اخبار
منبع : irimo.ir
الف- دیدگاه سنتی:  در روش های سنتی بحران ها به عنوان پدیده هایی شناخته می شدند که پس از وقوع باید به مقابله با آنها پرداخت و عملیات مقابله متکی بر چند سازمان پاسخگو بوده که اغلب توان کافی برای مواجهه با بحران های گسترده را نداشتند. این روش بر فعالیت های مدیریت بحران پس از وقوع سانحه مانند تأمین غذا و سرپناه اشاره دارد و در خصوص برنامه های قبل از وقوع سانحه دارای ظرفیت های محدودی است و درماندگی و انفعال در جامعه از ویژگی های آن است.

ب- روش نوین:  در روش های نوین ضمن شناسایی مخاطراتی که جوامع را تهدید می کنند، استفاده از رویکردهای جامعه محور و توانمند سازی لایه های مختلف جامعه و جلب مشارکت و ارتقاء آمادگی آنها مورد توجه قرار دارد و در صورت رخداد بلایا، روند بازگشت جامعه به وضعیت قبلی سریع تر خواهد بود، ضمن اینکه به میزان قابل توجهی از خسارات انسانی و مالی متعاقب بلایا کاسته خواهد شد.

مراحل و ارکان مدیریت بحران: مدیریت بحران دارای چهار مرحله است.

1- مرحله‌ی پیش‌بینی و پیشگیری: مجموعه اقداماتی است که پیش، حین و پس از وقوع بحران با هدف جلوگیری از وقوع مخاطرات یا کاهش آثار زیان بار آن انجام می شود. پیش‌بینی‌های هواشناسی در این مرحله خسارات و تلفات مخاطرات جوی و اقلیمی را به حداقل می‌رساند.
در این مرحله اقدامات زیر انجام می‌گردد:

-         تهیه و تدوین مقررات و ضوابط
-         مقاوم سازی ساختمان‌ها و نظارت مستمر
-         ایجاد سامانه‌های پیش‌بینی و هشدار سریع
-         بیمه حوادث
-         آموزش همگانی، تحقیق و پژوهش
-         تغییر محل جمعیت و سازه
-         مدیریت کاربری اراضی

2- آمادگی:  مجموعه اقداماتی است که توانایی سازمان را در انجام مراحل مختلف مدیریت بحران افزایش می‌دهد. این مرحله شامل جمع‌آوری اطلاعات، پژوهش، برنامه ریزی، ایجاد ساختارهای مدیریتی، آموزش، تأمین منابع، تمرین و مانور است. در این مرحله اقدامات زیر انجام می‌گردد:

-         برنامه ریزی و اطمینان از اجرای درست طرح های پیشگیری
-         تعیین شرح وظایف سازمان های هشدار دهنده و عمل کننده
-         ایجاد حلقه ارتباطی سالم فی مابین سازمان های هشدار دهنده و سازمان های عمل کننده
-         حفظ پایایی و تداوم خدمات دولتی
-         ایجاد شبکه ارتباطات اضطراری
-         تداوم خدمات رسانی عامه در مواقع اضطراری
-         ایجاد مراکز عملیات اضطراری
-         آموزش کارکنان، مطالعه و پژوهش و ظرفیت سازی

3-      مقابله: ارائه خدمات اضطراری به دنبال وقوع بحران است که با هدف نجات جان افراد، کاهش خسارات مالی و جلوگیری از گسترش خسارات انجام می شود. مقابله شامل امداد و نجات، بهداشت، درمان، تأمین امنیت، ترابری، مهار آتش، کنترل مواد خطرناک، اطلاع رسانی و هشدار است.
در این مرحله اقدامات زیر انجام می‌گردد:

-         اعلام هشدار و به کار انداختن شبکه اطلاع رسانی
-         امداد و نجات و تأمین اقلام ضروری
-         تخلیه و اسکان اضطراری
-         برقراری نظم و امنیت
-         تأمین بهداشت و درمان
-         بسیج تمامی امکانات و منابع موجود

4-      بازسازی و بازتوانی: بازگرداندن شرایط یک منطقه آسیب دیده ( اعم از شرایط فیزیکی و شرایط روحی و روانی ساکنین آن منطقه )  پس از بحران به شرایط عادی با درنظر گرفتن ویژگی های توسعه پایدار و کلیه ضوابط ایمنی است.
 در این مرحله اقدامات زیر انجام می‌گردد:

-         برآورد و ارزیابی خسارات
-         آوار برداری و پاک سازی معابر
-         اطلاع رسانی و راه اندازی مراکز امداد
-         پاکسازی آلودگی و دفع زباله ها
-         پرداخت خسارت بیمه، وام و کمک مالی
-         اعزام تیم های مشاوره و کمک به بهبود وضعیت روحی بازماندگان

گیری نموده و یا در صورت بروز آنها با آمادگی لازم در جهت کاهش خسارات جانی و مالی به مقابله سریع پرداخته تا شرایط به وضعیت عادی بازگردد. (قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور-1387)




 

قابل توجه مدیران
سیستم جمع آوری خودکار تجهیزات it و help desk سازمانی مدیریت خدمات مدیریت آمار و فناوری- it –مدیریت فناوری اطلاعات-نرم افزار مدیریت آمار و فناوری-نرم افزار جمع آوری مشخصات سیستم-جمع آوری اطلاعات سخت افزاری کلاینت ها-سیستم مدیریت اطلاعات سخت افزاری-گزارش گیری از اطلاعات کلاینت ها-نرم افزار help desk-مدیریت نرم افزارها-help desk سازمانی


طراحی وب سایتفروشگاه اینترنتیطراحی فروشگاه اینترنتیسیستم مدیریت تعمیر و نگهداریسامانه تعمیر و نگهداری PM سامانه جمع آوری شناسنامه کامپیوتر سیستم جمع آوری شناسنامه کامپیوتر سیستم مدیریت کلان IT طراحی وب سایت آزانس املاک وب سایت مشاورین املاک طراحی پورتال سازمانی سامانه تجمیع پاساژ آنلاین پاساژ مجازی



جدیدترین اخبار

نام : *

پیغام : *

 
سیستم تعمیر و نگهداری بهبود - PM