اخبار
منبع : ایران دانش

تایرهای مفهومی هنکوک، چسبندگی بیشتری تولید می‌کنند

لاستیک خودرو یکی از مهم‌ترین قطعات آن به شمار می‌رود که نقش موثری در سواری، راحتی سرنشین و حتی کاهش مصرف سوخت دارد. به نظر می‌رسد هیچ کمبودی برای ایده‌هایی که هر سال در نمایشگاه‌های مختلف به تایر می‌پردازند،‌ وجود ندارد. این ایده‌ها به آینده نظر دارند و با هدف بهبود تعامل میان چرخ و جاده مطرح می‌شوند. هنکوک (hankook) نیز از جمله شرکت‌های لاستیک‌سازی است که در نمایشگاه خودرو اِسِن (essen) با دو لاستیک مفهومی حضور یافت. این لاستیک‌های مفهومی روی راحتی در خودروی خودران و نیروی روبه‌پایین در خودروهای مسابقه‌ای تمرکز می‌کنند. 

hankook concept tire / لاستیک تایر مفهومی هنکوک

کلاوس کراس، رئیس مرکز تحقیقات و توسعه هنکوک در اروپا گفت:

این پروژه بخشی از تلاش ما برای یافتن روش‌های خلاق و کارآمد برای حمل‌ونقل آینده است. ما در این پروژه دو لاستیک مفهومی با نام‌های هگزونیک (hexonic) و ایروفلو (aeroflow) ارائه کرده‌ایم. 

hankook concept tire / لاستیک تایر مفهومی هنکوک

تایر مفهومی هگزونیک روی خودروهای خودران متمرکز شده است؛ بنابراین بیشتر به‌دنبال ایجاد راحتی سواری برای مسافرانی است که نیازی به بازخورد و احساس جاده ندارند. آج لاستیک به‌صورت مجموعه‌ای از ماژول‌های 6ضلعی شکسته شده است که ظاهراً قادر به جدا شدن از یکدیگر جهت ایجاد کانال‌های جدید برای آب هستند. هر 6ضلعی همچنین دارای شکل y در وسط خود است که باعث می‌شود بتواند ازطریق سطح صاف، چسبندگی بیشتری ایجاد کند.

hankook concept tire / لاستیک تایر مفهومی هنکوک

تایر هگزونیک هفت حسگر دارد كه به‌صورت لحظه‌ای برای خواندن، تجزیه و تحلیل و واكنش به جاده استفاده خواهند شد و از جمله پارامترهای مورد اندازه‌گیری می‌توان به چسبندگی، دما و سطح جاده اشاره کرد. بااین‌حال ظاهر این لاستیک مفهومی بیشتر نمایشی به نظر می‌رسد تا اینکه بخواهد عملکرد خودرو را بهبود بخشد. 

hankook concept tire / لاستیک تایر مفهومی هنکوک

در سمت مقابل لاستیک ایروفلو (aeroflow) قرار دارد که با بیشینه نیروی دان‌فورس در موتوراسپرت طراحی شده است. این تایر دارای بدنه‌ی بزرگی با آج لاستیک نرم و صاف است که می‌تواند از وسط جدا و گسترده شود و هوای ورودی را به پروانه‌ی توربینی انتقال دهد. هنکوک می‌گوید که لاستیک ایروفلو می‌تواند در صورت لزوم، نیروی روبه‌پایین بیشتری تولید کند. البته هنکوک توضیح بیشتری درباره‌ی این طرح مفهومی ارائه نمی‌دهد و دقیقاً مشخص نیست که کار خود را به چه صورت انجام می‌دهد؛ اما در اینجا طرحی دقیق‌تر از داخل چرخ وجود دارد.

hankook concept tire / لاستیک تایر مفهومی هنکوک

تصاویر نشان می‌دهد که طراحی این لاستیک مفهومی پیچیده است. آیرودینامیک در موتوراسپرت تاثیر بسیار زیادی دارد که در آن تمام قطعات خودرو برای بهینه‌سازی استفاده از جریان هوا هماهنگ هستند. لاستیک‌های مفهومی مانند ایروفلو هنکوک در حقیقت به‌دنبال بهره‌برداری بیشتر از پارامترهای آیرودینامیکی و استفاده از جریان باد برای بهبود عملکرد خودرو در شرایط مختلف هستند. 

hankook concept tire / لاستیک تایر مفهومی هنکوک

نیروی دان‌فورس بیشتر درکنار وزن فنربندی نشده و چرخشی کمتر، هنگامی مؤثر است که بدنه‌ی خودرو نیز آیرودینامیک طراحی شده باشد. ایده‌ی افزایش نیروی روبه‌پایین درنهایت باعث افزایش چسبندگی می‌شود؛ البته اگر فضای زیادی برای استفاده از لاستیک بزرگ‌تر وجود داشته باشد و بتوان از تایری بزرگ‌تر از اندازه‌ی معمولی استفاده کرد.

