صفحه اصلی

آرشیو مقاله ها

آرشیو اخبار

همکاری با ما

تماس با ما
 
عنوان خبر
 
  
 
سامانه جمع آوری خودکار تجهیزات IT
افرنگ نیوز مجله زندگی
ماشین ایرانی
elham_fitnees_cool
فروشگاه رایکا
فروشگاه رایکا
هر روز صبح جدیدترین اخبار در افرنگ نیوز کلیک کنید ...
A.A.C/ کمي درباره ديزل
تعداد بازدید : 497
 
 

 

mrsharpasand@gmail.com

سوخت ديزل يکي از انواع سوخت است که امروزه در کشورهاي مختلف دنيا به دليل مزاياي نسبي‌اش، سخت مورد توجه قرارگرفته است. کشورهاي صنعتي و پيشرفته غرب درسال‌هاي اخير بسيار به اين موضوع توجه کرده‌اند، به طوري که هم اکنون خودروهاي سواري ديزلي فراواني در اين کشورها تردد مي­کنند. در زير براي آشنايي شما با کم و کيف اين نوع سوخت‌ها، مروري اجمالي بر خصوصيات سوخت ديزل و سوخت مکمل آن يعني بيوديزل که از مواد غير نفتي تهيه مي­شود و مسائل مربوط به آن در امريکا و اروپا داريم.

سوخت ديزل

در اروپا حدود نيمي از خودروهاي فروخته شده در سال‌هاي اخير ديزلي بوده­­­‌اند و اين رقم در کشور فرانسه به 70 درصد مي­‌رسد. حال سوال اينجاست که آيا­ سوخت ديزل واقعاً حياتي است وخودروهاي ديزلي مي­‌توانند جانشيني مناسب براي خودروهاي هيبريدي باشند؟

خودروهاي ديزلي نيازمند موتورهاي احتراق فشرده (بدون جرقه زني) هستند که سيکل احتراق کاملاً متفاوتي در مقايسه با موتورهاي بنزيني دارند. در يک موتور بنزيني سوخت به درون سيلندر پاشيده شده با هوا مخلوط و با يک جرقه شمع محترق مي‌شود. در خودروهاي ديزلي هوا ابتدا به درون سيلندر کشيده شده و بدون وجود سوخت فشرده مي­­­شود، اين فشرده­سازي هوا چنان گرمايي توليد مي‌کند که وقتي سوخت به درون سيلندر تزريق مي­شود، احتراق مي‌يابد. با به کارگيري نسبت‌هاي تراکم زيادتر و دماي احتراق بالاتر، اين نوع موتورها روانتر عمل مي‌کنند. در نتيجه سوخت‌هاي ديزل از لحاظ مصرف سوخت در مقايسه با بنزين اقتصادي تر هستند. اين نکته از اينجا منتج مي‌شود که يک گالن (حدود 3.5 ليتر) ديزل حدود 10 درصد بيشتر از يک گالن بنزين انرژي توليد مي‌کند. اين دو عامل به موتورهاي مدرن تزريق مستقيم سوخت ديزل کمک مي‌کند که بتوانند حدود 50 درصد بيش از نوع بنزيني خود از لحاظ مصرف سوخت کارايي داشته و اقتصادي باشند. براي مثال يک هوندا اکورد با موتور 2.2 i-CTDi ديزلي در هر مايل 43.3 گالن ديزل مصرف مي‌كند يعني حدود 49 درصد کمتر از نوع بنزيني خود. مثال ديگر خودروي کمري هيبريدي است که با مصرف سوخت 39 گالن در هر مايل حدود 10 درصد از نوع بنزيني خود جلوتر است.

مزايا و معايب سوخت ديزل

گرچه سوخت ديزل-همان طور که گفته شد-‌سوختي بسيار تميز و اقتصادي است اما اين سوخت مجموعه‌اي از مزايا و معايب را داراست كه در زير شرح داده مي‌شود.

