صفحه اصلی

آرشیو مقاله ها

آرشیو اخبار

همکاری با ما

تماس با ما
 
عنوان خبر
 
  
 
سامانه جمع آوری خودکار تجهیزات IT
افرنگ نیوز مجله زندگی
ماشین ایرانی
elham_fitnees_cool
فروشگاه رایکا
فروشگاه رایکا
هر روز صبح جدیدترین اخبار در افرنگ نیوز کلیک کنید ...
A.A.C/ نپتا از خودروهاي مفهومي رنو
تعداد بازدید : 549
 
 

 

mrsharpasand@gmail.com

خودروي مفهومي نپتا که از لحاظ زمان طراحي پس از التيکا قرار دارد، يک کابريوله (خودرو با سقف تاشو) است. به طور کلي آنچه در نگاه اول در اين خودرو جلب توجه مي کند، خطوط روان بدنه سطح پايين اتاق خودروست که ظرافت و البته ايروديناميک خاصي براي آن به ارمغان آورده است. البته از آنجا که نپتا يک کابريوله است، چهار صندلي زيباي سفيد رنگ آن نيز بسيار خيره­کننده است و عظمت و هويت خاصي به آن بخشيده است.

طراحي ظاهري داخلي و خارجي

خطوط موج دار پانل­هاي جانبي بدنه نپتا رواني خاصي به اتاق طويل آن داده است. اين تأثير با استفاده از رنگ­هاي آلومينيمي آندي در قسمت هاي تحتاني بدنه، گلگيرها و همچنين براگيرهاي جلو و عقب دو چندان شده است. قسمت جلوي خودرو در حين سادگي جذابيت خاصي دارد. چراغ­هاي نپتا در سه حالت کاربرد دارد. چراغ­هاي روشن در روز، نور بالا و پايين و چراغ­هايي موسوم به هدايتگر. اين چراغ­ها از تکنولوژي­اي براساس انعکاس و پخش نور بهره مي برند. نور چراغها به­وسيله بلوک­هاي کريستال شفاف انعکاس مي­يالبد و براي تابش دقيق­تر از کنترل­هاي الکترونيکي بهره مي­برند. مقدار و چگونگي توزيع نور مطابق شرايط جاده تنظيم مي­شود. چراغ­هاي راهنماي بومرنگي شکل که بالاي چراغ جلو قرار گرفته اند، به ايجاد شکل دايره اي گلگيرها کمک زيادي مي­کند. قسمت انتهاي خودرو که به تدريج باريکتر مي شود، با دو چراغ کريستالي در دو طرف صندوق عقب محافظت شده است. تاق­نماي عقب از تاق­نماي جلو مانند خودروهاي دهه­هاي 30 با 40 بزرگتر است اما رواني خطوط بدنه جلوه­اي خاص به آن بخشيده است. نپتا حاصل تلفيق يک خودروي رؤيايي و مهندسي نوين مکانيک است. گواه اين گفته، درهاي مجهز به موتور نپتاست که به صورت انبري(به سمت بالا) باز مي­شوند. اين موتورها که به طرز ماهرانه­اي پشت داشبورد جاسازي شده­اند هنگام بازکردن درها نپتا را بسان عقابي به نمايش مي­گذارند. درضمن لولاي درها نيز کاملا استادانه با يک پوشش آلومينيمي پوشانده شده و با ايجاد يکپارچگي درکل بدنه خودرو در ايجاد حس رواني و پويايي خودرو مفيد بوده است.

