند.
بطوریکه خبرها حکایت از آن دارد که وارد‌کنندگان (نمایندگی‌های مجاز) درخواست افزایش قیمت خودروهای وارداتی را به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان ارائه کرده‌اند.
در این خصوص شهرام میرآخورلو مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به خبرنگار ما می‌گوید: با افزایش نرخ ارز واردکنندگان (نمایندگی‌های مجاز) درخواست تغییر قیمت خودروهای وارداتی را به سازمان ارائه کرده‌اند، به همین دلیل هم‌اکنون بررسی اسناد و آنالیز قیمت خودروهای وارداتی در دستور کار سازمان قرار گرفته تا در صورت لزوم مجوز تغییر قیمت خودروهای وارداتی صادر شود.
مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در پاسخ به این پرسش که با توجه به افزایش قیمت خودروهای وارداتی در بازار آیا درخواست واردکنندگان برای افزایش قیمت خودروهای وارداتی منطقی است اظهار داشت: آخرین مجوز رسمی برای افزایش قیمت خودروهای وارداتی زمانی صادر شد که نرخ ارز به هزار و 10 تومان رسیده بود، اما در حال حاضر و با توجه به افزایش نرخ ارز سازمان، بررسی افزایش قیمت‌های خودروهای وارداتی را در دستور کار خود قرار داده است.
به گفته میرآخورلو، بررسی شرایط جدید قیمت گذاری خودروهای وارداتی با توجه به نرخ مرجع بانک مرکزی و بازار صورت خواهد گرفت.
مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در پاسخ به این پرسش که با شرکت‌های متخلف که طی یک سال گذشته قیمت خودروهای وارداتی را بدون مجوز افزایش داده‌اند چه برخوردی صورت می‌گیرد، عنوان کرد: طی این مدت تنها دو شرکت اقدام به افزایش قیمت محصولات خود بدون مجوز کردند که با معرفی آنها به تعزیرات حکومتی این دو شرکت ناچار به بازگرداندن قیمت محصولات خود به آبان سال گذشته شدند.
علاوه بر افزایش نرخ ارز که منجر به تقاضای وارد‌کنندگان به رشد قیمت شد، برخی از وارد‌کنندگان معتقدند که کمبود خودرو در بازار نیز که در پی اعمال محدودیت در روند ثبت سفارش به وجود آمد در رشد قیمت خودرو‌های وارداتی در بازار تاثیرگذار بوده به طوری که هم‌اکنون عرضه خودرو در نمایندگی‌ها به طور چشمگیری کاهش یافته و خودروهای مورد نیاز بیشتر از طریق بازار تامین می‌شود.
مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز ضمن تایید تاثیر کاهش عرضه در بازار، اختلاف قیمت به وجود آمده در بازار را به تامین کالا و عملکرد وارد‌کنندگان و نمایندگی‌ها نسبت داده و در این خصوص می‌گوید: برای تنظیم بازار مشکل ساختاری وجود دارد که این هم به دلیل تامین کالای مورد نیاز در بازار بوده است.
به گفته میرآخورلو اعمال محدودیت در روند ثبت سفارش در سال گذشته موجب شد تا در سال‌جاری با مشکل کمبود خودرو در بازار مواجه شویم که این امر به رشد قیمت در بازار منجر شده است.
قیمت برخی خودروها در بازار
فعالان بازار خودرو معتقدند به دلیل اعمال محدودیت در روند ثبت سفارش واردات در سال گذشته هم اکنون بازار با کمبود خودرو مواجه است؛ به طوری که عرضه خودرو از سوی نمایندگی‌ها به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته و بیشتر وارداتی‌ها در بازار و به صورت آزاد معامله می‌شوند.
به گفته فعالان بازار خودرو در حال حاضر قیمت تویوتا کرولا gli در بازار به دلیل توقف واردات و کمبود این خودرو در بازار با رشد یک میلیون و 500 هزار تومانی به 50 میلیون و 500 هزار تومان رسیده، کمری نیز رشد دو و نیم میلیون و 500 هزار تومانی را تجربه کرد به طوری که بهای آن از 57 میلیون تومان به 59 میلیون و 500 هزار تومان رسید.
