صفحه اصلی

آرشیو مقاله ها

آرشیو اخبار

همکاری با ما

تماس با ما
 
عنوان خبر
 
  
 
سامانه جمع آوری خودکار تجهیزات IT
افرنگ نیوز مجله زندگی
ماشین ایرانی
elham_fitnees_cool
فروشگاه رایکا
فروشگاه رایکا
هر روز صبح جدیدترین اخبار در افرنگ نیوز کلیک کنید ...
A.A.C/ دوربين ‌هايي ‌براي حرفه‌ اي ‌ها - مقايسه ‌اي بين سه دوربين ديجيتال‌
تعداد بازدید : 473
 
 

 

اشاره :
تصور مي‌كنم ديگر لزومي ندارد كه درباره اهميت عكاسي ديجيتال و مباحث مرتبط با آن چيزي بگوييم. دوربين‌هاي عكاسي و فيلم‌برداري تا اندازه‌ زيادي در زندگي ما داخل شده‌اند كه به شكلي باور نكردني نگرش ما را نسبت به تجربه‌هاي بصري تغيير داده‌اند. دوربين‌هاي عكاسي روز به روز در حال تغيير و پيشرفت هستند و گاهي اوقات اين موج تكامل چنان سرعت مي‌گيرد كه حتي افراد خبره نيز از پيگيري آن باز مي‌مانند. در اين شرايط، شايد بهترين راه براي اطلاع از فناوري‌هاي روز، پيگيري آزمايش‌هاي فني كاربران حرفه‌اي باشد كه بدون جانبداري نكات قوت و ضعف ابزارها را سنجيده و نتايج آزمون‌ها را منتشر مي‌كنند. در اين مقاله قصد داريم تست فني چند دوربين خوش‌نام را خدمتتان ارائه دهيم. انتخاب اين دوربين‌ها براساس ميزان فروش آن‌ها و نيز زمان ارائه آن‌ها به بازار در سال 2004 مي‌باشد. اگر به نوعي قصد خريد دوربين داريد اين مقاله مي‌تواند كمك خوبي براي شما باشد. حتي اگر انتخاب شما از ميان محصولات معرفي شده در اين مقاله نباشد، اين مقاله مي‌تواند نحوه ديد شما را نسبت به قابليت‌هاي دوربين‌ها تغيير دهد‌. لازم به ذكر است كه متن حاضر از ميان چندين متن ديگر، گزيده و ترجمه شده است.

 

 
 Canon Powershot G6
دوربين Canon Powershot G6 آخرين سري از محصولات سري G شركت كانن است كه به‌تازگي به بازار عرضه گرديده است. دوربين‌هاي سري G داراي تعدادي ويژگي يكسان هستند كه مهم‌ترين آن‌ها امكانات عكسبرداري بسيار خوب و تفكيك‌پذيري بالا همراه با بدنه‌ا‌ي بسيار كوچك و جمع‌و جور مي‌باشد. دوربين G6 در اين ميان در فاصله بين دوربين 8 مگاپيكسلي 1 Pro  و مدل قديمي‌ 5 مگاپيكسلي G5 قرار مي‌گيرد.
ممكن است بپرسيد يك CCD هفت مگاپيكسلي به چه درد مي‌خورد؟ يا تصور كنيد كه چنين تفكيك‌پذيري هرگز به كار شما نمي‌آيد. اما كيفيت تصوير G6 به هيچ وجه با دوربين سري قبلي خودش يعني مدل G5 (و نيز با هيچ دوربين 5‌مگاپيكسلي ديگر) قابل مقايسه نيست و اگر شما از آن دسته از كاربران هستيد كه از دوربين كوچكتان توقع‌هاي بسيار بزرگ داريد مطمئنا G6 شما را راضي خواهد كرد.

كيفيت تصوير
تفاوت تصاوير در G6 تنها در اندازه تصوير خروجي ديده نمي‌شود. اين‌بار هم كانن با قرار دادن برگ برنده‌ "تنظيم White Balance هوشمند" كاري كرده است كه به ندرت احتياج به تنظيم White Balance خودكار يا دستي پيدا مي‌كنيد. هر زمان هم كه چنين نيازي پيدا كرديد تنظيمات از پيش تعيين شدهWhite Balance براي مكان‌ها و موقعيت‌هاي مختلف در اختيار شما هستند.
كنتراست تصاوير در عكس‌هاي گرفته شده با G6 كمي عجيب به نظر مي‌رسد اما در كل كيفيت تصوير و به خصوص رنگدانه‌هاي موجود در عكس بسيار طبيعي است و مي‌تواند ايراد نخستين را به خوبي پوشش دهد.
در خوش‌دست بودن G6 هم بايد شك كنيد. عليرغم ادعاي كانن مبني بر كوچك‌تر بودن ابعاد G6 نسبت به G5، هنگامي كه آن را در دست مي‌گيريد اصلا چنين حسي نداريد. متعجب شديد؟ توجه داشته باشيد كه چيزي كه خوش‌دستي يك دوربين را تعيين مي‌كند كوچكي و بزرگي ابعاد سه‌گانه‌ آن نيست. ممكن است وقتي اندازه ابعاد سه‌گانه‌ G6 را ببينيد حس كنيد كوچك‌تر از مدل قبلي خود است، اما وجود دستگيره بزرگي كه در دست راست شما قرار مي‌گيرد به شما اين حس را القا مي‌كند كه دوربين بزرگ‌تري در دست گرفته‌ايد. از بحث كوچكي و بزرگي كه بگذريم، در كل اين موضوع چندان هم آزاردهنده به نظر نمي‌رسد.

