صفحه اصلی

آرشیو مقاله ها

آرشیو اخبار

همکاری با ما

تماس با ما
 
عنوان خبر
 
  
 
سامانه جمع آوری خودکار تجهیزات IT
افرنگ نیوز مجله زندگی
ماشین ایرانی
elham_fitnees_cool
فروشگاه رایکا
فروشگاه رایکا
هر روز صبح جدیدترین اخبار در افرنگ نیوز کلیک کنید ...
A.A.C/ مرجع عملياتي زنجيره طراحي: DCOR: Design-chain operations reference model
تعداد بازدید : 1901
 
 

 

گرد آوري و تنظيم : عليرضا مرادي خجسته

كارشناس مسئوول برنامه ريزي و كنترل توليد سالن پرس

Moradi_ar@saipacorp.com

امروزه مهمترين جنبة طراحي محصول، طراحي بر اساس نيازها و خواسته هاي مشتريان است. بنابراين طراحي محصول مطابق انتظارات مشتريان نياز به طرح و برنامه مشخصي دارد؛ به­طوري که محصول توليد شده داراي قابليت­هاي مورد نظر بوده و قيمتي برابر و يا کمتر از محصولات توليدي رقبا باشد. به منظور رسيدن به اين هدف، تلفيق ابزارهاي طراحي همچون مهندسي ارزش و گسترش عملکرد کيفيت ضروري است. با توجه به نقاط مشترک بسياري که بين دو روش مهندسي ارزش و گسترش عملکرد کيفيت وجود دارد، تلفيق آنها باعث کامل شدن هر دو روش مي­شود. از طرف ديگر، مهمترين سوالي که در زمان طراحي يک محصول مناسب مطرح مي شود اينست که : بهترين راه براي تخصيص منابع جهت حداکثر کردن رضايت مشتريان چيست؟ مدل DCOR يا همان مدل مرجع عملياتي زنجيره طراحي، به موضوع طراحي محصول با در نظر گرفتن زنجيره بازاريابي و فروش، زنجيره تأمين قطعات، نيازهاي مشتري، استفاده از مهندسي ارزش و توجه به خواسته­هاي كيفي و كمي مشتريان مي پردازد .

مدل مرجع عملياتي زنجيره طراحي:

اين مدل چارچوبي را فراهم کند تا فرايند طراحي محصول، با توجه به طراحي زنجيره تأمين قطعات و نحوه بازاريابي و فروش و با هدف دستيابي به كميت و كيفيت مورد نياز مشتري و در نظر گرفتن وضعيت رقبا و استفاده از تكنيك­هاي مهندسي ارزش، انجام شود. طراحي محصول، طراحي زنجيره تأمين قطعات آن، طراحي زنجيره ارزش و زنجيره بازاريابي و فروش بايد به صورت همزمان مد­نظر قرار گيرد تا محصول طراحي شده، قابليت توليد با كميت و كيفيت مناسب و رقابت پذيري را داشته باشد.

برنامه ريزي
 

اين مدل بر اساس پنج اصل برنامه­ريزي، تحقيق، طراحي، تكميل و اصلاح، سازماندهي مي شود.
تحقيق
 

تكميل
 

اصلاح
 

طراحي
 

Design_chain (DCOR)
 


 

در ذيل به شرح مختصري از طراحي محصول، طراحي زنجيره تأمين قطعات، طراحي زنجيره ارزش كه همگي در اين مدل اهميت به­سزايي دارند مي پردازيم و البته موضوع طراحي زنجيره بازاريابي و فروش نيز در اين مدل مورد توجه است كه در اينجا به آن پرداخته نمي­شود:

طراحي محصول:

طراحي محصول يكي از گرايش­هاي مهندسي طراحي صنعتي بوده و عبارت است از روند طراحي يک محصول و کالا به قصد توليد صنعتي.

روند طراحي محصول را مي­توان (و بلكه لازم است تا) با بکارگيري کامپيوتر به عنوان ابزار طراحي، آناليز، نقشه کشي، حجم سازي و مدل سازي ، تسريع و تصحيح و بهينه سازي کرد.

