محصولات سيتروئن همواره به دليل نوآوري و چهره متمايز نسبت به ساير خودروها مورد توجه بودهاند و كمتر خريداري را ميتوان يافت كه از راحتي و ديناميك محصولات سيتروئن ناراضي باشد. شايد يكي از موثرترين عوامل در اين ميان، سيستم تعليق هيدروليكي مخصوص آن باشد كه به دليل ويژگيهاي منحصر به فرد، راحتي و پايداري بالايي را به رانندگان و سرنشينان هديه ميكند.
در كشور ما از ساليان دور سيتروئن با مدل موفق ديان (يا به اصطلاح ژيان) به بازار ايران راه يافت و سپس زانتيا به عنوان يكي از مدلهاي موفق سيتروئن وارد شد كه هم اكنون نيز مونتاژ ميشود. اين خودرو به رغم وجود رقباي وارداتي، طرفداران بسياري يافته است و در بسياري از موارد ويژگيهاي فني بالاتري نسبت به رقباي داخلي خود دارد.
سيتروئن زانتيا از سال 2001 جاي خود را به نسل بعدي يعني C5 داد. با توجه به ورود اين محصول به بازار ايران توسط شركت سايپا، در ادامه به مشخصات فني آن اشاره ميشود.
در اولين نگاه متوجه فرم ظاهري متمايز اين خودرو به خصوص در قسمت عقب ميشويد. اگرچه در قسمت جلو ويژگي امروزي بودن را كاملاً ميتوان ديد ولي در قسمت عقب و نماي كناري كمي ناهمگوني ديده ميشود و چهره آن را از جلو و عقب كمي متمايز ميكند. ظاهر اين خودرو شباهت بسياري به خودروي سوبارو Impreza دارد و در قسمت عقب نيز بسيار شبيه خودروي ايتاليايي مازاراتي است. اين خودرو همانند نسل قبلي خود زانتيا در دو نوع ليفت بك و estate (استيشن) توليد ميشود و از پيشرانههاي بنزيني و ديزلي برخوردار است. پيشرانههاي مختلفي كه در اين خودرو استفاده شده است عبارتند از:
1.8 16v (1.749cc) petrol: kW (117bhp).
2.0i 16v (1.997cc) petrol: kW (143bhp).
3.0i v6 (2.946cc) petrol: kW (210bhp).
1.6 16v (1.560cc) HDI diesel: kW (110bhp).
2.0i 16v (1.997cc) HDI diesel: kW (138bhp).
2.2i 16v (2.179cc) HDI diesel: kW (136bhp).
دو نوع گيربكس معمولي و اتوماتيك براي اين خودرو قابل سفارش است كه با توجه به آن توانايي و موتور و مصرف بنزين آن به شرح زير است:
1.8 16v petrol manual: 0-100: 11.0 seconds;
top speed 195km/h (122mph);
7.9 l/100km مصرف بنزين در 100 كيلومتر
2.0 16v petrol manual: 0-100:0-60 8.8 seconds;
top speed 210km/h (131mph);
8.0 l/100km مصرف بنزين در 100 كيلومتر
2.0 16v petrol auto: 0-100: 9.9 seconds;
top speed 208km/h (130mph);
8.6 l/100km مصرف بنزين در 100 كيلومتر
3.0 v6 petrol auto: 0-100: 8.3 seconds;
top speed 229km/h (143mph);
10.0 l/100km مصرف بنزين در 100 كيلومتر
1.6 16v HDI diesel manual: 0-100: 11.0 seconds;
top speed 189km/h (118mph);
2.0 16v HDI diesel manual: 0-100: 9.5 seconds;
top speed 203km/h (127mph);
16v HDI diesel auto: 0-100: 11.0 seconds;
C5 در آزمون تصادف نمره عالي را با دريافت 5 ستاره ايمني كسب كرده و در تمام آزمونهاي برخورد از جمله برخورد از جلو و كنار، حفاظت از كودكان و حتي ميزان آسيب در برخورد با عابران پياده بالاترين نمره را به دست آورده است. 7 كيسه هوا نيز به طور استاندارد در اين خودرو وجود دارد.
فضاي داخل نشانگر طراحي مناسب همراه با راحتي است كه از ويژگيهاي خودروهاي سيتروئن به شمار ميآيد.
سيستم تعليق آن نسل جديد سيستم تعليق هيدروليكي از نوع hydroactive3 است كه جايگزين سيستم تعليق زانتيا (hydroactive2) شده است. استفاده از اين سيستم راحتي و هندلينگ متمايزي در خودروي C5 پديد آورده است. ارتفاع خودرو با افزايش سرعت كاهش پيدا ميكند و موجب پايداري بيشتر خودرو در سرعتهاي بالا ميشود.
چرخش زاويه نور چراغ جلو در پيچها و سيستم هوشمندي كه در صورت خروج خودرو از بين خطوط جاده به راننده هشدار ميدهد، از جمله نوآوريهاي تكنولوژيكي اين خودروست. اين ويژگيها سبب برتري آن در مقابل رقبايي چون اپل وكترا، فورد موندئو، مزدا 6، رنو لاگونا و پژو 407 شده است.
تجهيزات خودرو شامل رينگهاي استاندارد 16 اينچي، فرمان با قابليت تنظيم ارتفاع و دسترسي با پوشش چرم، سيستم اير كانديشن ديجيتال خودكار، سوكت برق 12 ولت در كنسول مياني، سيستم ترمز abs همراه با EBD، چراغ چشمك زن خطر خودكار كه هنگام ترمز شديد روشن ميشود، سيستم ضدسرقت همراه با دزدگير، سيستم هشدار سرعت با قابليت تنظيم، ضبط صوت با قابليت پخش CD همراه با 6 بلندگوست و سان روف و لامپ زنون از آپشنهاي اختياري اين خودرو به شمار ميآيد.
گارانتي اين خودرو سه سال يا 60 هزار مايل است. مشخصات ابعادي آن نيز چنين است:
طول: 4.745 mm (15`7")
عرض: 1.780 mm (5`10")
ارتفاع: 1.476 mm (4`10")
ظرفيت صندوق عقب (در حالت عادي): 471 ليتر
ظرفيت صندوق عقب (در صورت خواباندن صندلي عقب): 1.315 ليتر
وزن: 1.589 كيلوگرم ـ 1.377 كيلوگرم
بنابراين اگر از چهره خودرو به خصوص از نماي جانبي و عقب ناراضي نيستيد، ويژگيهاي فني آن بسيار بالاتر از رقباي وارداتي ديگر در اين محدوده قيمت است. به هر حال بايد ديد با توجه به پشتيباني شركت سايپا در خصوص ارائه خدمات پس از فروش، C5 ميتواند جايگزين مناسبي براي خودروي موفق زانتيا در ايران باشد يا خير.