چقدر بايد منتظر بمانم؟
يكي ديگر از مسائل آزاردهنده درباره G6 زمان شروع به كار آن است. زماني در حدود 3 ثانيه! امسال دوربين‌هاي زيادي با مشخصاتي نزديك به G6 به بازار آمدند كه زمان راه‌اندازي را به يك ثانيه رساندند. اگرچه تا يكي دوسال قبل، 3 ثانيه زماني متوسط محسوب مي‌شد، اما امروزه طولاني به‌نظر مي‌رسد. به غير از اين‌ها دكمه Power دوربين كه وظيفه‌ خاموش و روشن كردن دوربين را به عهده دارد نيز جاي تعجب دارد. دكمه‌اي كوچك و پلاستيكي كه استفاده از آن سخت است و احتمالاً اين سؤال را به ذهن مي‌آورد كه استفاده از همان دكمه‌هاي كشويي قديمي چه ايرادي داشت كه كانن از چنين دكمه‌اي استفاده كرده است؟ اين نكته زماني بيشتر جلوه مي‌كند كه دوربين‌تان را از كوله پشتي بيرون بياوريد و ببينيد عكس‌هايي از محتويات داخل كيف داريد كه خود دوربين شخصاً، براي شما تهيه كرده است. دكمه Power پلاستيكي دوربين مي‌تواند به طور اتفاقي G6 را روشن كند(چنين ايرادي را در دوربين‌هاي ديگر نيز گاهي اوقات مي‌بينيم. مثلا DX6490 شركت كداك هم همين حساسيت را به دكمه منوي خود دارد).
حالا به سراغ سيستم اتوفوكوس دوربين مي‌رويم. فوكوس خودكار G6 نسبت به مدل قبلي بهبود پيدا كرده است. ولي هنوز عالي نيست. نيم ثانيه براي فوكوس كردن در حالت زاويه‌ باز (WideAngel) و يك‌و‌نيم ثانيه براي فوكوس در وضعيت زوم نزديك (Telephoto) كه البته ممكن است نسبت به فاصله جسم و شرايط نور كمي متفاوت باشد. اين مقدار زمان براي چنين دوربيني، متوسط رو به بالا محسوب مي‌شود و اگرچه براي عكاسي از مناظر و طبيعت كارآيي خوبي دارد، اما براي عكاسي از سوژه‌هاي متحرك و صحنه‌هاي ناگهاني بسيار ضعيف مي‌باشد. البته اگر از حق نگذريم، از آنجا كه در حالت زاويه باز عمق زياد ميدان موجب بي‌اهميت شدن امكان فوكوس مي‌شود. اين نكته در اكثر دوربين‌هاي ديگر (حتي مارك‌هاي ديگر به جز كانن) نيز آنچنان كه بايد مورد توجه قرار نمي‌گيرد و درباره آن سهل‌انگاري مي‌شود.
دكمه‌هاي كنترل زوم در G6 به طرز چشمگيري سريع شده‌اند و بين فواصل زاويه كاملاً باز و كاملاً بسته‌ نيز چندين وضعيت از پيش تعيين شده زوم وجود دارد كه مي‌توانند امكان زوم‌ دقيق‌تر را فراهم كنند.دكمه‌هاي زوم عقب و جلو دقيقا در زير انگشت سبابه قرار مي‌گيرند و استفاده از آن‌ها بسيار راحت است. اگرچه موتور حركتي زوم G6 به هيچ وجه با موتورهاي زوم مكانيكي در برخي دوربين‌هاي ديگر همانند Minolta´s DiMAGE A2 قابل مقايسه نيست، اما در نوع خود يكي از بهترين‌هاست.

نمايش از هر زاويه
LCD دوربين نيز با اندازه بزرگ 2 اينچي خودش كاملا شفاف و واضح به نظر مي‌رسد (اگرچه كمي در نور آفتاب ضعيف عمل مي كند) و شما مي‌توانيد در كنار آن از يك نمايشگر چشمي كوچك نيز بهره‌مند شويد. يكي از چشمگيرترين قابليت‌هاي G6 امكان جدا شدن و چرخيدن LCD آن در جهات مختلف است. شما مي‌توانيد LCD آن را بيرون كشيده (همانند دوربين‌هاي فيلمبرداري) و آن را در زواياي مختلف بچرخانيد. در هر حال كيفيت تصوير آن هيچ تغييري نمي‌كند. هرچند استفاده از اين LCD نسبت به LCD‌هاي متحرك تك محوره‌ (مثل نمايشگرهاي Nikon´sCoolPix4500 و يا DiMAGE A2) مشكل‌تر است، اما بايد پذيرفت كه از نظر كار‌آيي بسيار قوي‌تر از ديگران عمل مي‌كند.
وضعيت‌هاي نمايش در G6 به راحتي توسط يك دكمه جابجايي قابل تغيير است و مي‌توانيد به سرعت بين دو حالت LCD  و نمايشگر چشمي نوري آن (Optical EVF) جابجا شويد. كه البته مثل بسياري از دوربين‌هاي ديگر در هنگام نمايش تصوير در LCD اين امكان را داريد كه اطلاعات را از روي تصوير حذف كنيد يا همزمان آن‌ها را مشاهده كنيد. اما مشاهده چه اطلاعاتي؟ G6 نمايش هيستوگرام زنده ندارد؟ بله. هنگامي كه در حال عكاسي در وضعيت دستي
(Manual) هستيد چنين هيستوگرامي را كه در دوربين‌هاي ديگر واقعا نعمت محسوب مي‌شود در اختيار نداريد و متاسفانه در G6 اين هيستوگرام تنها در حالت نمايش يك‌به‌يك تصاوير و نيز نمايش سريع هر تصوير بعد از گرفتن عكس ظاهر مي‌شود كه براي يك دوربين نيمه‌حرفه‌اي شبيه اين اصلاً كافي نيست.
 اگر شما هم از آن دسته عكاساني هستيد كه به استفاده از دوربين‌هاي SLR عادت كرده‌ايد، احتمالاً به وجود يك نوار ديافراگم عادت كرده‌ايد . از همان نوارهايي كه به شما نشان مي‌دهد مقدار نوردهي شما بالاتر يا پايين‌تر از حد مجاز است و مي‌توانستيد با توجه به آن مقدار صحيح ديافراگم را تنظيم كنيد. متاسفانه درG6 تنها نشانه مخصوص نوردهي‌اي كه در وضعيت Manual پيدا مي كنيد يك نشانگر عددي كوچك است كه دو مقدار "بالا" و "پايين" را نشان مي‌دهد، و آن هم تنها در حالتي ظاهر مي‌شود كه دكمه‌ شاتر را تا نيمه فشار داده باشيد.

