دانش آی آر

ماینینگ باکس کاشی سنتی

وانیل کوکی ربات فنآوری اطلاعات افرنگ

مجتمع آموزشی شایگان

استفاده از گامانايف آيکون براي درمان تومورهاي مغزي در بيمارستان آجي بادم

آيفون‌هاي سال 2020 با نمايشگر oled و پشتيباني از 5g معرفي مي‌شوند

فروش ميليوني آنر 20 در کمتر از 14 روز و آغاز عرضه آنر 20 پرو

تمام کتاب‌هايي که طرفداران سريال chernobyl بايد مطالعه کنند

پس از وقفه‌اي يک‌ماهه، لپ‌ تاپ‌ هواوي به فروشگاه‌هاي مايکروسافت بازگشت

اينستاگرام و آزمايش راه‌ آسان‌تر براي بازگرداندن صفحات هک‌شده

پتنت جديد هواوي و احتمال ساخت گوشي تاشدني با سه نمايشگر

پورشه 718 باکستر اسپايدر و کيمن gt4 مدل 2020 معرفي شدند

پيش‌بيني کاهش 30 ميليارد دلاري درآمد هواوي دراثر تحريم‌هاي آمريکا

مردان نيز به افسردگي پس از زايمان همسر دچار مي‌شوند

مزارع خورشيدي شناور؛ راهکاري براي توقف گرمايش زمين

کشف پاسخي تازه براي معماي راه راه بودن پوست گورخرها

توصيه سامسونگ براي اسکن ويروس روي تلويزيون‌هاي qled

نگاهي عميق به مدل‌هاي مختلف نسل اول فورد موستانگ

آيا طبيعت‌گردي واقعا روي سلامتي تاثير مثبت دارد؟

چگونه با وجود مشکلات بي‌پايان، شاد بمانيم؟

لکسوس gx مدل 2020 معرفي شد

گوشي‌هاي موبايل از خود در برابر سارقين مراقبت مي‌کنند!

تحصيل 600 دانشجوي خارجي در دانشگاه قم

ملاقات "تير" و "بهرام" در شامگاه امشب
آخرين اخبار فن آوري تاريخ 1398/02/17
تعداد بازدید : 7

گوگل سیستم عامل android automotive را برای خودروها توسعه داده است

گوشی‌های هوشمند آیفون xs و آیفون xs max و آیفون xr اپل با آنتن lcp یا پلیمر کریستالی مایع به بازار عرضه شدند. مینگ‌ چی‌کو پیش‌بینی می‌کند آنتن گوشی‌های آیفون 2019 به‌جای lcp از جنس mpi یا modified-pi بهره خواهند برد.

مینگ‌ چی‌کو معتقد است باتوجه‌به محدودیت‌‌های موجود در حوزه‌ی فناوری و تولید، آنتن‌های lcp عملکرد امواج رادیویی را در گوشی‌های آیفون xs و آیفون xs max  و آیفون xr تاحدی محدود می‌کنند. تولید آنتن‌های mpi فرایند‌ی تولید ساده‌تری دارد و قیمت تمام‌شده‌ی ارزان‌تری دارد. افزون‌براین، عملکرد آنتن‌های mpi در شرایط فعلی، تفاوت چندانی با آنتن‌های lcp ندارد. 

آیپد پرو 11 2018 اپل / apple ipad pro 11 2018

باتوجه‌به اینکه استفاده از آنتن‌های mpi در آیفون‌های 2019 تصمیم چندان بی‌نظیری نیست، مینگ چی‌کو معتقد است lcp همچنان ماده‌ی اولیه‌ی آنتن‌های 5g آیفون‌های 2020 خواهد بود. مینگ چی‌کو استدلال می‌کند در‌حال‌حاضر، محدودیت‌هایی در تولید آنتن‌های lcp وجود دارد که همین محدودیت‌ها باعث محدودشدن عملکرد امواج رادیویی در این آنتن‌ها می‌شود؛ ولی به‌مرور این مسائل حل خواهد شد.

براساس یادداشت مینگ چی‌کو، انتظار می‌رود آیپدهای آینده‌ی اپل که قرار است از فصل چهارم 2019 به‌ بازار عرضه شوند، از آنتن‌های lcp‌ بهره ببرند.

در یادداشت جداگانه‌ی دیگری که ماه گذشته ازطریق رسانه‌های تایوانی پوشش داده شد، مینگ چی‌کو ادعا کرده بود دو نسخه‌ی جدید آیپد پرو با نمایشگر 11 اینچی و 12.9 اینچی، در بازه‌ی زمانی بین فصل چهارم 2019 و فصل اول 2020 به‌ بازار عرضه خواهند شد. مینگ چی‌کو اعلام کرد نسخه‌های جدید آیپد پرو از بردهای مدار انعطاف‌پذیر از جنس lcp بهره خواهند برد. باید منتظر انتشار اخبار بیشتری در‌این‌زمینه باشیم و در‌حال‌حاضر، نمی‌توان درباره‌ی صحت این اخبار اظهارنظر قطعی کرد. 

www.zoomit.ir
 

آمازون قابلیت ارسال یک روزه کالا به 72 درصد از جمعیت ایالات متحده را دارد

با نگاهی به وضعیت کنونی خطوط تحویل کالای آمازون، متوجه توانایی بالای آن‌ها در ارسال کالاهای خریداری شده می‌شویم. نقشه‌ها نشان می‌دهند که غول تجارت الکترونیک به‌زودی می‌تواند برنامه‌ی تحویل پیش‌فرض یک روزه را برای اعضای سرویس پرایم خود پیاده‌سازی کند.