مزايا

اقتصادي بودن: يکي از مزاياي سوخت ديزل، اقتصادي بودن آن است. مطابق آمار ارائه شده حدود 81 درصد از امريکايي‌ها به اين دليل از سوخت ديزل استفاده مي‌کنند. اما آنها به اين نکته توجه ندارند که اين نوع سوخت در برخي از مناطق امريکا از بنزين بدون سرب گرانتر تمام مي‌شود. البته در اروپا به دليل ماليات کمتر ديزل نسبت به بنزين، ارزانتر است.

طول عمر: بسياري از موتورهاي ديزلي طول عمر بيشتري دارند.

قدرت موتور: موتورهاي ديزلي گشتاور بيشتري توليد مي­­کنند و اين مزيت براي کساني که با خودروهايشان بارهاي سنگين حمل يا کاروان به خودرويشان متصل مي‌کنند، مي‌تواند قابل توجه باشد.

معافيت‌هاي مالياتي: خودروهاي ديزلي به زودي از معافيت‌هايي برخوردار مي‌شوند که خودروهاي هيبريدي دريافت مي‌کنند. براي مثال خريداران مرسدس بنزE320 حدود 1500 دلار معافيت مالياتي دريافت مي‌کنند.


مضرات

دسترسي: درامريکا از آنجا كه هنوز استانداردهاي دقيق کنترلي درمورد گسيل گازهاي گلخانه‌اي وضع نشده است و سوخت‌هاي ديزلي تميز وجود ندارد، در پنج ايالت اين کشور که قانون‌هاي دقيقي در مورد آلودگي دارند، ايستگاه‌هاي عرضه ديزل راه اندازي نشده است. با ارائه قانون‌هاي شديدتر آلودگي از سوي دولت فدرال اميد مي­رود خودروهاي ديزلي تميزتري وارد بازار اين کشور شود.

انتشار گازها: گسيل ذرات آلوده و اکسيد نيتروژن درمقايسه با موتورهاي بنزيني در اين موتورها بيشتر است. البته دربيشتر موتورهاي ديزلي مي توان از بيوديزل که سوخت تميزتري است، بدون هيچ تغييري در آنها استفاده کرد.

قيمت: ساخت موتور ديزل هزينه‌هاي زيادي دارد. براي مثال اضافه کردن موتور ديزلي به فولکس واگن جتا حدود 1000 دلار به قيمت آن مي‌افزايد يا اضافه کردن يک موتور ديزل به يک وانت اندازه متوسط بيش از 5000 دلار هزينه دارد.

در دسترس بودن سوخت: دارندگان خودروهاي ديزلي بايد سوخت مورد نياز خود را از يک شبکه توزيع سوخت تامين کنند که بسيار از شبکه توزيع سوخت بنزيني محدودتر است. البته دوام بيشتر اين سوخت به آنها اجازه مي‌دهد که براي مدت بيشتري از اين سوخت استفاده كنند و فرصتي براي پيدا کردن يک ايستگاه عرضه اين سوخت داشته باشند.

نه اين نه آن!

از لحاظ فني ساخت يک نيرو محرکه هيبريدي با موتور ديزل امکان پذير است. کمپاني پژو- سيتروئن اخيراً چنين خودرويي ساخته است. 307 سي­سي نام اين خودروي کابريوله است که يک گالن در 70 مايل سوخت مصرف مي‌كند. اين ميزان از لحاظ اقتصادي 30 درصد بهتر از نوع ديزلي آن است. البته به دليل هزينه‌هاي مضاعفي که ساخت اين نوع خودروها دارد، کمتر خودروسازي به دنبال ساخت چنين خودروهايي است. به بيان ديگر ساخت خودروي ديزلي هزينه زيادي دارد که به همراه هزينه ساخت موتور هيبريدي که آن نيز هزينه‌هاي گزافي به بار مي‌آورد، باعث افزايش قابل توجه قيمت خودرو مي‌شود. پژو- سيتروئن قصد دارد اين خودرو را تا سال 2010 به بازار عرضه کند، البته اين موضوع با توجه به مسئله فوق الذکر هنوز قطعي نشده است.

