صفحه اصلی

آرشیو مقاله ها

آرشیو اخبار

همکاری با ما

تماس با ما
 
عنوان خبر
 
  
 
سامانه جمع آوری خودکار تجهیزات IT
افرنگ نیوز مجله زندگی
ماشین ایرانی
elham_fitnees_cool
فروشگاه رایکا
فروشگاه رایکا
هر روز صبح جدیدترین اخبار در افرنگ نیوز کلیک کنید ...
A.A.C/ تحقيق و توسعه در صنعت خودرو (R&D): حركت نيسان به سوي خودورهاي هيبريدي و الكتريكي
تعداد بازدید : 555
 
 

 

حركت نيسان به سوي خودورهاي هيبريدي و الكتريكي

"ما سخت در تلاشيم نسل آينده باتري خودرو را كوچكتر و سبكتر طراحي كنيم تا بتوانيم با فناوري مقتدرتري به سوي خودروهاي هيبريدي و الكتريكي حركت كنيم."

اين مطلب را كارلوس گوسن مديرعامل رنو نيسان در تبيين استراتژي جديد اين شركت به منظور استفاده از سوخت جايگزين اعلام كرد.

آنچه مسلم است افزايش تقاضا براي خودروهاي سبز، خودروسازان را به فكرانداخته تا براي بقا و حضور در اين بازار نوين چاره­اي بينديشند. يكي از اين راهكارها ساخت باتري­هاي ليتيومي براي خودروست كه پيش از اين در محصولاتي همچون رايانه­ همراه (لپ­تاپ) و تلفن همراه به­كار گرفته شده­اند. اما نكته اينجاست كه اين نوع باتري بايد با شرايط خشني همچون موتور خودرو تطبيق پيدا كند.

نيسان از رقباي ديرين خود تويوتا و هوندا در مقوله خودروهاي هيبريدي عقب افتاده، اما به ­تازگي مركز تحقيق و توسعه­اي براي مطالعه و توسعه فناوري­هاي دوستدار محيط زيست ايجاد كرده است. نيسان سال گذشته خودرويي هيبريدي تحت ليسانس تويوتا معرفي كرد كه باتري­ آن از جنس هيدرات نيكل است.

كارلوس گوسن كه در يك كنفرانس خبري در بانكوك سخن مي­گفت، باور دارد كه سرمايه­گذاري نيسان در فناوري­هاي سبز به تدريج شكاف ميان اين شركت و رقبا را كم مي كند و قبل از رسيدن به خط پايان، نيسان گوي سبقت را خواهد ربود.

"ما تحقيق و توسعه باتري­هاي ليتيومي را ادامه مي­دهيم و يقين داريم برايمان مزيت رقابتي به همراه دارد. ما به فناوري­هاي بسياري در اين زمينه دست يافته­ايم كه مي تواند علاوه بر خودروهاي هيبريدي، ما را در توليد خودروهاي الكتريكي نيز ياري كند."

افزايش قيمت سوخت­هاي فسيلي و تشديد مسئله گرم شدن زمين كه اعتراض انجمن­هاي دوست­داران محيط زيست را به همراه داشته، سبب شده است كه مصرف­كنندگان نيز تمايل به استفاده از نيرو محركه­ هيبريدي (آميزه­اي از سوخت فسيلي و برق) پيدا كنند. اكنون مديرعامل برزيلي تبار نيسان يك گام فراتر گذاشته است و هدف توليد خودروهاي تمام الكتريكي را مطرح مي­كند.

"اگر شما بتوانيد باتري­ مناسبي براي موتور هيبريدي توليد كنيد، چرا به سمت موتور تمام الكتريكي پيش نرويد كه آلايندگي آن صفر است؟"

خودروهاي الكتريكي به علت گراني، سختي شارژ و پيمايش مسافت كوتاه هنوز با اقبال چنداني مواجه نشده­اند، اما كماكان چند خودروساز سعي در معرفي و عرضه­ انبوه آنها به بازار دارند.