آمازون اکنون می‌تواند کالاها را در همان روز خرید یا روز بعد به 72 درصد از جمعیت ایالات متحده ارسال کند. شرکت rbc capital markets آمار تحویل کالا توسط آمازون را بررسی کرده است. rbc ادعا می‌کند مأموران آمازون می‌توانند تقریبا به تمامی خانه‌ها (95 درصد و بیشتر) در 16 ایالت ثروتمند و پرجمعیت آمریکا و واشنگتن دی‌سی، تحویل سریع داشته باشند. منظور از تحویل سریع همان دریافت کالا در روز خرید یا روز بعد است.

شبکه‌ی عظیم تحویل کالا که امروز در خدمت آمازون فعالیت می‌کند، طی سرمایه‌گذاری‌های 4 سال گذشته‌‌ی آن‌ها پدید آمد. در دوره‌ی مذکور، غول تجارت الکترونیک انبارهایی را در سرتاسر آمریکا راه‌اندازی کرد و زیرساخت لجستیکی خود در کشور را به مقدار سه‌برابر توسعه داد. در دوره‌ی چهارساله، تعداد انبارهای اضافه شده به زیرساخت آمازون دوبرابر انبارهای کنونی شرکت عظیم home depot بود. 

آمارهای بالا نشان می‌دهد که آمازون توانایی دستیابی به ادعای مطرح شده در گزارش مالی اخیر خود را دارد. آن‌ها در گزارش خود اعلام کردند که به‌زودی دوره‌‌ی دوروزه‌ی تحویل رایگان کالا در سرویس پرایم را به یک روز کاهش خواهند داد. شایان ذکر است اعضای سرویس amazon prime سالانه هزینه‌ی 119 دلاری پرداخت می‌کنند تا خدماتی همچون دریافت سریع‌تر کالاها، دسترسی رایگان به سرویس‌های موسیقی و فیلم و پیشنهادهای ویژه را دریافت کنند.

آمازون

مناطق تحت پوشش تحوسل سریع در سال 2014 (آبی) و سال 2018 (قرمز)

تحلیل‌گر مورگان استنلی پس از ادعای آمازون مبنی بر کاهش زمان تحویل به یک روز، درباره‌ی آن نوشت:

تحویل یک روزه‌ی کالا توسط آمازون انتظارات مشتری‌ها را بالا می‌برد. درنتیجه هزینه‌ی رقابت در بازار تجارت الکترونیک برای شرکت‌های دیگر بسیار افزایش خواهد یافت.

آمارهای rbc، توسعه‌ی زیرساخت توزیعی آمازون را به‌خوبی نشان می‌دهند. تمامی شهرهای ساحلی آمریکا و همچنین تگزاس و مناطق شهری در غرب میانی آمریکا اکنون تحت پوشش سیستم توزیع آمازون قرار دارد. شرکت rbc پس از ارائه‌ی آمار در یادداشتی عنوان کرد:

توزیع در سطح فروشگاهی هنوز به‌عنوان سریع‌ترین مسیر برای مصرف‌کننده در خرید محصولات محسوب می‌شود. ازطرفی تلاش آمازون برای تحویل در روز خرید یا یک روز بعد، فاصله‌ی رقابتی آن‌ها را با کسب‌وکارهای سنتی کمتر می‌کند. درنتیجه ریسک جدیدی برای خرده‌فروشی‌های سنتی ایجاد می‌شود که تنها مزیت‌شان، رقابت با زمان دوروزه‌ی تحویل کالای آمازون بود.

درنهایت rbc به این نکته اشاره کرد که افزایش سرعت در تحویل کالا، موجب جذب مشتریان بیشتر خواهد شد.

مزیت‌های بی‌شمار

یکی از دلایل اصلی مراجعه‌ی مصرف‌کننده‌ها به فروشگاه‌های فیزیکی، نیاز سریع آن‌ها به خرید یک کالا است. آمازون با کاهش زمان تحویل به یک روز، چنین معادلاتی را بر هم می‌زند. برایان اولساوسکی مدیر مالی آمازون در بیانیه‌ی درآمد فصل اول شرکت ادعا کرد که با ارائه‌ی تحویل یک روزه در برخی از نقاط کشور، افزایش خرید به‌روشنی حس شد. 

تحویل سریع آمازون

درصد خانه‌های تحت پوشش تحویل سریع آمازون در ایالت‌های آمریکا

برنامه‌های آمازون روی بازار سهام نیز تأثیر می‌گذارد. خرده‌فروش‌های رقیب همچون والمارت و تارگت پس از بیانیه‌ی آمازون با کاهش ارزش سهام روبه‌رو شدند. اکثر خرده‌فروش‌های کنونی نیز به قابلیت تحویل دوروزه روی آورده‌اند. آن‌ها باید سرمایه‌گذاری روی زیرساخت‌های لجستیک را افزایش دهند تا بتوانند سرعت خود را با آمازون هماهنگ کنند.