تأخير به خاطر نمايشگر
دكمه‌هاي كنترلي G6 نسبت به مدل G5 چندان تغييري نكرده است. دكمه‌ چرخان تنظيمات (Mode Dial) از بالا به پشت دوربين منتقل شده و چند دكمه ديگر نيز جابجايي‌هاي ناچيزي داشته‌اند. به‌طوري كه كاربران قبلي را مجبور به تغيير عادت نكند.
چيزي كه در دكمه‌هاي كنترل دوربين‌هاي كانن بسيار جالب است اين است كه در همه‌ اين دوربين‌ها دكمه‌ چرخان تنظيمات اصلي، برخلاف برخي دوربين هاي ديگر (همانند نيكون) به‌عنوان يك دكمه تغيير حالت نيز به كار مي‌رود.
به عنوان مثال براي تغيير وضعيت‌هاي مختلف فلاش تنها كافي است دكمه‌ فلاش را نگاه داريد تا بتوانيد به‌وسيله دكمه‌ چرخان بين حالت‌هاي مختلف فلاش (عكس تكي، عكس‌هاي پي‌درپي و يا Self Timer) جابجا شويد. البته چنين قابليتي مي‌تواند به نوعي ضعف G6 نيز محسوب شود. به عنوان مثال G6 وضعيت‌هاي Red-eye Flash و
 Slow-sync را نيز ارائه مي‌دهد، اما لازمه استفاده از آن‌ها استفاده از منو است كه واضح است در داخل LCD ديده مي‌شود و مي‌تواند سرعت عملكرد دستگاه را بگيرد. به عنوان مثال اگر در حالتي كه LCD خاموش است مي‌توان تصاوير پي‌درپي را با سرعت 2 فريم بر ثانيه عكس‌برداري كرد، هنگامي كه LCD آن روشن مي‌شود به حداكثر 2/1 فريم بر ثانيه تنزل پيدا مي‌كند. اين مشكل در زمان فيلم‌برداري با G6 نمود بيشتري دارد. همانند بسياري از دوربين‌ها، فيلمبرداري G6 در وضعيت 480 640X با سرعت 10 فريم بر ثانيه ممكن است، كه همين سرعت پايين نيز تحت تاثير LCD مي‌تواند كمتر نيز بشود. فيلم‌برداري با سرعتي پايين‌تر از اين بيشتر به گرفتن چندين شات عكس پي‌درپي شباهت دارد تا يك فيلم معمولي.

آيا G6 مناسب است؟
ديدگاه موشكافانه‌ ما ممكن است به مذاق طرفداران پر و پا قرص كانن خوش نيايد، اما نمي‌توان تنها به دليل حبوبيت مدل‌هاي قبلي از طراحي و ارگونومي بد G6 انتقاد نكرد و ضعف‌هاي نرم‌افزاري آن را ناديده گرفت. از سوي ديگر نيز نمي‌توان به اين مطلب اعتراف نكرد كه كيفيت تصاوير G6 در تمام  دوربين‌هاي 7 مگاپيكسلي موجود در بازار فعلي بهتر است و شفافيت رنگ‌هاي آن آنچنان قوي است كه مي‌تواند دوربين‌هاي هشت مگاپيكسلي مارك‌هاي ديگر را تحت تاثير قرار دهد.

Konica Minolta Z3
كونيكامينولتا هميشه به عنوان يكي از مشهور‌ترين سازنده‌هاي دوربين‌هاي زوم بالا (Ultra Zoom) محسوب مي‌شود و مدل Dimage Z3  نيز به نوعي دنباله‌روي راه مدل‌هاي قبلي Z1 و Z2 اين كارخانه مي‌باشد. لنز زوم نوري 21X موجود در اين دوربين مطمئنا افرادي را كه به عكاسي از سوژه‌هاي دوردست علاقه‌مندند راضي خواهد كرد.
ساختن چنين لنزي واقعا يك كار خارق‌العاده محسوب مي‌شود. جداي از تمام مشكلات توليد لنز و تكنولوژي بسيار پيشرفته عدسي‌ها، بايد به فناوري پردازش تصوير نيز توجه كنيد كه براي جلوگيري از انحناي تصوير و به‌وجود آمدن موج مور و تغيير شكل بارل بايد تا چه حد پيشرفته باشد. ممكن است در ابتدا تصور كنيد كه پولي كه بابت اين دوربين مي‌پردازيد كمي زياد است، اما مقايسه‌ قدرت لنز اين دوربين (420-35 mm) در برابر مارك‌هاي توليد كننده‌ دوربين‌هاي زوم بالا همانند پاناسونيك، المپيوس، كانن و فوجي‌فيلم مطمئنا شما را راضي خواهد كرد.