برخي مراحل طراحي محصول عبارتند از :

1 - تحقيقات و پژوهش­هاي بازار

2 - آناليز نمونه­هاي احتمالي موجود

3 - مرحله تعيين هدف

4 - مرحله ايده­پردازي و خلاقيت

5 - مرحله طراحي اوليه

6 - مرحله تعديل طراحي

7 - مرحله طراحي نهايي

8 - مرحله نمونه­سازي كامپيوتري

9 - مرحله تعديل عملكردي

در روند كامپيوتري طراحي محصول مي­توان هر کالايي را پيش از توليد درون کامپيوتر مشاهده و آناليز و از زواياي مختلف بررسي کرد. همچنين با استفاده از توان محاسباتي کامپيوتر مي­توان محاسبات مختلف مراحل طراحي و توليد را با سرعت و سهولت و دقت راهبري نمود. تكنولوژي­هاي موسوم به سي­.­ان­.­سي

(COMPUTER NUMERIC:CNC CONTROL) مي­توان فايل خروجي حاصل از طراحي قطعات صنعتي توسط نرم­افزارهاي نقشه­كشي و طراحي فني و مهندسي را مستقيما به ماشين ابزار سپرد و قطعه مورد نظر با دقت غير­قابل رقابتي از دستگاه تحويل گرفت.

با توجه به گرايش‌هاي طراحي­صنعتي، ابداع، ابتكار، خلاقيت و ايده‌پردازي از پايه‌هاي اساسي كار هر طراح صنعتي مي‌باشد. پس نمي‌توان به صرف وجود محصولات و روش‌هاي فعلي از نوآوري و ابتكار دوري جست. قدر­ مسلم انسان تنوع‌طلب است و با توجه به همين اصل است كه نوآوري در فرم ظاهري كالا و توليدات ضروري مي­نمايد و از آن مهمتر نيازهاي عملكردي آنان چنان وسيع و روزافزون است كه خلاقيت و اختراع و ابتكار در كاركرد توليدات و محصولات جايگاهي بس مهمتر مي يابد. به عنوان مثال شما هيچگاه از بهترين غذا و يا لباس مورد علاقه خود به شكل پيوسته و پشت سر هم استفاده نمي‌كنيد و اين بدليل دوري از تكرار و روزمره شدن آنها مي‌باشد. به همين ترتيب پاسخ به تنوع‌طلبي استفاده‌كننده يكي ازعوامل مهم كار طراح در جهت رسيدن به طرح مطلوب است. همچنين با ارائه و تعريف روش­ها و سبك­هاي جديدي از زندگي انسان (مثل آپارتمان­نشيني، مسافرت­هاي هوايي طولاني مدت، عمليات نظامي، مسابقات اسكي سرعت كه همگي الگوهايي جديد از زندگي انسان و زمينه بروز نيازهاي جديد مي­باشند) ضرورت­ها و نيازمندي­هاي جديدي در خصوص ابزار و روش­ها بروز مي­كند كه نيازمند نگرش و ديد عميق طراح براي ارائه روش­ها و راه­حل­هايي راهگشا در قالب ابزار و كالا و توليدات نوين مي­باشد.

در پروسه طراحي همواره يك علت خارجي يا يك مخاطب غير از خود طراح وجود دارد كه نياز طراحي را مطرح مي‌كند و اينكه طراح صرفاً به رفع نياز مخاطب توجه و تامل کند، يکي از اصول اوليه طراحي صنعتي مي­باشد كه مخاطب­مداري ناميده مي­شود.

طراح با توجه به علم و هنر طراحي، محصول، محيط و يا روشي را براي مخاطب خلق مي­كند كه خواسته‌هاي تعريف شده او را در جهت حصول به هدف معيني (مثلاً كسب امنيت، آرامش، سهولت استفاده، قيمت ارزان، آرامش و يا حتي لذت) مهيا کند. طراحان صنعتي آشتي‌دهندگان صنعت، ‌هنر و اقتصاد هستند و در تمام كارخانجات و خطوط توليد دنيا در راس هرم مديريت توليد كالا و محصولات قرار دارند.

ايجاد هويت واحد براي يك كالا يا يك گروه كالايي و يا حتي تمامي كالاهاي توليدي يك شركت از ديگر وظايف طراح صنعتي است. بنابراين آنچه كه شما به عنوان هويت كالاهاي شركت‌هايي همچون سوني، بي.ام.و، آديداس، آركوپال و يا نظاير آن مي‌شناسيد، نتيجه مستقيم خلاقيت، فعاليت، طراحي و تجزيه و تحليل‌ طراحان صنعتي اين شركت‌هاست.