تحویل سریع آمازون، رقابت را برای دیگر خرده‌فروشی‌ها بسیار دشوار می‌کند

تغییرات مد نظر آمازون، هزینه‌های بالایی را برای آن‌ها به‌همراه خواهد داشت. غول تجارت الکترونیک ادعا کرد که تنها در فصل کنونی 800 میلیون دلار برای پیاده‌سازی تحویل یک روزه‌ی کالا هزینه خواهد کرد. rbc تخمین می‌زند که درحال‌حاضر 15 ایالت آمریکا به خدمات تحویل در روز خرید یا روز بعد آمازون دسترسی ندارند. درنتیجه شرکت باید هزینه‌های بیشتری داشته باشد تا دسترسی آن ایالت‌ها هم ممکن شود.

شرکت تحلیلی bmo capital پس از بیانیه‌ی آمازون و اعلام خبر سرویس جدید در یادداشتی نوشت:

اگرچه برنامه‌ی جدید موجب کاهش سود کوتاه‌مدت شرکت می‌شود، چنین رویکردهایی خرید بیشتر از سوی مشتریان و عضویت بیشتر در سرویس پرایم را به‌همراه خواهد داشت.

مزیت دیگر برنامه‌ی آمازون، بهبود بازدهی در انبارها خواهد بود. از آنجایی که کالاها با روش جدید سریع‌تر تحویل داده می‌شوند، کالاهای بیشتری با سرعت بالاتر به انبارهای آمازون وارد شده و از آن‌ها خارج خواهند شد.

mizuho securities درباره‌ی مزیت بازدهی انبارها می‌گوید:

مزیت بلندمدت، سرعت بیشتر در جابه‌جایی‌های انبار خواهد بود و در نتیجه بازدهی بیشتر موجب افزایش درآمد هم می‌شود.

www.zoomit.ir
 

رکود بزرگ در بازار نیمه‌هادی‌ها در فصل اول 2019

اگر برای داستانی نگران‌کننده و کمی ترسناک آماده هستید، ادامه‌ی این مطلب را بخوانید. نویسنده‌ی گاردین در بررسی عمیقی تلاش کرد تا همه‌ی اطلاعات و داده‌هایی که فیسبوک و گوگل از کاربران جمع‌آوری می‌کند را شناسایی کند. در ادامه متوجه می‌شوید که چه حجمی از اطلاعات شما بدون اطلاع و آگاهی خودتان توسط گوگل و فیسبوک جمع‌آوری می‌شود.

گوگل موقعیت‌های قبلی شما را می‌داند

اگر قابلیت مکان‌یابی را در گوشی هوشمند خود روشن کرده باشید، گوگل با هربار روشن شدن گوشی موقعیت شما را تشخیص می‌دهد. هر کاربری می‌تواند به‌صورت خط زمانی، تمامی مکان‌هایی را مشاهده کند که پس از استفاده از سرویس‌های گوگل بازدید کرده است. می‌توانید با ورود به حساب کاربری گوگل و مراجعه به این لینک، اطلاعات شخصی خود را درصورت وجود مشاهده کنید.

نویسنده‌ی گاردین تصویری از تاریخچه‌ی مکان‌یابی خود قرار داده است که همه‌ی موقعیت‌های بازدیدشده در یک‌سال گذشته را نشان می‌دهد. حتی زمان حضور در هر موقعیت و مدت زمان سفر از موقعیت قبلی نیز در این داده‌ها قرار دارند. 

موقعیت گوگل

گوگل همه‌ی تاریخچه‌ی جستجوی شما را می‌داند

درصورتی‌که در دستگاه‌های مختلف به حساب کاربری گوگل وارد شده باشید، غول موتور جست‌وجو تاریخچه‌ای از جست‌وجوهای شما را در همه‌ی آن‌ها ذخیره می‌کند. به‌بیان دیگر اگر تاریخچه‌ی جست‌وجو و تاریخچه‌ی گوشی هوشمند را پاک کنید، شاید اطلاعاتی از دستگاه‌های دیگر شما (مثلا تبلت) در گوگل ذخیره شوند.

گزینه‌های جمع‌آوری اطلاعات عموما به‌صورت پیش‌فرض روشن هستند

گوگل ادعا می‌کند که کاربران کنترل کامل روی داده‌های ذخیره‌شده دارند. به‌هرحال با مراجعه‌به این لینک و ورود به اکانت گوگل می‌توانید تاریخچه‌ی فعالیت‌های خود (حتی فعالیت‌ها در مرورگر گوگل) را مشاهده کنید.

گوگل پروفایل تبلیغاتی از شما می‌سازد

گوگل با استفاده از اطلاعات متعدد همچون سن، موقعیت، جنسیت، تفریحات، شغل، علاقه‌مندی‌ها، وضعیت ارتباط و حتی وزن و درآمد، پروفایلی برای انتخاب برترین تبلیغات برای شما تولید می‌کند. قطعا می‌دانید که حجم اصلی درآمد گوگل از تبلیغات کسب می‌شود. درنتیجه ساختن چنین پروفایلی از کاربران برای آن‌ها بسیار سودمند خواهد بود. مشاهده‌ی پروفایل تبلیغاتی نیز برای همه‌ی کاربران در این لینک امکان‌پذیر است.

