دانش آی آر
استفاده از IT براي طراحي مجدد فرآيند‌ها در سازمان‌ها
تعداد بازدید : 653
برای ساماندهی مدیریت IT در کشور باید وضعیت شوراهای این حوزه مشخص‌تر شود و این از مهم‌ترین اولویت‌ها در این زمینه محسوب می‌شود.
 
حسین طالبی - مدیر فن‌آوری اطلاعات شرکت ملی نفت - با بیان این مطلب با اشاره به بررسی ساختار فعلی مدیریت فن‌آوری اطلاعات در کشور و با بیان این که بحث مدیریت فن‌آوری اطلاعات در دو لایه‌ی ملی و در سطح دستگاه‌های اجرایی مطرح است اظهار کرد: متولی IT در کشور برای برنامه‌ریزی‌های استراتژیک در سطح ملی و توسعه‌ی IT کشور در حال حاضر چند شورا هستند که شامل شورای عالی انفورماتیک، شورای عالی اطلاع‌رسانی، شورای عالی فن‌آوری اطلاعات و شورای امنیت فضای تبادل اطلاعات کشور است.

او ادامه داد: این شوراها به نوعی بخشی از کارهای فن‌آوری اطلاعات را در سطح ملی انجام می‌دهند و به دلیل هم همپوشانی‌هایی که دارند مشکلات زیادی را در کشور به وجود آورده‌اند.

وی گفت: ساختار سازمانی مدیریت فن‌آوری اطلاعات و دستگاه‌های اجرایی در دنیا از 20 سال قبل تغییراتی کرده است به عنوان مثال در دهه‌ی 1960 تا 1975 مدیریت فن‌آوری اطلاعات در سازمان‌ها تحت عنوان مدیریت پردازش داده‌ها بود که در این نوع مدیریت معمولا مدیر فن‌آوری اطلاعات در هر دستگاهی، زیر نظر مدیر مالی آن دستگاه است اما بعد از آن، جایگاه تحت عنوان مدیریت فن‌آوری اطلاعات تغییر کرد زیرا به کلیه‌ی بخش‌های سازمان سرویس ارایه می‌داد.

طالبی ادامه داد:‌ متاسفانه در کشورمان این نوع مدیریت در بسیاری از سازمان‌ها هنوز یک واحد کوچکی،‌ با اختیارات کم و زیر نظر یکی از مدیران است که عمدتا مدیر مالی است و هنوز نگرش دهه 1960 تا 1975 وجود دارد.

مدیر فن‌آوری اطلاعات شرکت ملی نفت درباره‌ی ویژگی‌های الگوی مطلوب مدیریت IT در کشور گفت: این مدیریت باید اختیارات کافی در رابطه با کاربرد فن‌آوری اطلاعات در کل واحدهای تحت پوشش دستگاه اجرایی داشته باشد و موظف است سیستم‌های یکپارچه را در درون سازمان‌ها جایگزین سیستم‌های جزیره‌یی و کوچک کند.

او ادامه داد: از طرفی به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که تمام اقدامات در زمینه‌ی IT و طرح‌ها نه تنها در جهت اهداف و چشم‌انداز آن سازمان بلکه در جهت آرمان‌های ملی و نگاه ملی و استراتژیک برای آن دستگاه باشد.

به گفته‌ی او یک مدیر فن‌آوری اطلاعات نه تنها باید اطلاعات خوبی در زمینه‌ی IT داشته باشد بلکه باید اطلاعات خوبی در رابطه با فرآیند کسب و کار و تحلیل‌های اقتصادی در آن سازمان داشته باشد.

طالبی درباره‌ی ایجاد نهاد ناظر مستقل در این بخش گفت: در هر پروژه بزرگی که انجام می‌شود یک کارفرما، یک پیمانکار و یک ناظر متناسب باهر پروژه انتخاب می‌شوند، بنابراین برای هر پروژه‌ی بزرگ در این زمینه معمولا یک ناظر بسته به بزرگی آن پروژه انتخاب می‌شود، اما نظارت در رابطه با خود مدیریت IT مفهومی ندارد.

طالبی در ادامه با اشاره به بحث لزوم مهندسی مجدد سازمان‌های بخش دولتی با استفاده از IT گفت: بحث مهندسی بحثی است که امروزه در دنیا مطرح است و معمولا سازمان‌ها به آن صورت مهندسی مجدد نمی‌شوند و بازنگری بر روی فرایندهای دستگاه‌های موجود و جاری انجام می‌شود و از طرفی ما یک مهندسی مجدد فرآیند‌ها و یک طراحی مجدد فرآیند‌ها داریم که معمولا در سازمان‌ها مورد دوم یعنی طراحی مجدد فرآیند‌ها در حال اجراست.

وی اظهار کرد: در انتخاب ابزار و نحوه‌ی استفاده از این ابزار باید سیاست ملی مشخص شود مثلا اگر سیاست ملی آن است که به سمت نرم‌افزارهای متن باز برویم، سیاست آن مدیر باید انتخاب نرم‌افزار متن باز باشد و اگر سیاست دولت این است که رشد جهشی در حوزه‌ی علوم و فنون داشته باشیم، مدیر IT باید از شرکت‌های داخلی حمایت کند و در جهت تولید نرم‌افزار در داخل کشور حرکت کند.
تاریخ درج : 1386/6/18
منبع خبر :
نام : شهر :