www.zoomit.ir
 

سایپا 36 کانتینر لوازم یدکی سیتروئن c3 را وارد کشور خواهد کرد

شرکت سایپا سیتروئن 36 کانتینر از کل قطعات یدکی سیتروئن سی3 را وارد ایران کرده است. این محموله داخل گمرک و در مرحله‌ی ترخیص قرار دارد. در روزهای گذشته، شرکت سایپا سیتروئن تعدادی از خودروهای سیتروئن c3 ثبت‌نامی خود را بعد از چند ماه تأخیر تحویل مشتریان داد. یکی از دلایل تحویل‌ندادن به‌موقع این خودرو، مشکلات مرتبط‌با تحریم و تأمین قطعات خودرو اعلام شد. بااین‌حال، خودرویی که برای ساخت آن با مشکل تأمین قطعات رو‌به‌رو شده بود، برای ارائه‌ی خدمات پس‌ازفروش در آینده دچار مشکل نخواهد شد؟

سایپا سیتروئن

حسین مؤمنی، معاون بازاریابی و فروش شرکت سایپا سیتروئن، درباره‌ی مطالب گفته‌شده و اینکه چه تدابیری برای ارائه‌ی خدمات پس‌ازفروش و تأمین قطعه به‌منظور سرویس‌دهی به خودروهای سیتروئن c3 اندیشه شده گفت:

موضوع تأمین قطعات و ارائه‌ی خدمات پس‌ازفروش ازجمله موضوعاتی است که شرکت درباره‌ی آن حساسیت زیادی دارد؛ لذا با پیش‌بینی این مورد، سفارش‌گذاری قطعات را انجام داده و به میزان لازم لوزم یدکی این خودرو وارد کشور شده است. شرکت سایپا سیتروئن اخیرا 36 کانتینر از کل قطعات یدکی سیتروئن c3 را وارد ایران کرده که این محموله داخل گمرک است و در مرحله‌ی ترخیص قرار دارد.

سیتروئن c3

معاون بازاریابی و فروش شرکت سایپا سیتروئن اعلام کرد این شرکت با همکاری دفتر منطقه‌ای سیتروئن در زمینه‌ی سفارش‌گذاری مجدد نیز اقدام می‌کند:

قطعات و لوازم یدکی خودرو جزو موارد تحریمی تلقی نمی‌شود؛ بنابراین برای ارائه‌ی خدمات پس‌ازفروش علاوه‌بر قطعات واردشده، با همکاری دفتر منطقه‌ای سیتروئن سفارش‌گذاری جدید نیز گذاشته‌ایم. ازاین‌رو، مالکان سیتروئن c3 مشکلی برای ارائه‌ی خدمات پس‌ازفروش ندارند.

www.zoomit.ir
 

تولید خودرو در آذر امسال 71 درصد کاهش یافت

براساس جدیدترین آمار وزارت صنعت و معدن و تجارت، تولید انواع خودرو در آذر امسال درمقایسه‌با مدت مشابه در سال گذشته 71.2درصد کاهش یافته است. در این مدت، تولید انواع خودرو از 146هزار و 382 دستگاه در آذر سال گذشته به 42هزار و 145 دستگاه کاهش یافته است.

وزارت صنعت معدن و تجارت

تولید انواع خودرو سواری در آذر سال جاری 72درصد کاهش یافته و از 136هزار و 828 دستگاه در آذر سال گذشته به 38هزار و 275 دستگاه رسیده است. انواع ون نیز با تولید 61 دستگاه در آذر امسال درمقایسه‌با تولید 136 دستگاه در مدت مشابه سال گذشته، کاهش تولید 55.1درصدی تجربه کرده است.

smand سمند

تولید انواع وانت و اتوبوس نیز همچون خودروهای مذکور، با کاهش رو‌به‌رو شده است. طبق آمار تولید وانت با 2949 دستگاه در آذر سال جاری درمقایسه‌با تولید 7685 دستگاه در مدت مشابه سال گذشته، 61.6درصد کاهش داشته است. تولید اتوبوس نیز با کاهش 91.2درصدی همراه بود و از 136 دستگاه در آذر سال گذشته به 12 دستگاه رسیده است.

کامیون / کشنده

همچنین کامیونت و کامیون و کِشنده با تولید 700 دستگاه در آذر سال جاری درمقایسه‌با تولید 1454 دستگاه در مدت مشابه سال گذشته، کاهش تولید 51.9درصدی تجربه کرده است. درمقابل، فقط تولید مینی‌بوس و میدل‌باس 3.5درصد کرده و از 143 دستگاه در آذر سال گذشته به 148 دستگاه رسیده است.