افزایش فروش با تبلیغات گوگل ادوردز

گوگل همه‌ی اپلیکیشن‌های شما را می‌داند

گوگل درباره‌ی همه‌ی اپلیکیشن‌ها و افزونه‌هایی که استفاده می‌کنید، اطلاعات جمع‌آوری می‌کند. آن‌ها حتی زمان و مکان استفاده را می‌دانند. به‌علاوه مخاطبان شما در استفاده از اپلیکیشن‌ها هم توسط گوگل شناسایی می‌شوند. به‌بیان ساده‌تر می‌توان گفت که گوگل می‌داند شما در فیسبوک با چه کسی صحبت می‌کنید. آن‌ها کشورهای مقصد مکالمه‌ها را نیز شناسایی می‌کنند و با کمی محاسبه،‌ زمان خوابیدن ما را نیز می‌دانند.

قوانین جدید گ، شرکت‌ها را وادار می‌کند تا داده‌های جمع‌آوری‌شده را به کاربران نشان دهند. گوگل در بخش امنیتی خود و در این لینک، اطلاعات تاریخچه‌ی فعالیت‌های شما را نشان می‌دهد.

گوگل همه‌ی تاریخچه‌ی شما در یوتیوب را می‌داند

یوتیوب یکی از بزرگ‌ترین زیرمجموعه‌های گوگل محسوب می‌شود و برنامه‌های جمع‌آوری داده قطعا در این سرویس هم پیاده می‌شوند. تاریخچه‌ی ویدئوهایی که افراد در سرویس گوگل می‌بینند، اطلاعات جالبی نیز درباره‌ی شخصیت آن‌ها به‌همراه دارد. با مشاهده‌ی همان تاریخچه می‌توان برنامه‌های آتی فرد و حتی عقاید او را نیز شناسایی کرد. داده‌های تاریخچه‌ی یوتیوب در این لینک دردسترس هستند.

گوگل علاوه‌بر نمایش تمامی داده‌های جمع‌آوری‌شده، امکان دانلود آن‌ها را به کاربر می‌دهد. حجم داده‌های جمع‌آوری‌شده از کاربران متعدد برخی‌اوقات بسیار زیاد می‌شود. نویسنده‌ی گاردین برای بررسی حجم داده‌ها، درخواست دانلود آن‌ها را به گوگل داد و با فایلی 5.5 گیگابایتی مواجه شد که حجمی برابر با 3 میلیون فایل ورد دارد.

یوتیوب

دریافت داده‌های شخصی از گوگل

حجم داده‌های جمع‌آوری‌شده به چندین گیگابایت می‌رسد

شما می‌توانید بامراجعه‌به این آدرس، تمامی اطلاعات خود را از گوگل دریافت کنید. اطلاعاتی که شامل وب‌سایت‌های نشان‌شده در کروم، ایمیل‌ها، اطلاعات تماس، فایل‌های گوگل درایو و همه‌ی داده‌های بالا می‌شود. به‌علاوه ویدئوهایی که در یوتیوب بارگذاری کرده‌اید، عکس‌های گرفته‌شده با گوشی هوشمند، اطلاعات کسب‌وکارهای فروشنده‌ی خدمات و کالا و کالاهای خریداری‌شده از گوگل هم در آرشیو تولیدی دیده می‌شوند. پس‌از درخواست آرشیو به گوگل، شاید چند ساعت یا چند روز برای تولید آن زمان نیاز باشد که پس از اتمام فرایند، یک ایمیل برای دانلود اطلاعات دریافت خواهید کرد.

علاوه‌بر اطلاعات فوق، داده‌هایی همچون تقویم گوگل، اطلاعات پیام‌رسانی‌ها در hangout، تاریخچه‌ی موقعیت، موسیقی شنیده‌شده در سرویس گوگل موزیک، کتاب‌های خریداری‌شده از گوگل، گروه‌های گوگل، وب‌سایت‌های ساخته‌شده به‌کمک سرویس‌های گوگل، اطلاعات گوشی‌های هوشمند قبلی و حتی تعداد قدم‌های کاربران نیز در آرشیو وجود دارد.

اطلاعات فیسبوک

فیسبوک و حجم عظیم داده‌های شخصی

فیسبوک هم قابلیت دانلود آرشیو اطلاعات شخصی را به کاربران می‌دهد. اطلاعات نویسنده‌ی منبع 600 مگابایت یعنی حدود 400 هزار سند ورد بود. اطلاعات فیسبوک شامل تمام پیام‌های ارسال و دریافت‌شده می‌شود. به‌علاوه فهرست مخاطبان و حتی پیام‌های صوتی نیز در آرشیو فیسبوک دیده می‌شود. برای مشاهده‌ی داده‌ی ذخیره‌‌شده در فیسبوک به این آدرس مراجعه کنید.

