براساس اعلام تحلیلگران مؤسسهی پژوهشی کانالیس، انتظار میرود تا پایان سال جاری میلادی شاهد فروش بیش از 200 میلیون اسپیکر هوشمند در بازارهای جهانی باشیم. باتوجه به پیشبینی این مؤسسه، آمار دستگاههای نصبشدهای همچون گوگل هوم، آمازون اکو و هوم پاد اپل از 114 میلیون دستگاه در سال 2018 به 207.9 میلیون دستگاه در سال 2019 افزایش پیدا خواهد کرد و شاهد رشد 82.4 درصدی در حوزهی فروش اسپیکرهای هوشمند خواهیم بود.
همچنین براساس گزارش منتشرشده از سوی کانالیس، انتظار میرود تا سال 2021، آمار کاربرانی که از اسپیکرهای هوشمند استفاده میکنند از آمار کاربران تبلت پیشی بگیرد؛ آمار فروش اسپیکرهای هوشمند نیز 600 میلیون دستگاه پیشبینی شده است. جیسون لو، تحلیلگر ارشد کانالیس اعلام کرد:
رشد فروش اسپیکرهای هوشمند، فرصتی جدید برای مدلهای کسبوکار فراهم خواهد کرد و منجر به ایجاد سود بیشتر ازطریق ارائهی سرویسهای پخش موسیقی و صوتی خواهد شد. دستیاران هوشمند در سرویسهای مختلفی ازجمله سرویسهای کمکی حوزهی درمان، مراقبتهای بهداشتی و سرویسهای دولتی بیشازپیش مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
از نظر منطقهی جغرافیایی، براساس پیشبینی کانالیس انتظار میرود طی ماههای آینده، تعداد دستگاههای نصبشده در ایالات متحده با رشد 46 درصدی روبهرو شود. همچنین چین، کره جنوبی و ژاپن نیز رشد 166 درصدی را برای خود ثبت خواهند کرد و تعداد دستگاههای نصبشده از حدود 20 میلیون دستگاه به 59.9 میلیون دستگاه خواهد رسید که به ترتیب رشد 132 درصدی و رشد 131 درصدی را نشان میدهند.
در سایر بازارهای جهانی از جمله در کانادا نیز شاهد رشد 80 درصدی بازار اسپیکرهای هوشمند خواهیم بود. دستگاههای نصبشده در آلمان رشد 49 درصدی و در انگلیس رشد 47 درصدی را به ثبت خواهند رساند. طبق پیشبینی کانالیس، اسپیکر هوشمند علی بابا به نام تیمال جینی تا پایان سال 2019 میلادی بیشترین آمار نصب را از آن خود خواهد کرد. در سال 2018 آمار نصب این اسپیکر هوشمند 10 میلیون دستگاه بود و با رشد 39 درصدی تعداد دستگاههای نصب شده به 25 میلیون دستگاه خواهد رسید.
همچنین اسپیکر هوشمند شیائومی xiao ai نیز بعد از تیمال جینی با آمار نصب 15 میلیون دستگاه (با رشد 25 درصدی نسبت به 5 میلیون دستگاه نصبشدهی قبلی) جزو پرفروشترینهای بازار خواهد بود. در عین حال دستگاههایی که dueroos بایدو را اجرا میکنند، تا پایان سال به 14 میلیون دستگاه خواهند رسید که رشد 24 درصدی از حدود 3 میلیون دستگاه نصبشدهی قبلی را نشان میدهد. جیسون لو در ادامهی صحبتهای خود اضافه کرد:
باتوجه به روند صعودی بازار اسپیکرهای هوشمند چین، انتظار میرود که دستگاههای بیشتر به بازار عرضه شود تا بتواند پاسخگوی نیاز فروشندگان محلی باشد. باتوجه به اینکه تمایز سختافزار بهصورت فزایندهای تبدیل به کاری دشوار شده است، کاربران انتظارات بیشتری از اسپیکرهای هوشمند و دستیاران هوشمند پیدا کردهاند.
آخرین گزارش کانالیس مربوطبه پیشبینی وضعیت بازار اسپیکرهای هوشمند، شباهت زیادی به گزارشهای منتشرشده از سوی voicebot.ai و voicify دارد. باتوجه به نتایج نظرسنجی انجامشده در ماه مارس، انتظار میرود که تعداد کاربران اسپیکرهای هوشمند در سال 2019 میلادی به 66.4 میلیون کاربر در آمریکا و 133 میلیون کاربر در جهان برسد که خبر از رشد سالیانهی 39.8 درصدی میدهد. بهنظر میرسد که آمازون اکو قصد دارد حضوری محوری خود را در بازار حفظ کند. در حال حاضر با سهم بازار 61.1 درصدی در مقایسه با گوگل هوم با سهم بازار 23.99 درصدی، موقعیت خوبی را برای خود در بازار ایجاد کرده است.
باوجودی بازار رو به رشد اسپیکرهای هوشمند، هنوز نمیتوان بهصورت قطعی گفت که وضعیت فروش اسپیکرهای هوشمند در همین وضعیت خواهند ماند یا تغییری در فروش آنها رخ خواهد داد. نظرسنجی دیگری که در اوایل سال جاری توسط مؤسسهی تحقیقاتی npr و ادیسون برگزار شد، نشان میدهد 69 درصد از پاسخ دهندگان اعلام کردهاند که طی 6 ماه آینده، علاقهمند به خرید اسپیکر هوشمند دیگری هستند. 30 درصد از پاسخهندگان نیز اعلام کردند که به احتمال زیاد یا به احتمال خیلی زیاد دستگاه دیگری خواهند خرید.
با این وجود، تحلیلگران بازار پیشبینی میکنند که تا سال 2023 بازار اسپیکرهای هوشمند به ارزش 11.79 میلیارد دلاری خواهد رسید.