خودرو

علاوه‌‌براین، آمار تجمیعی تولید خودرو در نُه ماه اول سال جاری تا پایان آذر بدین‌ترتیب است که کاهش تولید 31درصدی رخ داده و میزان تولید از 1میلیون و 106هزار و 385 دستگاه در سال 1396، به 763هزار و 519 دستگاه رسیده است.  

www.zoomit.ir
 

رنو مگان rs، فولکس واگن گلف gti و هیوندای i30 n؛ بهترین هاچ بک کدام است؟

رنو و فولکس واگن را باید دو خودروسازی دانست که ید طولایی در ساخت خودروهای هاچ‌بک اسپرت دارند و اگر بخواهیم دقیق باشیم، از دهه‌ها قبل رنو با مدل رنو 5 آلپاین و فولکس واگن با مدل گلف gti بخش اعظم بازار هاچ‌بک‌های اسپرت را دراختیار دارند. باوجوداین، باید اذعان کرد رنو همواره در سایه‌ی فولکس واگن قرار داشته و هرگاه نام هاچ‌بک‌های جذاب به‌میان می‌آید، نخست فولکس واگن گلف gti است که به ذهن خطور می‌کند. رنو البته در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی کرده و مدل جدید مگان rs درکنار مدل فیس لیفت 2019 گلف gti در بازارهای بزرگی چون استرالیا، رقابت جدی در بازار فروش دارند و هر دو نیز خودروهای موفقی هستند.

hyundai i30 n/renault megane rs/volkswagen golf gti

دراین‌بین، رقیب جدیدی از قاره‌ی آسیا وارد میدان شده و آن خودرویی نیست جز هیوندای i30 n. گرچه این خودرو فعلا چندان شناخته‌شده نیست، قرار است هیوندای را هم وارد این بخش از بازار کند و شروعی برای این شرکت محسوب می‌شود. نباید این‌طور فکر کرد که قدمت و سابقه در این بخش از بازار حرف نخست را می‌زند؛ چون هیوندای خودرویی بسیار توانا است و رقیبی جدی و سرسخت برای امثال گلف gti به‌حساب می‌آید. فولکس واگن نیز بنا ندارد بازی را به‌راحتی به رقیب تازه‌وارد واگذار کند؛ به‌همین‌دلیل، در فیس‌لیفت 2019 بهینه‌سازی‌هایی روی گلف gti انجام داده و ضمنا برخی از عناصر مهم نسل قبلی همانند کیت gti performance را حفظ کرده است.

hyundai i30 n/renault megane rs/volkswagen golf gti

بدترین خبر برای فولکس سواران را باید حذف جعبه دنده‌ی دستی برای مدل 2019 دانست و این خودرو تنها با جعبه دنده‌ی دوکلاچه قابل خرید است. در سمت دیگر رنو پیشرفت زیادی کرده، در نسل قبلی مگان rs عملکرد بسیار بالایی را ارائه می‌داد و به عنوان معیار سنجشی در این کلاس شناخته می‌شد. در نسل جدید هم مدل rs هم با جعبه دنده‌ی دستی قابل انتخاب بوده و هم سیستم تعلیق آن خیلی اسپرت است و گویی برای پیست مسابقه ساخته شده و همین موارد سبب می‌شوند مگان rs جدید بیش از هر مگان دیگری بتواند گلف gti را تهدید کند.

هدف ما در این مطلب، یافتن بهترین خودرو هاچ‌بک اسپرت با قیمت کمتر از 28هزار دلار است. حتما نام هوندا سیویک type-r هم به ذهنتان خطور کرده؛ اما به‌دلیل قیمت بیشتر در این فهرست قرار نمی‌گیرد.

قیمت و امکانات

volkswagen golf gti

فولکس واگن گلف gti جدید دیگر قیمتی کمتر از 28هزار دلار ندارد و ارزان‌ترین مدل آن 31هزار و 843 دلار قیمت دارد. اگر بخواهید با مبلغی کمتر فولکس واگنی با کد gti داشته باشید، به‌سراغ مدل پولو gti باید بروید که قیمتش 21هزار و 700 دلار است. با‌توجه‌به اینکه دیگر جعبه‌دنده‌ی دستی هم برای gti دردسترس نیست؛ درنتیجه قیمت مدل پنج این خودرو درمقایسه‌با مدل سال قبل 2هزار و 800 دلار افزایش پیدا کرده است.

