صفحه اصلی

آرشیو مقاله ها

آرشیو اخبار

همکاری با ما

تماس با ما
 
عنوان خبر
 
  
 
سامانه جمع آوری خودکار تجهیزات IT
افرنگ نیوز مجله زندگی
ماشین ایرانی
elham_fitnees_cool
فروشگاه رایکا
فروشگاه رایکا
هر روز صبح جدیدترین اخبار در افرنگ نیوز کلیک کنید ...
A.A.C/ چگالي روبات در ايران پايين است: گفت و گو با مدير واحد روباتيک و اتوماسيون سيکو
تعداد بازدید : 531
 
 


گفت و گو با مدير واحد روباتيک و اتوماسيون سيکو

محمد حسين کاظمي دکتراي برق گرايش کنترل از دانشگاه صنعتي امير کبير، فوق ليسانس کنترل از دانشگاه صنعتي شريف و ليسانس الکترونيک را از دانشگاه خواجه نصير اخذ کرده است. هم اکنون هم مدير واحد روباتيک و اتوماسيون شرکت مهندسي توسعه سايپا يا همان سيکو است. علاوه بر اين وي در دانشگاه شاهد نيز تدريس مي­کند. کار حرفه­اي خود را در پژوهشکده سيستم­هاي پيشرفته صنعتي وابسته به دانشگاه صنعتي شريف و سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران شروع کرد. اين پژوهشکده تقريباً اولين واردکننده روبات­هاي صنعتي به ايران بوده اما سياست­هاي آن به تدريج تغيير کرده است. چند سال بعد ايران خودرو در اين زمينه شرکت تام را تأسيس کرد و در سايپا نيازسنجي، تهيه و نصب روبات­هاي صنعتي اکنون يکي از وظايف شرکت سيکو يا همان شرکت مهندسي توسعه سايپاست. هرچند کارهايي که تاکنون در زمينه اتوماسيون و روباتيک انجام شده در خور شأن و پتانسيل­هاي گروه خودروسازي در مقايسه با ساير خودروسازان دنيا نيست، اما در هر صورت حرکت­هاي جديدي آغاز شده است. دکتر کاظمي به کمک دکتر آريا الستي از دانشگاه صنعتي شريف حدود پنج سال پيش در سيکو، واحد روباتيک و اتوماسيون را راه‌اندازي کردند که هدف از تشکيل اين واحد حمايت و پشتيباني از فعاليت­ها و پروژه­هاي روباتيک گروه سايپاست. اين واحد در پنج سال گذشته پروژه­هاي مختلفي اجرا کرده است، از جمله نصب و راه‌اندازي سلول روباتيك نقطه جوش در خط قديم پرايد، که در آن دو روبات صنعتي ABB جايگزين روبات­هاي کاوازاکي قديمي شدند. اين سلول اکنون در حال کار در خطوط سايپاست. در حال حاضر دو پروژه­ي ديگر هم در شرف نهايي شدن است؛ پروژه­ي پاشش پي­وي­سي کف بدنه پرايد به کمک روبات صنعتي و ديگري پروژه ماستيک­زني شيشه­هاي پرايد. همچنين در پارس­خودرو نيز يک سلول روباتيک چسب­زني دور شيشه­ي خودروي تندر 90 طراحي و اجرا کرده­است. اين واحد، طراحي، نصب و اجرا را در همه زمينه­ها اعم از سخت­افزار و نرم­افزار را انجام مي­دهد. بعد از طراحي يك سلول روباتيك، اجزاي آن از يکي از شرکت­هاي معتبر در اين زمينه، از جمله ABB، هيوندايي و غيره خريداري مي­کنند. اين واحد از نرم­افزار Robcad استفاده مي­کند که امکان شبيه­سازي خطوط روباتيک و غيرروباتيک را فراهم مي­آورد. سلول طراحي شده يک بار در واحد روباتيک سيکو امتحان و بعد به خط منتقل مي­شود.

دکتر کاظمي معتقد است سيکو مي­تواند ادعا کند که تمامي پروژه­هاي روباتيک را از ابتدا تا انتها اجرا و مديريت کند. در زمينه روباتيك در كشور، هرچند گروه­هاي مختلفي در زمينه روبات کار کرده­اند اما منسجم و هدفمند عمل نکرده­اند، درضمن آن چه در دانشگاه­ها پيگيري مي­شود با آن چه در صنعت مورد نياز است تفاوت دارد و به همين دليل روباتيک دانشگاهي در ايران با روباتيک صنعتي فاصله زيادي دارد و حتي بعضي از استادان برجسته در زمينه روباتيك وجود دارند كه تا كنون سروکار زيادي با روبات­هاي صنعتي نداشته‌اند. به علاوه در ميان صنايع، بيشتر صنعت خودرو به روبات­هاي صنعتي روي آورده است.

مدير واحد روباتيک و اتوماسيون سيکو درباره­ي دلايل روي آوردن به روبات در صنعت مي­گويد: سه دليل اصلي براي استفاده از روبات وجود دارد، افزايش کيفيت، وجود محيط‌هاي زيانبار و خطرناک براي نيروي انساني-حتي اگر توجيه اقتصادي نداشته باشد-و سوم در شرايطي که نياز به افزايش تيراژ توليد است و در گلوگاه­ها نيروي انساني سرعت لازم را ندارد.

