بر اساس گزارشهای منتشرشده، مقامات فرمول یک محدودیت سوخت خودروهای این مسابقات را تغییر خواهند داد. در طی جلسهی دستاندرکاران فرمول یک و به دنبال درخواست تیمها از طریق شورای موتوراسپرت جهانی، مقدار سوخت موجود در خودروهای فرمول یک تغییر خواهد کرد.
محدودیت سوخت خودروها، 5 کیلوگرم افزایش مییابد
پس از تغییر قوانین آیرودینامیک در سال گذشته، حاصل آن داونفورس بیشتر، سرعت بیشتر و البته مصرف سوخت بیشتر شد. از فصل گذشته تا بهامروز تیمها مجبور شدند با اتخاذ استراتژیهای جدید مصرف سوخت را مدیریت کنند. همانطور که مشخص است، نگرانی برای مصرف سوخت بهخصوص در مسابقات فرمول یک نه برای تیمها و نه برای طرفداران جذاب نیست. به همین منظور گروه استراتژی و کمیسیون فرمول یک، محدودیت 105 کیلوگرمی سوخت را به 110 کیلوگرم برای فصل 2019 افزایش دادند تا رانندگان حداکثر پتانسیل خودروهای خود را به نمایش بگذارند. برای تشویق تیمها به مصرف سوخت کمتر، به تیمی که کممصرفترین پیشرانه را داشته باشد پاداش تعلق میگیرد. در مقابل تیم استفادهکننده از پرمصرفترین پیشرانه جریمه خواهد شد.
محاسبهی وزن خودرو و راننده مستقل خواهد بود
در کنار این مورد، از فصل 2019 وزنکشی خودرو و راننده بهصورت جداگانه انجام خواهد شد. در حال حاضر قوانین فرمول یک بهگونهای است که وزن خودرو و راننده در مجموع نباید بیشتر از 734 کیلوگرم باشد. خبر محاسبهی وزن خودرو و راننده بهصورت مستقل در فصل آینده، بهخصوص برای رانندگان سنگینوزنتر خوشحالکننده است. البته قابل ذکر است که حداقل وزن ممکن راننده باید 80 کیلوگرم باشد و در صورت پایینتر بودن وزن، باید وزنه در نزدیکی صندلی قرار داده شود.
استفاده از دستکش بایومتریک اجباری میشود
از تغییرات دیگر فصل 2019 فرمول یک، استفادهی اجباری رانندگان از دستکشهای بایومتریک است. این دستکش که توسط دپارتمان ایمنی فدراسیون جهانی اتومبیلرانی (fia) ساخته میشود، شامل سنسور هوشمند جهت بررسی ضربان قلب و مقدار اکسیژن موجود در خون راننده قبل، حین و پس از مسابقه است. این دستکش در تصادفاتی که دسترسی به راننده برای مدتی ممکن نیست، مانند تصادف کارلوس ساینز در گرنپری 2015 روسیه، بسیار مفید خواهد بود.
نهایی شدن قوانین پیشرانههای فصل 2021 تا یک ماه آینده
در کنفرانس خبری گرنپری چین بود که مائوریزیو اریوابنه، مدیر تیم فراری از به تعویق افتادن تصویب قوانین پیشرانه برای فصل 2021 سخن گفت. پس از نامهنگاری چند تیم به مقامات لیبرتی مدیا (liberty media)، مالکان فرمول یک، حالا فدراسیون جهانی اتومبیلرانی خواستههای تیمها را تأیید کرد. قوانین پیشرانهی خودروهای فرمول یک برای فصل 2021 در پایان ماه می میلادی سال جاری، مصادف با 10 خرداد سال 1397 نهایی خواهد شد. بهطور کلی پیشرانهی آینده همان 6 سیلندر v شکل 1.6 لیتری هیبرید است؛ اما سیستم بازیابی انرژی mgu-h از آن حذف خواهد شد. واحد mgu-h یکی از پیچیدهترین و هزینهبرترین بخشهای سیستم قوای محرکهی خودروهای فرمول یک است که از قضا مقصر اصلی مشکلات پیشرانههای هوندا نیز محسوب میشود.
بر اساس شایعات، مقامات لیبرتی مدیا و فدراسیون جهانی اتومبیلرانی، هنوز در بخشهایی از طرح کلی پیشرانههای جدید به توافق نرسیدهاند. با نهایی شدن قوانین پیشرانه در ماه آینده، تولیدکنندههای فعلی و آیندهی پیشرانه برای تولید و ساخت محصولات خود کمی بیشتر از سه سال زمان خواهند داشت که نسبتاً مناسب به نظر میرسد.