هیوندای با اختلاف کمی قیمت ارزان‌تری از فولکس واگن دارد و قیمت پایه‌ی آن از 27هزار و 300 دلار آغاز می‌شود و در گران‌ترین مدل به 29هزار و 400 دلار می‌رسد. هیوندای i30 n درحالی‌که قیمت ارزان‌تری دارد، امکاناتش در دیگر رقبا وجود ندارند. برخی از امکانات این خودرو عبارت‌اند از: سیستم شارژر بی‌سیم تلفن‌همراه، صندلی‌های جلو با تنظیم برقی، گرم‌کن صندلی‌های جلو و گرم‌کن فرمان. تجهیزات هیوندای به همین موارد ختم نمی‌شود و این خودرو در کلاس خود، تنها خودرو مجهز به رادیو دیجیتال به‌شمار می‌رود. همچنین تمامی مدل‌های هیوندای i30 n به سیستم ترمز خودکار اضطراری و رادار بین خطوط مجهز هستند که هر دو از امکانات بسیار کاربردی و مناسبی برای راننده محسوب می‌شوند.

volkswagen golf gti

گلف gti در بخش امکانات به‌صورت استاندارد به کروزکنترل هوشمند و سیستم پارک خودکار و سیستم هشدار نقطه‌ی کور مجهز است. رنو مگان فرانسوی در مدل دنده‌دستی 30هزار و 800 دلار و در مدل دوکلاچه 32هزار و 900 دلار قیمت دارد که مدل آزمایش‌شده از مدل اخیر است. قیمت مدل دوکلاچه‌ی رنو 1400 دلار از gti گران‌تر است؛ ولی درعوض، همانند هیوندای از رینگ‌های بزرگ‌تر نوزده‌اینچی و رنگ‌آمیزی ویژه برای بدنه برخوردار است. در بخش ظاهری، گلف gti را از روی سپرهای اسپرت جلو و عقب و خطوط افقی متفاوت در جلوپنجره می‌توان شناسایی کرد. هیوندای i30 n نه‌تنها از سپرهای اسپرت برخوردار است؛ بلکه گِل‌گیرهای آن نیز پهن‌تر از i30 استاندارد است و ارتفاع از سطح زمین کمتری نیز دارد.

در آخر هم رنو مگان rs با کیت بدنه‌ی منحصربه‌فردش قرار دارد که فقط درهای آن با رنو مگان gt مشترک است. کیت بدنه‌ی مگان rs شامل سپرهای اسپرت دیفیوزردار است. به این نکته نیز اشاره کنیم که مهندسان بخش f1 رنو در طراحی و ساخت سرسیلندر مدل rs مشارکت کرده‌اند.

درنهایت، تیم آزمایش caradvice در این بخش بیشترین امتیاز را به رنو دادند.

عملکرد

hyundai i30 n

امسال وارد بیستمین سالی می‌شویم که گلف gti به توربوشارژر مجهز شده است. اولین نسل gti که توربوشارژر داشت، مدل سال 1998 بود که پیشرانه‌ی 1.8لیتری آن می‌توانست 147 اسب‌بخار قدرت تولید کند و در 7.9 ثانیه به شتاب صفر تا صد کیلومتر برسد.

هفتمین نسل گلف حالا با قدرت 241اسب‌بخاری پیش روی ماست و شتاب صفر تا صد کیلومتر را در زمانی بین 6.2 تا 6.4 ثانیه ثبت می‌کند. علاوه‌براین، گلف gti، تنها خودرو این رقابت با قدرت کمتر از 268 اسب‌بخار است. هیوندای i30 n از پیشرانه‌ی چهارسیلندر دولیتری توربو خود می‌تواند 270 اسب‌بخار بیرون بکشد و درنهایت، رنو مگان rs با وجود برخورداری از پیشرانه‌ی کوچک‌تر 1.8لیتری، به‌دلیل قدرت 274اسب‌بخاری پیشرانه‌‌اش قوی‌ترین خودرو در این جمع است.

مگان rs با شتاب 5.8ثانیه‌ای خود که با مدل rs275 تروفی نسل قبل برابری می‌کند، سریع‌ترین خودرو این رقابت است و پس‌ازآن، هیوندای دنده‌دستی با شتاب 6.2ثانیه‌ای و سپس، گلف gti قرار دارند. دراین‌میان، گلف gti، تنها خودرو فاقد سیستم لانچ‌کنترل گروه است.

در بحث گشتاور تولیدی پیشرانه، هیوندای با گشتاور 353نیوتون‌متری کمترین گشتاور را در بین اعضای گروه دارد؛ ولی درعوض، گشتاور خود را در پایین‌ترین دور ممکن، یعنی بازه‌ی 1450 تا 4700 دوربردقیقه، دراختیار راننده قرار می‌دهد و در حالت تخت‌گاز نیز سامانه‌ی overboost اجازه‌ی افزایش گشتاور تا 378 نیوتون‌متر را می‌دهد.

hyundai i30 n

گلف gti با گشتاور 370 نیوتون‌متر در دور موتور 1500 تا 4300 دوربردقیقه در میانه‌ی گروه قرار دارد. مگان rs هم با گشتاور 390نیوتون‌متری در جایگاه نخست قرار دارد؛ اما خیلی هم نباید فریب اعداد و ارقام را خورد؛ چون گشتاور رنو در دور موتور کمتر از 2400 دوربردقیقه به‌دست نمی‌آید. هریک از این هاچ‌بک‌های اسپرت عملکردی متفاوت دارند. تأخیر توربو در هیوندای از بقیه بیشتر و محسوس‌تر است. صدای جذابی هم که در نسل قبلی گلف gti هنگام افزایش دنده شنیده می‌شد، در مدل 2019 وجود ندارد. هیوندای i30 n صدای اگزوز بسیار جذابی دارد؛ به‌طوری‌که اگر چشمانتان را ببندید و درون هیوندای بنشینید احساس حضور در خودرو رالی به شما دست می‌دهد.

