سعادت صرامی فروشانی
کارشناس مونتاژ سایپا
Sarrami@saipacorp.com
اشتباه در سازمانها به دلایل مختلفی اتفاق می افتد ولی اغلب آنها قابل جلوگیری است. اگر مردم تلاش كنند وقتی مشكلی بهوجود میآید، آنرا بشناسند و علتهایش را ریشه یابی كنند و برای آن یك اقدام اصلاحی مناسب انجام دهند، از بروز مشكلات در مراحل مختلف كار پیشگیری میشود و در صورت ایجاد مشكل، در كمترین زمان شناسایی میشود و مثل علف هرز از بین میرود. استفاده از پوكایوكههای ساده در اجزای مكانیكی و دیگر وسایل ایمنی میتواند بصورت شایسته ای از بروز اشتباه و اتفاقات فاجعه آمیز جلوگیری كند.
پوكایوكه یك علم نیست بلكه یك دیدگاه است؛ دیدگاهی كه در آن خطاهای بالقوه انسانی و تجهیزاتی دیده می شود و در صدد از بین بردن آنها بر ید. در این دیدگاه، منشأ عیوب شناسایی و از ریشه حذف میشود.
در این مقاله سعی شده است با معرفی پوكایوكه و مراحل آن، انواع خطاها و راههای جلوگیری از آنها تشریح شود و با بیان مثالهایی از این تكنیك در صنایع مختلف، به ایجاد دیدگاه پوكایوكه بپردازیم.
پوكایوكه یك مفهوم علمی و دانشگاهی نیست بلكه واژه ای است كه از دل كارخانه های صنعتی نشأت گرفته و كم كم جای خود را در مجامع علمی، دانشگاهی، نظامی اجتماعی و آموزشی باز كرده است. هرچند در بسیاری از مجامع، با توجه به نیاز و لزوم جلوگیری از بروز حوادث، خرابیها و ضایعات تكنیكهایی را در دستگاهها و تجهیزات خود اجرا كردهاند ولی رسمی شدن این نام برای این سیستم طول عمر زیادی ندارد. سیستمهای خطاناپذیری كه اغلب ابتكارات سادهای هستند توانستهاند درصد حوادث انسانی، خرابی دستگاهها، ضایعات منابع و خطاهای انسانی را بشدت كاهش دهند و صرفهجوییهای كلانی را بههمراه داشته باشند.
پوكایوكه یكی از اجزای اصلی سیستم كنترل كیفیت صفر(ZQC) است كه توسط شینگو مطرح شده است؛ ایدهای كه باعث تولید محصول بدون عیب میشود. یكی از راههای دستیابی به محصول بدون عیب، استفاده از پوكایوكه است. در این روش از وسایل یا تكنیكهایی استفاده میشود كه خطا ها را نشان دهد یا از بروز عیب در اولین مرحله كاری، جلوگیری كند. پوكا یوكه روشهای ساده ای برای دستیابی به تولید بدون عیب میباشد.
برای دستیابی به این تكنیك ابتدا باید با دیدگاه پوكایوكه آشنا شد و سپس به شناسایی و مطالعه دقیق خطاهای بالقوه انسانی و تجهیزاتی در محیط كار یا زندگی پرداخت. با دسته بندی خطاها بهتر می توان روی آنها را مطالعه کرد.
شناسایی خطاها به روشهای مختلف امكانپذیر است. برخی بهصورت دیداری قابل تشخیص هستند ولی برخی باید بهصورت تخصصی تر شناسایی شوند. روشهایی مثل [1]FMEA، CFT[2]، محاسبه ضریب كارایی [3]OEE ، شكایت مشتری و ... روشهایی هستند كه می توانند در شناسایی خطاها مورد استفاده قرار گیرند.
پوكا یوكه چیست؟
پوكایوكه توسط یك مهندس تولید ژاپنی به نام شی جی یو شینگو ابداع شد. او كسی است كه باعث ایجاد تحولات عظیمی در بسط مفهوم كنترل كیفیت در ژاپن شد. وی ابتدا این سیستم را Fool proofing یا اشتباهات احمقانه نام گذاشت كه چون برای كارگران خوشایند نبود، نام آن را به Mistake proofing یا اشتباهات فراموشی تغییر داد و سپس آن را Fail safing یا خطاناپذیری نامید.