افسانه ها و حقايق ديزل و بيوديزل

بسياري از امريکايي‌ها هنوز اثرات سوخت‌هاي ديزل بر محيط زيست را احساس نکرده‌اند. به همين دليل هم اکنون خودروهاي ديزلي تنها يک درصد از خودروهايي را که در امريکا به فروش مي‌رود، را تشکيل مي دهند. جالب است بدانيد در اروپا که از لحاظ محيط زيست در وضع مطلوبتري است، حدود نيمي از خودروهاي نو که به فروش مي‌رسند ديزلي هستند. در حقيقت خودروهاي ديزلي در موقعيتي بين بي­ميلي امريکايي‌ها و بي تفاوتي اروپاييان قرار گرفته‌اند.

هنگامي که مسئله گسيل گازهاي گلخانه‌اي و آلودگي هوا مطرح مي­شود، اين سوخت ديزل است که نمره بهتري مي‌گيرد. يک رابطه دو سويه بين کارايي سوخت و انتشار اين گازها وجود دارد. سوخت‌هاي ديزل از سوخت‌هاي معمولي کاراتر هستند زيرا گازهاي گلخانه‌اي کمتري مانند دي اکسيد کربن منتشر مي‌کنند، البته اين سوخت‌ها دو آلوده کننده ديگر به مقدار زياد توليد مي کنند:

اجرام ذره‌اي: ذرات متصاعد از سوخت ديزل هم براي سلامت انسان و هم براي آلودگي هوا و زيبايي شهرها مضر است.

اکسيد نيتروژن: با آن که اين گاز به سختي قابل رويت است، يکي از عناصر اصلي در تشکيل مه دود در شهرها و تشکيل باران اسيدي است.

حال سوال اينجاست که آيا اين دو آلوده کننده مشکل ساز هستند؟ به گزارش هيئت منابع آب وهوايي کاليفرنيا (California Air Resources Board) جواب اين سوال مثبت است. هم اکنون در پنج ايالت امريکا شامل کاليفرنيا، ماساچوست، ماين، نيويورک و ورمونت که مطابق استانداردها ايالت کاليفرنيا عمل مي کنند، فروش خودروهاي سواري ديزلي ممنوع شده است. درحال حاضر خودروهاي سواري ديزلي موجود در امريکا به نام هاي ليبرتي، بيتل، گلف و جتا به خودروهاي 45 ايالتي معروف شده‌اند و تنها مرسدس بنز E320 بلوتک که اواخر سال 2006 معرفي شد در 50 ايالت امريکا مجوز فروش و تردد دارد و مدل 2007 اين مرسدس که يک شاهکار است، هشت مرتبه انتشار اکسيد نيتروژن کمتري از نوع CDI آن دارد.

سوخت ديزل کجاست؟

با ذکر نام ديزل نبايد تصور شود که براي يافتن اين سوخت بايد به دنبال ايستگاه‌هاي عرضه سوخت براي خودروهاي سنگين باشيد بلکه اين سوخت ديزل در نزديک ترين پمپ بنزين به شما عرضه مي‌شود. در امريکا حدود نيمي از 180هزار ايستگاه عرضه سوخت اين کشور سوخت ديزل نيزعرضه مي کنند.

منبع:Yahoo\ Autos: provided by hybridcars.com

 

 
نویسنده: محمدرضا شرع پسند
مترجم :
منبع : ماهنامه انديشه گستر سايپا - شماره 71، مرداد 1386
تاریخ : مرداد 1386
مطالب مرتبط
 
 پمپ هاي هيدروليکي
 A.A.B/ تعيين فشار وارد بر مفصل مصنوعي زانو در فعاليت هاي مختلف بدن
 A.A.B/ مروري بر تاريخچه اخلاق همراه با گردآوري زمينه هاي گوناگون اخلاق
 A.A.B/ نکته هايي در اخلاق مهندسي
 A.A.C/ نقش رادياتور در پروسه انتقال حرارت موتور
 
نظرات
 
نام : شهر :
   
 
 
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت فرا ارتباط می باشد