هیوندای i30 n و رنو مگان برای تولید صدای جذاب از روشی مشابه استفاده می‌کنند. برای این کار هیوندای از سیستمی با نام اکتیو اگزوز استفاده کرده که صدای پیشرانه را به‌صورت مصنوعی تولید می‌کند. رنو نیز وقتی حالت رانندگی را در حالت اسپرت یا مسابقه (race) قرار دهید، صدای اگزوز از بلندگوها پخش می‌شود. تفاوت در اینجاست که صدای پخش‌شده در کابین رنو صدای واقعی پیشرانه است؛ ولی در هیوندای این‌گونه نیست. وقتی در رنو پای خود را از روی پدال گاز برمی‌دارید، صدای جذابی تولید می‌شود.

مگان rs پیشرفت رنو در ساخت گیربکس‌های دوکلاچه را نشان می‌دهد. جعبه‌دنده‌ی edc این خودرو نسخه‌ای بهینه‌سازی‌شده و ارتقایافته از جعبه‌دنده‌ی رنو کلیو rs است که آن را پس از جعبه‌دنده‌ی pdk پورشه، می‌توان بهترین جعبه‌دنده‌ی دوکلاچه ازنظر عملکرد دانست. در‌حالی‌که فولکس واگن نیز از جعبه‌دنده‌ی dsg استفاده می‌کند، در عملکرد آن نارسایی‌هایی به‌چشم می‌خورد. این درحالی است که جعبه‌دنده‌ی رنو عملکردی بسیار خوب و هوشمندانه دارد. هیوندای نیز جعبه‌دنده‌ای دوکلاچه را برای i30 n دردست توسعه دارد؛ ولی تا اواخر سال 2019 به بازار نخواهد آمد. جعبه‌دنده‌ی شش‌سرعته‌ی دستی هیوندای به سیستم همخوان‌سازی با دور موتور مجهز است.

در بحث مصرف سوخت، هیوندای پرمصرف‌ترین عضو گروه است و در حالت ترکیبی، هشت لیتر بنزین را در هر صد کیلومتر مصرف می‌کند. در مقابل، رنو مگان فقط 7.5 لیتر و فولکس واگن نیز 6.5 لیتر بنزین را در هر صد کیلومتر می‌سوزانند. در شرایط آزمایش واقعی، مصرف سوخت افزایش پیدا می‌کند. برای مثال، مصرف ترکیبی مگان تا 15.8 لیتر و هیوندای تا 13.2 لیتر و گلف تا 12 لیتر در هر صد کیلومتر افزایش پیدا کردند. دراین‌میان، مگان rs بیشترین هزینه‌ی سوخت را دارد؛ چون پیشرانه‌ی آن به بنزین اکتان 98 نیاز دارد؛ ولی دو خودرو دیگر با بنزین اکتان 95 نیز همخوانی دارند.

سواری و هندلینگ

renault megane rs

رنو مگان rs به بسته‌ی 1050دلاری cup مجهز است که کالیپرهای ترمز برمبو و لنت‌های ترمز قوی‌تر و دیفرانسیل اسپرت لغزش محدود را شامل می‌شود؛ اما این بسته را فقط در مدل دنده‌دستی می‌توان انتخاب کرد. جالب اینجا است مگان با اینکه اسپرت‌ترین خودرو در بین این سه خودرو محسوب می‌شود، بهترین سواری را هم دارد و خشک‌ترین سواری متعلق به هیوندای است.

در یک مسیر کوهستانی 3 کیلومتری عملکرد مگان بسیار خوب و پایدار است، البته با توجه به فرمان پذیر بودن چرخ‌های عقب در این خودرو چنین چیزی طبیعی است. سیستم چهارچرخ فرمان پذیر در سرعت زیر60 کیلومتر بر ساعت چرخهای عقب را خلاف جهت چرخ‌های جلو زاویه می‌دهد و با افزایش سرعت، چرخ‌های عقب موازی با چرخ‌های جلو زاویه می‌‌گیرند.هیوندای اما بیشتر حس یک خودروی قدیمی‌تر را داشته و در عوض لذت خالص دنده دستی را با خود به همراه دارد.تنها خودرویی کره‌ای که می‌توان عملکرد فرمان بهتری از هیوندای i30 n دارد کیا استینگر است. هر سه خودروی این تست به سیستم تقسیم گشتاور در محور جلو مجهزاند ولی در هیوندای این قضیه به شکل مکانیکی انجام می‌شود و به پیچیدگی رقبای اروپایی نیست. عملکرد سیستم کنترل کشش رنو هم بسیار خوب است و با استفاده از ترمزها می‌تواند نیروی هر چرخ را کنترل کند. فولکس واگن gti نسل قبلی از هرزگردی زیاد چرخ‌های جلو در نسل قبلی رنج می‌برد بنابراین سازنده تصمیم گرفت تا در فیس لیفت مدل 2019 با استفاده از قفل دیفرانسیل کلاچ دار این مشکل را حل کند.