پوكا یوكه كه بهصورت ( Poh-Kah Yoh-Key) تلفظ میشود، در انگلیسی به معنای پوكا( خطاهای غیر عمدی) و یوكه (پرهیز) است.نتیجه اینكه پوكایوكه سیستمی است كه از هدر رفتن انرژی، زمان و منابع قبل از بروز خطا در آینده، جلوگیری میكند.
اساس پوكایوكه بر احترام به ذكاوت و هوش كارگران مبتنی است. پوكایوكه با حذف كارهای تكراری و فعالیتهایی كه وابسته به حافظه و احتیاط هستند، وقت و فكر كارگران را آزاد میكند تا آن بتوانند وقت خود را به انجام فعالیتهای ارزش آفرین اختصاص دهند. در محیط پیچیده كاری، ممكن است بعضی از كارها اشتباه انجام شوند و هر روز این امكان وجود دارد كه این اشتباهات به تولید محصول معیوب منجر شوند. عیوب، اتلاف محسوب میشوند و اگر شناسایی نشوند، انتظارات كیفی مشتری را به یاس مبدل خواهند كرد. پوكا یوكه بر این اعتقاد استوار است كه نباید حتی تعداد كمی كالای معیوب تولید شود. برای مبدل شدن به یك رقیب جهانی، یك شركت نه تنها باید فلسفه تولید با عیوب صفر (عدم تولید معیوب) را دنبال كند، بلكه باید آن را در عمل به كار بندد. روش های پوكایوكه مفاهیم ساده ای هستند كه برای تحقق همین هدف به كار می روند.
نباید انتظار داشت كه افراد همه كارها را همیشه مثل ماشین درست و دقیق انجام دهند. یك حواس پرتی كوچك می تواند باعث بروز اشتباه كاری شود. این خطا لزوما" به عنوان كم كاری یا قصور در كار نیست. بلكه یك نقص طراحی است كه باعث شده برای انجام عملیاتی، توجه و دقت عمل زیادی صرف شود و این مشكل بزرگی است.
اصول پایه ای پوكایوكه ، طراحی یا استفاده از ابزارهای پیشرفته یا گاه ساده ، تكنیكها و فرایندهایی است كه اشتباه كردن را برای استفاده كننده غیر ممكن میكند. پوكایوكه قانون ساده ایست كه باعث صرفه جوییهای كلانی میشود.
با ایجاد خطاناپذیری در سیستم، اگر استفاده كننده در شرایط عادی و نرمال هم نباشد، در استفاده از سیستم نمی تواند خطایی كند و این خود باعث جلوگیری از اتلاف، خرابی، ضایعات و حادثه می شود.
چه كسی می تواند پوكایوكه را توسعه دهد؟
در این سیستم روش جالبی وجود دارد. هر كسی از مدیر گرفته تا سرپرست و حتی كارگر میتواند پوكایوكه را توسعه دهد. (حتی برای افراد خارج از سازمان مانند مدیران و كارمندان بخش فروش، خدمات پس از فروش و یا جاهائی كه با اسناد و مدارك سرو كار دارند). همه كاركنان دارای این اختیار هستند كه با آموزشهای اندكی، در محیط اطراف خود، پوكایوكه های خوبی را اجرا كنند.
انواع ابزارهای پوكا یوكه :
پوكایوكه بهصورتهای مختلف میتواند بهكار برده شود.
1- اعلام خطا بهصورت هشدار : برخی از روشها فقط قابلیت هشدار دارند، مثل چراغهای خطر، زنگ اخبار، پیغام خطا، صدای غیر عادی، بوی نامطبوع و ... .
