اخبار
منبع :

مركز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با ارائه راهكارهایی بر ضرورت بازسازی هر چه سریعتر حدود 7500 واحد مسكونی و غیرمسكونی مخروبه باقیمانده از خسارات جنگ در شهرهای آبادان و خرمشهر تاكید كرد.


به گزارش دفتر اطلاع رسانی مركز پژوهشها، دفتر مطالعات زیربنایی این مركز در پاسخ به درخواست محمد سعید انصاری و مصطفی مطورزاده نمایندگان مردم شهرهای آبادان و خرمشهر در مجلس شورای اسلامی ضمن بررسی روند بازسازی این مناطق ظرف 19 سال پس از پایان جنگ تصریح كرد كه بر اساس اطلاعات موجود هم‌اكنون تعداد 6 هزار و 500 دستگاه ساختمان مخروبه و بلاتكلیف اعم از مسكونی و غیرمسكونی در بخشهای مركزی ، اروندكنار و شهر آبادان و همچنین 588 دستگاه ساختمان مخروبه و بلاتكلیف و نیز 216 دستگاه ساختمان نیمه كاره رها شده اعم از مسكونی و غیرمسكونی در خرمشهر وجود دارند كه باید بازسازی شوند.
مركز پژوهشها با بیان این كه برخی از املاك آسیب دیده از جنگ به دلایلی از جمله عدم بازگشت یا در قید حیات نبودن مالكان اصلی آنها مورد بازسازی قرار نگرفته‌اند ، تصریح كرد كه این وضعیت در سیمای برخی از محلات شهر كه این ویرانه‌ها را در خود جای داده‌اند، ناهمگونی ایجاد كرده است و دستگاههای متولی عمران و زیبایی شهر نیز نمی‌توانند دخل و تصرفی در حریم مالكیت این گونه ساختمانها داشته باشند.
مركز پژوهشها با تجلیل از مردم شریف استان خوزستان كه هزینه‌های فراوانی را برای مقاومت در جنگ تحمیلی متحمل شده‌اند خاطرنشان ساخت كه خرمشهر در سال 1359 بالغ بر 220 هزار نفر جمعیت داشته است در حالی كه بر اساس سرشماری سال 1385 جمعیت آن در حال حاضر حدود 155 هزار نفر است.
این گزارش می‌افزاید: آنچه مسلم است و بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد این است كه دستگاههای متولی و مدیریت شهری آبادان و خرمشهر می‌توانند با اخذ مصوبات لازم این گونه بناهای مخروبه را با تامین اعتبارات دولتی بازسازی كنند ضمن آنكه نباید از نظر دور داشت كه شهرهای مذكور در صورت توجه بیشتر مسئولین كشوری قابلیت و ظرفیت لازم را برای تبدیل شدن به مركزیت فعالیت اقتصادی منطقه و جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و به تبع ‌آن سر ریز منافع حاصله دارا هستند.
مركز پژوهشها سپس راهكارهای خود را برای بازسازی این خرابی‌ها در قالب پیشنهاداتی ارائه داد و افزود: با توجه به مفاد قانون «وظایف و اختیارات شورای اسلامی شهر» ؛ ضرورت دارد تا شوراهای اسلامی مناطق مذكور، - برای بازسازی مناطق آسیب دیده و بجامانده از دوران دفاع مقدس- نسبت به تهیه طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌های مربوطه و ارائه آن به مقامات مسئول ذی‌ربط در منطقه اقدام كنند و نسبت به حسن اعمال واجرای مصوبات شورا نیز نظارت كامل داشته باشند. ضمن‌آنكه ضرورت دارد تا شهرداری‌های ذی‌ربط مكلف شوند نسبت به مرمت و بازسازی مناطق مذكور (بر اساس مصوبات قانونی موضوعه) در طی یك دوره زمانی مشخص اقدام كنند.
