دانش آی آر

ماینینگ باکس کاشی سنتی

وانیل کوکی ربات فنآوری اطلاعات افرنگ

مجتمع آموزشی شایگان

از بزرگترين اسرار سفرهاي هوايي باخبر شويد

گزارش جديد سازمان سيا از ارتباط هواوي و دولت چين پرده برداشت

tsmc با به‌کارگيري پرتوهاي فرابنفش euv تراشه‌هاي 6 نانومتري توليد مي‌کند

راهنماي رزرو اينترنتي تمام هتل‌هاي ايران در 3 دقيقه

شبکه‌ اينترنت پرسرعت 5g و تغيير نگاه کاربران نسبت به شبکه‌هاي 3g و 4g

ابرخودرو الکتريکي لوتوس به‌زودي معرفي خواهد شد

چگونه مانند حرفه‌اي‌ها بحران را مديريت کنيم؟

درآمد هواوي در سه‌ماهه‌ نخست 2019 با رشدي 39 درصدي مواجه شد

بيمه اقامت و سفر داخلي در سايت شب براي اولين بار در ايران

از سقوط مکس تا خط توليد دريم لاينر؛ دردسرهاي بوئينگ تمامي ندارند

امکان پرورش حيوانات و گياهان با 2 کد ژنتيکي

مشخصات دوربين وان پلاس 7 پرو فاش شد

مديرعامل وان پلاس، نمايشگر وان‌ پلاس 7 پرو را حيرت‌انگيز مي‌داند

سامانه گمرک مجددا بسته و ثبت گوشي مسافري مشروط به مسافرت شد [به‌روزرساني]

3 جاي ديدني آنتاليا براي تجربه ماجراجويي در سفر

با پنج بيماري شايع اعصاب و روان آشنا شويد

سامسونگ عرضه‌ گلکسي فولد را تا مدت نامعلومي به‌تعويق انداخت

45 درصد دانشجويان دانشگاه تهران "زن" هستند/تبعيض جنسيتي نداريم

برنامه‌هاي بخش بين الملل "وب پژوهي" محقق نشد/ارائه 160 مقاله در پنجمين کنفرانس

برپايي استارتاپ‌ويکند تخصصي شيلات و علوم و فنون دريايي از روز چهارشنبه
آخرين اخبار فن آوري تاريخ 1397/12/25
تعداد بازدید : 8

اکثر آنتی ویروس‌های اندروید، ابزارهای کلاهبرداری هستند

یک مؤسسه‌ی تحقیقاتی آنتی ویروس در جدیدترین گزارش خود ادعا کرد که دوسوم از اپلیکیشن‌های اندرویدی، ساختگی هستند. به‌بیان‌ دیگر، آن ابزارها، قابلیت‌هایی که در تبلیغات خود نشان می‌دهند را ندارند. گزارش مذکور، توسط شرکت امنیتی استرالیایی به‌نام ac-comparatives منتشر شد.

گروه امنیتی استرالیایی، تحقیقات خود را در ماه ژانویه‌ی سال جاری میلادی شروع کرد. آن‌ها حدود 250 آنتی‌ویروس امنیتی را مورد مطالعه قرار دادند که همه به‌صورت رسمی در گوگل پلی عرضه می‌شوند. نتایج بررسی‌ها، یک تراژدی مضحک است. به‌عنوان مثال، برخی از آنتی‌ویروس‌ها خودشان را نیز به‌عنوان بدافزار شناسایی می‌کنند. گزارش نشان می‌دهد که صنعت آنتی‌ویروس اندروید، هنوز راه زیادی در پیش دارد و به‌نظر می‌رسد اکنون تنها مملو از کلاهبرداری و ادعاهای دروغین باشد. درواقع، هنوز خبری از ارائه‌کننده‌های ابزارهای امنیتی سایبری حرفه‌ای در آن صنعت نیست.

تنها 80 عدد از 250 آنتی‌ویروس، آزمایش‌های اولیه را با موفقیت پشت سر گذاشتند

گروه استرالیایی در گزارش خود می‌گوید تنها 80 اپلیکیشن از میان 250 عدد، توانستند بیش از 30 درصد بدافزارهای تزریق‌شده را شناسایی کنند. آزمایش‌های اولیه، آن‌چنان هم پیچیده نبودند. پژوهشگران، هر آنتی‌ویروس را (بدون استفاده از شبیه‌ساز) روی دستگاهی جداگانه نصب کردند. در مرحله‌ی بعدی، دستگاه را به‌صورت خودکار برنامه‌ریزی کردند تا یک صفحه‌ی مرورگر باز کرده و بدافزار را پس از دانلود، نصب کند.

