این روزها اسپیکرهای هوشمند تنها برای گوش دادن به موسیقی بهکار برده نمیشوند، بلکه با فناوریهایی همچون الکسا و گوگل اسیستنت مبتنی بر هوش مصنوعی، کابران میتوانند کاربردهای دیگری از اسپیکرهای هوشمند بگیرند. درنتیجه صنعت اسپیکرهای هوشمند به تجارتی بزرگ تبدیل شده است. براساس آخرین گزارش منتشرشده از سوی مؤسسهی پژوهشی کانالیس، گوگل، شیائومی و علیبابا در سال 2018 نسبت به سال 2017 میلادی، فروش بیشتری را در صنعت اسپیکرهای هوشمند برای خود به ثبت رساندهاند. ممکن است بهنظر برسد که شیائومی و علیبابا نقش برجستهای در بازار اسپیکرهای هوشمند ندارند. اما شیائومی و علیبابا برای فروش محصولات خود روی بازارهایی تمرکز کردهاند که گوگل در آن بازارها تمرکز خاصی ندارد. در سال 2018 میلادی، اسپیکرهای هوشمند علیبابا رشد فروش 815.5 درصدی را به نام خود ثبت کردند. رشد سالیانهی شیائومی در حدود 8744.3 درصد بود. باتوجه به اینکه شیائومی و علیبابا از سال 2017 میلادی عملا عرضهی اسپیکرهای هوشمند را در بازار بهصورت جدی آغاز کردهاند، در نتیجه چنین آماری چندان هم نمیتواند قابل استناد باشد. در تیرماه 1396، اسپیکر هوشمند علی بابا به نام تیمال جینی معرفی شد. باتوجه به گزارش آماری کانالیس، در حال حاضر شیائومی با سهم بازار 9.1 درصدی و علیبابا سهم بازار 11.4 درصدی را در بازار اسپیکرهای هوشمند از آن خود کردهاند. باتوجه به اینکه گوگل اسپیکرهای هوشمند بسیاری را در سال 2017 میلادی به بازار عرضه کرد، در نتیجه رشد سالیانهی چشمگیری را نسبت به شیائومی و علیبابا برای خود در سال 2018 میلادی نسبت به سال 2017 میلادی رقم نزده است. براساس جدول منتشرشده از سوی کانالیس، رشد سالیانهی گوگل در عرضهی اسپیکرهای هوشمند از سال 2017 تا 2018 درحدود 109.6 درصد برآورده شده است. در سال 2018 میلادی سهم بازار گوگل در صنعت اسپیکرهای هوشمند 30 درصد اعلام شده است. در سال 2017 میلادی، آمازون با عرضهی 22 میلیون اسپیکر هوشمند توانست سهم بازار 63.4 درصدی را از آن خود کند. ولی همانطور که در جدول مشاهده میکنید، رشد سالیانهی آمازون در عرضهی اسپیکرهای هوشمند از سال 2017 تا 2018 میلادی تنها 10.1 درصد بوده است. آمازون در سال 2018 میلادی در حدود 24.2 میلیون اسپیکر هوشمند به بازار عرضه کرد و سهم بازار 31.1 درصدی را از آن خود کرد. کانالیس خاطر نشان کرده است که بهروزرسانی آمازون اکو در سال 2018 میلادی باعث بهبود وضعیت این شرکت در بازار اسپیکرهای هوشمند خواهد شد و شاید شرایط آمازون در سال 2019 میلادی تغییر کند تا بتواند موقعیت خود را نسبت به گوگل حفظ کند. |