نيسان در حال حاضر مذاكرات خود را با دولت­هاي محلي به منظور احداث زيرساختارهاي لازم مانند ايستگاه­هاي شارژ آغاز كرده و به غير از مقوله موتورهاي هيبريدي كه نقطه قوت تويوتاست، در ديگر فناوري­هاي سبز نيز سرمايه­گذاري هنگفتي انجام است.

"ما بايد در تمامي عرصه­ها دست به توسعه بزنيم: هيبريد، پيل سوختي، برق، ديزل و سوخت­هاي دوگانه؛ ما نمي­توانيم قيد هيچ يك از آنها را بزنيم، زيرا نمي­توان واكنش بازار را به­طور دقيق پيش­بيني كرد."

رقابت­جويي رنو نيسان براي توليد ارزان

گوسن كه همچنين مديرعامل شركت فرانسوي رنوست، در ادامه گفت كه نيسان امكان­سنجي طرح توليد خودرويي با برچسب قيمتي 3000 دلار را بررسي خواهد كرد. اين واكنش، پاسخي به اقدام شركت تاتاموتورز هند براي توليد خودرويي با قيمت 100 هزار روپيه (2500 دلار) است.

"ما به هيچ وجه آنها (هندي­ها) را دست­كم نمي­گيريم. آنها پتانسيل انجام كارهاي بزرگ را دارند. قيمتي كه آنها اعلام كرده­اند مي­تواند در فراسوي مرزهاي هند نيز فراگير شود."

شركت رنو از ابتداي سال جاري ميلادي فروش لوگان را كه اكنون در بسياري از كشورها مشهور شده، آغاز كرده است. توليد لوگان در هند با همكاري مشترك رنو و شركت هندي مهيندرا انجام مي­شود و برچسب قيمتي آن بسته به آپشن و نوع سوخت (ديزل يا بنزين) بين 9700 تا 12هزار و 400 دلار است.

مديرعامل رنو نيسان آمادگي اين شركت را براي فراخوان قطعه­سازان بومي هند به منظور توليد پلتفرمي ارزانتر و بررسي همه­جانبه اين طرح اعلام كرد و گفت به احتمال زياد، شركت مهيندرا را به عنوان همكار تجاري خود انتخاب خواهد كرد.

گفتني است اتحاد شركت­هاي نيسان و رنو در سال 1999 شكل گرفت و هم­اكنون رنو 44 درصد از سهام نيسان و نيسان 15 درصد از سهام رنو را در اختيار دارد.

منبع: آسوشيتدپرس

سيستم هشدار دهنده زمين­لرزه و بارندگي

اگر در جاده به دنبال رستوران، پمپ بنزين و يا هتل مي­گرديد، سيستم ردياب خودروها مي­تواند به كمك شما بيايد. اما اگر مي­خواهيد وضعيت هواي پيش روي خود را بدانيد يا از بروز سانحه يا تصادف در مسير آگاه شويد و يا بفهميد در كدام منطقه زمين دهان باز كرده، بايد خودروي ژاپني هوندا فيت (Fit) را بخريد.

سيستم جديد هشدار دهنده­ هوندا در صفحه نمايش خود نقاط بارندگي سنگين را نشان مي­دهد. هوندا اين سرويس را به رايگان در اختيار رانندگان مي­گذارد اما به­روز كردن سيستم و جابه­جايي داده­ها از طريق تلفن همراه انجام و هزينه­­ آن توسط شركت خدمات دهنده­ تلفن همراه محاسبه مي­شود.

هنگامي كه زمين لرزه­اي در منطقه­اي رخ مي­دهد، اين سيستم به آدرسي از پيش تعريف شده براي شما اي­ميل مي­زند و شما از طريق تلفن همراه خود به­سرعت آن را دريافت خواهيد كرد.

همچنين با استفاده از اين سيستم، با تغيير نقشه­ها ديگر نيازي به به­روز كردن نقشه­ نداريد زيرا ظرف چند دقيقه نقشه جديد دانلود شده و به­روز مي­شود.