برخی از مثالهای این دسته میتواند بهصورت زیر باشد:
عكس شماره 1: چراغهای آندن
اگر قطعات خط تولید، رو به اتمام باشد، رنگ زرد روشن می شود. در صورت اتمام قطعات، رنگ قرمز چراغ و در صورت شارژ قطعات در خط تولید، رنگ سبر روشن خواهد شد.
عكس شماره 2: آلارم رانندگی
برخی از خودروها دارای كیت الكترونیكیاند كه با بالا رفتن سرعت، بیش از حد مجاز، شروع به بوق زدن می كند.
2- بازرسی صد در صد : در این روش با كنترل صد در صد، از تولید محصول معیوب جلوگیری میشود مثل گیجهای كنترلی، كلید حد مجاز(Limit Switch )، چشمیها و ... .
برخی از مثالهای این دسته میتواند بهصورت زیر باشد:
عكس شماره 3 : كنترل صد در صد محصولات
وقتی خودرو در این تونل تست قرار می گیرد، پس از ثبت شماره خودرو توسط باركد، راه ورودی و خروجی تونل بسته می شود و تا زمانیكه تنظیمات آن انجام نگیرد، در خروجی باز نمیشود.
عكس شماره 4 : كنترل صد در صد نصب صحیح قطعه
هنگام نصب موكت صندوق، با نصب خار طوسی رنگ در ابتدا، كلیه سوراخهای موكت با سوراخهای بدنه همراستا میشوند كه به این ترتیب میتوان خارهای دیگر را بهراحتی نصب کرد.
3- جلوگیری از خطای فراموشی: این مدل پوكایوكه باعث جلوگیری از فراموشی كار می شود، مثل مشخص كردن جای ابزار روی تخته ابزار یا سشوارهای بهداشتی كه پس از ترك استفاده كننده، بهطور اتوماتیك خاموش میشوند و ... .
برخی از مثالهای این دسته میتواند بهصورت زیر باشد:
عكس شماره 5 : خطای فراموشی قرار دادن ابزار در جای خود
این تخته گم شدن یا نبودن قطعهای را در سر جای خود ر نشان میدهد.
عكس شماره 6 : خطای فراموشی خاموش كردن
این دست خشك كن دارای تایمری است كه پس از ترك استفاده كننده، بهطور اتوماتیك خاموش میشود.
4- خطاناپذیری : نوع پیشرفته پوكایوكه بهصورت ضد خطاست؛ بهگونهای كه امكان ارتکاب خطا را از استفاده كننده میگیرد و حتی او را در انجام صحیح كار راهنمایی میكند، مانند سوكت های رایانه، فلاپی، فیشهای سه پایه تلفن و ... .
برخی از مثالهای این دسته می تواند بهصورت زیر باشد:
عكس شماره 7 : خطاناپذیری در جا زدن سوكت
سوكت كابلهای كامپیوتر دارای گیرهای هست كه احتمال درهم رفتن كابلها را بهجای هم از بین میبرد. این سوكتها یك زبانه پلاستیكی دارند كه از گیركردن و شكسته شدن و همچنین خروج راحت سوكت، جلوگیری می كند.
عكس شماره 8 : خطاناپذیری در جا زدن فلاپی
فلاپی از یك جهت خاص وارد كیس رایانه می شود. گوشه پخ دار دیسكت هم راهنمای ورود و هم محلی برای هل دادن دیسكت در هنگام خارج شدن است. شكل ظاهری دیسكت چهارگوش نیست كه این موضوع از ورود غیر صحیح جلوگیری میكند.
انواع خطاها
الف- خطاهای انسانی : به 10 نوع اصلی تقسیم می شوند :
1- بی توجهی یا فراموشكاری : وقتی تمركز نداریم ، بعضی چیزها را فراموش می كنیم.
2- خطای ناشی از درك اشتباه : گاهی قبل از درك كامل شرایط محیطی فوری نتیجه گیری می كنیم.
3- خطای شناسایی : گاهی در خصوص یك موقعیت، اشتباه قضاوت می كنیم چون یا آن را خیلی سریع از نظر می گذرانیم و یا آن موقعیت به قدری از ما دور است كه نمی توانیم آن را به وضوح تشخیص دهیم.
