صفحه اصلی

آرشیو مقاله ها

آرشیو اخبار

همکاری با ما

تماس با ما
 
عنوان خبر
 
  
 
فروشگاه رایکا فروش پر تخفیف محصولات هیرشا
هر روز صبح جدیدترین اخبار در افرنگ نیوز کلیک کنید ...
A.A.A/ يارانه نقدي و الزامات آن، سخنراني دکتر خوش چهره
تعداد بازدید : 684
 
 

متن زير چكيده مي باشد، براي دريافت متن كامل مقاله بر روي فايل مقاله كليك كنيد

 

مساله يارانه ها را بايد در چارچوب وسيع تري تحت عنوان مکتب حمايت گراييprotectionism  مورد بحث و بررسي قرار داد. امروزه اصل حمايت از طرف کانونهاي قدرت ، ثروت ، شرکت هاي چند مليتي مانند صندوق بين المللي پول يا جرياناتي که اقتصاد جهاني را شکل مي دهند، مورد هجمه شديدي قرار گرفته است که لازم است در خصوص نهادهاي پولي و مالي جهاني و تاثير آن بر اقتصاد کشورها مطالعه جدي صورت بگيرد. اخيرا جوزف استيگليتز ، معاون سابق بانک جهاني که تجربه کاري و علمي خويش را در کنار مطالعات تجربي و تطبيقي دنبال مي کرده، کتابي را تحت عنوان جهاني سازي، منتشر ساخته که در آن به تفاوت واقعيت هايي که در عمل تحقق يافته و آن جرياناتي که در عقبه IMF وجود دارد اشاره مي کند. در اين جلسه مي توان اين سوال را مطرح ساخت که اصل حمايت چيست و اصلا حمايت ضرورت دارد يا نه؟ در حال حاضر در سطح جهاني فضايي توسط WTO  شکل گرفته که به شدت اصل عدم حمايت را تبليغ مي کنند و استنادهايشان بيشتر بر روي مباحث تئوريک است در حالي که شواهد تجربي و تاريخي و مطالعات تطبيقي خلافش را نشان مي دهد که حمايت گرايي يک ضرورت  است و حتي پيش نياز توسعه است. اين نظام حمايت، نوع حمايت و اشکال آن با شرايط توسعه و درجه تکامل توسعه يافتگي متفاوت است در ايران دو قلمرو براي يارانه در نظر گرفته شده است يکي عمدتا به حمايت از گروههاي هدف که منظور بيشتر گروههاي محروم و مستضعف است بر مي‌گردد متاسفانه در سالهاي اخير واژه محروم و مستضعف به اقشار آسيب پذير تغيير يافته است. مستضعف از استضعاف ميآيد يعني شخصي قبليت و توانايي داشته اما سياست هاي غلط اقتصادي او را به ضعف سوق داده است .قلمرو ديگر يارانه بخش هاي توليدي و مولد است که از آن جمله مي توان به کود، بذر، سم و ...  اشاره کرد. پرداخت يارانه از اين لحاظ را مي توان مورد بررسي قرار داد که آيا دلايل ايجادي کماکان موجود است يا منتفي شده است؟ آيا شيوه هاي پرداخت فعلي مناسب است و اگر نيست چه روشهايي را بايد در پيش گرفت در اين همايش نقدي کردن يارانه ها مورد بحث قرار مي گيرد و نه حذف کردن آن مي خواهيم ارزيابي کنيم که الان با همان شيوه موجود پيش برويم يا اين که شيوه نقدي کردن را بايد در پيش گرفت يکي از آن در بد است و ديگري بدتر اين موضوع را از چند منظر مي توان بررسي کرد .