از استیکرها تا موقعیت مکانی

فیسبوک علاوه‌بر ذخیره‌سازی حجم عظیمی از داده‌ها، پروفایلی براساس حدس خود از رفتارها و علایق شما نیز می‌سازد. آن‌ها به پیام‌ها و رفتار شما در شبکه‌ی اجتماعی دقت می‌کنند و علایق را حدس می‌زنند. غول شبکه‌های اجتماعی حتی استیکرهای ارسال‌شده را هم ذخیره می‌کند که چرایی آن مشخص نیست. به‌علاوه هربار که وارد حساب کاربری فیسبوک می‌شوید، اطلاعات زمان، ابزار و مکانی که از آن وارد شده‌اید، ذخیره خواهد شد.

حریم خصوصی فیسبوک

همه‌ی اپلیکیشن‌هایی که به حساب کاربری فیسبوک متصل هستند، در آرشیو شخصی کاربر ذخیره می‌شود. شاید داده‌های خام دریافت‌شده در نگاه اول ارزش چندانی نداشته باشند، اما با تلفیق آن‌ها می‌توان حتی وضعیت ازدواج یا علایق سیاسی افراد را نیز حدس زد. قابلیت‌های جمع‌آوری اطلاعات کاربران در اکثر سرویس‌های کنونی دنیای فناوری به‌صورت پیش‌فرض فعال هستند که شاید نقض حریم خصوصی افراد باشد. به‌عنوان نمونه می‌توان ویندوز 10 را نیز به فهرست سرویس‌ها اضافه کرد که همه‌ی قابلیت‌های ردیابی و جمع‌آوری داده‌ی آن از ابتدا فعال هستند.

حریم خصوصی ویندوز 10

دسترسی به وب‌کم و میکروفون

فیسبوک هم مانند گوگل به اطلاعات زیادی از هر کاربر دسترسی دارد. از میان آن‌ها می‌توان به اپلیکیشن‌ها و دوره‌ی استفاده، دسترسی به دوربین و میکروفون دستگاه‌ها، مخاطبان، تقویم، ایمیل‌ها، تاریخچه‌ی تماس‌ها و پیام‌ها، فایل‌های دریافت‌شده، بازی‌ها، عکس و فیلم و موسیقی، تاریخچه‌ی جست‌وجو، تاریخچه‌ی مرور پلتفرم و موارد دیگر اشاره کرد. البته فراموش نکنید که دسترسی به چنین اطلاعاتی را خودتان به‌صورت پیش‌فرض به سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های فیسبوک می‌دهید.

اطلاعات دقیق گوگل از کاربران

نویسنده‌ی منبع پس از دریافت آرشیو کامل اطلاعات از گوگل، بررسی عمیقی در آن‌ها داشت. آرشیو گوگل به‌نام google takeout برای کاربر ارسال می‌شود و با نگاهی به فایل‌های درون آن می‌توان جزئیات جالبی از داده‌های جمع‌آوری‌شده دریافت کرد. در تصویر زیر نمایی از فایل تاریخچه‌ی جست‌وجو را می‌بنیم که با بیش‌از 90 هزار ورودی، حتی عکس‌های دانلودشده را نیز درکنار وب‌سایت‌های مرورشده نشان می‌دهد.

اطلاعات گوگل

اگر از کاربران جدی تقویم گوگل باشید، اطلاعات کاملی از برنامه‌های متعدد ذخیره‌شده در آن را در فایل دریافتی مشاهده می‌کنید؛ اطلاعاتی که می‌تواند شامل قرارهای ملاقات کاری و غیرکاری نیز باشد. به‌علاوه حتی فایل‌هایی که در گوگل درایو پاک می‌کنید نیز در آرشیو شخصی وجود دارند. چنین آرشیوی حتی می‌تواند شامل اطلاعات مهمی باشد که زمانی برای حفظ امنیت پاک کردید.

اطلاعات گوگل

امروزه سرویس‌های سلامتی نیز محبوبیت بالایی در میان کاربران اینترنت پیدا کرده‌اند. google fit ابزاری در همین حوزه است و قطعا اطلاعاتی دقیق از کاربران جمع‌آوری می‌کند. در فایل آرشیو شخصی می‌توان تعداد قدم‌ها، زمان پیاده‌روی و هرگونه سابقه‌ی فعالیت ورزشی را مشاهده کرد. به‌علاوه اگر عکس‌های خود را نیز در سرویس ابری گوگل ذخیره کنید، حجم کاملی از آن‌ها در آرشیو دریافتی وجود خواهد داشت که به‌صورت سالانه هم دسته‌بندی شده‌اند.

اطلاعات گوگل

سرویس جی‌میل هم درکنار دیگر سرویس‌های گوگل طرفداران بسیاری دارد. بدیهی است که اطلاعات این سرویس هم با جزئیات کامل در آرشیو دریافتی وجود داشته باشد. بانگاهی‌به فایل نمونه متوجه می‌شویم که حتی ایمیل‌های پاک‌شده و اسپم توسط گوگل ذخیره می‌شده‌اند. به‌طور خلاصه تمامی مواردی که در بخش قبل به آن‌ها اشاره کردیم، در فایل آرشیوی گوگل دردسترس هستند. حتی تبلیغات مشاهده‌شده هم توسط گوگل ذخیره می‌شوند.

