دانش آی آر
ماساژ، آرامش و التيام مي آورد
تعداد بازدید : 656
ماساژ از راه های مختلفی چون افزایش جریان خون در مفاصل، در درمان كشیدگی، خشكی و گرفتگی عضلا ت نقش به سزایی دارد. بررسی ها نشان می دهد كه ماساژ بدن به صورت مداوم سیستم ایمنی بدن را تقویت كرده، باعث تولید گلبول سفید می شود.ماساژ باعث آرامش فرد و افزایش انرژی ذهنی او می شود.همچنین باعث می شود تا شما در كار خود فعال تر و موثر تر عمل كنید.
طی تحقیق صورت گرفته در دانشگاه میامی مشخص شد ماساژ كوتاه مدت در سركار اضطراب را كاهش داده و بازده كاری را افزایش می دهد. بعد از 15 دقیقه ماساژ، كاركنان هوشیارتر بوده و می توانند مسائل ریاضی را سریع تر و با دقت بیشتری حل و فصل كنند.
خوشبختانه ماساژور شما همیشه همراهتان هست! تعجب نكنید، ماساژ شما، دستانتان است. بیشتر، ما ماساژدهی را انجام می دهیم بدون این كه آگاهانه از آن استفاده كنیم. گاهی پیشانی خود را به خاطر سردرد مالش می دهیم یا در حمام با لیف خود را ماساژ می دهیم و یا پاها را بعد از یك پیاده روی طولا نی می مالیم.
تمام این ها روش های ساده و طبیعی خود ماساژدهی هستند.
1- هر روز صبح و بعد از ظهر خود را ماساژ دهید:
از مشت هایتان استفاده كنید و آنها را به آرامی به بدن خود بكوبید. از پاها و بازوها شروع كنید و از قسمت فوقانی دست و پا روبه پایین حركت كنید، سپس به سمت بدن خود بروید و از بالا رو به پایین بامشت های آرام ادامه دهید. مشت و مال بدن باعث قوی تر شدن بدن می شود و خون را به جریان انداخته، حس گرهای عصبی را آرام می كند.
با این عمل در صبح، بدن شما بیدار شده، آماده فعالیت روزانه می شود، اما با مشت و مال در شب قبل از خواب، ذهنتان آرام شده استرس و فشاركاری از بدنتان خارج می شود.
2- بعد از هر غذا شكم خود را بمالید:
بیشتر ما این كار را به خصوص بعد از یك غذای مفصل به طور غریزی انجام می دهیم، یك یا هر دو كف دست را به روی شكم گذاشته و در جهت عقربه ساعت مالش دهید. این دقیقا همان جهتی است كه غذا به طور طبیعی در روده حركت می كند. انجام این ماساژ چرخشی می تواند به هضم غذا كمك كند.
3- قبل و بعد از ورزش خود را ماساژ دهید:
ماساژ بدن قبل از ورزش های كششی یا استقامتی جریان خون را به سمت مفاصل هدایت می كند و ماساژ بعد از ورزش به دفع سموم بدن و بهبود ماهیچه ها كمك می كند. قبل از ورزش با مشت بدن را مالش دهید تا گردش خون به سمت پاها و بازوها هدایت شود. بعد از ورزش مفاصل را با كف دست یا با مشت آرام در جهت قلب ماساژ دهید.
4- دست هایتان را هر روز با كرم مرطوب كننده ماساژ دهید:
انگشتان دست را در هم قلا ب كنید وپاشنه دست ها را دایره وار به هم بمالید . سپس همان طور كه دست هایتان در هم قلا ب است، با یك شست، زیر شست دیگر را دایره وار ماساژ داده و به سمت مركز دست بروید. این حركت را با دست دیگرادامه دهید. بعد انگشت ها را رها كرده وبا شست و انگشت اشاره یك دست، كف دست، مچ و انگشتان دست دیگر را ماساژ دهید.
5- هروقت در پاها احساس خشكی و گرفتگی كردید، از توپ تنیس استفاده كنید:
اگر پاهایتان خشك، سخت و دردناك شده است، یك دست خود را به دیوار گرفته وپای مخالف را بر روی توپ تنیس قرار دهید، به تدریج وزن بیشتری را بر روی پای خود بیندازید واجازه دهید توپ به گودی پایتان فشار وارد كند به آرامی پای خود را حركت دهید تا توپ پاشنه، گودی و پا وانگشتان پایتان را مالش دهد. اگر توپ تنیس برای پایتان بزرگ است، از توپ گلف استفاده كنید.
همچنین می توانید به پشت بر روی توپ دراز بكشید و اجازه دهید توپ بین دو كتفتان را كه یكی از نقاط دور از دسترس هستند، ماساژ دهید تا پشتتان آرام شود.
6- در یك قوطی دو توپ گلف گذاشته و آن را در زیر میز كارتان قرار دهید هر زمان كه احساس خستگی كردید، كفش هایتان را در آورده پاها را بر روی توپ ها قرار دهید.
7- بعد از استفاده از كفش های پاشنه دار حتما بر روی زمین نشسته و به ماهیچه های ساق پایتان استراحت دهید. زانوها را خم كرده و كف پاها را بر روی زمین قرار دهید. یك مچ را گرفته و شست دست را بر روی تاندون یك پا به مدت 5 دقیقه فشار دهید. بعد 2 سانتی متر بالا ی ماهیچه پایتان رفته ودوباره این كار را تكرار كنید. این عمل را آنقدر ادامه دهید تا به زانو برسید بر روی پای دیگر هم این عمل را تكرار كنید.
8- از دستانتان برای ماساژ گردن استفاده كنید.
هنگام كار با رایانه هر یك ساعت استراحتی به خود بدهید و انگشتان دستتان را پشت گردن برده و با پاشنه دست بر روی قسمت های مختلف گردن فشار ملایمی وارد كنید و در این حال به آرامی پاشنه دست را بر روی گردن به حالت دورانی حركت دهید.
سپس انگشتان دست راست را بر روی ماهیچه های سمت چپ گردن در زیر جمجمه گذاشته و فشار دهید. سر را به چپ خم كنید و رو به پایین مالش دهید تا به شانه ها برسید. این كار را سه مرتبه تكرار كنید. سپس طرف دیگر گردن را به همین ترتیب مالش دهید در پایان سر را بر روی قسمت بالایی صندلی قرار دهید و به مدت 20 ثانیه به گردنتان فشار وارد كنید. با این كار ماهیچه های جلو گردن هم كه در طول كار دچارگرفتگی شده اند، آرام می شوند.
تاریخ درج : 1387/10/21
منبع خبر :
نام : شهر :