اليور زيپسه مديرعامل بي ام و شد

افزايش شمار مبتلايان به فلج اطفال در افغانستان و پاکستان

توليد پيکاپ مرسدس بنز کلاس ايکس متوقف مي‌شود

همکاري تنسنت و بي ام و در توسعه فناوري خودران

نمونه کمياب‌ مک لارن f1 حراج مي‌شود

داروخانه آنلاين چيست؟ (معرفي داروخانه آنلاين شيدر)

نگاهي عميق به پژو 508 مدل 2019

نشست الکامپ تاکز روز سوم نمايشگاه با حضور مدير تبليغات کافه بازار انجام شد

چگونه سفر هوايي ارزان تري داشته باشيم؟

کروم شناسايي حالت ناشناس مرورگر ازسوي وب‌سايت‌ها را غيرممکن مي‌کند

مقالات ايراني بيش از 74000 بار مورد استناد قرار گرفته‌اند/در داروسازي بيش از فرانسه مقاله داريم

تلاش براي افزايش ايمني و ساخت محافظ‌هاي چندمنظوره براي شيشه و پنجره در يک چالش نوآورانه
مريخ‌نورد کيورياسيتي حجم بالايي از متان را روي مريخ شناسايي کرد

هفته‌ی گذشته، مریخ‌نورد کیوریاسیتی توانست بیشترین حجم متان را در طول ماموریت 7 ساله‌اش در سیاره‌ی سرخ شناسایی کند. ابزار طیف‌سنج لیزری این مریخ‌نورد موفق به ثبت توده‌ای از متان با حجم 21 بخش در میلیون واحد (ppbv) در دهانه‌ی گیل شد. کیوریاسیتی از سال 2012 در حال بررسی این منطقه است. به‌طور کلی میانگین متان موجود در مریخ به 10 ppbv می‌رسد؛ بنابراین ناسا برای پی بردن به منشاء این تراکم، به مشاهدات بیشتری نیاز دارد.

اهمیت این کشف از اکتشافات گذشته‌ی این مریخ‌نورد بیشتر است؛ زیرا میزان متان کشف‌شده سه برابر بیشتر از اکتشافات قبلی است و گمان می‌رود بخشی از این گاز، منبع بیولوژیکی داشته باشد؛ بنابراین ردیابی منبع متان مریخ می‌تواند راهی برای یافتن پاسخ این پرسش باشد که آیا میکروب‌ها در شرایط سخت سیاره‌ی سرخ زندگی می‌کنند یا خیر.

مقاله‌های مرتبط:

متان، مولکول مهمی برای حیات میکروبی روی زمین است و کشف آن روی یک سیاره‌ی دیگر می‌تواند به این معنی باشد که میکروب‌ها منشأ انتشار این گاز هستند. البته هنوز برای هیجان‌زدگی زود است؛ زیرا میکروب‌ها تنها منبع احتمالی متان نیستند. به‌گفته‌ی پاول ماهافی، دانشمند مریخ در مرکز هوافضای گودارد ناسا:

باتوجه‌به ارزیابی‌های فعلی، نمی‌توان گفت منبع متان زمین‌شناسی یا زیست‌شناسی و حتی حیات مدرن یا کهن باشد.

دانشمندان در گذشته و طی مأموریت‌های وایکینگ در دهه‌ی 1970 علائمی از وجود متان را روی سطح مریخ کشف کردند؛ بنابراین شناسایی متان بیشتر لزوما به‌معنی یافتن حیات نیست. باتوجه‌به اینکه کیوریاسیتی و کاوشگرهای دیگر مجهز به آشکارسازهای متان هستند، به نظر می‌رسد سطح متان همیشه در نوسان بوده و مانند یک روح خبیث مرتب ظاهر و سپس ناپدید شده است.

مریخ نورد

توماس زوربوخن، معاون مأموریت‌های علمی ناسا در توییتر خود نسبت به پیش‌داوری و نتیجه‌گیری مستقیم هشدار داده و معتقد است متان می‌تواند منبع زمین‌شناختی هم داشته باشد. اینجا روی زمین، ما حجم نسبتا بالایی از متان را دراختیار داریم (نزدیک به 1800 ppbv در جو در سال 2011) که از این بین، 90 تا 95 درصد توسط موجودات زنده یا مرده تولید شده است.

اما با بررسی نقاط دیگر منظومه‌ی شمسی، می‌توان نتیجه گرفت که فعالیت‌های زمین‌شناختی هم می‌توانند منجر به تولید متان شوند. در غول‌های گازی مانند زحل، مشتری، اورانوس و نپتون، بخش زیادی از متان ازطریق واکنش‌های شیمیایی تولید می‌شود. پلوتو از یخ‌ متان برخوردار است و قمر تایتان زحل دارای دریاچه‌هایی از متان مایع است. درنتیجه این ترکیب در منظومه‌ی شمسی کمیاب نیست؛ اما متان زمین، فرآورده‌ی فرآیندهای بیولوژیکی است.

وجود متان لزوما نشان‌دهنده‌ی وجود حیات مریخی نیست

باتوجه‌به گزارش ژوئن سال گذشته در رابطه با تغییرات فصلی و تراکم جوی مولکولی، سطوح متان مریخی غیرمعمول نیستند؛ بنابراین این جریان شدید از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ پاسخ ساده است: هنوز مشخص نیست. جانی هورنر، استاد اخترفیزیک دانشگاه کوینزلند جنوبی در استرالیا می‌گوید:

هنوز ایده‌های متعددی در رابطه با توصیف مکانیزم‌های بیولوژیکی و غیربیولوژیکی وجود دارد و هنوز مشخص نیست سرچشمه‌ی متان، حیات فرازمینی باشد.

اکنون کیوریاسیتی پس از شناسایی این حجم گسترده از متان، باید وظایف بیشتری انجام دهد. به نقل از ناسا، توده‌های غیرمعمول متان قبلا هم روی مریخ مشاهده شده‌اند اما هنوز نمی‌توان با اطمینان گفت که این توده‌ها تا چه مدت دوام می‌آورند یا دلیل ایجاد آن‌ها چیست. با آزمایش‌های بیشتر می‌توان به نتایج بیشتری در این مورد رسید.

بااین‌حال به‌گفته‌ی این سازمان، کیوریاسیتی ابزار دقیقی برای تعیین سرچشمه‌ی دقیق متان ندارد. همیشه لازم است قبل از اثبات یافته‌ها به تکرار جستجوها و یافته‌ها پرداخت. شاید بتوان نسبت به احتمال وجود حیات مریخی هیجان‌زده شد اما قبل از تأیید هر نوع دوست مریخی باید وجود آن را اثبات کرد.

حتی اگر کیوریاسیتی موفق به کشف توده‌ی دیگری از متان نشود، دانشمندان ناسا با این کشف به اطلاعات جدیدی در مورد جریان‌های گازی گذرا در دهانه‌ی گیل دست یافته‌اند. صرف‌نظر از اینکه منبع متان مریخی بیولوژیک یا زمین‌شناختی باشد، شناسایی منشاء انتشار این گاز می‌تواند شناخت ما نسبت به سیاره‌ی سرخ را افزایش دهد.

تاریخ درج : 1398/04/04