renault megane rs

درکل، عملکرد هر سه خودرو درخورتوجه است و از انحراف فرمان‌گیری گشتاوری خبری نیست. فولکس واگن در مدل 2019 ترمزهای گلف gti را ارتقا داده؛ ولی همچنان ترمزگیری دو رقیب دیگر حس بهتری منتقل می‌کند. درباره‌ی کیفیت سواری نیز هیوندای خشک‌ترین سیستم تعلیق را دارد و در مسافت طولانی ممکن است آزاردهنده باشد. پس‌از‌آن، فولکس gti قرار دارد و رنو مگان rs بهترین سواری را ارائه می‌دهد و اصلا دست‌اندازها را در این خودرو حس نمی‌کنید. افزون‌براین، در جاده می‌توانید از کروزکنترل هوشمند مگان و گلف لذت ببرید و این  قابلیتی است که در i30 n وجود ندارد.

کابین

کابین مگان هنوز به‌طور گسترده از پلاستیک استفاده کرده؛ اما درمقایسه‌با نسل قبلی rs بسیار بهتر است و امکان سفارش تودوزی چرم آلکانترا با قیمت 833 دلار نیز در آن وجود دارد. فرمان مگان هم از روکش چرمی بهره‌مند است و به‌سیاق خودروهای مسابقه‌ای نوار قرمزرنگی در بخش بالایی آن نصب شده است.

renault megane rs

رنو سعی کرده داشبورد را تاحدامکان خلوت کند؛ به‌همین‌دلیل، از نمایشگر 8.7اینچی به‌شکل عمودی استفاده شده که بیشتر کارها از داخل آن انجام می‌شوند. این کار رنو به‌نوعی پیروی از ولوو و تسلا محسوب می‌شود. دقت صفحه‌ی لمسی زیاد است؛ ولی بالاآمدن صفحات گاهی به‌کُندی انجام می‌شود. رنو سیستم صوتی حرفه‌ای bose را نیز به قیمت 350 دلار عرضه می‌کند. با واردشدن به هیوندای متوجه کابینی ارزان‌تر خواهید شد و به‌نظر می‌رسد این شرکت بیشتر انرژی‌اش را روی بخش فنی i30 n گذاشته است. هیوندای صندلی و فرمان اسپرتی دارد. کلیدهای تغییر حالت رانندگی به رنگ آبی روی فرمان قرار دارد که با دیدن آن‌ها متوجه می‌شوید با نسخه‌ی i30 معمولی طرف نیستید. هیوندای همچنین تنها خودرو این جمع است که آمپرهای آنالوگ دارد.

hyundai i30 n

گلف gti از مدل فیس‌لیفت به‌صورت استاندارد از پشت آمپرهای دیجیتال بهره‌مند است. عملکرد سیستم مالتی‌مدیای این خودرو نیز بهترین در این کلاس است و می‌توان با پرداخت 1610 دلار از سیستم صوتی 400واتی با نمایشگر 9.2اینچی نیز بهره‌مند شد. با سفارش بسته‌ی لاکچری 2730دلاری برای گلف gti امکانات دیگری همانند سقف پانوراما، صندلی های چرمی، کنترل برقی صندلی راننده و گرم‌کن صندلی‌های جلو را دریافت خواهید کرد.

با اینکه کابین گلف در بین لوکس‌ترین رقبا است؛ اما به‌نظر می‌رسد همانند هیوندای در گلف نیز می‌توانستیم طراحی اسپرت‌تری را شاهد باشیم. ازنظر فضاسازی نیز گلف بهترین است؛ به‌طوری‌که با وجود اینکه کوتاه‌ترین خودروست؛ اما فضای داخلی آن با بزرگ‌ترین عضو گروه، یعنی رنو مگان rs مقایسه‌کردنی است. هیوندای با اینکه کوچک‌ترین فضای عقب را دارد،  خودرو چندان نامطلوبی نیست و تنها افراد قدبلند در آن احساس ناراحتی خواهند کرد.

volkswagen golf gti

هر سه خودرو ازنظر فضای سر نزدیک به‌هم هستند؛ اما فقط هیوندای است که دریچه‌های تهویه برای سرنشینان عقب ندارد. در زمینه‌ی فضای صندوق هم هر سه خودرو قابلیت تاکردن صندلی‌های عقب برای افزایش فضای صندوق را دارند. مگان به‌دلیل پهنای بیشتر صندوق بزرگ 434لیتری دارد و فضای صندوق هیوندای و گلف gti به‌ترتیب 381 و 380 لیتر است.