آزمایش فوق، برای هر اپلیکیشن 2 هزار بار تکرار شد. به تعریف ساده‌تر، دستگاه‌های آزمایشی، 2 هزار بدافزار مشهور سال گذشته را به‌صورت خودکار دانلود و نصب کردند. درواقع، آنتی‌ویروس‌ها باید از قبل، این بدافزارها را در فهرست فایل‌های آلوده‌ی خود اضافه می‌کردند؛ چون آن‌ها، نمونه‌های کاملا شناخته‌شده‌ی قدیمی بودند.

malware

برخی از اپلیکیشن‌ها، اسکن بدافزار انجام نمی‌دهند

نتایج تحقیقات امنیتی، تنها به موارد ساده‌ی بالا خلاصه نمی‌شوند. اعضای گروه استرالیایی می‌گویند که بسیاری از اپلیکیشن‌ها، به‌هیچ‌وجه فایل‌های در حال دانلود و نصب کاربر را اسکن نمی‌کردند. آن‌ها تنها رویکردی به‌‌صورت فهرست سیاه و فهرست سفید داشته‌اند که فایل‌ها با آن فهرست‌ها مطابقت داده می‌شدند. به‌علاوه، نگاهی کلی نیز به نام بدافزارهای آلوده می‌شد و بررسی کدها، جایی در مراحل اسکن نداشت.

آیا آنتی‌ویروسی که خودش را بدافزار تشخیص می‌دهد، قابل اعتماد است؟

برخی از آنتی‌ویروس‌های مورد آزمایش، ابتدا نام پکیج اپلیکیشن‌ها را با فهرست سفید خود مقایسه می‌کنند و اگر در آن فهرست وجود نداشت، اپلیکیشن را بدافزار می‌نامند. به‌همین دلیل، اتفاق طنزی رخ می‌دهد و برخی از آن‌ها (به‌خاطر آن که فراموش کردند نام اپلیکیشن خود را در فهرست سفید اضافه کنند)، حتی خودشان را نیز بدافزار تشخیص می‌دهند.

در نمونه‌های دیگر، برخی آنتی‌ویروس‌ها از کلمات کلیدی پکیج همچون com.adobe در فهرست خود استفاده می‌کردند. در چنین وضعیتی، تنها کافی است که یک بدافزار، نام پکیج خود را شبیه به کلمه‌ی کلیدی بالا (با اضافه کردن کلمه‌ای دیگر به انتهای نام پکیج) انتخاب کرده و در نتیجه از اسکن فهرست سفید عبور کند.

آنتی ویروس اندروید

تبلیغات دروغین

روغن مار، اصطلاحی است که از دیرباز در فرهنگ‌های مختلف برای نشان دادن تبلیغات دروغین استفاده شده است. نگارنده‌ی مقاله‌ی منبع، برای آنتی‌ویروس‌های بدون قابلیت‌های مفید امنیتی نیز از این اصطلاح استفاده می‌کند. گروه تحقیقات امنیتی، مرز شناسایی 30 درصد از بدافزارها را (به‌علاوه‌ی صفر عدد تشخیص اشتباه بدافزار) برای انتخاب کاربردی یا غیرکاربردی بودن آنتی‌ویروس‌ها مشخص کرد. در نتیجه‌ی آزمایش‌ها، 170 عدد از 250 آنتی‌ویروس مورد آزمایش، به آن مرز نرسیدند و به‌بیان ساده‌تر، کلاهبرداری بیش نبودند.

سخنگوی av-comparatives در مصاحبه‌ای پیرامون گزارش گروهش گفت:

بسیاری از اپلیکیشن‌ها که برخی از آن‌ها هم ریسک عملکردی بالایی دارند، احتمالا توسط برنامه‌نویس‌های آماتور توسعه یافته‌اند. برخی دیگر نیز توسط شرکت‌هایی عرضه شده‌اند که روی حوزه‌ی امنیت متمرکز نیستند.

نمونه‌هایی از دسته‌ی دوم، توسعه‌دهنده‌هایی هستند که همه‌نوع اپلیکیشن می‌سازند. آن‌ها یا بیشتر روی حوزه‌ی تبلیغات و درآمدزایی از آن متمرکز هستند یا می‌خواهند یک نمونه آنتی‌ویروس هم در پورتفولیوی خود داشته باشند.

شایان ذکر است برخی از آنتی‌ویروس‌های اندرویدی، همگی توسط یک توسعه‌دهنده ساخته شده‌اند. ده‌ها عدد از آن‌ها، رابط کاربری یکسان و بسیاری دیگر نیز علاقه‌ی شدیدی به نمایش تبلیغات دارند. درواقع، تمرکز آن‌ها بیش از اسکن دقیق بدافزارها، روی نمایش تبلیغات مرتبط است.