طراحي زنجيره تأمين قطعات :

طراحي زنجيره تأمين قطعات از مواردي است كه همزمان با طراحي محصول جديد بايد مد نظر قرار گيرد . در ذيل به شرح مدل SCOR كه مدل مرجع عملياتي زنجيره تأمين است و بحث طراحي را نيز مورد توجه قرار مي­دهد، مي پردازيم :

مدل مرجع عمليات زنجيره تأمين(SCOR) از ابتدا به­عنوان نوعي مدل مرجع فرايند معرفي شد، كه اين موضوع تا حد زيادي رويكرد مدل را تعيين مي­کند. مدل SCOR مدلي استاندارد شامل واژگان فني، مجموعه تعاريف و اصطلاحات و معيارهاي اندازه­گيري است كه با تبيين فرايندهاي استاندارد و تطبيق فعاليت­هاي زنجيره تأمين با بهترين شيوه­هاي تجربه شده، اهدافي چون ايجاد ارتباط مؤثر و پايدار ميان شركاي زنجيره تأمين، استاندارد­سازي ارزيابي عملكرد فرايندي و نهايتا اجراي مديريت مؤثر زنجيره تأمين را مورد توجه قرار مي­دهد­.

اين مدل كه جهت تدوين و اجراي موفقيت­آميز اصول توسعه و بهبود زنجيره هاي تأمين ايجاد شده، به سازمان­ها اين امكان را مي­دهد كه زنجيره تأمين خود را با تغيير طراحي فرايندها، دگرگون نمايند­.

درحاليكه بسياري از مفاد اساسي مدل سالها توسط متخصصين امر اجرا گرديده، ليكن مدل SCORچارچوب منحصربه­فردي را ايجاد نموده تا فرايندهاي تجاري، استانداردها، روش­هاي بهينه­سازي و اجزاي فناوري در جهت ايجاد ساختاري يكپارچه به­منظور پشتيباني از ارتباطات مؤثر ميان شركاي زنجيره تأمين و ايجاد بهبود در اثربخشي مديريت زنجيره تأمين و شناسايي و بارورسازي فرصت­هاي كسب مزيت رقابتي در رابطه با زنجيره تأمين، به­يكديگر متصل گردند­. همچنين سازمان­ها را قادر مي­سازد تا با جهت­گيري هدف برمبناي تعيين عمكرد فرايندي شركت­هاي مشابه(براساس بهترين تجارب) از وضعيت موجود فاصله گرفته و با ايجاد بهبود در فرايندهاي زنجيره تأمين به وضعيت موردنظر در آينده دست يابند­.

محدوده مدل، تمامي تعاملات مشتري از درخواست خريد تا پرداخت صورتحساب را در قالب تعاملات بازار( از دريافت تقاضاي كل تا تكميل هر سفارش) شامل مي شود­. SCOR از تأمين كننده تأمين كنندگان تا مشتري مشتريان زنجيره تأمين(مصرف كننده نهايي) را در­بر مي­گيرد­.

سطوح مدل SCOR

مدل SCOR از يك هرم چهار سطحي در ترسيم مسيري كه سازمان­ها جهت اندازه­گيري و بهبود عملكرد زنجيره تأمين خود بايد طي كنند، استفاده مي کند(شكل1) .

(شكل1)

با تعريف شبكه و تعيين نقاط همكاري- جايي كه شركت­ها و موسسات با فعاليت­هاي مشترك و تقسيم شده براي همكاري گردهم مي آيند-كار آغاز مي­شود:

سطح 1 - انواع فرايند :

در سطح يك، هدف و مضمون (مفاد) مدل مرجع عمليات زنجيره تأمين تعيين مي­شود­. اين سطح پنج فرايند مديريتي را كه سازمان طي آن، استراتژي عملياتي و موقعيت­هاي رقابتي خود را تعيين مي­كند شامل مي­شود­: فرايندهاي طرح­ريزي، منابع­يابي، ساخت، تحويل و برگشت .

1- فرايند طرح­ريزي : مديريت و برنامه­ريزي عرضه و تقاضا، متعادل­سازي منابع نسبت به نيازمندي­ها در طول زنجيره­تأمين، برنامه­ريزي­موجودي، توليد و توزيع، RCCP (برنامه ريزي تخميني نيازمندي­هاي ظرفيت) .

انجام فعاليت­هاي فوق به­خصوص بالانس عرضه و تقاضاي كل، بسترسازي مناسب براي ايجاد بهترين شرايط همكاري در فرايندهاي بعدي زنجيره تأمين؛ يعني منابع­يابي، توليد و تحويل را به­همراه خواهد داشت .