اطلاعات گوگل

شاید در نگاه اول به اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط گوگل و فیسبوک، متوجه اهمیت آن‌ها نشویم. با خود می‌گوییم که ما اطلاعات خاصی نداریم، اما آیا افراد استفاده‌کننده از اطلاعات هم همین برداشت را دارند؟ آیا با نگاهی به اطلاعات بالا نباید نگران دسترسی فردی به حساب کاربری گوگل شویم؟ قطعا دسترسی آن‌ها منجربه افشای اطلاعات زیادی از ما خواهد شد.

بانگاهی‌به اطلاعات بالا به یکی از عجیب‌ترین پدیده‌های دنیای مدرن پی می‌بریم. ما هیچ‌گاه به افراد دیگر و حتی دولت‌ها اجازه‌ی نصب دوربین یا میکروفون در محل کار یا زندگی نمی‌دهیم، اما با خیال راحت همین اجازه را به غول‌های فناوری داده‌ایم. آیا سرویس‌هایی که دریافت می‌کنیم ارزش این همه اطلاعات را دارند؟

www.zoomit.ir
 

داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط گوگل و فیسبوک را مشاهده و دریافت کنید

اگر برای داستانی نگران‌کننده و کمی ترسناک آماده هستید، ادامه‌ی این مطلب را بخوانید. نویسنده‌ی گاردین در بررسی عمیقی تلاش کرد تا همه‌ی اطلاعات و داده‌هایی که فیسبوک و گوگل از کاربران جمع‌آوری می‌کند را شناسایی کند. در ادامه متوجه می‌شوید که چه حجمی از اطلاعات شما بدون اطلاع و آگاهی خودتان توسط گوگل و فیسبوک جمع‌آوری می‌شود.

گوگل موقعیت‌های قبلی شما را می‌داند

اگر قابلیت مکان‌یابی را در گوشی هوشمند خود روشن کرده باشید، گوگل با هربار روشن شدن گوشی موقعیت شما را تشخیص می‌دهد. هر کاربری می‌تواند به‌صورت خط زمانی، تمامی مکان‌هایی را مشاهده کند که پس از استفاده از سرویس‌های گوگل بازدید کرده است. می‌توانید با ورود به حساب کاربری گوگل و مراجعه به این لینک، اطلاعات شخصی خود را درصورت وجود مشاهده کنید.

نویسنده‌ی گاردین تصویری از تاریخچه‌ی مکان‌یابی خود قرار داده است که همه‌ی موقعیت‌های بازدیدشده در یک‌سال گذشته را نشان می‌دهد. حتی زمان حضور در هر موقعیت و مدت زمان سفر از موقعیت قبلی نیز در این داده‌ها قرار دارند. 

موقعیت گوگل

گوگل همه‌ی تاریخچه‌ی جستجوی شما را می‌داند

درصورتی‌که در دستگاه‌های مختلف به حساب کاربری گوگل وارد شده باشید، غول موتور جست‌وجو تاریخچه‌ای از جست‌وجوهای شما را در همه‌ی آن‌ها ذخیره می‌کند. به‌بیان دیگر اگر تاریخچه‌ی جست‌وجو و تاریخچه‌ی گوشی هوشمند را پاک کنید، شاید اطلاعاتی از دستگاه‌های دیگر شما (مثلا تبلت) در گوگل ذخیره شوند.

گزینه‌های جمع‌آوری اطلاعات عموما به‌صورت پیش‌فرض روشن هستند

گوگل ادعا می‌کند که کاربران کنترل کامل روی داده‌های ذخیره‌شده دارند. به‌هرحال با مراجعه‌به این لینک و ورود به اکانت گوگل می‌توانید تاریخچه‌ی فعالیت‌های خود (حتی فعالیت‌ها در مرورگر گوگل) را مشاهده کنید.

گوگل پروفایل تبلیغاتی از شما می‌سازد

گوگل با استفاده از اطلاعات متعدد همچون سن، موقعیت، جنسیت، تفریحات، شغل، علاقه‌مندی‌ها، وضعیت ارتباط و حتی وزن و درآمد، پروفایلی برای انتخاب برترین تبلیغات برای شما تولید می‌کند. قطعا می‌دانید که حجم اصلی درآمد گوگل از تبلیغات کسب می‌شود. درنتیجه ساختن چنین پروفایلی از کاربران برای آن‌ها بسیار سودمند خواهد بود. مشاهده‌ی پروفایل تبلیغاتی نیز برای همه‌ی کاربران در این لینک امکان‌پذیر است.

افزایش فروش با تبلیغات گوگل ادوردز

گوگل همه‌ی اپلیکیشن‌های شما را می‌داند

گوگل درباره‌ی همه‌ی اپلیکیشن‌ها و افزونه‌هایی که استفاده می‌کنید، اطلاعات جمع‌آوری می‌کند. آن‌ها حتی زمان و مکان استفاده را می‌دانند. به‌علاوه مخاطبان شما در استفاده از اپلیکیشن‌ها هم توسط گوگل شناسایی می‌شوند. به‌بیان ساده‌تر می‌توان گفت که گوگل می‌داند شما در فیسبوک با چه کسی صحبت می‌کنید. آن‌ها کشورهای مقصد مکالمه‌ها را نیز شناسایی می‌کنند و با کمی محاسبه،‌ زمان خوابیدن ما را نیز می‌دانند.