هزینه‌ی نهایی

volkswagen golf gti/hyundai i30 n/renault megane rs

همان‌طورکه قبلا اشاره کردیم، رنو مگان با‌ توجه‌ به نیاز به سوخت باکیفیت، بیشترین هزینه‌ی سوخت را دارد. خبر بد دیگر هم این است که مگان دیگر با گارانتی پنج‌ساله برای مدل‌های rs عرضه نمی‌شود. درعوض، هیوندای و فولکس هر دو گارانتی مناسب پنج‌ساله دارند. هزینه‌ی نگه‌داری هیوندای در هر دوره‌ سرویس دَه‌هزار کیلومتر یا دوازده‌ماهه 209 دلار است. برای فولکس واگن سرویس پانزده‌هزار کیلومتر 263 دلار و سرویس پنج‌ساله نیز 553 دلار هزینه دارد. سرویس‌های رنو هم هر بیست‌هزار کیلومتر یا یک سال هستند و با قیمت 279 دلار انجام می‌شوند.

نتیجه‌گیری

volkswagen golf gti/hyundai i30 n/renault megane rs

گلف gti را به‌عنوان بنیان‌گذار این کلاس خودرو، باید بسیار مناسب دانست؛ چراکه خریدارانش را به‌خوبی راضی نگه می‌دارد. گرچه نبود گیربکس دنده‌ای در این خودرو بسیاری را دلتنگ می‌کند، همچنان گلف انتخاب خوبی است. هیوندای i30 n نیز تازه‌وارد این کلاس است؛ ولی رانندگی بسیار اسپرتی را ارائه می‌کند و توانایی‌های زیادی دارد و بیشتر به درد افراد عاشق رانندگی می‌خورد.

مگان rs خودرو گرانی است؛ اما ازنظر فناوری نیز برتری‌هایی همانند جعبه‌دنده‌ی edc (با عملکردی بهتر از جعبه‌دنده‌ی dsg فولکس واگن) و کمک فنرهای دوتایی و سیستم فرمان‌پذیری چرخ‌های عقبی دارد. البته اگر مگان جذاب بخواهید، بهتر است مدل دنده‌دستی این خودرو را با بسته‌ی cup سفارش دهید که هم توانایی‌های بیشتری دارد و هم راحتی بهتری ارائه می‌کند. در کل برنده‌ی این رقابت caradvice، رنو مگان rs انتخاب شده است.

www.zoomit.ir
 

تخفیف ویژه "تسلا" به کارمندانش برای خرید خودروی "مدل 3"

شرکت "تسلا" برای جذب کارمندان خود برای شرکت در آزمایش سیستم خودران این شرکت، تخفیف‌های ویژه‌ای را به آنها پیشنهاد کرده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیجیتال‌ترندز، 'ایلان ماسک'(elon musk)، مدیرعامل شرکت 'تسلا'(tesla) قصد دارد کارمندان بیشتری را برای شرکت در آزمایش 'سخت‌افزار اتوپایلوت 3'(autopilot hardware 3) این شرکت به کار گیرد و تخفیف ویژه‌ای را به کسانی که در این آزمایش ثبت‌نام می‌کنند، پیشنهاد داده است.

ماسک باور دارد که این سخت‌افزار، پیشرفته‌ترین رایانه برای رانندگی خودران است که با یک شبکه عصبی هدایت می‌شود. برنامه آزمایشی این سیستم، در ماه سپتامبر و با شرکت صدها کارمند و خودروهای مجهز به سخت‌افزار جدید آغاز شد.

در ایمیلی که ماسک برای شرکت‌کنندگان ارسال کرده، آمده است که برنامه آزمایش سخت‌افزار هنوز به صد نفر دیگر نیاز دارد. همچنین در ایمیل گفته شده که کارآیی این سخت‌افزار جدید، بسیار بیشتر از نسخه قبلی آن است.

تسلا برای جذب کارمندان به ثبت‌نام در برنامه آزمایشی، یک تخفیف هشت هزار دلاری به آنها پیشنهاد می‌کند که به گفته ماسک، فقط تا زمان جذب نیروی کافی برای آزمایش ادامه خواهد داشت.

به نظر می‌رسد مشکل اصلی درآوردن کارمندان به این برنامه، ناشی از این حقیقت باشد که همه کارمندان تسلا، از عهده خرید وسایل نقلیه این شرکت برنمی‌آیند اما تسلا برای این مشکل هم چاره‌ای دارد. در ایمیل دیگر ماسک آمده است از آنجا که در تسلا مدل 3 فقط تریم داخلی 'پریمیوم' موجود است، این شرکت قصد دارد از هزینه پنج هزار دلاری این آپشن چشم پوشی کند تا خرید این خودرو برای کارمندان مقرون به صرفه باشد و آنها بتوانند در این طرح آزمایشی حضور پیدا کنند.

