صفحه اصلی

آرشیو مقاله ها

آرشیو اخبار

همکاری با ما

تماس با ما
 
عنوان خبر
 
  
 
سامانه جمع آوری خودکار تجهیزات IT
افرنگ نیوز مجله زندگی
ماشین ایرانی
elham_fitnees_cool
فروشگاه رایکا
فروشگاه رایکا
هر روز صبح جدیدترین اخبار در افرنگ نیوز کلیک کنید ...
A.A.C/ روايتي تازه از زندگي: تأملاتي در عكاسي جنگ و انقلاب
تعداد بازدید : 597
 
 


تأملاتي در عكاسي جنگ و انقلاب

 


اگر از عدسي دوربين عكاسان انقلاب و همگام با آنها در سالهاي انقلاب و جنگ سفر كنيم، با تفسير جديدي از زيبايي‌شناسي هنر عكاسي در ايران، بدون تقليد از عكاسي گذشته، روبه‌رو خواهيم شد كه در احساسات شما درك و جهان‌بيني، متفاوت و منحصر‌به‌فرد بوده و روايتگر شكل تازه‌اي از فرهنگ زندگي، در دل تركيب‌بنديهاي عكسهاست. قابهاي چشمگيري كه در عين به تصوير كشيدن كليتي از فضا و چهره‌ها در انقلاب و جنگ، با اوج گرفتن آن روزها، در بيداري مردم در حفظ انقلاب جايگاه ويژه‌اي دارد. مهم‌ترين بخش، در هنر عكاسي آن سالها، ديدن بصيرت دروني انسانها بود. در مقابل تهاجم عظيم نظامي دشمنان از خارج و حركتهاي مسلحانة گروههاي سياسي در داخل كه براي ويران كردن و درهم‌ريختن انقلاب، شرايط سخت و بحراني‌اي را به‌وجود آورده بودند، احساسات پاك مردم با دفاع عاشقانه شرايط جديدي را عينيت بخشيدند و در اين ميان، شيوة نگاه عكاسان انقلاب كه ذهنشان درگير احساسات عميق مردم شده بود، در بيان تصاوير عكسهايشان بار ادبيات را نيز با شيفتگي خود همراه كردند. و در اين راستا، عصارة تلاشهاي مردم را منبع الهام و جهان‌بيني خود قرار داد و دغدغة زيبايي شناختي‌شان را بر اساس درك مقاومت آرماني يك ملت بنا نهادند. و با ديدگاه واقعي هنر عكاسي، موضوعات را با تمام وجود خود و باورهايشان به ثبت رساندند داستان عكاسي در سالهاي جنگ يكي از شاخه‌هاي سخت و دشوار در اين عرصه است. و عكاسان با حضورشان در جنگ، در بدترين شرايط، با دوربينهاي كوچكشان، در روزهايي كه نمي‌توانستي زاوية دلخواهت را پيدا كني، طبيعي‌ترين بخش زندگي در جنگ را در قاب عكسها ثبت كردند. در بين هنرها، عكسهاي آن روزگار با فضاهايي انباشته از جزئيات و كليات انسانها را به تعمق در تاريخ برمي‌انگيزند. تصاويري كه نمايش رنجهايي است كه مردم براي حفظ انقلاب متحمل شده‌اند. هنر عكاسي پيش از انقلاب، در حالت تزييني و نمايشي صرف بود؛ ولي بعد از انقلاب در حركتهاي مردمي جامعه موضوعات واقعي را نشانه گرفت و به اين ترتيب، هنر عكاسي شيوة بياني قابل باورتري از جريانات سياسي و اجتماعي را، با ديدي هوشمندانه و متعهد به تضادها، به‌وجود آورد و عين شيوة نگاه، موجب شد كه هنر عكاسي در انقلاب و جنگ بتواند جايگاه ويژه‌اي را نيز در جهان به‌دست آورد. و اين گونه، موقعيت مناسبي براي مطرح كردن پيامها و ارتباطات بصري عكسهاي انقلاب فراهم شد. عكاسان در سالهاي دفاع مقدس، با حضور متعهدانه‌اشان در دل نبردها، در جبهه‌ها و هم‌نفس بودن با مردان ميدانهاي نبرد، حماسه‌ها و ايثارهاي رزمندگان را به تصوير كشيدند. روح و جسم عكاسان با رويارويي با خطرات، در جنگ پيوند خورده بود. و طبيعي‌ترين بخش زندگي خود و رزمندگان را در تصاوير مستند عكسهاي سالهاي دفاع مقدس به يادگار گذاشتند. آنها مانند سربازان جنگ، در خط مقدم، تنها با دوربين كوچك خود ايستادند. چه‌بسا