قوانین جدید گ، شرکت‌ها را وادار می‌کند تا داده‌های جمع‌آوری‌شده را به کاربران نشان دهند. گوگل در بخش امنیتی خود و در این لینک، اطلاعات تاریخچه‌ی فعالیت‌های شما را نشان می‌دهد.

گوگل همه‌ی تاریخچه‌ی شما در یوتیوب را می‌داند

یوتیوب یکی از بزرگ‌ترین زیرمجموعه‌های گوگل محسوب می‌شود و برنامه‌های جمع‌آوری داده قطعا در این سرویس هم پیاده می‌شوند. تاریخچه‌ی ویدئوهایی که افراد در سرویس گوگل می‌بینند، اطلاعات جالبی نیز درباره‌ی شخصیت آن‌ها به‌همراه دارد. با مشاهده‌ی همان تاریخچه می‌توان برنامه‌های آتی فرد و حتی عقاید او را نیز شناسایی کرد. داده‌های تاریخچه‌ی یوتیوب در این لینک دردسترس هستند.

گوگل علاوه‌بر نمایش تمامی داده‌های جمع‌آوری‌شده، امکان دانلود آن‌ها را به کاربر می‌دهد. حجم داده‌های جمع‌آوری‌شده از کاربران متعدد برخی‌اوقات بسیار زیاد می‌شود. نویسنده‌ی گاردین برای بررسی حجم داده‌ها، درخواست دانلود آن‌ها را به گوگل داد و با فایلی 5.5 گیگابایتی مواجه شد که حجمی برابر با 3 میلیون فایل ورد دارد.

یوتیوب

دریافت داده‌های شخصی از گوگل

حجم داده‌های جمع‌آوری‌شده به چندین گیگابایت می‌رسد

شما می‌توانید بامراجعه‌به این آدرس، تمامی اطلاعات خود را از گوگل دریافت کنید. اطلاعاتی که شامل وب‌سایت‌های نشان‌شده در کروم، ایمیل‌ها، اطلاعات تماس، فایل‌های گوگل درایو و همه‌ی داده‌های بالا می‌شود. به‌علاوه ویدئوهایی که در یوتیوب بارگذاری کرده‌اید، عکس‌های گرفته‌شده با گوشی هوشمند، اطلاعات کسب‌وکارهای فروشنده‌ی خدمات و کالا و کالاهای خریداری‌شده از گوگل هم در آرشیو تولیدی دیده می‌شوند. پس‌از درخواست آرشیو به گوگل، شاید چند ساعت یا چند روز برای تولید آن زمان نیاز باشد که پس از اتمام فرایند، یک ایمیل برای دانلود اطلاعات دریافت خواهید کرد.

علاوه‌بر اطلاعات فوق، داده‌هایی همچون تقویم گوگل، اطلاعات پیام‌رسانی‌ها در hangout، تاریخچه‌ی موقعیت، موسیقی شنیده‌شده در سرویس گوگل موزیک، کتاب‌های خریداری‌شده از گوگل، گروه‌های گوگل، وب‌سایت‌های ساخته‌شده به‌کمک سرویس‌های گوگل، اطلاعات گوشی‌های هوشمند قبلی و حتی تعداد قدم‌های کاربران نیز در آرشیو وجود دارد.

اطلاعات فیسبوک

فیسبوک و حجم عظیم داده‌های شخصی

فیسبوک هم قابلیت دانلود آرشیو اطلاعات شخصی را به کاربران می‌دهد. اطلاعات نویسنده‌ی منبع 600 مگابایت یعنی حدود 400 هزار سند ورد بود. اطلاعات فیسبوک شامل تمام پیام‌های ارسال و دریافت‌شده می‌شود. به‌علاوه فهرست مخاطبان و حتی پیام‌های صوتی نیز در آرشیو فیسبوک دیده می‌شود. برای مشاهده‌ی داده‌ی ذخیره‌‌شده در فیسبوک به این آدرس مراجعه کنید.

از استیکرها تا موقعیت مکانی

فیسبوک علاوه‌بر ذخیره‌سازی حجم عظیمی از داده‌ها، پروفایلی براساس حدس خود از رفتارها و علایق شما نیز می‌سازد. آن‌ها به پیام‌ها و رفتار شما در شبکه‌ی اجتماعی دقت می‌کنند و علایق را حدس می‌زنند. غول شبکه‌های اجتماعی حتی استیکرهای ارسال‌شده را هم ذخیره می‌کند که چرایی آن مشخص نیست. به‌علاوه هربار که وارد حساب کاربری فیسبوک می‌شوید، اطلاعات زمان، ابزار و مکانی که از آن وارد شده‌اید، ذخیره خواهد شد.

حریم خصوصی فیسبوک

همه‌ی اپلیکیشن‌هایی که به حساب کاربری فیسبوک متصل هستند، در آرشیو شخصی کاربر ذخیره می‌شود. شاید داده‌های خام دریافت‌شده در نگاه اول ارزش چندانی نداشته باشند، اما با تلفیق آن‌ها می‌توان حتی وضعیت ازدواج یا علایق سیاسی افراد را نیز حدس زد. قابلیت‌های جمع‌آوری اطلاعات کاربران در اکثر سرویس‌های کنونی دنیای فناوری به‌صورت پیش‌فرض فعال هستند که شاید نقض حریم خصوصی افراد باشد. به‌عنوان نمونه می‌توان ویندوز 10 را نیز به فهرست سرویس‌ها اضافه کرد که همه‌ی قابلیت‌های ردیابی و جمع‌آوری داده‌ی آن از ابتدا فعال هستند.