نپتا با ايجاد فضايي راحت درون اتاق خودرو، از ويژگي­هاي خودروهاي لوکس برخوردار شده است. درحين اين که داشبورد خودرو به گونه­اي معلق به نظر مي­رسد، اما شيشه بزرگ جلو فضاي قرار گرفتن پدال­ها را برخلاف اکثر خودروها کاملاً روشن کرده است. دورشمار و صفحه ابزار خودرو به شکل مخروطي طراحي شده و با آستر چرم پوشانده شده است. اين طراحي که به ظاهر قديمي مي­نمايد [شايد شبيه پيکان­هاي دهه 40] از مواد آلومينيمي ساخته شده است. درطراحي نمايشگر خودرو هم سيستم آنالوگ [مانند خودروهاي کلاسيک] و هم ديجيتال مورد استفاده قرار گرفته است. ابزارهاي کنترل سيستم تهويه که در دو طرف داشبورد قرارداده شده، امکان کنترل مستقل آن توسط هر سرنشين و متعاقباً آسايش بيشتر آنها را فراهم کرده است. قابل توجه است که اين ابزارها لمسي هستند و با کمترين اشاره، فرمان را اجرا مي کنند. اهرم دنده چرخان آن که درميان کنسول نصب شده است نيز عملکردي فوق العاده دارد. سيستم رسانه­اي نيز که درجاي مناسبي روي داشبورد است، همراه دکمه­ها و سوئيچ­هاي ديگر طوري برروي فرمان طراحي و تعبيه شده­ که مطابق شکل دست راننده باشد و اين خود از ديگر ويژگي­هاي ارگونوميک نپتاست. درنپتا مانند آلتيکا صندلي­ها ثابت هستند اما مجموعه پدال­ها و فرمان مطابق ابعاد راننده و با موتور مکانيکي تنظيم مي­شوند. جعبه داشبورد نپتا محفظه­هاي جداگانه­اي براي اشياي گوناگون مانند عينک و غيره دارد به­علاوه محفظه­اي نيز زير کنسول مياني که زير دو صندلي متصل به هم جلو قرار گرفته، براي بهره­گيري بيشتر از فضا تعبيه شده است. پوشش چرم قرمز رنگ به کاررفته در تودوزي آن با در موتور نپتا همرنگ است و هماهنگي و جذابيت خاصي ايجاد مي­کند. هر چهارصندلي نرم وراحت نپتا با جک­هاي آلومينيمي به کف خودرو متصل شده­اند تا آسايش بيشتري براي سرنشينان به ارمغان آورند. درپشت دو صندلي جلو دو صفحه دي وي دي قرار گرفته است و زير آن با يک تور چرمي براي گذاشتن مجله ها و امثالهم تزئين شده است. دراين خودرو براي محافظت سرنشينان عقب از باد، يک براگير شفاف بين دو صندلي جلو و عقب نصب شده که در نوع خود نوآوري بي نظيري است.

قواي محرکه

موتوربنزيني 3.5 ليترو 16 سوپاپه نپتا که به صورت طولي نصب شده است با 420 اسب بخار قدرت مي­تواند سرعت اين خودرو را در کمتر از 4.9 ثانيه به 100 کيلومتر در ساعت برساند. جعبه دنده 7 سرعته نپتا که تنها با اشاره انگشت تعويض مي­شود توانسته است عملکردي فوق العاده و با کمترين ميزان مصرف سوخت و گسيل گازبراي اين موتور به ارمغان آورد.

ميشلين و تايرهاي نپتا

تايرهاي نپتا بايد طوري طراحي شوند که محدوديت­هاي آيروديناميکي را که به سرعت و حجم باربستگي دارد، بتوانند تحمل کنند. اين مهم به وسيله نوعي از تايرها به نام پکس که به تدريج از درون به بيرون ضخيم تر مي­شوند، محقق شده است. اين الگوي روکش تاير شبيه به جريان هوا در حلقه هاي گردبادي است. درون تاير که نرم تر و حجيم تر است، سختي لازم براي انتقال گشتاور موتور و کشش چرخ­ها را تأمين مي­کند، درست به مانند تايرهاي سليک که نوعي تاير عريض هستند. سطح بيروني روکش تايربايد ضخيم تر باشد تا چسبندگي بهتري داشته باشند و هدايت خودرو راحت­ترشود. ديواره تايرها نيز طوري طراحي شده است که خودرو بتواند هم سرعت و هم راحتي بيشتري به راننده هديه دهد.

همکاري ولئو

چراغ­هاي نپتا نيز مانند آلتيکا از نوع ال اي دي هستند. اين چراغ­ها همان طور که ذکر شد، ديد بهتري ارائه مي­دهند و چشم عابران را کمتر اذيت مي کند، به­علاوه طول عمر بيشتر و مصرف انرژي کمتري دارند. درجلو نور بالا وپايين در يک مجموعه واحد قرار گرفته­اند. با بهره­گيري از تکنولوژي تي اي آر، ولئو چراغ­هايي طراحي کرده است که با انعکاس نور به­وسيله بلوک هاي سه بعدي کريستال، همه نور توليدي را بدون هدر دادن منتشر و مسير را براي راننده بيش از خودروهاي معمول روشن مي­کنند. درضمن در حالت نور بالا لامپ­ها طوري طراحي شده­اند که با چرخيدن فرمان آنها نيز مي­چرخند. نپتا اولين خودرو درجهان است که چراغ­هاي عقب آن به تکنولوژي 2.5D ولئو مجهز است. اين تکنولوژي با تلفيق تکنولوژي ال.­اي.­دي با دانش توليد چراغ اتومبيل توانسته است ابعاد کوچکتر و انتشار نور بيشتري را فراهم و دست طراحان چراغ را درشکل دهي به چراغ­ها باز کند.