4- خطای ناشی از بیتجربه بودن: گاهی به دلیل نبود تجربه، اشتباه میكنیم.
5- خطای ناشی از بیتجربه بودن: گاهی در برخی شرایط، رعایت قوانین را غیر ضروری می دانیم.
6- خطای غیر عمد : گاهی به دلیل حواس پرتی و بی آن كه متوجه باشیم، اشتباه می كنیم.
7- خطای ناشی از كندی : گاهی به دلیل تاخیر در قضاوت، كارها را به كندی انجام می دهیم و در نتیجه عكس العمل مناسب نداریم و اشتباه اتفاق می افتد.
8- خطای ناشی از فقدان استاندارد : بعضی از خطاها به دلیل فقدان دستورالعمل و استانداردهای مناسب كاری موجود اتفاق می افتد .
9- خطای غیر منتظره : گاهی خطاها زمانی رخ می دهند كه تجهیزات، مطابق انتظار كار نمی كنند ولی علائم آن را تشخیص نمی دهیم.
10- خطای عمدی : ممكن است فردی عمداً اشتباه كند تا ضرری به سازمان خود وارد كرده باشد. (سوء تفاهمات شخصی).
در مجموع هر چند اشتباهات به دلایل مختلفی اتفاق می افتند ولی اغلب آنها قابل پیشگیری هستند؛ به شرط آنكه زمانی را برای یافتن منشأ عیب صرف كنیم و دریابیم این اشتباهات كی و كجا در اطراف ما بهوقوع می پیوندند. برای دستیابی به این اطلاعات لازم است منشأ عیب ها را دستهبندی كنیم.
انواع منشأ عیوب :
1- از قلم افتادن یك فرایند
2- خطاهای فرایندی
3- خطاهای مربوط به موقعیت قطعه كار
4- از قلم افتادن قطعات
5- اشتباه بودن قطعات
6- فرایند بر روی قطعه اشتباه
7- اشتباه حین عملیات
8- خطاهای تنظیم
9- آمادهسازی نادرست ماشینآلات
10- آمادهسازی نادرست ابزارها و جیگها
انواع عیوب و روشهای تشخیص:
عیوب به یكی از این دو حالت وجود دارند : یا "در حال ایجاد شدن" هستند و یا دیگر" ایجاد شدهاند" .
پوكایوكه در مقابل این عیوب سه وظیفه مهم برعهده دارد:
1. كنترل و جلوگیری از خطا
2. توقفاثراتزیانبار خطا
3. اعلام وجود خطا
تشخیص و توقف عیبی كه در حال ایجاد شدن است ، “پیشگیری “ و تشخیص عیبی كه به تازگی ایجاد شده است ، “كشف” نامیده میشود.
ابزارهای كشف عیب :
در پوكایوكه برای كشف عیوب و خطاها میتوان از ابزارهای متنوعی استفاده كرد. كاشفهایی كه در پوكایوكه استفاده میشوند دو دستهاند:
اول: كاشفهایی كه با قطعه مورد آزمایش در تماس قرار میگیرند و به آنها ابزارهای تماسی میگویند.
دوم: آنهایی كه با قطعه تماس ندارند و به آنها ابزارهای غیر تماسی میگویند.