يکي اين که تخصيص مناسبي در امکانات و منابع صورت نمي گيرد و ما با تخصيص منابع يارانه اي به خيلي از قلمروها باز مي مانيم . مي توان سوال کرد که آيا قلمروهاي ديگري براي صرفه جويي وجود دارد آيا اولويت دارد که ابتدا در قلمرويي که مخاطرات اجتماعي و اقتصادي وجود دارد حرکت کنيمدر هر نظام اقتصادي چهار يا پنج هدف مشخص مشترک وجود دارد که از آن جمله مي توان به افزايش توليد ناخالص ملي  ارتقاي سطح اشتغال تثبيت نسبي قيمتها و موازنه پرداخت مثبت اشاره کرد تثبيت اقتصادي در نظام برنامه ريزي اقتصادي يکي از اهداف استراتژيک نظام برنامه ريزي است تثبيت کمک مي کند به اين که عاملين اقتصادي با يک ذهنيت روشن تصميم گيري کنند يک برآورد صحيحي ار تقاضا داشته باشند چون نوسان قيمت به خصوص افزايش آن روي تقاضا اثر مي گذارد دولت ها هم براي اين که بتوانند فضاي شفافي داشته باشند به سمت تثبيت نسبي قيمتها پيش مي روند . در مورد يارانه ها بايد مورد به مورد بررسي کرد در مورد نان اگر اشکالاتي وجود دارد که از آن جمله مي توان به ميزان دورريز و اسراف اشاره کرد ولي خوشبختانه تا کنون مرگ ناشي از گرسنگي نداشته ايم اگر قرار باشد اين يارانه به صورت نقدي به خانوارها پرداخت شود معلوم نيست که رئيس خانواده آن را در جهتي که قانون گذار در نظر گرفته مصرف کند چه بسا ممکن است تقاضا هاي اجابت نشده ديگر در اولويت قرار گيرد پس بايد با جامع نگري و به کمک محاسبات آماري جزئيات را مورد توجه قرار دهيم تا ببينيم امنيت غذايي در طرح جديد محقق مي شود يا خير؟ در مورد بنزين هم کسي منکر مصرف بي رويه و تخصيص نامناسب و حتي قاچاق نيست اما بايد اين مساله را در نظر گرفت که قيمت بنزين روي مقوله استراتژيک حمل و نقل اثر مي گذارد اگر مطالعات جهاني را بررسي کنيم و به نقش عامل بر آناليز هزينه توجه نماييم در کشورهاي صنعتي تا 15 درصد قيمت تمام شده کالا و خدمات در سبد کلي مربوط به هزينه هاي حمل و نقل است اين رقم به شدت بالا و استراتژيک است يک پايه استراتژيک صنعتي در کشورها حمل و نقل است در کشور هاي صنعتي معمولا اعتصابات مختلف کارگري را تحمل مي کنند ولي با هرگونه اعتصاب در بخش حمل و نقل با خشونت رفتار مي کنند حتي ارتش وارد عمل مي شود پس با افزايش قيمت بنزين هزينه حمل و نقل افزايش مي يابد و آثار تورمي گسترده اي در سطح اقتصاد ملي شکل ميگيرد . معمولا در حالتي قيمت بنزين را بدون نگراني افزايش مي دهند که کالاي جايگزين وجود داشته باشد سيستم حمل و نقل عمومي کارا اعم از ريلي ، جاده اي و... را طراحي کرده اند بنابر اين در آنجا مصرف کننده قدرت انتخاب دارد هنوز سيستم حمل و نقل عمومي بسياري از کشورها دولتي است و يارانه عظيمي دريافت مي کنند 80 درصد جابجايي در دنيا با وسايل حمل و نقل عمومي است در حالي که در تهران اين ميزان کمتر از 20 درصد است. ابتدا بايد کالاي جايگزين را بوجود آورد  وگرنه افزايش هزينه حمل و نقل، فقط تورم را افزايش مي‌دهد.

 
نویسنده: دکتر خوش چهره نائب رئيس کميسيون اقتصادي مجلس
مترجم :
منبع : همايش اقتصاد يارانه با موضوع کاربردي:“نقدي کردن يارانه ها” سال 1384
تاریخ : 1384
مطالب مرتبط
 
 تجارت الکترونيک چيست؟
 تبليغات در وب
 A.A.A/ روند يارانه ها در كشور(1382-1352) و اثرات نقدي كردن يارانه ها، سخنراني دکتر شيرکوند
 A.A.A/ اقتصاد يارانه، نقدي کردن يارانه ها و آثار اجتماعي-اقتصادي، سخنراني دکتر حيدر پوريان
 A.A.A/ يارانه نقدي: بايد و نبايدها، سخنراني دکتر توکلي
 
نظرات
 
نام : شهر :
   
 
 
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت فرا ارتباط می باشد