دکتر کاظمي با نقل قول از نشريه IFR (مخفف International Federation of Robotics) آمار جالبي مطرح مي­کند و مي­گويد: در آمار اين نشريه براي سال 2005 در شاخه روباتيک صنعتي جهش 30 درصدي در به کارگيري روبات­ها رخ داده است. تعداد ربات­هاي نصب شده در سال 2005 حدود 136 هزار و 700 ربات بوده و اگر جهان را به سه بخش آمريکا، اروپا و آسيا تقسيم کنيم، رشد سال 2005 بيشتر مربوط به آمريکا و آسياست. چون در اروپا سال­هاست که استفاده از روبات به تعادل رسيده است. اين رشد بيشتر درصنعت خودرو و ساير صنايع نظير الکترونيک، مخابرات و کامپيوتر اتفاق افتاده است. در آسيا بيشترين مصرف روبات در کشورهاي ژاپن و کره است. جالب است بدانيد کره در سال 2005 در زمينه به کارگيري روبات 138 درصد رشد داشته يعني حدود 13 هزار روبات در سال 2005 مصرف کرده است. بعد از اين دو کشور با فاصله نسبتاً زيادي چين قرار دارد، هند، اندونزي، مالزي، فليپين، سنگاپور، تايوان، تايلند و ويتنام در رده‌هاي بعدي قرار دارند كه دز مجموع رقم بسيار ناچيزي را به خود اختصاص داده­اند.

دکتر کاظمي در باره چگالي روبات چنين توضيح مي­دهد: اگر تعداد روبات نسبت به تعداد کارگر را چگالي روبات بناميم. در حال حاضر به ازاي هر 10 هزار کارگر در ژاپن 352، در کره 173، در آلمان 171، ايتاليا 130، سوئد 117، فنلاند 99 و فرانسه 84 روبات وجود دارد. اين چگالي براي کل صنايع است، اگر چگالي روبات در صنعت خودرو را در نظر بگيريم، در ژاپن 1710، روبات به ازاي هر 10 هزار کارگر وجود دارد، اين رقم براي ايتاليا 1600، آلمان 1180، فرانسه 1120، اسپانيا 950، ايالات متحده 770، انگلستان 610 است.

در مورد قيمت روبات دکتر کاظمي گفت: از سال 1990 تا 2005 قيمت روبات­ها تقريباً نصف شده ضمن آن که در اين 15 سال کيفيت و کارايي روبات­ها و تعداد اعمالي که انجام مي­دهند تقريباً پنج برابر شده است. البته مي­توان اين نکته را نيز لحاظ کرد که حقوق و مزاياي کارگر در سال 2005 بسيار بالاتر از سال 1990 است؛ حتي بر اساس آمارهاي موجود دراين 15 سال در ايالات متحده حقوق و مزاياي کارگري حدود 80 درصد افزايش داشته است.

دکتر کاظمي از ارائه اين آمار به اين نتيجه رسيد که در ايران پتانسيل زيادي براي استفاده از روبات وجود دارد. زيرا چگالي روبات در ايران فاصله زيادي با کشورهاي صنعتي دارد. در ايران آمار دقيقي وجود ندارد اما بعيد است که کل روبات­هاي صنعتي در ايران به 1000 دستگاه برسد. اگر سايپا به کيفيت مي­انديشد ناچار است ميزان استفاده از روبات­هاي صنعتي را افزايش دهد. اين که روبات جاي کارگر را مي­گيرد يک باور اشتباه اشت که متأسفانه بعضي از مديران نيز بر اين باورند. روبات­هاي صنعتي شرکت­ها را نه تنها از کارگر بي­نياز نکرده بلکه موجب رشد و ارتقاي دانش فني کارگران مي­شود و کار را آسان و کم­خطر مي­کند. اگر بررسي شود مشخص خواهد شد که با نصب روبات صنعتي در ايران­خودرو و سايپا نه تنها کارگري اخراج نشده بلکه استفاده از روبات‌ها کارآفرين نيز بوده است. البته هدف بالا بردن آمار بهره گرفتن از روبات نيست بايد در نهايت استفاده از فناوري موجب افزايش کيفيت­، ايمني و سلامت نيروي انساني و افزايش سرعت کار شود. نتايج، رسيدن به اين هدف را به خوبي نشان مي­دهد. يكي از الزامات اوليه پذيرش اين باور است كه استفاده از روبات‌هاي صنعتي و تكنولوژي‌هاي نو مي‌تواند در تعالي و رشد صنعتي كشور موثر واقع شود. در اين راستا فرهنگ‌سازي استفاده از روبات به همراه افزايش سطح دانش و آگاهي نيروهاي صنعتي كشور از مديران ارشد گرفته تا مديران مياني و پرسنل مهندسي و نيروهاي كارگري لايه پايين مي‌تواند مثمر ثمر واقع شود.

 

 
نویسنده:
مترجم :
منبع : ماهنامه انديشه گستر سايپا - شماره 70، تير 1386
تاریخ : تير 1386
مطالب مرتبط
 
 پمپ هاي هيدروليکي
 A.A.B/ تعيين فشار وارد بر مفصل مصنوعي زانو در فعاليت هاي مختلف بدن
 A.A.B/ مروري بر تاريخچه اخلاق همراه با گردآوري زمينه هاي گوناگون اخلاق
 A.A.B/ نکته هايي در اخلاق مهندسي
 A.A.C/ نقش رادياتور در پروسه انتقال حرارت موتور
 
نظرات
 
نام : شهر :
   
 
 
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت فرا ارتباط می باشد