خطاناپذیر سازی فرایند ممیزی:
وجود اشتباه و خطا در عملكرد یك فرایند، باعث ایجاد محصول/ خدمت معیوب میشود كه برای شناسایی و حذف این عیوب باید هزینهای صرف شود. پرهزینهترین این اصلاحات محصولات/ خدماتی هستند كه بهدست مشتری میرسند. از آنجا كه ممیزی فرایندی است كه به دنبال یافتن انطباقهای موجود در یك سازمان با استاندارد موردنظر است، باید در كمال صحت و دقت و به دور از هرگونه خطا و اشتباه صورت پذیرد و ضمن اینكه اعتبار سازمان ممیزیكننده را حفظ میكند، باید به سازمان ممیزی شونده نیز در راه رسیدن به اهدافش كمك و یاری رساند. بنابراین خطاناپذیرساختن فرایند ممیزی (Auditing Mistake Proofing) میتواند گامی اثربخش در جهت بهبود عملكرد سازمانهای ممیزیكننده، به شمار آید. باتوجه به اینكه حدود 80 درصد از عیوب از خطاهای انسانی ناشی میشوند، با استفاده از تكنیك پوكایوكه می توان تا حد زیادی از بروز این خطاها جلوگیری كرد. تلاشهایی كه در دهههای 50 تا 1980 میلادی به منظور كاهش محصول / خدمت معیوب انجام شد، به بهبودی قابل توجه در عملكرد سازمانها منتهی شد. براین اساس، روشهای آماری و كنترل كیفیت آماری بهنحو قابل ملاحظهای توسعه یافتند و درصد تولید محصول سالم به بیش از 99 درصد رسید كه پیشرفت شگرفی به حساب میآمد. با توسعه صنعتی و پیشرفت در صنایعی مثل هوانوردی، وجود اشكالات جزئی در این صنایع میتوانست باعث صدمات سنگینی شود كه در مواردی این اتفاق نیز افتاد، بنابراین، چنین نتیجهگیری شد كه خرابیها و اشكالات جزئی نیز مهم هستند و نباید نادیده گرفته شوند.
این نگرش به تفكری بهنام خطای صفر (Zero Defect) منتهی شد كه در آن هیچ خطایی پذیرفته نیست. برخی اندیشمندان مدیریت مثل كراسبی نیز آن را توسعه دادند و مبنای كنترل كیفیت صفر (Quality Control Zero) نیز برهمین اساس توسعه داده شده است.
مفاهیم و تكنیكهای پوکا یوکه نیز كه بر این تفكر و نگرش بنا و توسعه داده شدهاند، در عمل در اجرای خطاناپذیرسازی و كاهش نرخ اشتباهات و عیوب سهم بسزایی داشتهاند. این تكنیك در فرایندهای تولیدی بهخوبی توسعه یافته و استفاده شده است اما در توسعه این تكنیك در فرایندهای خدماتی بهاندازه فرایندهای تولیدی، كار نشده است.
فرایند ممیزی، فرایندی است كه سایر فرایندهای تولیدی و غیرتولیدی را ارزیابی میكند. در استاندارد ISO 19011:2002 اینگونه تعریف شده است: ممیزی فرایندی سیستماتیك، مستقل و مدون برای كسب شواهد مبتنی بر واقعیت آن، بهمنظور تعیین میزان برآورده شدن معیارهای ممیزی است (بند3-1). از اصول مهم ممیزی، دستیابی به نتایج مشابه در شرایط یكسان است كه تلاش سازمانهای ممیزیكننده در رعایت این اصل مهم و آموزش ممیزان و جلسات دورهای با آنان، نشان از اهمیت این موضوع دارد.
با یكسانسازی ورودیهای فرایند و یكسانسازی عملكرد در حین فرایند می توان انتظار خروجی یكسان و مشابه را از هرفرایندی داشت. در ممیزی نیز بااجرای پوكایوكه و پیشگیری از خطاهای احتمالی كه از سوی طرفهای ذینفع مثل سازمان ممیزیكننده، سازمان ممیزی شونده و ممیزان ممكن است رخ دهد، می توان به نتایج مشابه و یكسان در فرایند ممیزی دست یافت. این عمل را می توان «تضمین كیفیت فرایند ممیزی» یا [4]((APQA نیز نامگذاری کرد. بااجرای APQA می توان از عملكرد تیمهای ممیزی اطمینان خاطر حاصل نمود كه این كار به افزایش اعتبار سازمان ممیزی كننده و گواهیدهنده(CB) نیز كمك می كند.
علل عمده بروز خط
1 – اشتباهات: مثل اشتباه ممیز، اطلاعات اشتباه، تشخیص نادرست و...
2 – تغییرات: مثل فرهنگ سازمانی متفاوت، دیدگاه مختلف ممیزان، و...
3 – پیچیدگی: مثل پیچیدگی برخی فرایندها، نبود فرهنگ سازمانی مشخص و...