عكاساني كه جان خويش را در ميان باروتها جا گذاشتند. آنچه عكاسان جنگ را با جديت استمرار تشويق مي‌كرد، درك عميق و محو شدن در عشق مردان خاكريز، در مقاومتهايشان بود. آنها اوج شكوه را در انبوه رنج جست‌وجو مي‌‌كردند. و در حفظ آرمانها و هويت ديني و ملي خود سينة خاكهاي اين سرزمين را با قابهاي عاشقانه خود پيوند مي‌زدند. از خود گذشتن انسانهايي كه زيبايي رنگها را در تركيب نفسهايشان خيره مي‌كردند، دوربين عكاسان را افسون مي‌كرد. و عكاسان جنگ نيز با درست نگاه كردن، اين تركيبها را به جان نگاتيوها مي‌ريختند. در آن سالها، هنر عكاسي ايران درخشان‌ترين و پربارترين دوره را به خود ديد و هر دوربين به اندازة صداقت و ذوق خلاقيتش با اين ايثارها ارتباط برقرار مي‌كرد.
در سالهاي جنگ عكاساني كه با پردازش افكار نسل جنگ، شكل‌گيري فرهنگ مقاومت و شكوه آن لحظه‌هاي درخشان را با عدسي دوربينهاشان از بند تكنيك محض و فرم‌گرايي بي‌محتوا خارج ساختند و تنها عمق احساسات و جلوه‌هاي ايمان انسانها به‌عنوان جان‌ماية تصاوير عكاسان جنگ قرار گرفت. و چه‌بسا عكاساني كه با پرداختن به منظره‌هاي شكوه و دلدادگي ملت نقشهاي ماندگاري در تاريخ عكاسي ايران به جاي گذاشته‌اند. ولي در حال حاضر در احاطة رفتارهاي كج و تغيير چهره‌هايي كه با انديشه‌ها و جهان‌بيني و ذهنيتهاي تقليديشان تفسيرهايي را در ذهن جامعه نقش مي‌كنند كه روح و جسم عدسي دوربينهايي را كه صادقانه همگام بوده‌اند، درشت با تركيب‌بندي كادرهاي پيچيده، در شلوغي كانون قدرتهاي سياسي اقتصادي و فرهنگي با فرصت‌طلبيهاي آگاهانه باروت مرگ را به ريه‌هاي جامعه پاشيده‌اند و هنر عكاسي را به‌دنبال جذابيتهاي كاذب پرتره‌هاي رنگارنگ نامناسب و با ناديده گرفتن ماهيت واقعي جامعه مسيري را مي‌پيمايد كه سالها قبل پيموده است. و بدون درك از حقيقت و از خونهايي كه عدسي دوربينها را رنگين كرده، روشهاي كاذب و تجملي را در پيش گرفته و عمق چشمان نسلها را گرفته‌‌اند تا خونهاي ريخته‌شده بر سينة تاريخ اين سرزمين را به فراموشي بسپارند د‍‌ِل دوربينهايي كه بر روي خونهاي خاكريزها روئين تن شده بودند، در بازي بزرگان ديگر فرصتي ندارند و هيچ‌كسي قصد كمك به آنها را ندارد.
حالا ديگر اين خصلت طبيعي به نظر مي‌‌آيد، به واقع شناخت و هضم فضاي موجود بسيار دشوار شده است. چرا كه براي نسل ما آسماني پيدا نيست. امروز عدسي دوربينهاي سالهاي انقلاب و جنگ با فاصله گرفتن از بازي با كلمات، و با تن خسته‌اش ديگر تحمل بستن قابهاي دروغ را ندارد. ولي نمي‌تواند سفر عاشقانه سالهاي جواني‌اش را در روزگار پرتلاطم انقلاب به فراموشي بسپارد؛ چرا كه با تاريخ اين سرزمين هم‌سفر بوده است.


 

مهم‌ترين بخش، در هنر عكاسي آن سالها، ديدن بصيرت دروني انسانها بود.

 
نویسنده: سعيد صادقي
مترجم :
منبع : ماهنامه سوره – شماره 16 – ارديبهشت 1384
تاریخ : ارديبهشت 1384
مطالب مرتبط
 
 A.A.C/ گفت و شنود شاهد ياران با احمد نصيرپور، نمي توانستم فلاش بزنم
 A.A.C/ گفت و شنود شاهد ياران با محمد فرنود، عکاسي را با انقلاب جدي گرفتم
 A.A.C/ ياد كردي از مرحوم قربان خليلي به روايت شهرام خليلي
 A.A.C/ ديجيتالم كجا بود
 A.A.C/ مي توان جور ديگر ديد
 
نظرات
 
نام : شهر :
   
 
 
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت فرا ارتباط می باشد