آنتی ویروس اندروید

افراد فعال در حوزه‌ی امنیت که در سال‌های گذشته هم نگاهی به آنتی‌ویروس‌‌های اندرویدی داشته‌اند، قطعا با گزارش اخیر av-comparatives شوکه نخواهند شد. لوکاس استفانکو، تحلیل‌گر بدافزارهای موبایلی e از ماه‌ها پیش هشدارهایی را پیرامون موضوع مذکور منتشر کرده بود. برخی از توییت‌های پیشین او، نتایج گزارش اخیر را تأیید می‌کنند:

آیا شما از آنتی ویروسی که خودش را بدافزار شناسایی می‌کند، استفاده می‌کنید؟ اپلیکیشن تقلبی antivirus 2019 از یک رویکرد فهرست سفید و سیاه و بررسی مجوزها برای شناسایی بدافزار استفاده می‌کند و حتی فراموش کرده است خودش را در فهرست سفید قرار دهد. - 28 نوامبر 2018

آنتی‌ویروس تقلبی به‌نام sd card virus scanner بیش از 10 هزار بار نصب شده است، اما فایل‌ها را برای پیدا کردن بدافزار، اسکن نمی‌کند. آن اپلیکیشن به‌جای اسکن فایل‌ها، تنها 10 میلی‌ثانیه روی هر فایل تعلل می‌کند تا نقش یک اسکن را بازی کند. - 13 سپتامبر 2018

بیش از 100 هزار نفر از این آنتی‌ویروس تقلبی استفاده می‌کنند. آن سرویس، اپلیکیشن‌های مشهوری همچون پی‌پال را نیز به‌عنوان بدافزار با ریسک بالا شناسایی می‌کند. تنها از آنتی‌ویروس‌های مورد اعتماد استفاده کنید، نه این اپلیکیشن‌های بی‌فایده‌ای که به‌خاطر سیاست‌های غلط امنیتی، شما را مجبور به پاک کردن تمام اپلیکیشن‌های دیگر می‌کنند. - 28 نوامبر 2018

پیش از نصب هر اپلیکیشن، دیگر اپلیکیشن‌های توسعه‌دهنده را نیز بررسی کنید. توسعه‌دهنده‌های اپلیکیشن تقلبی antivirus 2019، زمان اضافی زیادی دارند. آن‌ها یک بازی کارتی نیز ساخته‌اند. قطعا یک شرکت حرفه‌ای نمی‌تواند هم بازی و هم اپلیکیشن کاربردی تولید کند. - 10 دسامبر 2018

در پایان گزارش av-coparatives حقایق دیگری هم مشخص شد. به‌عنوان مثال، تنها 23 عدد از آنتی‌ویروس‌ها توانستند همه‌ی نمونه‌های بدافزار را شناسایی کنند. 16 اپلیکیشن هم به‌صورت صحیح با اندروید 8 سازگار نشده بودند و در نسخه‌های جدید سیستم‌عامل، با کاهش عملکرد روبه‌رو شدند.

www.zoomit.ir
 

فروش محصولات اپل در چین به پایین‌ترین حد در 6 سال گذشته رسید

فروش پایین اپل در چین را می‌توان تنها عامل دست نیافتن اپل به هدف‌های تعیین‌شده‌ی خود برای فروش در فصل مهم تعطیلات دانست و اخباری که از آنجا به گوش می‌رسد، حاکی از آن است که قرار نیست شرایط از این بهتر شود. گزارشی که اخیرا منتشر شده است، نشان می‌دهد که عرضه‌ی محصولات فروخته‌شده به بزرگ‌ترین بازار گوشی‌های هوشمند در جهان، یعنی چین، در فوریه‌ی امسال در مقایسه با سال گذشته 19.9 درصد کاهش یافته و به پایین‌ترین حد خود در 6 سال گذشته رسیده است. این گزارش بر مبنای اطلاعات رسمی منتشرشده توسط آکادمی دولتی فناوری اطلاعات و ارتباطات چین تهیه شده است.

رویترز گزارش داد که در مجموع 14.5 میلیون گوشی آیفون در چین به فروش رفته که این آمار، پایین‌ترین آمار مربوط‌به فروش ماه فوریه از سال 2013 است:

معمولا در این ماه تعداد کل مشتریان چینی کاهش می‌یابد؛ چرا که مردم این کشور بیشتر وقت خود را در این زمان با خانواده‌های خود می‌گذرانند و سال نوی چینی را جشن می‌گیرند. اما امسال در نتیجه‌ی کاهش رشد اقتصادی در چین که حاصل شدت یافتن جنگ تجاری چین و ایالات متحده و در نتیجه افت شدید تقاضا برای خرید این گجت‌ها است، فروش محصولات در این کشور کاهشی بیش از حد معمول را تجربه می‌کند.

آیفون / iphone

اپل، اولین‌بار زمانی از مشکلات خود در خصوص چین سخن گفت که پیش از ارائه‌ی گزارش درآمدهای ماه ژانویه، فصل تعطیلات این کشور را فصلی کم‌ارزش خواند:

معتقدیم که محیط اقتصادی چین به‌شدت تحت تاثیر افزایش تنش‌های تجاری با ایالات متحده قرار گرفته است. نامطمئن بودن بازارهای مالی، مصرف‌کنندگان را هم تحت تاثیر قرار داده و موجب شده است که با شروع شدن این فصل، مراجعه به فروشگاه‌های خرده‌فروشی و سایر شرکای ما در چین کاهش یابد.