محدوده‌ ديافراگم
بزرگترين ديافراگم ارائه شده در اين دوربين F2.8 است كه البته در حالت زاويه كاملاً بسته (TelePhoto) تا ديافراگم F4.5 كاهش پيدا مي‌كند كه كاملا قابل رقابت با دوربين‌هاي رقيب ديگر است (به‌استثناي دوربين Panasonic FZ20 كه در زاويه كاملا بسته ديافراگم  F2.8 را در اختيار شما قرار مي‌دهد. البته فراموش نكنيد كه ابعاد FZ20 تقريبا دوبرابر Z3 است). قابليت بسيار پيشرفته‌ ديگر Z3، استفاده از سيستم لرزه‌گير بسيار پيشرفته است. اين لرزه‌گير از فناوري (SIDM (Smooth Impact Drive Mechanism استفاده مي‌كند كه بر پايه‌ حركت سنسورهاي حركتي اطراف حسگر در جهت خنثي‌سازي شوك‌هاي حركتي عمل مي‌كند. (يعني حسگر‌هاي لرزه‌گيري كه در اطراف خود CCD موجودند، هرگونه لرزشي را به سرعت تشخيص داده و CCD را در جهت معكوس حركت مي‌دهند. اين‌طور تصور كنيد كه نگاتيو دوربين بتواند در جهت معكوس حركت كند).
اين قابليت مي‌تواند لرزش‌هاي ناشي از حركت دست را در هنگام استفاده از زاويه‌هاي بسته خنثي كند و مي‌تواند اين امكان را به شما بدهد كه در مقايسه با دوربين‌هاي عادي تا دو يا سه برابر سرعت شاتر را كاهش دهيد كه يك قابليت ضروري براي لنزهاي زوم بالا محسوب مي‌شود.

فوكوس سريعتر
كونيكامينولتا روي سيستم فوكوس خودكار Z3 بسيار كار كرده است. دوربين‌هاي ديجيتالي براي فوكوس كردن از روش خواندن متناوب CCD استفاده مي‌كنند. در اين روش اطلاعات موجود بر روي CCD  با سرعتي برابر 50 فريم بر ثانيه خوانده مي‌شود كه در Z3 به‌منظور رسيدن به زماني كمتر به سرعت 100 فريم بر ثانيه رسيده است. كونيكا‌مينولتا ادعا مي‌كند كه سرعت فوكوس خودكار Z3 به 15 صدم ثانيه در بازترين زاويه‌ لنز و دو دهم ثانيه در حالت بالاترين ميزان زوم رسيده است. البته در نور ضعيف و نيز در هنگام عكس‌برداري از اشياء داراي كنتراست پايين زمان فوكوس بالاتر نيز مي‌رود.

قدرت تشخيص فوكوس
سيستم فوكوس در اين دوربين بسيار پيشرفته عمل مي‌كند. به عنوان مثال سيستم فوكوس خودكار 5 نقطه‌اي مي‌تواند اولويت فوكوس را روي نقاط حاوي رنگدانه‌هايي با رنگ پوست قرار دهد و با اين كار امكان فوكوس روي پشت‌زمينه‌ سوژه را در هنگام عكس‌برداري پرتره از بين ببرد. علاوه بر اين، اگر وضعيت فوكوس متناوب
(Countinuose Focusing) را فعال كنيد، قابليتي در اختيار شما قرار مي‌گيرد كه قابليت كنترل فوكوس پيشگو
(Predictive Focus Control) ناميده مي‌شود و مي‌تواند در هنگام عكس‌برداري از سوژه‌هاي متحرك بسيار مفيد باشد. البته اگر مايل به عكسبرداري از سوژه‌هاي متحرك و صحنه‌هاي ورزشي هستيد شايد بهتر باشد از يك دوربين SLR ديجيتالي استفاده كنيد، چراكه احتمالا سرعت پايين 2/2 فريم بر ثانيه شما را راضي نخواهد كرد.
از امكانات قابل توجه ديگر Z3 بايد به موتور حركتي جديد لنز آن اشاره كنيم كه نسبت به مدل‌هاي قبلي تا دو برابر سريع‌تر شده است. وضعيت سوپر ماكرو در اين دوربين به شما امكان مي‌دهد تا فاصله 1 سانتي‌متري سوژه جلو برويد و نيز وضعيت High Quality فيلمبرداري اين دوربين به شما امكان مي‌دهد همچون دوربين‌هاي ديجيتال فيلمبرداري معمولي با تفكيك‌پذيري 640X480 و با سرعت 30 فريم بر ثانيه فيلم بگيريد.