2- فرايند منابع­يابي­: تعيين و تائيد صلاحيت تأمين­كنندگان، برنامه نظارت بر عملكرد تأمين­كنندگان، انجام مذاكرات جهت عقد قرارداد با فروشندگان و در نهايت خريد و دريافت مواد­.

حاصل اين فرايند، تهيه و تدارك كالا و خدمات براساس تقاضاي برنامه­ريزي شده و يا تقاضاي واقعي خواهد بود .

3- فرايند­ساخت­: ساخت محصول تمام شده شامل توليد، تست كيفي، بسته بندي، تغييرات مهندسي، نگهداري (انبارش) و ترخيص محصولات .

با اتمام اين فرايند، محصول مطابق برنامه و يا تقاضاي واقعي به وضعيت نهايي تبديل مي­گردد­.

4- فرايند تحويل­: شامل مديريت سفارش­ها و اعتبارها، مديريت انبار، مديريت حمل ونقل، ايجاد و پشتيباني بانك اطلاعاتي مشتريان و پشتيباني پايگاه داده محصولات و قيمت­ها (شامل اطلاعات فروش و سفارشات) .

هدف اين فرايند عرضه خدمات و كالاهاي ساخته شده طبق برنامه و يا تقاضاي واقعي مي­باشد­.

5- فرايند برگشت­: برگشت مواداوليه، دريافت محصولات ساخته شده برگشتي، نگهداري، بررسي و اصلاح.

اين فرايند به نوعي بيانگر لجستيك معكوس مي­باشد كه طي آن عودت مواد و قطعات و يا دريافت محصولات برگشتي (به هر علت) در راستاي حمايت از مشتري انجام مي­گيرد­.

سطح 2­-­­ پيكربندي­:

مدل SCOR انواع فرايندها را كه ممكن است جزيي از زنجيره تأمين باشد، تعيين و تعريف مي­نمايد­. سازمان­ها نيز شايسته­است فعاليت­هاي لازم را به­منظور به­كارگيري اين فرايندها، پيكربندي کنند.

در سطح2 ارائه بسياري از جزئيات جهت تسطيح زنجيره تأمين و انجام آناليزهاي حساسيت در راستاي ارزيابي اثرات بالقوه بهبودهاي احتمالي آينده، مطرح مي­شود.

چگونگي پيكربندي فرايندهاي اصلي زنجيره تأمين، بر اجراي راهبردهاي عملياتي سازمان­ها تاثيرات به­سزايي خواهد­گذاشت .

سطح 3­- جزئيات فرايند­:

دسترسي به اطلاعات مناسب، لازمه ارائه اهداف توسعه­اي زنجيره تأمين است. لذا اطلاعات لازم براي برنامه­ريزي صحيح و تنظيم اهداف به­منظور بهسازي زنجيره تأمين در سطح سه تهيه مي­گردد. تعريف اجزاي فرايند، تعيين ورودي­ها و خروجي­هاي فرايند، تبيين استانداردهاي عملكرد و ايجاد سيستم­هاي پشتيباني جهت اجراي بهترين روش­هاي تجربه شده، در اين سطح مورد توجه قرار مي­گيرد­.

سطح 4­- اجرا و پياده­سازي­:

در اين سطح شركت­ها شيوه­هاي خاصي از مديريت زنجيره تأمين را به­طور آزمايشي اجرا مي­کنند .

تمركز بر ايجاد توسعه و بهبود در عمل به­منظور پاسخگويي مناسب به تغييرات تجاري پيش­رو، از اهداف اين سطح است.

همان­طور كه در شكل1 مشاهده مي­گردد، اين سطح در حوزه و محدوده مدل قرار نداشته و در مدل استاندارد صنعتي نيز تعريف نشده­است چرا كه فاز پياد­ه­سازي و اجرا مي­تواند براي هر شركتي منحصر به­فرد باشد­.

طراحي زنجيره ارزش :

زنجيره­ارزش: مايكل­پورتر انديشمند حوزه كسب و كار در سال 1985 مدل زنجيره ارزش را ارائه داد (PORTER 1985). براساس اين مدل فعاليت­هــــاي دخيل در سازمان­هاي توليدي را مي توان به دو بخش: فعاليت­هاي اصلي و فعاليت­هاي پشتيباني تقسيم كرد. اين فعاليت­ها عبارتند از:
1 – فعاليت­هاي­اصلي: تداركات ورودي، عمليات توليدي، تداركات خروجي، بازاريابي و فروش، خدمات پس از فروش.

