به گزارش ایسنا، «غزال ایرانی – 1» اگرچه با بداقبالی، بخت حضور در رالی خودروهای خورشیدی استرالیا را در مهرماه 84 از دست داد و سال بعد هم به دلیل نقص فنی و مشكلاتی كه شاید تا حد زیادی ناشی از محدودیتهای مالی بود نتوانست در مسابقات خودروهای خورشیدی تایوان نمایش تمامعیار و مطلوبی از قابلیتهایش داشته باشد اما نفس ساخت چنین خودرویی با امكانات محدود موجود در كشور و فرستادن آن به آوردگاه خودروهای پر زرق و برق غربی و صد البته ویژگیهای بارز و نوآورانهاش آنچنان چشمگیر بود كه تحسین رییس استرالیایی فدراسیون جهانی خودروهای خورشیدی و حتی رقبای آمریكایی این تیم در موسسه فنآوری ماساچوست (MIT) را برانگیخت؛ به طوری كه از این تیم به عنوان تنها تیم آسیایی برای حضور در یك پروژه بینالمللی طراحی و ساخت خودرو هیبریدی كه با حضور 20 تیم برتر دنیا در آن دانشگاه برگزار شد، دعوت كردند كه البته با كارشكنی های سفارت آمریكا در صدور روادید برای سفر دانشجویان، این فرصت از تیم گرفته شد.
از آغاز پروژه خودرو خورشیدی دانشگاه تهران حدود چهار سال میگذرد و بیشتر دانشجویانی كه در ساخت غزال ایرانی - 1 مشاركت داشتند با پایان تحصیلاتشان، تیم را ترك كردهاند و امروز دانشجویانی تازه نفس با امید و ارادهای مضاعف بر پایه تجربه افتخارآمیز آنها طرح خودرو خورشیدی غزال را پی گرفتهاند.
تیم جدید در حال حاضر مشغول ساخت نمونه پیشرفتهتر این خودرو با نام غزال ایرانی – 2 است و سعی دارند آن را برای مسابقه جهانی خودروهای خورشیدی كه شهریورماه امسال در آفریقا برگزار میشود، آماده كنند.
دكتر كارن ابرینیا، استادیار دانشكده مهندسی مكانیك دانشگاه تهران و مدیر پروژه خودرو خورشیدی در گفتوگو با ایسنا دربارهی روند شكلگیری این پروژه گفت: ایده این پروژه از چندین سال مطرح بود و حتی شش سال پیش پیشنهادی به وزارت صنایع دادیم كه گفتند ساخت چنین خودرویی در اولویت نیست در حالی كه با توجه به این كه كشور ما همیشه با مساله انرژی مواجه بوده و منابع نفتی ما به هر حال تمام شدنی است و از سوی دیگر كشوری هستیم كه ساعات آفتابی خیلی زیادی داریم باید از این منبع نامحدود انرژی استفاده میكنیم. بر همین اساس در سال 83 استارت این پروژه را با تعدادی از دانشجویان كه علاقمند به كارهای خارج كلاس بودند زدیم و خوشبختانه دانشجوها با انگیزه زیادی كه داشتند بدون این كه پولی وارد شود پروژه را آغاز كردند.
وی افزود: در اوایل سال 1384، علیرغم بدبینی ها و سوالهایی که در آن زمان نسبت به عملی بودن چنین پروژهای مطرح میشد اجرای این طرح را با حمایت شركت ایران خودرو آغاز كردیم. ساخت بخشهای مختلف خودرو از قبیل شاسی، ترمز، سیستم تعلیق، فرمان، توپی چرخها و غیره تا شهریورماه 84 به انجام رسید با این حال به دلیل مشكلاتی كه در انتقال خودرو پیش آمد به مسابقات رالی استرالیا نرسیدیم و بعد از آن در بهار 85 یك تور داخلی از تهران تا اصفهان برگزار كردیم و در شهریور آن سال در مسابقات بین المللی خودروهای خورشیدی در تایوان شركت كردیم.
دكتر ابرینیا خاطرنشان كرد: خودرو خورشیدی غزال در این مسابقات رتبه هشتم را كسب كرد اما تجربه بسیار خوبی پیدا كردیم و در مقایسه با سایر خودروها فهمیدیم وزن 250 كیلوگرم خودرو، زیاد است و موتور خودرو ضعیف و راندمان سلولهای خورشیدی كم است این است كه تصمیم گرفتیم خودرو دیگری بسازیم كه وزن آن حدود 100 كیلوگرم كمتر بوده و به موتور و باتری با تكنولوژی جدید و سلولهای خورشید با بازده بالاتر مجهز است كه اجرای این پروژه مستلزم حمایتهای مالی است كه امیدواریم بتوانیم با جذب به موقع اعتبارات لازم در رالی 2009 استرالیا و پیش از آن در مسابقاتی كه شهریور ماه امسال در آفریقا برگزار میشود، شركت كنیم.