تیم کوک، مدیرعامل اپل، در گزارش‌های بعدی شرکت اعلام کرد که درآمد حاصل از کشور چین تا 4.8 میلیارد دلار کاهش یافته و گفت که این رویداد، کسب درآمد از کشورهای ایالات متحده، کانادا، مکزیک، آلمان، ایتالیا،‌ اسپانیا و کره را بی‌اثر کرده است. لوکا مائستری، مدیر ارشد مالی اپل نیز افزود که تقریبا همه‌ی کاهش درآمد حاصل از فروش آیفون مربوط‌به چین است.

فروش کمتر از حد انتظار آیفون در چین، اپل را با 4.8 میلیارد کاهش درآمد مواجه کرده است

اپل در گزارش خود جزئیات فروش و تعداد دستگاه‌های فروخته‌شده را فاش نکرد؛ ولی می‌توان تخمین‌های idc، کانتر پوینت (counterpoint)، گارتنر (gartner) و استراتژی آنالیتیکس (strategy analytics) را در این خصوص مطالعه کرد. اعدادی که این سایت‌ها برآورد می‌کنند، از 64 میلیون تا 68.4 میلیون متغیر است و دو سایت، روی رقم 65.9 میلیون فروش با هم اتفاق نظر دارند. برخی از کارشناسان معتقد هستند که پنج عامل در فروش آیفون تأثیرگذار هستند: رقابت، اقتصاد، فرهنگ، مدهای زودگذر و wechat.

اپل به‌شدت تقلا می‌کند که مشکلات مرتبط با قیمت محصولات خود را با ترکیبی از روش‌های مختلف، شامل تأمین منبع مالی با همکاری بانک‌های محلی چین و پایین آوردن قیمت‌های محصولاتش، حل کند. برخی از مدیران سابق اپل بر این باورند که این شرکت باید اقدامات جدی‌تری اتخاذ کند و مدل‌های خاصی از آیفون را برای بازار چین تولید کنند که چیزی فراتر از مدل‌های دو سیم‌کارت فیزیکی باشد.

www.zoomit.ir
 

کشف باورنکردنی درمورد نحوه تکثیر نوعی ویروس

ویروس‌ها مانند مبلمان برند ایکیا (ikea) در دنیای زنده هستند (اشاره به تکثیر گسترده و ساده). در نوع مناسب سلول، چند دستورالعمل و چند ابزار سلولی می‌توانند تعدادی زیادی از قفسه‌های بیلی (قفسه‌های که ایکیا تولید می‌کند) عفونی را تولید کنند.

لازم نیست هیچ سازنده‌ی diy برای جمع‌آوری مواد کل شهر را بگردد؛ ازلحاظ تئوری، اجرام نباید تفاوتی با هم داشته باشند. بااین‌حال کشف جدیدی نشان می‌دهد که حتی اگر دستورالعمل‌های ساخت ویروس‌ها در سلول‌های متعدد میزبان به‌صورت مجزا پخش شده باشند، حداقل یک طبقه از آن‌ها گرد هم آمده و می‌توانند تکثیر موفقیت‌آمیزی داشته باشند.

اخیرا گروهی از پژوهشگران دانشگاه مونپلیه در فرانسه، آزمایشی را روی گروهی از ویروس‌ها که ژنوم آن‌ها از بیش از یک قسمت مجزا ساخته شده است، انجام دادند. آنچه آن‌ها پیدا کردند، با برخی از فرضیات اساسی درمورد نحوه‌ی تکثیر ویروس‌ها کاملا در تضاد بود. برای درک عجیبی کشف آن‌ها، نیاز است که اول کمی درمورد اصول اولیه تکثیر ویروس‌ها بدانیم. به‌طور کلی، یک ویروس معمولی تقریبا از یک اسیدنوکلئیک که در یک لایه‌ی پوششی محافظت می‌شود، تشکیل شده است. پس از اینکه یک ویروس به‌صورت قاچاقی وارد یک سلول زنده شد، توالی اسید نوکلئیک او یا وارد کتابخانه‌ی ژنتیکی میزبان شده یا اینکه ابزارهای ملکولی سلول را مجبور می‌کند تا به تکثیر ویروس کمک کند.

تقریبا تمام ویروس‌ها، الگوهای ژنتیکی خود را روی یک ملکول اسید نوکلئیک (dna) تک‌رشته‌ای یا دو رشته‌ای کدگذاری می‌کنند. اما در برخی از ویروس‌های تک‌رشته‌ای که با عنوان «ویروس‌های چندجزئی» (multipartite) شناخته می‌شوند، کدهای ژنتیکی در قسمت‌های مختلفی از ژنوم وجود دارند و هر بخش وارد یک جعبه‌ی پروتئینی جداگانه‌ای می‌شود. این حالت مانند این است که مثلا ایکیا یک راهنمای خود را در صفحات جداگانه‌ای چاپ کند و از شما بخواهد منتظر باشید تا بالاخره کل صفحات ازطریق پست به‌دست شما برسد. اگرچه برخی از افراد ممکن است شانس دریافت مجموعه‌ی کامل دستورالعمل را داشته باشند اما این روش یک مدل تجاری خوب محسوب نمی‌شود.