براي حرفه‌اي‌ها چطور؟
Dimage Z3 براي حرفه‌اي‌ها نيز قابليت‌هاي متنوعي دارد. قابليت‌هاي ديافراگم ثابت، سرعت ثابت و نيز تنظيم سرعت و ديافراگم دستي كه هر كدام به سرعت از منوي انتخاب وضعيت در دسترس قرار مي‌گيرند. از جمله اين امكانات هستند. كساني كه نمي‌توانند از اين دو قابليت استفاده كنند نيز مي‌توانند همه‌چيز را برعهده سيستم پيشرفته انتخاب موضوعي خودكار Z3 بگذارند (Automatic Digital Subject Program Selection System) . با اين قابليت دوربين، مي‌تواند به سرعت نوع وضعيت عكس‌برداري (منظره، پرتره و غيره) را تشخيص داده و انتخاب حالت عكس‌برداري مربوط به آن را به شما پيشنهاد دهد. بديهي است كه شما مي‌توانيد هر يك از خصوصيات مربوط به آن وضعيت را قبل از عكس‌برداري تغيير دهيد.
امكانات، تكنولوژي و تنوع قابليت‌ها در Z3  بسيار پيشرفته هستند، اما در هنگام استفاده چطور؟ اين همان چيزي است كه  احتمالا موجب ناراحتي كاربران حرفه‌اي مي‌شود. هر چند كه ارگونومي دوربين هيچ ايرادي ندارد و اتفاقاً خوش‌دستي Z3 بسيار بهتر از دوربين‌هاي معمولي با بدنه مستطيلي شكل‌شان است. اما بدنه Z3 كمي عجيب طراحي شده و بيش از آنكه يك طرح پيشرفته محسوب شود شبيه يك دوربين فانتزي كودكانه به نظر مي‌آيد و اين همان چيزي است كه كاربران حرفه‌اي به هيچ‌وجه آن را نمي‌پسندند. شايد طراحي اين دوربين كمي جلوتر از زمان خودش است!
دكمه‌ اصلي انتخاب وضعيت‌ها و نيز دكمه‌هاي جهتي، محل و كيفيتي قابل قبول دارند، اما دكمه‌هاي ديگر كنترلي به شكلي مشخص داراي كيفيت و جنسي سطح‌ پايين هستند.

سرعت عكس‌برداري
با Z3 ديگر از آن زمان هاي طولاني براي روشن شدن دوربين خبري نيست. از لحظه‌اي كه دكمه‌ روشن و خاموش دوربين را در قسمت پشتي، فشار مي‌دهيد تا زماني كه اولين عكس در دوربين ذخيره مي‌شود تقريبا زماني برابر
 2 ثانيه طول مي‌كشد. به محض فشردن اين دكمه لنز دوربين به بيرون مي‌جهد و بهتر است به اين نكته اشاره كنم كه بيشترين زمان تلف شده براي عكس‌برداري مربوط به فوكوس خودكار است كه در Z3 كمتر از سه دهم ثانيه طول مي‌كشد. مثل بسياري از دوربين‌هاي ديجيتال كامپكت ديگر اين قابليت همزمان با فشردن (دقيقاً در ميانه راه فشردن دكمه‌ شاتر) اتفاق مي‌افتد. البته برخلاف بسياري از دوربين‌هاي ديگر اصلا احتياجي نيست براي تكميل اين عمليات صبر كنيد. فقط دكمه را فشار دهيد و عكس بگيريد.
نمايشگر چشمي الكترونيكي Z3 بسيار خوب كار مي كند. اگرچه كيفيت LCD آن براي نمايش همه جزييات تصوير كافي نيست، اما به اندازه‌ كافي شفاف است و در هنگام حركت دوربين يا سوژه مكث بسيار كمي نشان مي‌دهد. كنترل زوم چندان خوب نيست. البته همانطور كه گفتيم موتور زوم بسيار سريع عمل مي‌كند، اما دكمه‌هاي مربوط به آن كوچك هستند و در هنگام استفاده چندان راحت در دسترس قرار نمي‌گيرند كه اين نكته يك ضعف به حساب مي‌آيد.

كاربرد دكمه‌ها
البته اگر اين انتقاد را ناديده بگيريم، بايد بگوييم كه دسترسي دكمه‌ها در Z3 بسيار خوب است و اين دوربين در كل، كاربري ساده‌اي دارد. به عنوان مثال براي كم و زياد كردن مقدار ديافراگم و يا سرعت، در حالت سرعت يا ديافراگم ثابت، مي‌توانيد از دكمه‌هاي جهت‌دار بالا و پايين استفاده كنيد. در حالت تنظيم دستي دكمه هاي بالا و پايين براي تغيير زمان سرعت شاتر و نيز دكمه هاي جهت‌دار براي تغيير ديافراگم استفاده مي‌شود. دكمه Info نيز دسترسي سريع به هيستوگرام همزمان را فراهم مي كند كه در هنگام عكس‌برداري در حالت دستي بسيار مفيد است. در بالاي دوربين و تقريبا نزديك به دكمه تغيير وضعيت، دكمه‌اي براي رفتن به حالت ماكرو وجود دارد و در كنار آن نيز دكمه‌ دسترسي سريع به فلاش قرار گرفته است. هرچند نحوه‌ چيدمان دكمه‌ها بسيار خوب است، اما هنوز هم مجبور هستيد براي استفاده از قابليت هاي White Balance ، تغيير حساسيت ISO و وضعيت‌هاي از پيش تعيين شده‌ عكس‌برداري وارد منو‌ها شويد كه در هنگام عكاسي حرفه‌اي نوعي ضعف به شمار مي‌رود.

