صفحه اصلی

آرشیو مقاله ها

آرشیو اخبار

همکاری با ما

تماس با ما
 
عنوان خبر
 
  
 
سامانه جمع آوری خودکار تجهیزات IT
افرنگ نیوز مجله زندگی
ماشین ایرانی
elham_fitnees_cool
فروشگاه رایکا
فروشگاه رایکا
هر روز صبح جدیدترین اخبار در افرنگ نیوز کلیک کنید ...
A.A.B/ پارک سيتروئن
تعداد بازدید : 2058
 
 
     

چکيده

با توجه به نيازروحي و جسمي انسان به پارک و فضاي سبز بخصوص در شهرهاي صنعتي و بزرگ، طراحي اين فضاهااز اهميت بالايي برخورداراست. لذا نقد و بررسي نمونه هاي ساخته شده ومطالعه تاثير آن بر استفاده کنندگان اين فضاها مي تواند براي طراح اين امکان را فراهم سازد تا در طراحي فضاها اشتباهات موجود را تکرار نکند و از نکات مثبت طرح بهره ببرد. اين پارک محصول نهضت مدرنيته است که نگاهي متفاوت به عناصر پارک دارد. بکارگيري مصالح جديد، طرح کاشتي متفاوت وتوجه به پويايي و حرکت در طراحي اجزاء آن از خصوصيات اين پارک است که دراينمقاله سعي شده است اين نکات مورد بررسي قرار گيرند.

کليد واژه

1-گلخانه 2-پارک سيتروئن 3-تنوع کاشت 4-پست مدرن


1- پارک

1-1- تاريخچه پارک

در سال 1972 پس از انتقال کارخانه سيتروئن قرار شد از زمين اين کارخانه براي برگزاري نمايشگاه جهاني سال 1989 فرانسه استفاده شود و کاربري شخصي براي آن در نظر گرفته نشده بود.

وجود کارخانه در زمينهاي اطراف تاثيرات بسياري گذاشته بود و موجب بوجود آمدن کاربريهايي متناسب با کارخانه شده بود بطوريکه در شمال انبار کالاها، در جنوب ايستگاه حمل بار با کشتي ، در شرق خانه هاي کارگاهي، در غرب رودخانه سن که مرکز تجارت ذغال و مشتقات آن بودکه با انتقال کارخانه کاربري اين اراضي نيز حذف شد و مساحت زمين سه برابر گشت و قرار شد يک پارک عظيم با تعدادي دفتر کار و کاربري مسکوني در نظر گرفته شود. در مسابقه اي که برگزار شد دو گروه طراحي اين پارک را به عهده گرفتند. [i]

 

Image

تصوير1-پلان مجموعه


طراحي قسمت شمالي که شامل باغ سفيد(17)-گلخانه بزرگ(8)- گلخانه هاي کوچک(5)- باغ متحرک(4)- پارکهاي موضوعي (5) توسط

Gilles clement & Patrik burger انجام شده است و قسمت جنوبي پارک نيز توسط گروه ديگري Alain Provost&Jean fracais jordy &partner)) طراحي شده است که اين بخش شامل باغ سياه(17)- چمن مرکزي(6)- باغ صخره اي(3)- کانال(14)مي باشد. [ii]

2-1-مشخصات پارک

مساحت اين پارک 13 هکتار است که ساخت آن 7 سال به طول انجاميده است.(1992-1985) [iii]


Image

تصوير 2-پرسپکتيو مجموعه


اين پارک مانند باغ گياه شناسي(

jardin des planet) و مقبره ناپلئون (champ de mars) يک ديد به سمت چپ ساحل پاريس باز مي کند.


Image

تصوير 3-محل قرار گيري نسبت به ساحل رودخانه


3-1-مقياس پارک

اين پارک يک پارک شهري است بطوريکه همه مردم آن را مي شناسند، محل قرارگيري آن بسيار خوانا است و دسترسي نيز آسان است، درضمن اين پارک جايگزين کارخانه اي شده است که همه پاريسيها آن را مي شناختند و وجود بيمارستان (تصوير 1) در همجواري پارک نيز عاملي است که باعث شده است مردم از وجود اين پارک در سطح شهر آگاه شوند و بتوانند رود سن را از زاويه اين پارک تماشا کنند.


Image

تصوير 4-موقعيت قرارگيري پارک


4-1-طراحي پارک

خواسته شده بود که اين پارک شبيه باغ فرانسوي يا انگليسي باشد.

زير تقسيمهاي باغ لوکزامبورگ را داشته باشد (باغ لوکزامبورگ در قرن هفدهم ساخته شده است و 25 هکتار مساحت دارد از فضاهاي بسيار مطلوب پاريسيها است بطوريکه هميشه بسيار شلوغ است بخصوص بعد از ظهرها (www.parisdiges.com) ) ولي به آن خشکي نباشد.