به‌همین صورت به‌نظر می‌رسد که باتوجه‌به پراکنده شدن دستورالعمل‌های ژنتیکی در سلول‌های مختلف میزبان، این ویروس‌ها روش سختی برای تکثیر خود انتخاب کرده‌اند. روشی که موجب به وجود آمدن این سؤال می‌شود که اصلا چرا چنین روش عجیب‌و‌غریب تکثیری وجود دارد؟

بااین‌حال، ما نمی‌توانیم واقعا آن‌ها را کنار بگذاریم؛ انواع مختلفی از این پاتوژن‌های سریالی، گیاهان و قارچ‌ها را عفونی می‌کنند. همین چند سال پیش، پژوهشگران یکی از این نوع ویروس‌ها را پیدا کردند که حتی حیوانات را نیز عفونی می‌کرد. آن‌ها به‌سختی از بین می‌روند. آن سیکارد، متخصص بیماری‌شناسی گیاهی می‌گوید:

براساس برآوردها، احتمال اینکه یک ویروس چندجزئی درجریان انتقال، یک بخش ضروی از ژنوم خود را از دست بدهد، چنان بالاست که توانایی آن برای ایجاد عفونت یک معمای قدیمی بوده است.

رنگ آمیزی فلورسنت ژنوم ویروس

پژوهشگران از رنگ‌آمیزی فلورسنت برای مطالعه مکان تحویل قطعات ژنومی مختلف ویروس در سلول‌های میزبان استفاده کردند

ظاهرا چیزی در دانش ما درمورد نحوه‌ی تولیدمثل ویروس از قلم افتاده است. یا مجموعه‌های کامل از دستورالعمل‌ها راه خود را به سلول‌های جدید باز می‌کنند یا مورد منحصربه‌فردی در حال اتفاق افتادن است. پژوهشگران برای بررسی عمیق‌تر این موضوع، از ویروس زردی بافت مرده‌ی باقلا (fbnsv) استفاده کردند؛ پاتوژنی از گیاهان نخود و لوبیا که از هشت بسته‌ی کروموزومی تشکیل شده است. آن‌ها از پروب‌های (کاوشگر) فلورسنت برای مکان‌یابی مکان‌ نهایی تحویل بخش‌های مجزای ژنوم ویروسی درون سلول‌های گیاهان باقلای عفونی استفاده کردند. پژوهشگران با استفاده از رنگ‌های مجزا برای پروب‌های مختلف و انجام آزمایش‌هایی برای بررسی ترکیبات قطعات جداگانه در هر سلول نتیجه گرفتند که احتمال اینکه تمام مولفه‌های ژنتیکی به‌طور تصادفی وارد یک سلول میزبان شوند، بسیار کم است.

موضوع جالب اینکه، به‌نظر نمی‌رسید جدایی قطعات ژنوم موجب جلوگیری از نسخه‌برداری از قطعات مختلف ویروس شود. این امر حتی درمورد قطعاتی که ازنظر حیاتی‌ترین عملکردهای ویروسی مانند تکثیر، ایجاد پوشش محافظ اطراف ویروس یا حرکت درون سلول‌های میزبان کامل نبودند، نیز مصداق داشت. استیفان بلانک، ویروس‌شناس می‌گوید:

به‌طور کلی ما نشان دادیم که قطعات مجزای ژنوم یک ویروس لزوما درون تک‌تک سلول‌های آلوده‌شده‌ی میزبان قرار نمی‌گیرند و تجمع یک قطعه‌ی ژنومی در یک سلول، کاملا مستقل از تجمع دیگر قطعات است.

نتایج نشان می‌دهد که محصولات یک‌سری از دستورالعمل‌های ژنتیکی ممکن است تاثیر از راه دوری داشته باشند و به فعال کردن قطعات در دیگر سلول‌ها کمک کنند. پژوهشگران در زمانی‌که به‌دنبال ملکول کدشده توسط قطعه‌ی ژنومی مسئول تکثیر بودند، شواهدی در حمایت از این فرضیه پیدا کردند. درحالی‌که کمتر از نیمی از سلول‌های گیاهی حاوی نسخه‌هایی از قطعه‌ی تکثیر بودند، حدود 85 درصد از سلول‌ها محصول این قطعه را داشتند.

به‌طرز عجیبی، کل این فرایند بیشتر شبیه عملکرد یک ارگانیسم چندسلولی است که در آن سلول‌های جداگانه مجبور می‌شوند وظایف انفرادی را درجهت ساخت یک ویروس انجام دهند. بلانک می‌گوید:

این قابل تصور است که این روش چندسلولی زندگی بتواند در سیستم‌های مختلف ویروسی سازگار شود و به‌کلی افق جدیدی در پژوهش‌های ویروس‌شناسی بگشاید.

www.zoomit.ir
 

شرکت پالمر لاکی برنده قرارداد فناوری هوش مصنوعی پهپاد پنتاگون شد

اگرچه گوگل از همکاری با پروژه maven ارتش ایالات متحده منصرف شده است؛ اما به این معنا نیست که سایر شرکت‌ها تمایلی برای همکاری با این پروژه ندارند.