این عوامل ریشه اصلی عیوب و خطاها هستند. باتوجه به این كه بهترین روشهای كنترل پیشگیرانه هم كامل نیستند، بنابراین نیاز به یك پاسخ واكنشی در قبال بروز خطاها وجود دارد. در این حالت اقدام اصلاحی بر كنترل خطا و بهبود آن و یا توقف كامل فرایند تاكید دارد. بنابراین در مواجهه با خطاها به سه طریق میتوان اقدام كرد:
1 – Warn: آگاهی دادن و جلوگیری از بروز خطا
2 – Control : مشخص شدن خطا و كنترل آن
3 – Shutdown : توقف كامل فرایند
حال باتوجه به مطالب مطروحه، فرایند ممیزی را با این دیدگاه بررسی و خطاهای ممكن و راههای پیشگیری از آنها را مرور و APQA مورد نظر را ترسیم میکنیم و در نهایت پیشنهادهایی برای بهبود عملكرد ممیزی ارائه خواهد شد.
فرایند ممیزی
در جریان این فرایند مواردی كه توسط ممیز بررسی میشوند عبارتند از:
1 – مستندات (Documents) : شامل نقشه ها، قراردادها، سوابق، ممیزی داخلی،...
2 – ابزار و تجهیزات مورد استفاده (Tools) : كالیبراسیون، شرایط نگهداری،...
3 – مواد (Materials) : تامین كنندگان، ایمنی،...
4 – پرسنل سازمان (People) : صلاحیت، آموزش، در دسترس بودن، توانمندی،...
5 – محصولات نهایی (Products) : سوابق مرتبط، جابجایی، بسته بندی،...
در جریان این ممیزی خطاهایی ممكن است رخ دهد. چون ممیزی فرایندی بر پایه تبادل اطلاعات و یافتن شواهد است پس مهمترین نوع خطاهای ممیزی، خطاهای اطلاعاتی است كه شامل طبقهبندی زیر است:
1 – اطلاعات مبهم:
داده های ورودی ناكافی و مبهم است، بنابراین تفاسیر مختلف و گاه نادرست را در پی خواهد داشت.
2 – اطلاعات غلط:
داده های ارائه شده اشتباه است كه باعث تفسیر و نتیجه گیری نادرست خواهد شد.
3 – اطلاعات حذف شده:
داده های ضروری برای یك تفسیر یا فرایند در دسترس نیستند و یا هرگز تهیه نشده اند.
4 – تفسیر نادرست اطلاعات:
بهدلیل کمبود تجربه و توانایی، دادههای دریافتی به غلط تفسیر شدهاند و از آنها نتایج اشتباه گرفته می شود.
دستورالعمل اجرای پوكایوكه (پرهیز از خطای غیر عمدی) :
1- استفاده از تیمهای چند تخصصی ([5]CFT) برای دستیابی به خطا ناپذیری
2- انتخاب فرایندی برای اجرای پوكایوكه:
در فاز سوم [6]APQP ، تیمهای چند تخصصی باید فرایندهایی را كه در آن خطاهای اپراتوری در درجه بندی وقوع و كشف عیب تاثیردارد و در نهایت باعث افزایش شاخص [7]RPN می شود، شناسایی كند. تكنیكهای پوكایوكه بهمنظور كاهش درجه اعداد وقوع و یا كشف برای این فرایندها بهكار برده میشود.
شكایات مشتری كه قبلا" دیده نشدهاند و بعدا" آشكار می شوند، به خطاناپذیری نیاز دارند و باید مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. بهمنظور دستیابی به خطای صفر، CFT متعهد می شود برای آنها تكنیكهای پوكایوكه اجرا كند.
3- انتخاب تكنیك خطاناپذیری باید مطابق ضوابط زیر باشد:
o ارزان و كم هزینه باشد.
o بر اساس یكی از حواس پنجگانه باشد.
o باید مشكل وقوع یا كشف رخداد را در منبع خودش حذف كند.