همچنین در صورتی كه برخی از املاك مزبور در طرح‌های اجرایی شهرداری یا دولت واقع شده و در حال حاضر واگذاری رسمی آنها مقدور نباشد، بر اساس مصوبه «واگذاری زمین به مالكینی كه املاك آن‌ها اعم از زمین و خانه واقع در شهرهای خرمشهر و آبادان تخریب شده یا در طرح اجرایی شهرداری و دولت واقع شده است» می‌باید صاحبان آنها جهت دریافت زمین معوض ( با شرایط كمی و كیفی همسنگ یا بهتر) به سازمان زمین شهری معرفی شوند، تا بدین طریق طرح‌های مذكور هر چه سریعتر مورد بهره‌برداری قرار گیرند.
مركز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان ساخت كه بر اساس مفاد مصوبه «انجام اقداماتی توسط دستگاه‌های اجرایی جهت حل مشكلات موجود و پی‌ریزی توسعه شهرستان‌های آبادان و خرمشهر ... مصوب 10/12/1382 » ؛ وزارت مسكن و شهرسازی موظف بوده است تا - پیش از این- نسبت به تهیه طرح جامع متناسب با شرایط كیفی و كمی منطقه و آینده آن و راهكارهای اجرایی مشخص ، جهت تعیین تكلیف اراضی و ساختمان‌های مخروبه و نیمه‌تمام بازسازی نشده و رها شده در شهرهای آبادان و خرمشهر اقدام كند. ضمن آنكه طی همین مصوبه اعتبارات لازم جهت بهسازی و نوسازی روستاها، فضاها و تاسیسات عمومی و تجهیز شهرداری‌ها تجهیزات و ادوات لازم از محل عوارض كالاهای ترخیص شده تعیین شده است تا در اختیار شهرداری‌ها و دهیاری‌های شهرستان‌های مزبور قرار گیرد و از سوی دیگر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان نیز موظف بوده است تا اعتبارات تخصیص یافته را جهت اقدامات مذكور هزینه كند و لذا پیشنهاد می‌شود ضمن مطالبه طرح‌ها و راهكارهای اجرایی مذكور و همچنین اعتبارات اختصاص یافته، شهرداری‌ها و دهیاری‌های شهرستان‌های مذكور موظف به بازسازی مناطق مذكور (در مدت زمان مشخص) شوند.
در بخش دیگری از گزارش مركز پژوهشها آمده است: بر اساس مصوبه هیئت دولت در بیست و چهارمین جلسه استانی (16/10/1385 ) ؛ ضروری است ردیف اعتباری بازسازی مناطق جنگ زده آبادان ،‌ خرمشهر و دشت آزادگان (از طریق وزارت كشور) در لوایح بودجه سنواتی افزایش یافته و تقویت شود.
در پایان پیشنهادهای مركز پژوهشها آمده است: با عنایت به سوابق رویكردهای عملكردی دستگاههای اجرایی و عمومی در قبال بازسازی مناطق آسیب دیده در جنگ، ضرورت دارد تا قانونی دائمی در مجلس شورای اسلامی در این خصوص تصویب شود و بدین طریق ضمن ایجاد تكلیف برای دستگاه‌های ذی‌ربط در امر بازسازی نسبت به تعیین دوره زمانی و اعتبارات مربوطه نیز تمهیداتی اعمال شود و به منظور پرهیز از تكرار تجارب نامطلوب گذشته ، ضرورت دارد تا نظارت عالیه و ضرب الاجل لازم در تمامی مراحل و فرآیند بازسازی مناطق جنگ زده اعمال شود و گزارش عملكردی آن نیز (برای هر دوره سه ماهه) تهیه وارائه گردد.نسخه كامل این گزارش پژوهشی در نشانی www. Majlis.ir موجود است.


_

متن كامل گزارش


طراحی وب سایتفروشگاه اینترنتیطراحی فروشگاه اینترنتیسیستم مدیریت تعمیر و نگهداریسامانه تعمیر و نگهداری PM سامانه جمع آوری شناسنامه کامپیوتر سیستم جمع آوری شناسنامه کامپیوتر سیستم مدیریت کلان IT طراحی وب سایت آزانس املاک وب سایت مشاورین املاک طراحی پورتال سازمانی سامانه تجمیع پاساژ آنلاین پاساژ مجازی



جدیدترین اخبار

نام : *

پیغام : *

 
سیستم تعمیر و نگهداری بهبود - PM