بهترين زوم بالا ؟
كيفيت عكس‌ها چطورند؟ اين سؤالي است كه همه كاربران حرفه‌اي درمورد دوربين‌هاي زوم بالا مي‌پرسند. دليل اين مطلب هم ضعف دوربين‌هاي زوم بالا در تشخيص رنگ‌ها نسبت به دوربين‌هاي معمولي است. دوربين‌هاي زوم بالا به دليل انكسار شديد نور ميان لنز‌هاي پي‌درپي موجب اختلاط رنگ شده و معمولا در ريشه‌يابي رنگ‌هاي اصلي ضعف نشان مي‌دهند. خصوصا هنگامي كه در حالت زاويه بسته عكس‌برداري مي كنند. اين مشكل در مورد Z3 نيز وجود دارد، البته بيشتر در هنگام عكس‌برداري از سوژه‌هايي با نور‌هاي انعكاسي شفاف و نيز در سايه‌روشن‌هاي بسيار پركنتراست بروز مي‌كند. البته اگر بخواهيم صادق باشيم، هيچ‌كدام از دوربين‌هاي زوم بالا نيستند كه چنين مشكلي را نداشته باشند.
نهايتاً اين‌كه Dimage Z3 يك دوربين مناسب است. كيفيت تصاوير واقعا خوب است. تشخيص جزييات تصوير با در نظر گرفتن حسگر چهار مگاپيكسلي آن  در حد متوسط است (ميزان توليد نويز آن نيز همين‌طور است). قدرت تشخيص رنگ و بازسازي رنگ‌ها بسيار خوب است و چگالي رنگ‌هاي دريافتي در حد قابل قبولي قرار دارد.

Digimax V6
سامسونگ، شركت بزرگ كره‌اي كه اين روزها همه نوع محصول از روغن ترمز ماشين گرفته تا پخش‌كننده‌هاي ديجيتالي را روانه بازار‌هاي جهاني كرده‌است، در حال ورود به دنياي دوربين‌هاي ديجيتالي است. دنيايي كه تا پيش از اين با انحصار‌طلبي تنها اجازه‌ كار به نام‌هاي معتبر و پرسابقه دوربين‌سازي را مي‌داد، امروز تحت‌تأثير محصولات ارزان اين شركت قرار گرفته است. بدون شك قيمت‌هاي پايين محصولات اين شركت در مقايسه با شركت‌هاي رقيب مي‌تواند تأثير زيادي روي تصميم خريداران بگذارد.
اما مدل اخير شش مگاپيكسلي سامسونگ محصولي متفاوت است. گذر از دنياي دوربين‌هاي ارزان قيمت و تبليغات گسترده‌ اين شركت برروي  مگا‌پيكسل‌ به نظر هدفي ديگر را پيش رو دارد. هرچند كه دوربين‌ها و گوشي‌هاي تلفن دوربين‌دار اين شركت تا پيش از اين تنها مخصوص آماتورها ارائه مي‌شد، اما شش مگاپيكسل يعني ورود به دنياي حرفه‌اي‌ها. آيا سامسونگ واقعاً همان‌طور كه ادعا مي‌كند يك دوربين حرفه‌اي به بازار ارائه كرده است؟

چه چيزي جديد است؟
اگر واقعاً انتظار داريد تفاوتي كلي بين اين دوربين و مدل‌هاي قبلي سامسونگ ببينيد بايد بگويم كه متاسفانه مايوس خواهيد شد. V6 بسيار شبيه دوربين‌هاي سري V قبلي است. تنها بدنه‌اي آلومينيومي آن كمي خوش‌دست‌تر شده و پنل خاكستري تيره‌ آن نيز وجهه‌اي حرفه‌اي‌تر به دوربين مي‌دهد و به اين خاطر كه هيچ ترديدي در مقدار "مگا‌پيكسل" آن نكنيد، روي بدنه دوربين در دو محل متفاوت عبارت 6 مگاپيكسل آورده شده است.
V6 دقيقا مثل انواع قبلي، بدنه‌اي باريك و بلند دارد. بدنه خوب طراحي شده و هنگامي كه آن را در دست مي‌گيريد بسيار خوش دست است و لرزش دوربين در پايين‌ترين حد ممكن است. در قسمت جلو متوجه يك نام معتبر مي‌شويد. Schneider Kreuznach مارك‌ معتبر سازنده عدسي‌هاي دوربين است كه براي بسياري از شركت‌هاي معتبر دوربين‌سازي لنز توليد مي‌كند و همچون مدل‌هاي قبلي V4 و V5 ، سازنده‌ لنز Digimax V6 نيز است. البته بايد گفت كه ساخت اين لنز توسط خود كارخانه‌ Schneider نيز آنچنان قابل قبول نيست. ممكن است سامسونگ هم به نحوي از روش سوني استفاده كرده باشد. هرچند كه در مورد دوربين‌هاي سوني گفته مي‌شود كه لنز‌ها ساخته‌ Carl Ziess (سازنده‌ معروف عدسي) است، اما در حقيقت اين لنز‌ها را خود سوني مي‌سازد و در نهايت به تأييد كارل زايس مي‌رساند. در مورد سامسونگ نيز احتمالا همين‌طور مي‌باشد.