وب‌سایت the intercept به این مسئله پی برده که شرکت anduril که متعلق به سازنده‌ی هدست واقعیت مجازی اکیولس ریفت، یعنی پالمر لاکی است، در سال 2018 قرارداد مشارکت در ایده پیاده‌سازی هوش مصنوعی روی پهپاد را برنده شده است. براساس اسناد تازه منتشرشده، این شرکت همچنین از مرکز مشترک هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کند. اگرچه اطلاعات کافی از جزئیات این قرارداد در دسترس نیست اما می‌توان گفت که پروژه‌ی maven بر یادگیری ماشین تمرکز دارد تا به‌واسطه آن، افراد موجود در فیلم‌های ضبط‌شده پهپاد‌ها شناسایی شوند و داده‌های اطلاعاتی موثرتری فراهم شوند.

شرکت anduril بیشتر به‌خاطر سیستم lattice شناخته شده است. anduril در این سیستم نیز برای تشخیص اشیاء، با هدف نظارت بر مرزها و افزایش هشیاری در میدان نبرد، از یادگیری ماشین استفاده می‌کند. پالمر لاکی امیدوار است که این سیستم بتواند در آینده اطلاعات زیادی را در اختیار سربازان قرار دهد تا دیگر در میدان نبرد غافلگیر نشوند.

مشارکت anduril در این طرح آنقدرها هم دور از ذهن نبود. در حالی‌که کارمندان شرکت‌هایی همچون مایکروسافت، گوگل و سایر غول‌های فناوری از همکاری با پروژه‌های نظامی خودداری کرده‌اند، اما پالمر لاکی پس از خروج جنجال‌برانگیزش از فیسبوک، به همکاری در این زمینه مشتاق شده است. او چندی پیش اظهار کرده است که اگر شرکت‌های تکنولوژی به صلح اعتقاد دارند، باید از ارتش حمایت کنند. با این وجود پروژه‌ی maven یکی از شانس‌های لاکی برای دگرگون‌کردن صنایع نظامی خواهد بود.

www.zoomit.ir
 

کارت‌های حافظه cfexpress در سه اندازه مختلف عرضه می‌شوند

استاندارد جدید کارت حافظه cfexpress که توسط انجمن compactflash معرفی شد، آماده است تا دنیای کارت‌های حافظه را قبضه کند. شرکت‌های اپیسر (apacer)، دلکین (delkin)، لکسار (lexar)، پروگرید دیجیتال (prograde digital)، سن‌دیسک (sandisk) و سونی (sony) تاکنون کارت‌های حافظه‌ی cfexpress خود را معرفی کرده‌اند؛ اما موضوعی که شاید از آن مطلع نباشید این است که cfexpress در سه اندازه‌ی مختلف عرضه می‌شود.

درست همان‌طور که کارت‌های حافظه sd در سه نوع minisd ،microsd و sd موجود هستند، کارت‌های حافظه نوع cfexpress نیز در سه اندازه به‌نام‌های type b ،type a و type c عرضه خواهند شد. این نام‌ها در طی معرفی ویژگی‌های cfexpress 2.0 در اواخر فوریه 2019 منتشر شدند.

کارت حافظه‌ی تیپ b همان چیزی است که عکاسان تا به این لحظه روی آن تمرکز کرده‌اند؛ چون از نظر اندازه مشابه کارت‌های حافظه xqd هستند و برای دوربین‌های دیجیتال رده‌بالا ساخته شده‌اند. از طرفی نیز دوربین‌هایی که از اسلات کارت حافظه xqd پشتیبانی می‌کنند، با یک به‌روزرسانی سخت‌افزاری می‌توانند با کارت‌های حافظه cfexpress نیز سازگار شوند.

کارت حافظه cfexpress

سه کارت حافظه cfexpress تایپ b که تاکنون معرفی شده‌اند.

کارت‌های حافظه cfexpress تیپ b دارای دو مسیر ارتباطی pcie و حداکثر سرعت آ‌ن  به‌صورت تئوری به 2000 مگابایت بر ثانیه می‌رسد.

کارت‌های حافظه cfexpress تیپ a کوچک‌تر بوده و دارای یک مسیر ارتباطی pcie و حداکثر سرعت تئوری 1000 مگابایت بر ثانیه هستند. این نوع از کارت‌های حافظه برای دوربین‌های کوچک و دستگاه‌هایی طراحی شده‌اند که در آن‌ها اندازه مهم‌تر از سرعت به‌شمار می‌رود.

کارت‌های حافظه cfexpress تیپ c دارای چهار مسیر ارتباطی pcie و حداکثر سرعت تئوری 4000 مگابایت بر ثانیه هستند. این نوع، بزرگ‌ترین اندازه از کارت‌های حافظه cfexpress محسوب می‌شود و برای استفاده به‌عنوان حافظه فلش در رایانه‌ها و دستگاه‌های بزرگ طراحی شد است.