2 – فعاليت­هاي پشتيباني: زيرساخت­هاي سازماني (حسابداري مالي مديريت)، مديريت منابع انساني، تحقيق وتوسعه، تهيه و تداركات.

فعاليت­هاي اصلي آن دسته از فعاليت­هايي هستند كه اصطلاحاً ارزش­افزا (VALUE-ADDED) ناميده مي­شوند. يعني انجام أنها سبب ارتقاي ارزش محصول و حركت أن به سمت مشتري مي شوند. مثلاً مواداوليه وارده، دريافت، ذخيره سازي و... مي شود (لجستيك ورودي) سپس عمليات توليدي بر روي اين مواد صورت مي گيرد كه آن را به محصول توليدشده ارتقا مي دهد. در ادامه محصول توليدي بسته­بندي، حمل و انبار مي شود (لجستيك خروجي). سپس فعاليت­هاي بازاريابي بر روي محصول سبب افزايش ارزش محصول و فروش آن سبب تبـــــديل محصول به پول مي شود. خدمات پس از فروش نيز فعاليت ارزش افزاي ديگري است كه در انتها درمورد محصول اعمال شود.تمامي اين فعاليت­ها منبع مستقيم ســـــودآوري سازمان به شمار مي روند.

فعاليت­هاي پشتيباني آن دسته از فعاليت­هايي هستنـــد كه حول فعاليت­هاي اصلي و براي آماده­ســـــــازي شرايط اجراي آنها انجام مي­شوند (شكل 1).

 

رويكرد زنجيره ارزش در تحليل فعاليت­هاي درون سازماني، ابزاري مؤثر در شناخت نقاط ضعف و قوت و تصميم گيري درمورد هريك از اين فعاليت­هاست. اين زنجيره از دوسو با مؤثرترين عوامل محيطي يعني تأمين­كنندگان و مشتريان مرتبط مي­شود. ارتباط زنجيره ارزش سازمان با زنجيره ارزش تأمين كنندگان و مشتريان تشكيل زنجيره اي را مي دهد كه " پــــورتر" از آن به عنوان سيستم ارزش نام مي برد. اما اسامي ديگري مانند شبكه­ارزش و يا زنجيره ارزش­گسترده و نيز زنجيره عرضه بر آن اطلاق شده است.امروزه فناوري اطلاعات در هريك از اين حلقه هاي زنجيره ارزش گسترده، كاربردهاي عملي و مؤثري يافته­است.

نتيجه گيري :

طراحي محصول مطابق انتظارات مشتريان به طرح و برنامة مشخصي نياز دارد به­طوري که محصول توليد شده داراي قابليت­هاي مورد نظر بوده و داراي قيمتي برابر و يا کمتر از محصولات توليدي رقبا باشد، بدين منظور مدل DCOR جهت دستيابي به اين هدف و بر اساس طراحي محصول با توجه به نيازهاي كمي و كيفي مشتري ، وضعيت رقبا و در نظر گرفتن نحوه عملكرد زنجيره تأمين كنندگان قطعات­، بازاريابي و فروش و توجه به مهندسي ارزش براي توليد محصولي با خواسته­هاي مشتري استفاده مي شود.

منابع :

_ http://www.logisticstoday.com/sNO/7895/LT/displayStory.asp_

_ سيدحسيني سيدمحمد - ناظمي جمشيد، توسعه ساختارهاي مهندسي و تكوين محصول در صنعت مجله علمي پژوهشي اقتصاد و مديريت، شماره 46

 

 
نویسنده: عليرضا مرادي خجسته
مترجم :
منبع : ماهنامه انديشه گستر سايپا - شماره 72، شهريور 1386
تاریخ : شهريور 1386
مطالب مرتبط
 
 P.P.T/ اثربخشي مديريت پروژه در سازمان هاي بازرگاني پروژه محور
 A.A.A/ عوامل موفقيت و شکست پروژه هاي IT در سازمان ها
 A.A.A/ مورد کاوي تحقق اهداف و تحليل رويکرد هاي مديريت در يک پروژه عمراني ملي
 A.A.A/ طراحي سيستم اطلاعاتي مونينورينگ و کنترل به لحظه پروژه ها با استفاده از کارت امتياز متوازن
 A.A.A/ استفاده از روش نرخ بازگشت داخلي(IRR)براي ارزيابي پروژه هاي چند نرخي
 
نظرات
 
نام : شهر :
   
 
 
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت فرا ارتباط می باشد