این شرایط، هم برای تسلا و هم برای کارمندان آن، یک برد به شمار می‌رود زیرا همچنان که شرکت به داده‌های سخت‌افزاری دست پیدا می‌کند، کارمندان نیز از تخفیف 13 هزار دلاری خرید خودرو تسلا بهره‌مند می‌شوند.

هدف تسلا این است که آزمایش سیستم خودران خود را در نیمه نخست سال 2019 آغاز کند.

انتهای پیام

www.isna.ir
 

خودرو را با اثر انگشت روشن کنید+تصاویر

خودروساز بزرگ آسیایی شروع به جایگزینی حسگرهای اثر انگشت با سوئیچ و استارت‌های دکمه‌ای(کی‌لس) کرده است که احتمال ورود افراد غریبه به خودرو و به سرقت رفتن آن با این کار به یک در 50 هزار می‌رسد.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، شرکت خودروسازی هیوندای می‌خواهد به اولین خودروساز در جهان تبدیل شود که برای باز کردن و روشن کردن خودرو از هیچ‌گونه کلید یا گوشی هوشمندی استفاده نمی‌کند و تنها به حسگر اثر انگشت تکیه می‌زند.

اولین خودرویی که از این فناوری بهره خواهد برد، خودروی شاسی بلند سانتافه مدل 2019 خواهد بود که از حسگر اثر انگشت برای قفل و باز کردن درب‌ها و روشن کردن موتور خودرو استفاده می‌کند.

حسگرهای اثر انگشت در دستگیره‌های درب خودرو و در دکمه استارت آن تعبیه خواهند شد. بدین ترتیب، لمس هر کدام از این حسگرها، خودرو را به نمایه شخصی راننده تبدیل می‌کند و امکان تنظیم صندلی، آینه‌های جانبی و تنظیمات اتصالی را به وی می‌دهد.

این فناوری در آینده گسترش خواهد یافت و شامل تنظیم دمای داخل خودرو، موقعیت فرمان و سایر تنظیمات شخصی نیز خواهد شد.

این سیستم از حسگرهای خازنی استفاده می‌کند که دارای احتمال اشتباه در شناسایی اثر انگشت به نسبت یک در هر 50 هزار مورد هستند.

دیده شده که حسگرهای اثر انگشت تعبیه شده روی گوشی‌های هوشمند مثلا پس از اینکه کاربر از حمام می‌آید، به خوبی کار نمی‌کنند. بنابراین باید منتظر ماند و دید کیفیت حسگرهای هیوندای چقدر خواهد بود.

البته هیوندای می‌گوید این سیستم به طور مداوم دقت خود را در طول زمان بهبود می‌بخشد و هر بار که از آن استفاده می‌کنید، مدل اثر انگشت شما را بهبود می‌بخشد.

این فناوری باید قبل از اینکه خودروسازان آن را عرضه کنند، کاملا توسعه یابند و بالغ شوند، به خصوص برای جایگزینی چنین قطعه مهمی که برای باز و بسته کردن درب و روشن کردن خودرو استفاده می‌شود. چرا که اگر سیستم دچار اختلال شود، خودرو به کلی غیر قابل استفاده می‌شود.

بنابراین می‌توان این خبر را به عنوان تایید ورود حسگر اثر انگشت به عصر جدیدی تلقی کرد.

در کنفرانس مطبوعاتی هیوندای اشاره نشد که چه روش‌های ورودی اضافی به عنوان پشتیبان برای این سیستم در دسترس خواهد بود، اما می‌توانید فرض کرد که مثلا یک کلید زاپاس یا یک برنامه در گوشی‌های هوشمند نیز برای مواقع اختلال در سیستم یا زمانی که می‌خواهید خودروی‌تان را در اختیار دوستان‌تان قرار دهید، در نظر گرفته شود.

بنابراین مطمئنا به نظر می‌رسد که روزهای گم کردن سوئیچ خودرو در حال سر آمدن است و از این پس تنها با شناساندن خود به خودرویتان می‌توانید از آن سواری بگیرید.

انتهای پیام

www.isna.ir
 

طراحی وب سایتفروشگاه اینترنتیطراحی فروشگاه اینترنتیسیستم مدیریت تعمیر و نگهداریسامانه تعمیر و نگهداری PM سامانه جمع آوری شناسنامه کامپیوتر سیستم جمع آوری شناسنامه کامپیوتر سیستم مدیریت کلان IT طراحی وب سایت آزانس املاک وب سایت مشاورین املاک طراحی پورتال سازمانی سامانه تجمیع پاساژ آنلاین پاساژ مجازی



جدیدترین اخبار

نام : *

پیغام : *

 
سیستم تعمیر و نگهداری بهبود - PM