مشخصات این سه نوع کارت حافظه cfexpress در جدول زیر آمده است:

کارت حافظه cfexpress

www.zoomit.ir
 

طرح جدید سنای آمریکا اشتراک اطلاعات چهره بدون مجوز از کاربر را ممنوع می‌کند

روز گذشته، طرحی به مجلس سنای آمریکا ارائه شد که شرکت‌های تجاری استفاده‌کننده از فناوری چهره را از جمع‌آوری و به‌‌اشتراک‌گذاری داده‌های کاربران بدون کسب مجوز شفاف از آن‌ها منع می‌کند. طرح مذکور را یک از حزب‌های اصلی آمریکا، commercial facial recognition privacy act، به مجلس ارائه کرده است. سناتورها، برایان شاتز و روی بلانت، از حامیان و ارائه‌کنندگان اصلی طرح هستند.

طرح مذکور اولین نمونه درزمینه‌ی نگرانی‌ها درباره‌ی حریم خصوصی اطلاعات چهره‌ای است. طبق قانون آن طرح، کاربران باید وقتی داده‌های تشخیص چهره‌ی آن‌ها جمع‌آوری می‌شود، از آن فرایند مطلع شوند. طبق اظهارات قانون‌گذاران، آزمایش شخص ثالث هم باید پیش از ارائه‌ی هر فناوری جدید در آن حوزه انجام شود تا از بی‌طرفانه‌بودن آن و ایجادنکردن خطر برای مصرف‌کنندگان مطمئن شود.

بلانت در جلسه‌ی ارائه‌ی طرح گفت:

مصرف‌کنندگان به‌شدت نگران چگونگی جمع‌آوری و استفاده از داده‌های شخصی هستند. در‌آن‌میان، داده‌های جمع‌آوری‌شده ازطریق فناوری تشخیص چهره هم بسیار مهم‌اند. به‌همین‌دلیل، به محدودیت‌های جدی نیاز داریم تا مطمئن شویم درخلال توسعه‌ی آن فناوری، با مسئولیت‌پذیری اجتماعی و اخلاقی بیشتری به‌کار گرفته شوند.

برایان شاتز

برایان شاتز

برد اسمیث، مدیراجرایی مایکروسافت، قبلا درباره‌ی حریم خصوصی فناوری تشخیص چهره اظهاراتی کرده بود و به‌عنوان پشتیبان این طرح نیز حاضر شد. او گفته بود:

فناوری تشخیص چهره مزیت‌های فراوانی برای جامعه خواهد داشت و توسعه‌ی آن باید ادامه پیدا کند. البته، استفاده از آن نیازمند قانون‌گذاری بیشتر است تا جلوی رویکردهای متعصبانه و تبعیض گرفته شود. به‌علاوه، به حفظ حریم خصوصی مصرف‌کنندگان بیشتر توجه کنیم تا آزادی‌های سیاسی بنیادی نیز حفظ شوند.

اسمیث قبلا هم در وبلاگش در ژوئن گذشته، از لزوم تنظیم مقررات برای فناوری تشخیص چهره صحبت کرده بود. او تبادل‌نظری عمومی درباره‌ی قوانین جدید برای نظارت و مسئولیت‌پذیری و محدودیت‌های احتمالی برای حفظ حریم خصوصی پیشنهاد داده بود که درنهایت، شرکت‌های ارائه‌کننده‌ی فناوری را ملزم به رعایت کند. به‌هرحال، اکنون در آمریکا و در سطوح مختلف محلی و فدرال، تنظیم مقررات به عناوین مختلف در حوزه‌ی فناوری تشخیص چهره جریان دارد و حتی برخی از آن‌ها،  کاملا استفاده از آن فناوری را ممنوع می‌کنند.

شاتز درباره‌ی هویت و حریم خصوصی فناوری تشخیص چهره گفت:

چهره‌های ما هویت و دارایی خصوصی ما هستند. درنتیجه، شرکت‌ها باید پیش از ردگیری و تحلیل چهره‌های مردم، از آن‌ها مجوز بگیرند. طرح‌ ما این اطمینان را ایجاد می‌کند که کاربران از فرایند مطلع شوند و از آن مهم‌تر، کنترل چگونگی اشتراک داده‌های شخصی با شرکت‌های مرتبط را در دست بگیرند.

www.zoomit.ir
 

شرکت استخراج بیت کوین canaan چندصد میلیون دلار سرمایه جذب کرد

شرکت کنان کریتیوز (canaan creatives)، دومین تولیدکننده‌ی بزرگ تراشه‌های مخصوص استخراج بیت‌کوین در جهان، در جدیدترین دور جذب سرمایه‌ی خود، چندصد میلیون دلار سرمایه دریافت کرد. رسانه‌ی stcn در گزارشی اعلام کرد جذب سرمایه‌ی جدید ارزش شرکت کنان را به‌ بیش از یک میلیارد دلار افزایش داد. مطالعات قبلیِ مؤسسه‌ی hurun research institute ارزش شرکت را تا سه‌ماهه‌ی دوم سال 2018 حدود 2.98 میلیارد دلار تخمین می‌زد. البته، شرکت چینی اطلاعات مالی دقیقی از فرایندهای خود در سال مالی 2018 منتشر نکرد؛ به‌همین‌دلیل، تخمین ارزش واقعی و درآمد آن ناممکن بود. 

