صفحه اصلی

آرشیو مقاله ها

آرشیو اخبار

همکاری با ما

تماس با ما
 
عنوان خبر
 
  
 
سامانه جمع آوری خودکار تجهیزات IT
افرنگ نیوز مجله زندگی
ماشین ایرانی
elham_fitnees_cool
فروشگاه رایکا
فروشگاه رایکا
هر روز صبح جدیدترین اخبار در افرنگ نیوز کلیک کنید ...
A.A.B/ تحليل درباره تصادفات جاده اي و رويكرد اقليمي با استفاده از سيستم اطلاعات جغرافيايي: جاده فيروزكوه ـ ساري
تعداد بازدید : 731
 
 

متن زير چكيده مي باشد، براي دريافت متن كامل مقاله بر روي فايل مقاله كليك كنيد


بر اساس آمارهاي موجود، هر ساله هزاران نفر در اثر تصادفات جاده‌اي جان خود را از دست مي‌دهند و يا معلول مي‌شوند. مطابق آخرين آمارها در ايران ساليانه به علت تصادفات جاده‌اي بيش از 22000 نفر جان خود را از دست مي‌دهند كه اين امر فاجعه‌اي ملي محسوب مي‌شود. در اين مقاله،‌ تصادفات جاده‌اي محور فيروزكوه ـ ساري در وضعيتهاي جوي باراني، برفي، يخبندان و مه‌آلود در يك دوره سه ساله(1372- 1374) بررسي شده است. به منظور بررسي نقش اين پديده‌ها در بروز تصادفات جاده‌اي از داده‌هاي ساعتي مربوط به ايستگاههاي هواشناسي فيروزكوه، قراخيل قائمشهر و دشت ناز ساري نيز استفاده شد؛ همچنين وضعيت جوي لحظه وقوع تصادف با استفاده از اين داده‌ها تعيين شد و اطلاعات تفصيلي مربوط به تصادفات در دوره مطالعه شده نيز از بانك اطلاعات تصادفات جاده‌اي نيروي انتظامي استخراج شد.

در اين مقاله با استفاده از سيستم اطلاعات جغرافيايي GIS، نقشه پراكندگي تصادفات و همچنين نقشه احتمال خطر تصادف  در هر يك از وضعيتهاي برفي، باراني، يخبندان و مه‌آلود تهيه شد. براساس نتايج حاصل از نقشه‌هاي احتمال خطر تصادف، بيشترين احتمال آن هنگام ريزش باران در كيلومترهاي 125 و 130، زمان بروز پديده يخبندان در كيلومتر40، زمان ريزش برف در كيلومترهاي 29، 30، 40 و زمان بروز پديده مه در كيلومترهاي 98، 100، 106، 108، 109 و 110 بوده است.

در نهايت با استفاده از نقشه‌هاي احتمال خطر تصادف در هر يك از وضعيتهاي جوي  باراني، برفي، يخبندان، مه‌آلود و همچنين با استفاده از ضريب اهميت هر يك از اين پديده‌ها با توجه به فراواني تصادفات، نقشه نهايي احتمال خطر تصادف در وضعيتهاي نامساعد جوي تهيه شد؛ سپس محور مطالعه شده به سه طبقه خطر متوسط، خطر زياد و خطر بسيار زياد پهنه‌بندي تقسيم گرديد. بر اساس اين پهنه‌بندي بيشترين احتمال خطر تصادف در كيلومترهاي 35، 100، 108، 109، 110، 122، 125 و 130 در زمان وضعيتهاي نامساعد جوي وجود دارد.

يافته‌هاي اين پژوهش نشان مي‌دهد كه با افزايش تعداد روزهاي برفي و يخبندان در سطح اطمينان 95 درصد افزايش معناداري در تصادفات از نظر فراواني، شدت خسارات، تعداد كشته‌ها و مصدومان ديده مي‌شود.

 
نویسنده: شهرام كرمي ، منوچهر فرج زاده
مترجم :
منبع : فصلنامه مدرس علوم انساني – شماره 1 (پياپي 38) ويژه نامه جغرافيا بهار 1384
تاریخ : بهار 1384
مطالب مرتبط
 
 جهت‌يابي
 A.A.F/ معرفي پايگاه هاي اطلاع رساني رشته جغرافيا (مرحله اول – مقدماتي)
 A.A.B/ تنگناهاي انرژي و ارزيابي پتانسيل انرژي خورشيدي در ايران
 A.A.B/ دوره خشكسالي در اصفهان
 A.A.B/ بررسي نقش عوامل مسبب وقوع زمين لغزش ها در حوضه كارون مياني
 
نظرات
 
نام : شهر :
   
 
 
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت فرا ارتباط می باشد