پس وقتي روي زميني که نصف مساحت آن بود بايد کار مي شد فضاها طوري بايد طراحي مي شدند که ياد آور قرنهاي گذشته بودند لذا طراحان با تغيير تصاوير اصلي آنها را دوباره بازآفريني کردند. [iv]

تنوع گياهي در پارک وگلخانه ها و نيز باغهاي موضوعي با رنگهاي متنوع بنوعي يادآور تنوع گياهي باغ لوکزامبورگ است.


Image
Image

تصوير 5- باغ لوکزامبورگ


Image

Image

تصوير 6-پارک سيتروئن


2- اجزاء پارک

1-2-گياهان

گياهان يا به صورت مدرن در پارک وجود دارند مثلا"درخت ساجي که به عنوان ستون در نظر گرفته شده است، يا به صورت سنتي (گياهان هرس شده ولي نه به صورت گل و يا حيوان) و يا گياهان پيوندي جديد.


Image

تصوير 7-درختان هرس شده


Image

تصوير 8-درخت به عنوان ستون


گياهان ناياب در بيست باغ که بسيار اسرارانگيز هستند. کاشت و نگهداري اين گياهان در چنين زمينهاي باريکي بسيار جالب است.

[v]


Image

تصوير 9-باغهاي موضوعي


گياهان فقط به عنوان يک عنصر پرکننده فضا ويک عنصر فرعي در مقابل طرح قرار ندارند بلکه طبيعت بخاطر معرفي خودش مهم است و از هر موتيو پنهاني مبرا است يعني نه نشان دهنده مسيراست، نه مانع ديد و نه معرفي کننده يک محل وياافسانه اي. آنچه اهميت دارد و مبناي اصلي طراحي پارک است گياه و زندگي گياه است.

[vi]

انتخاب گياهان با در نظر گرفتن عوامل زير مي باشد:

روشنايي و تراکم گياهان (باغ سياه)

رنگ (باغهاي موضوعي)

فصل گلدهي (باغ سفيد)

رشد (باغ متحرک)

خاک

قرارگيري در مقابل آفتاب

قرار گيري مناسب گياهان باعث مي شود که گياهان بخوبي در ذهن مردم باقي بمانند.


Image

تصوير 10-باغ سفيد


Image

تصوير 11-باغ لوکزامبورگ ونگاه سنتي به گياه


فضاي سبز مرکزي که به عنوان فضايي براي تجمع مردم است. مقياس اين فضا کلان است.


Image

تصوير 12-چمن مرکزي


باغهاي متحرک که در انتهاي شمالي پارک قرار دارند و هر روز يک منظره جديد را بوجود مي آورند زيرا طبيعت آنها تحت کنترل نمي باشد.

باغ سياه که از گياهاني تشکيل يافته که برگهاي آنها تراکم بالاورنگ تيره اي دارند وبا کفسازي مرکز اين باغ در تضاد هستند (تصوير13(. اين باغ شبيه گودال باغچه هاي ايراني است.


Image

تصوير 1-13


باغ سفيد که در هنگام گلدهي کاملا سفيد مي شود و محلي براي بازي بچه هاست.

قرار دادن ساختماني با نماي آئينه اي که حضور گياه را تشديد مي کند.

گلخانه ها


Image
Image
تصوير2 -13- باغ سياه


2-2-آکس وسط

اين آکس بدون اينکه ديد به سوي سن رامحدودکند آن را مرزبندي مي کند و با عبور از وسط باغ و مصالح ماسونري بيان کننده ارتباط معمار با معمار منظر است. [vii]


Image
Image

تصوير 14-آکس وسط


3-2-گلخانه ها

1-3-2-گلخانه هاي بزرگ

کنار هم قرار گرفتن چوب، سنگ، شيشه وفلزحالت تعادل طبيعت ومصنوعات را نشان مي دهد.

فواره هاي مقابل نيز نشان دهنده تضاد- حرکت و پويايي طبيعت در مقابل عدم حرکت سنگ و معماري است. [viii]


Image

تصوير 15-داخل گلخانه


Image

تصوير 16- بيرون گلخانه


اولين گلخانه ها در قرن 19 بعد از انقلاب صنعتي و بکارگيري شيشه و فلز بوجود آمدنددر گلخانه هاطبيعت از شيشه ها به پارک مي رود و بر مي گردد.

از اين قرن است که گياه به تنهايي مطرح ميشود بطوريکه گل به عنوان يک عنصر زيبا درون گلدان قرار مي گيرد و علم باغباني نيز پيشرفت مي کند.


Image

تصوير 17-آبفشانهاي بين دو گلخانه بزرگ


2-3-2-گلخانه هاي کوچک

[ix]

از 6 متريال مختلف که بيانگر موضوع هر پارک است استفاده شده است که عبارتند از طلا- نقره- مس- کرم و... وگياهان نيز به نوعي از نظر رنگ مشابه انتخاب شده اند.

اين6 رنگ بيانگر6 حس مي باشند

قرمز چشايي

نارنجي لامسه

سبز شنوايي

آبي بويايي

نقره اي بينايي

طلايي ششم

متاسفانه در هيچ منبعي توضيحي در اين باره داده نشده است ولي به نظر من شايددرهر کدام از اين باغها حس نسبت داده شده بيشتر تحريک مي شود.