4- "شدت وقوعی"[8] كه به پوكایوكه منجر میشود باید از روش زیر پیروی كند:
الف) ابتدا منبع وقوع را مطابق الگوی زیر گروهبندی كنید:
· عملیات یا انجام نمی گیرد یا بهصورت غلط انجام میشود.
· عملیات بهصورت نامطلوب اجرا می شود.
· اطلاعات ضروری برای انجام عملیات اشتباه ترجمه شدهاند.
· رخ دادن اشتباه بهدلیل پیچیدگی كار است.
ب) بعد از دسته بندی منبع، یكی از تكنیكهای زیر را برای جلوگیری از وقوع اختصاص دهید:
· بازرسی 100 درصد با استفاده از قرار دادن پین، فیكسچر كنترلی، حسگرهای نوری، میكروسوئیچ، چراغهای اخطار و فشارسنج .
· اصلاح طراحی برای مطمئن کردن عملیات مونتاژ بهطوری كه قطعات اشتباهی بههم متصل نشوند یا این كه اگر دست یا پای اپراتور در زیر دستگاه قرار دارد یا ابزار و قطعه كار در موقعیت مناسب نیست، دستگاه كار نكند.
· این تكنیكها باید بهطور كامل قسمتی از فرایند باشد.دستگاهها باید در جای مناسب و بهقدر كفایت محدود شده باشند كه اشتباه و خطایی رخ ندهد. در صورت بروز خطا به سرعت به اپراتور فیدبك داده شود.
5- "كشف عیبی"[9] كه به پوكایوكه منجر میشود باید از روشهای زیر پیروی كند:
o باید بهصورت مستقل بازرسی شود و ربطی به وقوع نداشته باشد.
o باید بهصورت 100 درصد بازرسی شود و ربطی به وقوع نداشته باشد.
o باید قبل از انجام عملیات مشخص شود كه شرایط برای كنترل كیفی 100 درصد وجود دارد یا نه.
o باید برای اپراتور خطای دیداری بهوجود آورد.
o مكانیزمی كه روش درست و دقیق انجام كار را برای اپراتور ایجاد كند بهطوری كه اگر قطعه نامناسب در فرایند قرار گرفت، با هشدار به اپراتور اطلاع داده شود.
o استفاده از حسگرهای الكترونیكی كه بهصورت چراغهای هشدار یا زنگ اخبار عمل كند.
o استفاده از قطعات با علائم رنگی یا نموداری
o استفاده از وسایل اتصال دهنده مثل فیكسچرها، سوكتها، میله مدرج و یا سایل غیر اتصالی مثل LED ها و فشار سنجها و غیره
6- كارایی تكنیكها مورد استفاده پوكایوكه باید بعد از انجام عملیاتها در یك دوره حداقل یك ماهه، مورد قضاوت و بررسی قرار گیرد.
نتیجهگیری
پوكایوكه مانند علم پرتاب یك موشك پیچیده نیست بلكه دارای قوانین و تكنیكهای ساده ای است كه میتواند صرفه جوییهای كلانی را برای سازمان داشته باشد. حد و اندازه تكنیكهای پوكایوكه در كارهایی كه انجام میگیرد مشخص میشود. برای پوكایوكه ایدههای بسیاری وجود دارد كه هریك میتواند دارای حد و اندازه خاص خود باشد.
اساس پوكایوكه بر احترام به ذكاوت و هوش كارگران مبتنی است. پوكایوكه با حذف كارهای تكراری و فعالیتهایی كه وابسته به حافظه و احتیاط هستند، وقت و فكر كارگران را آزاد میكند تا آنها بتوانند وقت خود را به انجام فعالیتهای ارزش آفرین اختصاص دهند.
--------------------------------------------------------------------------------
[1] - Failure Mode and Effects Analysis
[2] - Cross Functional Team
3 – Overall Equipment Effectivens
[4] - Auditing Process Quality Assurance
[5] - Cross Functional Team
[6] - Advanced Product Quality Planning
[7] - Risk Priority Number
[8] - Severity (Potential for Harm)
[9] - Detectability (Potential Discovery)