خلاصه مشخصات نپتا به شرح زير است:

ابعاد

طول کلي: 4.995 متر طول درها: 3.760

عرض(با احتساب آينه بغل­ها): 1.956 متر ارتفاع: 1.332 متر

ارتفاع در هنگام باز شدن در ها: 1.864 متر

فاصله دو محور: 2.845 متر محور جلو و عقب: 1.674 متر

تاقنماي جلو: 890 ميلي­متر تاقنماي عقب: 1.260 ميلي­متر

فاصله از سطح زمين: 175 ميلي­متر وزن بدون احتساب بار: 1490 کيلوگرم

قواي محرکه

موتور: بنزيني 3.5 ليتري با توربو شارژر دوقلو با توان 420 اسب بخار يا 309 کيلو وات وماکزيمم گشتاور 560 نيوتن متر در دور 3000 .

شتاب: 4.9 ثانيه از صفر تا صد. مصرف سوخت: 9.4 ليتر در 100 کيلومتر و گسيل دي اکسيد کربن 222 گرم در هر کيلومتر.

انتقال قدرت: جعبه دنده 7 سرعته اتوماتيک با اهرم بر روي غربيلک فرمان

ديفرانسيل عقب با نصب موتور به صورت طولي

تأمين کنندگان

ولئو: توليد چراغ­هاي انعکاسي براي جلو با تکنولوژي انحصاري 2.5D از نوع ال.­اي.­دي، چراغ­هاي راهنماي عقب که به صورت خودکار با چرخش تاير فعال مي­شوند.

ميشلين: توليد تايرهاي ايلوس با تکنولوژي پکس

منتوپوت: توليد رينگ­هاي 25 اينچي آلومينيمي و 6 فنر جلا شده آلومينيمي

تجهيزات داخلي

چهار صندلي با روکش چرمي با طرح­دار، براگير بين دو صندلي جلو براي جلوگيري از ايجاد آشفتگي، تنظيم موقعيت فرمان­ها و پدال­ها با موتور مخصوص، نشانگرهاي ديجيتال و آنالوگ و صفحه نمايش­هاي دي وي دي در پشت صندلي­هاي جلو با پوشش مخصوص.

تجهيزات خارجي

دو درانبري براي دسترسي به صندلي­هاي جلو و عقب، مانع ياب­هاي الکترونيکي، بدنه کربني، چراغ­ها و راهنماهاي ال.اي.دي، کاپوت کرباسي با روکش مستحکم،

سيستم تعليق با ميله تثبيت کننده.

همان طور که در خودروهاي توليدي فعلي اين شرکت نيز مشاهده مي­شود، رعايت نکات ايمني يکي از خصيصه­هايي است که کمپاني رنو براي آن بسيار ارزش قائل است و به همين دليل خودروهاي توليدي اين شرکت مانند مگان، ترافيک و غيره توانسته اند بهترين نمره ها را در تست هاي تصادف از آن خود کنند. با دقت در مشخصه­هاي اين خودروها در­مي­يابيد که مشخصه­هايي مانند نوع تايرها يا ايجاد براگيرها ميان دو صندلي موارد ايمني­اي هستند که رنو درطراحي به آنها توجه خاص داشته است. در مجموع مي­توان گفت آنچه رنو در خودروهاي مفهومي خود بيش از هرچيزي به دنبال آن است راحتي و زيبايي است، البته در کنار رعايت نکات ايمني. منبع: سايت رسمي رنو http://www.renault.com/ و سايت رنو در ايران http://www.renault.co.ir/


 

 
نویسنده: محمدرضا شرع پسند
مترجم :
منبع : ماهنامه انديشه گستر سايپا - شماره 71، مرداد 1386
تاریخ : مرداد 1386
مطالب مرتبط
 
 پمپ هاي هيدروليکي
 A.A.B/ تعيين فشار وارد بر مفصل مصنوعي زانو در فعاليت هاي مختلف بدن
 A.A.B/ مروري بر تاريخچه اخلاق همراه با گردآوري زمينه هاي گوناگون اخلاق
 A.A.B/ نکته هايي در اخلاق مهندسي
 A.A.C/ نقش رادياتور در پروسه انتقال حرارت موتور
 
نظرات
 
نام : شهر :
   
 
 
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت فرا ارتباط می باشد