همچنین، کنان جزئیاتی از نحوه‌ی هزینه‌کردن سرمایه‌ی دریافت‌شده منتشر نکرده است. گزارش stcn می‌گوید اطلاع از کسب سرمایه هم به‌وسیله‌ی افراد ناشناس در شرکت چینی حاصل شد و مقام‌های رسمی اطلاعی از روندهای کسب سرمایه منتشر نکرده‌اند. ازاین‌رو، اطلاعاتی از منبع تأمین سرمایه و هدف جذب آن در دست نیست.

بقا در دوران رکود

جذب سرمایه‌ی کنان در ادامه‌ی تلاش آن‌ها برای عرضه‌ی عمومی سهام در آمریکا انجام شد. در گزارش قبلی ccn، گفته شده بود این شرکت چینی ایده‌ی عرضه‌ی عمومی سهام در هنگ‌کنگ را کنار گذاشته است. آن‌ها انتظار داشتند با عرضه‌ی عمومی سهام یک میلیارد دلار سرمایه کسب کنند که بازار سهام هنگ‌کنگ با عرضه‌ی عمومی سهام شرکت مرتبط با بازار رمزارز مخالفت کرد. درنهایت، برنامه‌ی عرضه‌ی عمومی سهام که بزرگانی همچون مورگان استنلی هم از  پشتیبانی می‌کردند، هنوز نهایی نشده است.

کارت گرافیک استخراج بیت کوین cryptocurrency mining

این موضوع برای ipo شرکت کنان شبیه به اتفاقات شرکت‌های مشابه دیگر همچون بیت‌مین (bitmain)، بزرگ‌ترین شرکت تولید تراشه‌های استخراج بیت‌کوین در جهان بود. آن‌ها نیز ابتدا تلاش کردند سهامشان را به‌صورت عمومی در هنگ‌کنگ عرضه کنند که مانند کنان با موانع قانونی روبه‌رو شدند.

یکی از دلایلی که شرکت‌های بزرگ دنیای معدن‌کاوی بیت‌کوین به‌سمت جذب سرمایه‌ی عمومی رفتند، خسارت‌های مالی بود. در سال 2018، دارایی دیجیتال مادر، یعنی بیت‌کوین، سقوط 79 درصدی را از رکورد بالاترین ارزشش در دسامبر2017 تجربه کرد. درنتیجه، معدن‌کاوها اعتراف کردند ارزش رمزارز مذکور به‌قدری پایین آمده که عملا سوددهی استخراج را منتفی می‌کند.

وضعیت به‌وجودآمده برای بیت‌کوین در ماه‌های گذشته باعث شد مزرعه‌های متعدد کوچک‌و‌متوسط استخراج آن ارز دیجیتال در سرتاسر جهان تعطیل شوند. درهمان‌حال، شرکت‌های بزرگی همچون بیت‌مین تلاش کردند با کاهش عملیات و تعداد نیروی انسانی، مسئله‌ی پیش‌آمده را هضم کنند. در همان دوران، کنان عملیات مالی و خرج و درآمد خود را در سال 2018 به‌صورتی کاملا محرمانه پیش برد.

تغییرات هیئت‌مدیره

کنان در 30ژانویه‌ی سال جاری، جزئیات ثبتی شرکت خود را در یکی از وب‌سایت‌های رسمی دولتی در چین به‌روزرسانی کرد. باتوجه‌به داده‌های آن به‌روزرسانی،‌ هم‌بنیان‌گذار شرکت، ژیانگ‌فو لیو، دیگر در هیئت‌مدیره عضویت نداشت. او از سال 2013 در آن جایگاه فعالیت می‌کرد. لیو دلیل ترک هیئت‌مدیره را مخالفت‌هایش با استراتژی‌های جدید شرکت بیان کرد.

bitmain

رسانه‌های چینی اعلام کردند لیو قصد داشت مزرعه‌های استخراج را شبیه به رقیب دیرینه، یعنی بیت‌مین توسعه دهد. هیئت‌مدیره با تصمیم‌های او موافق نبودند که درنهایت، به استعفای لیو انجامید. البته، او با 17.6 درصد سهم هنوز به‌عنوان یکی از سهام‌داران عمده‌ی شرکت شناخته می‌شود.

کنان قصد دارد در ادامه‌ی مسیر به حوزه‌ی هوش مصنوعی وارد شود که احتمالا جذب سرمایه‌ی اخیر را توجیه می‌کند. به‌هرحال، همه‌ی تخمین‌ها تا زمانی‌که مقام‌های رسمی شرکت اظهارنظری نکنند، درحد حدس‌وگمان باقی خواهد ماند.

www.zoomit.ir
 
تاریخ درج :
منبع خبر : ايران دانش
نام : شهر :