حریم خصوصی ویندوز 10

دسترسی به وب‌کم و میکروفون

فیسبوک هم مانند گوگل به اطلاعات زیادی از هر کاربر دسترسی دارد. از میان آن‌ها می‌توان به اپلیکیشن‌ها و دوره‌ی استفاده، دسترسی به دوربین و میکروفون دستگاه‌ها، مخاطبان، تقویم، ایمیل‌ها، تاریخچه‌ی تماس‌ها و پیام‌ها، فایل‌های دریافت‌شده، بازی‌ها، عکس و فیلم و موسیقی، تاریخچه‌ی جست‌وجو، تاریخچه‌ی مرور پلتفرم و موارد دیگر اشاره کرد. البته فراموش نکنید که دسترسی به چنین اطلاعاتی را خودتان به‌صورت پیش‌فرض به سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های فیسبوک می‌دهید.

اطلاعات دقیق گوگل از کاربران

نویسنده‌ی منبع پس از دریافت آرشیو کامل اطلاعات از گوگل، بررسی عمیقی در آن‌ها داشت. آرشیو گوگل به‌نام google takeout برای کاربر ارسال می‌شود و با نگاهی به فایل‌های درون آن می‌توان جزئیات جالبی از داده‌های جمع‌آوری‌شده دریافت کرد. در تصویر زیر نمایی از فایل تاریخچه‌ی جست‌وجو را می‌بنیم که با بیش‌از 90 هزار ورودی، حتی عکس‌های دانلودشده را نیز درکنار وب‌سایت‌های مرورشده نشان می‌دهد.

اطلاعات گوگل

اگر از کاربران جدی تقویم گوگل باشید، اطلاعات کاملی از برنامه‌های متعدد ذخیره‌شده در آن را در فایل دریافتی مشاهده می‌کنید؛ اطلاعاتی که می‌تواند شامل قرارهای ملاقات کاری و غیرکاری نیز باشد. به‌علاوه حتی فایل‌هایی که در گوگل درایو پاک می‌کنید نیز در آرشیو شخصی وجود دارند. چنین آرشیوی حتی می‌تواند شامل اطلاعات مهمی باشد که زمانی برای حفظ امنیت پاک کردید.

اطلاعات گوگل

امروزه سرویس‌های سلامتی نیز محبوبیت بالایی در میان کاربران اینترنت پیدا کرده‌اند. google fit ابزاری در همین حوزه است و قطعا اطلاعاتی دقیق از کاربران جمع‌آوری می‌کند. در فایل آرشیو شخصی می‌توان تعداد قدم‌ها، زمان پیاده‌روی و هرگونه سابقه‌ی فعالیت ورزشی را مشاهده کرد. به‌علاوه اگر عکس‌های خود را نیز در سرویس ابری گوگل ذخیره کنید، حجم کاملی از آن‌ها در آرشیو دریافتی وجود خواهد داشت که به‌صورت سالانه هم دسته‌بندی شده‌اند.

اطلاعات گوگل

سرویس جی‌میل هم درکنار دیگر سرویس‌های گوگل طرفداران بسیاری دارد. بدیهی است که اطلاعات این سرویس هم با جزئیات کامل در آرشیو دریافتی وجود داشته باشد. بانگاهی‌به فایل نمونه متوجه می‌شویم که حتی ایمیل‌های پاک‌شده و اسپم توسط گوگل ذخیره می‌شده‌اند. به‌طور خلاصه تمامی مواردی که در بخش قبل به آن‌ها اشاره کردیم، در فایل آرشیوی گوگل دردسترس هستند. حتی تبلیغات مشاهده‌شده هم توسط گوگل ذخیره می‌شوند.

اطلاعات گوگل

شاید در نگاه اول به اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط گوگل و فیسبوک، متوجه اهمیت آن‌ها نشویم. با خود می‌گوییم که ما اطلاعات خاصی نداریم، اما آیا افراد استفاده‌کننده از اطلاعات هم همین برداشت را دارند؟ آیا با نگاهی به اطلاعات بالا نباید نگران دسترسی فردی به حساب کاربری گوگل شویم؟ قطعا دسترسی آن‌ها منجربه افشای اطلاعات زیادی از ما خواهد شد.

بانگاهی‌به اطلاعات بالا به یکی از عجیب‌ترین پدیده‌های دنیای مدرن پی می‌بریم. ما هیچ‌گاه به افراد دیگر و حتی دولت‌ها اجازه‌ی نصب دوربین یا میکروفون در محل کار یا زندگی نمی‌دهیم، اما با خیال راحت همین اجازه را به غول‌های فناوری داده‌ایم. آیا سرویس‌هایی که دریافت می‌کنیم ارزش این همه اطلاعات را دارند؟

www.zoomit.ir
 
تاریخ درج :
منبع خبر : ايران دانش
نام : شهر :