 فلاش‌
V6 داراي يك فلاش خيلي خوب در قسمت جلويي است كه مي‌تواند تا برد 3 متر جوابگو باشد. هرچند چنين بردي معمولا موجب ايجاد قرمزي چشم نمي‌شود، اما باز هم سامسونگ ترجيح داده قابليت رفع قرمزي چشم را نيز همراه فلاش ارائه دهد. امكاناتي همچون Slowsync و Fill-in نيز جزو تنظيمات جانبي فلاش هستند.
در پنل بالايي دوربين دكمه‌ شاتر و دكمه كشويي خاموش و روشن دوربين قرار دارد. براي روشن كردن دوربين بايد اين دكمه كشويي را به سمت راست بكشيد تا پس از مكث كوتاهي دوربين روشن شود. اين نكته مي‌‌تواند نسبت به دوربين‌هايي كه با فشار دكمه‌ شاتر روشن مي‌شود (و معمولا بارها و بارها به‌طور اتفاقي عكس نيز مي‌گيرند) يك مزيت باشد. برجستگي‌هاي روي اين دكمه‌ موجب مي‌شود كه هيچ مشكلي براي پيدا كردن آن در تاريكي نداشته باشيد. زمان شروع به كار دوربين كند است و چيزي حدود چهار ثانيه طول مي‌كشد تا شروع به كار كند. كه البته همين زمان طولاني هم مي‌تواند با كاهش يافتن نيروي باطري، طولاني‌تر نيز بشود. همچنين V6 هربار با راه‌اندازي دوربين اقدام به شارژ فلاش مي‌كند و اين موضوع اصلا در نظر گرفته نمي‌شود كه آيا شما قصد استفاده از فلاش را داريد يا خير.

دكمه‌ها
بيشتر دكمه‌هاي كنترلي V6 در قسمت پشت دوربين واقع شده‌اند. نحوه قرارگيري دكمه‌هاي كنترلي خوب است و دسترسي به آنها را ساده‌تر مي‌كند. از بالا به پايين در ابتدا يك دكمه‌ چرخان تعيين وضعيت وجود دارد (Mode Wheel) ، كه در آن وضعيت‌هاي Auto يا خودكار ، A/S/M كه مخصوص حالت‌هاي دستي و تغيير ديافراگم و سرعت است Night ،Movie ،Audio يا عكاسي در شب و نيز Scene يا حالت‌هاي از پيش تعيين شده‌ عكاسي وجود دارد. البته براي دسترسي به نوع وضعيت‌هاي A/S/M (ديافراگ متغير، سرعت متغير و يا هر دو متغير) بايد روي وضعيت كلي A/S/M  رفته و از منوي دوربين انتخاب كنيد كه كدام وضعيت را نياز داريد. اين موضوع براي كاربر حرفه‌اي كمي مشكل است، البته احتمالا كاربران سامسونگ بيشتر روي وضعيت Auto كار مي‌كنند و آنچنان برايشان مهم نيست كه وضعيت‌هاي دستي از هم جدا باشند. حالت‌هاي از پيش تعيين شده خوبي نيز ارائه شده است كه شامل Portraits ،Landscape و FireWorks مي‌شود.
كنار دكمه چرخان وضعيت‌ها، دكمه‌هاي زوم قرار گرفته است. سرعت عملكرد اين دكمه‌ها خوب است. در حالت پيش‌نمايش تصاوير نيز همين دكمه‌ها مي‌تواند براي زوم كردن روي تصوير استفاده شود.
زير دكمه چرخان، دكمه‌هاي جهت‌دار قرار دارند كه مثل بسياري ديگر از محصولات سامسونگ كاربري خوبي دارند. دسترسي به امكانات ضروري عكس‌برداري مثل فلاش، وضعيت ماكرو، و يا تنظيمات مربوط به Self-Timer از طريق همين دكمه‌ها در دسترس قرار مي‌گيرند. بسياري از ما دوست داريم كه فلاش هميشه روشن يا خاموش باشد و يا مثلاً هميشه  و مسلم است كه پيش‌گزينه‌هايي مربوط به حفظ اين تنظيمات در دوربين بسيار مفيد است.

كوچك‌بيني!
اين همان نامي است كه من براي صفحه‌ نمايشگر كوچك سامسونگ انتخاب كرده‌ام! صفحه نمايش5/1 اينچي براي دوربيني با تفكيك‌پذيري 6 مگاپيكسل واقعاً نامناسب است. فوكوس كردن در چنين ابعادي بسيار مشكل است و نيز شيشه صيقلي و برجسته‌ LCD موجب ديد كمتر در هنگام نمايش تصوير مي‌شود. تصور من اين است كه نسخه‌هاي آينده‌ اين دوربين تغييرات عمده‌اي در جهت بهبود اين نمايشگر خواهد داشت.
در سمت چپ نمايشگر سه دكمه قرار گرفته است كه جهت دسترسي سريع به فوكوس دستي، تنظيمات مربوط به ميزان نوردهي و نيز خاموش و روشن كردن نمايشگر است كه دسترسي خوبي دارند و نقطه قوت دوربين به‌شمار مي‌روند. اين دكمه‌ها در حالت پيش نمايش تصوير مي‌توانند براي كنترل نمايش تصاوير متحرك (فيلمبرداري) و نيز حذف سريع تصاوير به كار روند.
نكته ناراحت‌كننده‌ ديگر جنس پلاستيكي دكمه‌هاي جهت‌دار است. هرچند كه به نظر مي‌آيد خوب نصب شده‌اند ولي به احتمال زياد جنس آن در مقابل فشار‌هاي عصبي عكاسان دوام نمي‌آورد و خيلي زود مي‌شكند. شايد بهتر بود اين دكمه‌ را از يك جنس فلزي مي‌ساختند.