تویوتا لندکروز نیز طی یک ماه و نیم گذشته افزایش 8 میلیونی را به خود دید و قیمت آن از 120 میلیون تومان به 128 میلیون تومان در بازار رسید، اما در مقابل تویوتا پرادو بدون هیچ افزایشی در یک ماه و نیم گذشته با قیمت 112 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.
در میان محصولات لکسوس برند لوکس ساز تویوتا نیز rx350 در بازار 140 میلیون خرید و فروش می‌شود، es350 نیز 114 میلیون در بازار عرضه می‌شود و بهای is نیز به 112 میلیون رسیده است.
در میان محصولات هیوندایی نیز ix55 نیز در بازار بهای آن به 74 میلیون تومان رسیده است.
سوناتا 63 میلیون و 500 هزار تومان و سانتافه نیز به 65‌میلیون‌‌تومان رسید. جنسیس نیز 86 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.
به گفته نمایشگاه‌داران در حال حاضر i30 تنها محصول شرکت هیوندا است که به دلیل مشکلات به وجود آمده در ثبت سفارش عرضه آن در بازار کاهش چشمگیری یافته است.
محصولات کیا نیز همانند هیوندایی رشد یک تا سه میلیون را در بازار تجربه کرده‌اند؛ به طوریکه هم‌اکنون کیا سراتو پس از تجربه افزایش یک میلیون تومانی قیمت در بازار 39 میلیون‌تومان خرید و فروش می‌شود، سراتو کوپه نیز رشد دو میلیونی را در کارنامه خود ثبت کرده و بهای آن در بازار به 47 میلیون تومان رسیده است.
اما اسپورتیج 2011 نیز که در مرحله اول با قیمت 53‌میلیون‌تومان از سوی نمایندگی ثبت‌نام شد در حال حاضر در بازار 69 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.
قیمت‌های فوق از برخی نمایشگاه‌داران خودروهای خارجی گرفته شده بنابراین ممکن است با تغییراتی مواجه باشد.

رییس پژوهشکده خودرو:
فقط دو سه خودرو استاندارد داریم


گروه خودرو- در روزهایی که از مشتریان گرفته تا پلیس، همگی صنعت خودروسازی کشور را به باد انتقاد می‌گیرند، برخی از اساتید دانشگاه نیز بیکار ننشسته و رسما به جمع منتقدان این صنعت پیوستند.
دانشگاه علم و صنعت دیروز در شرایطی میزبان خبرنگاران شد که رییس پژوهشکده خودرو، با انتقاد از وضعیت استاندارد و کیفیت خودروهای داخلی، اوضاع فعلی را ناشی از مدیریت دولتی و عدم استفاده خودروسازان از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها دانست.
 

محمدحسن شجاعی فرد البته در کنار این انتقادها به نقش صنعت خودرو در تولید ناخالص ملی نیز اشاره کرد و از اشتغالزایی
300 هزار نفری این صنعت صحبت به میان آورد.
مراکز تحقیقاتی که تعطیل است
معروف است که می‌گویند، صنعت خودرو کره قدمتی برابر و حتی کمتر از خودروسازی ایران دارد، اما با این وجود کره‌ای‌ها هم‌اکنون در بازار آمریکا هم حضور دارند، ولی ما در حال حاضر به عراق و افغانستان بسنده کرده‌ایم.
در این مورد که چه دلایلی پشت عقب ماندگی خودروسازی کشور نهفته است، اظهارنظرهای زیادی تاکنون انجام شده و این در شرایطی است که به اعتقاد رییس پژوهشکده خودرو، «مدیریت دولتی» و «بی‌توجهی به ظرفیت دانشگاه‌ها در این زمینه» دو دلیل اصلی این ماجرا به حساب می‌آیند.