Image

تصوير 18-باغ نقره(بينايي)


Image

تصوير 19-باغ لامسه و تصوير 20-باغ سياه


اين باغها انسان رابه دنياي ديگري مي برند جايي که گياهان تعيين کننده وبيان کننده محيط مي باشندو فضا را تفسيرمي کنند.

اين باغها يادآور باغهاي سنتي مصنوعي قرن19هستند.

بر خلاف تصور ما از فضاي باز هر کدام از اين آکسهابعنوان يک واحدمستقل در معماري منظر مي باشند.مقياس اين باغها بر اساس محل ديد متفاوت است بطوريکه اگر از روي پل ديده شود مقياس آن کلان است و نشان دهنده نظم عمومي هرکدام از اين واحدها با کل است اما اگردرون اين باغها باشيم مقياس خرد است و آنچه مورد توجه است مشخصات گياه و عناصر واقع در باغ است. [x]

4-2-آب

يکي از اساسي ترين عناصر در پارک است که به اشکال متنوعي وجود دارد.

آبفشان (بين دو گلخانه)

آبشار

کانال

آبنماها

که هيچ کدام شکل سنتي پيشين را ندارند بلکه در جهت معرفي خود ونشان دادن جهش- حرکت و پويايي طبيعت در کنار معماري وگياه قرار داده شده اند.همجواري سنگ و درخت وآب حضور باغ را به نمايش مي گذارد.


Image

تصوير 21-آبشار


Image
Image

تصوير 22-آبنما


Image

تصوير 23-مسير آب


Image

تصوير 24-فواره ها


5-2- مبلمان

روحيه حرکت و پويايي در مبلمان پارک نيز مشهود است که البته در حقيقت اين تغيير نگاه به انسانرا نشان مي دهد زيرا تا قبل از مدرنيته در پارکها صندلي واجزايي که در خدمت مردم باشد وجود نداشت چه برسد به طراحي صندلي پارک با اين جزئيات.


Image

تصوير 25-مبلمان


3- تحليل

خطوط هندسي منظم در طراحي پارک يادآور اصول مدرنيسم است ولي توجه به باغ لوکزامبورگ و الگو گرفتن از آن، ساخت گلخانه هاو نيز نگاه نوبه عناصر پارک(آب، گياه و معماري)اصول پست مدرنيسم را بيشتر متجلي مي کند.

اين پارک محيطي خشک را حاصل نکرده بلکه تنوع دراکثر نقاط آن ديده مي شودو بيشترين تنوع در نوع گياهان اين پارک است که در حقيقت الگوي اصلي خود را از باغ لوکزامبورگ گرفته است ولي با نگاهي متفاوت.

اين پارک ديگر يک پارک انگليسي يا فرانسوي نيست بلکه يک کانسپت جهاني دارد که امکان رويارويي با مناظر جديد را فراهم مي کند.


4- منابع

A+U،serial no.309،no.6،jun 1996،p(28-35)

lotus،no.87،1995،p(6-31)

larca،serial no.75، oct 1993، p(40-45)

Abitare،serial no.375، jul-aug 1998،p(110-115)

topos،serial no.2،jan 1993،p(76-79)

www.infresenst.fr

www.paris-on-line.com

www.parisdiges.com

www.sportificitroen.co.uk

www.paris.worldweb.com


[i] A+U،SERIAL NO.319،NO.6،JUN 1996،P(28-35)

[ii] A+U،SERIAL NO.319،NO.6،JUN 1996،P(28-35)

[iii] LOTUS،NO.87،1995،P(12)

[iv] LOTUS،NO.87،1995،P(12)

[v] ABITARE،SERIAL NO.375،JUL-AUG.1998

[vi] LOTUS،NO.87،1995

[vii] TOPOS،SERAIL NO.2،JAN1993

[viii] TOPOS،SERIAL NO.2،JAN 1993

[ix] LOTUS،NO.87،1995،P(6-31)

[x] LARCA،SERIAL NO.75،OCT 1993،P(40-45)

 

 

 
نویسنده: سولماز مصباح - کارشناسي ارشد معماري منظر از دانشگاه تهران
مترجم :
منبع :
تاریخ : شهريور 1386
مطالب مرتبط
 
 A.A.B/ جايگاه آب و آبنما در پارك هاي شهري
 A.A.B/ تحليلي پيرامون برنامه ريزي و طراحي اکوپارک هاي رود کناري
 A.A.B/ مدلسازي توليد سفر با استفاده از روش شبكه هاي عصبي - فازي
 A.A.C/ چهره باغ ايراني
 A.A.C/ باغ هاي ايراني (گفتگو با استاد محمدکريم پيرنيا)
 
نظرات
 
نام : شهر :
   
 
sevda imani جلفا
سلام لطفا فايل مقاله روبه ايميلم بفرستين،خيلي ممنون ميشم چون دقيقا مقاله اي که ميخامه.اگه همين الان بفرستين تشکرميکنم.فايل دانلود نميشه که خيلي لازم دارم خيلي هم واجب
 
 
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت فرا ارتباط می باشد