مصرف يا مصرفي؟
اولين چيزي كه در هنگام استفاده از دوربين متوجه آن مي‌شويد مدت زمان نسبتا طولاني روشن شدن دوربين مي‌باشد. زماني چهار ثانيه‌اي كه احتمالاً به دليل استفاده اين دوربين از تنها دو باطري AA مي‌باشد. البته اگر بخواهيد مي‌توانيد از يك باطري CR-V3 يا باطري‌هاي قابل شارژ اختصاصي خود سامسونگ نيز استفاده كنيد. واضح است كه مي‌توانيد باطري‌هاي Ni-Mh و يا Ni-Cd خودتان را نيز به كار ببريد.
كارت مورد استفاده V6 از نوع SD است و احتمالا خوشحال مي‌شويد اگر بگويم برخلاف بسياري از دوربين‌هاي تفكيك‌پذيري بالا، V6 يك حافظه 36 مگابايتي دارد كه مي‌توانيد يك عكس با فرمت TIFF و يا 9 عكس با كيفيت فوق‌العاده (SuperFine) را روي آن ذخيره كنيد. البته زمان ذخيره‌ تصاوير كمي طولاني است و در زمان انتقال به مدت چند لحظه صفحه‌ نمايشگر تاريك شده و دوباره فعال مي‌شود. هرچند ممكن است بار اولي كه از دوربين استفاده مي‌كنيد اين مسأله به نظرتان عجيب بيايد اما مثل بسياري از خصوصيات دور از انتظار  Digimax V6 به اين ايراد نيز به سرعت عادت مي‌كنيد. اين دوربين نمي‌تواند جوابگوي انتظارات عكاسان حرفه‌اي باشد، اما به عنوان يك دوربين خانگي بسيار مورد قبول خواهد بود.

كيفيت تصوير
نكته‌اي كه موجب افت كيفيت تصوير مي‌شود مسأله‌ پردازش تصوير است. ممكن است تصور كنيد كه وجود حسگر پرقدرت شش مگاپيكسلي در كنار لنز ساخته Schneider Kreuznach ديگر هيچ جايي براي انتقاد نمي‌گذارد. اما دليل انتقاد ما اغراق پردازشگر سامسونگ در بازسازي تصوير گرفته شده مي‌باشد. الگوريتم بازسازي عكس در V6 زياده از حد تر و تميز است! نقاط موجود در روي عكس زيادي با هم تركيب مي‌شوند و نواحي حاوي رنگ بيش از اندازه خالي از نويز است. ممكن است در نظر كاربر خانگي اين مساله يك مزيت به‌حساب آيد اما از نظر يك عكاس حرفه‌اي، تصاوير، زيادي لطيف و ملايمند و اين خود يك ضعف محسوب مي‌شود. چرا كه موجب از دست رفتن بسياري از جزييات مي‌شود. با V6 نمي‌توانيد تصاوير سايه روشن با كنتراست شديد يك دوربين نگاتيوي را ايجاد كنيد.

توانايي رنگي
يكي از نقاط قدرت V6 در بازسازي رنگ‌هاست. رنگ‌هاي توليد شده توسط CCD قدرتمند اين دوربين واقعا شما را شگفت‌زده مي‌كند. تناليته رنگ صورت، رنگ برگ‌ها در تصاوير مناظر، و نيز رنگ‌هاي قرمز خوب بازسازي مي‌شوند. هرچند رنگ‌هاي آبي كمي به زرد متمايل‌اند، اما در كل رنگ‌ها كاملا زنده و شادابند.
وضوح كلي تصوير در عكس‌هاي خروجي V6 چندان دلچسب نيست. البته اين مشكل تنها مختص به اين دوربين نيست و اكثر دوربين‌ها با چنين مشكلي دست‌به گريبان هستند و شما چاره‌اي نداريد مگر اينكه عكس‌هاي گرفته شده را با يك نرم‌افزار ويرايش تصوير واضح‌تر كنيد.

و در نهايت
Digimax V6 دوربين خوبي است. با همه‌ خوبي‌ها و بدي‌ها قابليت‌هاي مناسبي را ارائه مي‌دهد كه براي يك كاربر خانگي بسيار مناسبند. فراموش نكنيد پولي كه بابت اين دوربين شش مگاپيكسلي مي‌پردازيد به هيچ وجه قابل مقايسه با قيمت مارك‌هاي معتبر سازنده دوربين نيست. سامسونگ با همين روش در بسياري از حوزه‌هاي تخصصي تكنولوژي نفوذ كرده است. بازخورد مشتريان گوياي اين نكته است كه آنها چندان هم ناراضي نيستند.

پي نوشت:
لا‌زم به ذكراست كه جدول كامل  مشخصات فني هر سه مدل گفته شده و قيمت آن‌ها در بخش Download سايت اينترنتي ماهنامه شبكه موجود هستند.
 

 
نویسنده:
مترجم : امير ياري
منبع : ماهنامه شبکه – شماره 53 – فروردين و ارديبهشت 1384
تاریخ : فروردين و ارديبهشت 1384
مطالب مرتبط
 
 A.A.C/ گفت و شنود شاهد ياران با احمد نصيرپور، نمي توانستم فلاش بزنم
 A.A.C/ گفت و شنود شاهد ياران با محمد فرنود، عکاسي را با انقلاب جدي گرفتم
 A.A.C/ ياد كردي از مرحوم قربان خليلي به روايت شهرام خليلي
 A.A.C/ ديجيتالم كجا بود
 A.A.C/ مي توان جور ديگر ديد
 
نظرات
 
نام : شهر :
   
 
 
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت فرا ارتباط می باشد