شجاعی فرد گفت: صنعت خودروی ایران بالغ شده، ولی سیاست‌گذاران برای کسب سود بیشتر مانع رقابت خودروهای داخلی شده‌اند، در حالی که اگر به اندازه 10 درصد خودروهای تولیدی در داخل، خودرو وارد شود و این رقم طی مدت 5 سال به 50 درصد برسد امکان رقابتی شدن صنعت خودروی کشور فراهم خواهد شد.
شجاعی‌فرد با بیان اینکه مدیریت صحیحی بر صنعت خودروی کشور وجود ندارد، افزود: در حال حاضر یک سیستم بیمارگونه در صنعت خودرو به چشم می‌آید، در حالی که خودروسازان پیشرفته دنیا از امکانات دانشگاهی جهت طراحی و تولید استفاده می‌کنند. وی افزود: تعداد متخصصین مرکز تحقیقات برخی شرکت‌های خودروساز نیز از 700 نفر به 200 نفر و در نهایت به 100 نفر رسیده و می‌توان گفت مرکز نوآوری شرکت سایپا نیز تقریبا تعطیل شده است. وی ادامه داد: تنها 2 یا 3 مورد از خودروهای تولید داخل دارای استاندارد قابل قبولی هستند. رییس پژوهشکده مهندسی خودرو ایران در ادامه افزود: در دنیا سود خودروسازان بین 3 تا 7 درصد است، ولی این رقم در ایران به 38درصد رسیده است.
ایربگ مال آمریکایی‌ها است
در شرایطی که پلیس ایران اصرار زیادی بر نصب سیستم ایمنی کیسه هوا (ایربگ) روی خودروهای داخلی دارد، رییس پژوهشکده خودرو عنوان کرد این سیستم تاثیر زیادی روی ایمنی خودروها ندارد. شجاعی فرد با اشاره به اینکه «ایربگ» را آمریکایی‌ها ساختند تا رانندگان مست آنها ایمنی بیشتری داشته باشند، افزود: بدون بستن کمربند، ایربگ هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد. وی ادامه داد: نصب کیسه هوا به جز افزایش قیمت خودرو هیچ فایده‌ای ندارد.
شجاعی‌فرد تاکید کرد: ایربگ به ایمنی خودرو اضافه می‌کند، ولی میزان این افزایش ایمنی قابل مقایسه با ایمنی حاصل از بستن کمربند نیست. وی در مورد ترمز abs نیز گفت: این ترمز فقط از قفل کردن ترمز برخی خودروها جلوگیری می‌کند و نباید از آن با نام چتر نجات تصادفات یاد کرد.
ترمز «فراز» استاندارد است
اما رییس پژوهشکده خودرو در ادامه با اشاره به بررسی سیستم ترمز کامیون‌های فراز توسط پژوهشکده خودروی دانشگاه علم و صنعت گفت: شرکت ایران خودرو دیزل به ما اعلام کرد که کامیون فراز دارای استاندارد اروپا است و گواهینامه شرکت vca را نیز دریافت کرده است.
وی ادامه داد: ما این سند را به شرکت همکار خود در انگلیس ارائه کردیم تا بررسی کند که آیا استانداردهای اروپا در مورد فراز رعایت شده و آیا شرکت vca گواهینامه استاندارد بودن این خودرو را صادر کرده یا خیر.
شجاعی‌فرد توضیح داد: بعد از گذشت
یک و نیم ماه پاسخ شریک ما در انگلیس این بود که این گواهینامه توسط شرکت vca صادر شده و اعلام شد که تمام استانداردهای اروپایی در سیستم ترمز فراز رعایت شده‌ است. رییس انجمن مهندسی خودرو ایران تصریح کرد: علاوه بر این، ما یکسری آزمایش‌ها را روی کامیون فراز انجام دادیم و تست چرخ‌های جلو و عقب و کشنده نیز مورد بررسی قرار گرفت. وی تصریح کرد: پاسخ شرکت vca نیز از نظر تئوری بررسی و مشخص شد که تمام اطلاعات در تست فراز قابل قبول است. شجاعی فرد تاکید کرد: استانداردهای رعایت شده در کامیون فراز در حد استانداردهای اروپایی است.


تاریخ درج : 1390/04/15
منبع خبر : carnp.com
نام : شهر :