سيستم هدايتگر هوندا همچنين قابليت ارتباط مستقيم خودروها در جاده و آگاهي از وضعيت يكديگر را در اختيارشان قرار مي­دهد.

منبع: هرالد تريبون

خودروهايي از جنس آب

يخ‌هاي قطبي در حال آب شدن هستند و زمين هر روز گرمتر مي‌شود. آلودگي محيط­ ‌زيست به شدت در حال افزايش و منابع انرژي فسيلي دنيا رو به پايان است .

ازطرفي قيمت نفت هر روز بيش از گذشته افزايش مي‌يابد ولي نكته جالب اين­که تقاضاي خودرو نيز سالانه در جهان رو به افزايش است؛ به گونه‌اي که توليد خودرو به عدد سالانه 70 ميليون دستگاه نزديک مي‌شود.

با وجود اين، خودرو از متهمان اصلي افزايش دماي زمين به­شمار مي­رود و حال اين سؤال مطرح است که چگونه مي‌توان به معادله چندمجهولي سوخت آينده که بتواند تمام اين مشکلات را حل کند پاسخ مناسبي داد و کليد حل اين مشکلات چيست؟

هيدوژن؛ پاسخي براي آينده

هيدروژن، يکي از فراوان‌ترين عناصر در طبيعت است. هيدروژن با انرژي زيادمي­سوزد و تنها خروجي آن آب است؛ پس آيا هيدروژن مي‌تواند تمام مشکلات گذشته را حل کند؟ البته تکنولوژي موتوري با سوخت هيدروژن بسيار پيچيده‌ است و در حال حاضر، تاسيسات سوخت‌رساني چنين خودرويي نيز بسيار گران‌قيمت هستند، ولي تاكنون دو راه براي استفاده از هيدروژن در خودروها پيشنهاد شده است: يکي پيل سوختي و ديگري موتورهاي درون‌سوز هيدروژني.

پيل سوختي؛ روش خودروسازان امريکايي

به_كارگيري پيل سوختي در توليدات بسياري از خودروسازان به صورت آزمايشي آغاز شده است اما استفاده از آن در امريکا گستردگي بيشتري دارد زيرا کاخ سفيد به خودروسازانش (فورد، جنرال موتورز، کرايسلر) که معروف به سه تفنگدار هستند، دستور داده است با تمام توان روي سوخت جايگزين و استفاده از هيدروژن کار کنند. برهمين اساس شرکت جنرال موتورز تا سال 2010 اولين مدل­هاي تجاري اين خودرو را وارد بازار خواهد کرد.

خودروهاي پيل سوختي در واحد پيل خود از واکنش هيدروژن و اکسيژن، برق توليد مي‌کنند و از برق توليدي نيز براي به حرکت درآوردن چهار الکتروموتور استفاده مي‌شود. خروجي سيستم نيز آب است زيرا واکنش اکسيژن و هيدروژن سبب به وجود آمدن آب مي‌شود.

در بعضي موارد نيروي محرکه خودرو از يک باتري ‌ليتيومي تامين مي‌شود که شارژ آن به­عهده مولد پيل سوختي است. سوخت مولد پيل سوختي هم يا از تبديل گاز طبيعي به هيدروژن تامين مي‌شود يا با تجزيه آب در ايستگاه‌هاي سوخت‌رساني تهيه و به خودرو تزريق مي‌شود.

موتورهاي درون‌سوز هيدروژني ب‌.ام.‌و؛ راهي ديگر

مهندسان ب‌.ام.و که در جهان خودرو به مهندسان تکنولوژي معروف هستند، روياي سوخت هيدروژني را به واقعيت نزديک کرده‌اند اما اين خودروساز برخلاف روش خودروسازان آمريکايي روش ديگري را انتخاب کرده و هيدروژن را مانند بنزين در موتورهاي پيستوني که شباهت بسياري به موتورهاي بنزيني کنوني دارد، تزريق مي‌کند.

متخصصان اين شرکت هم‌اکنون مدل سري هفت خود را به موتور احتراق داخلي با سوخت هيدروژني مجهز کرده‌اند و در گام بعدي، نوعي خودروي مسابقه‌اي را به موتور هيدروژني تبديل کرده‌اند.

مهندسان ب.ام.و يك مدل خودروي هيدروژني را با موتور H2R ساخته‌اند که با آرايش خورجيني و با 12سيلندر، 285 اسب بخار قدرت توليد مي‌کند.

خودروي جديد ب.ام.و در آخرين رکوردگيري توانسته رکورد 302 کيلومتر بر ساعت را به دست آورد. ب.ام.و قصد دارد براساس تجربيات به دست آمده در مدل H2R، خودرويي بسازد که توانايي کارکرد با هيدروژن و بنزين را داشته باشد.

سوخت خطرناک

سوخت هيدروژن به همان اندازه که پاک است، خطرناک نيز هست و ذخيره آن هم پيچيده است. به همين دليل، مهندسان ب.ام.و براي ساخت يک خودروي هيدروژني با مانع بزرگي روبه‌رو بوده‌اند.

در خودروي H2R بيش از 11 کيلوگرم هيدروژن مايع در يک مخزن عايق‌بندي شده ذخيره مي‌شود. در مجموع براي حفظ ايمني ساخت در تمام شرايط، سه سوپاپ مخصوص روي مخزن سوخت قرار گرفته است.

اما به هر حال حفظ ايمني اين مخزن دشوار است و هنوز بزرگترين سؤال براي افکار عمومي در استفاده از اين خودروها - به غير از تکنولوژي پيچيده موتور و چگونگي ذخيره‌سازي مناسب- ايمني آنهاست زيرا در صورت انفجار مخزن اين خودروها، به راحتي محله‌اي به هوا خواهد رفت.

آينده در انتظار هيدروژن

استفاده از سوخت‌هاي فسيلي احتمالاً در 50 سال آينده، اندک اندک کنار گذاشته خواهد شد.

براساس پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته توسط مراکز تحقيقات موتور آلمان تا سال 2020 خودروهاي هيبريدي که ترکيبي از خودروهاي برقي و بنزيني است، به آرامي جايگزين خودروهاي کنوني مي‌شود و از سال 2020 موتورهاي هيدروژني، جايگزين موتورهاي قديمي خواهد شد. البته هنوز راه درازي تا آن سال‌ها باقي است ولي در صورت موفقيت مهندسان، مشکل انرژي و آلودگي حل خواهد شد؛ زيرا نتيجه واكنش هيدروژن با اکسيژن تنها آب است و آب روشنايي است. اما تكامل اين فناوري به زمان بيشتري نياز دارد.

عنصر هيدروژن که به گفته بسياري از دانشمندان دومين عنصر طبيعت از نظر فراواني است، به سختي تهيه و سخت‌تر از آن ذخيره مي‌شود. حال بايد ديد دانشمندان چگونه از هيدروژن استفاده مي‌کنند و چگونه کليد استفاده از معدن هيدروژن در خودروها را پيدا خواهند كرد.

منبع: www.khabarkhodro.com

 

 
نویسنده:
مترجم :
منبع : ماهنامه انديشه گستر سايپا - شماره 71، مرداد 1386
تاریخ : مرداد 1386
مطالب مرتبط
 
 پمپ هاي هيدروليکي
 A.A.B/ تعيين فشار وارد بر مفصل مصنوعي زانو در فعاليت هاي مختلف بدن
 A.A.B/ مروري بر تاريخچه اخلاق همراه با گردآوري زمينه هاي گوناگون اخلاق
 A.A.B/ نکته هايي در اخلاق مهندسي
 A.A.C/ نقش رادياتور در پروسه انتقال حرارت موتور
 
نظرات
 
نام : شهر :
   
 
 
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت فرا ارتباط می باشد