comicsgenerator.com
فروشگاه گیلاس
ای پزشک
کاشی سنتی
سامانه جمع آوری خودکار تجهیزات IT
وانیل کوکی
ربات فنآوری اطلاعات افرنگ
تمام اخبار خبرگزاریهای معتبر کشور در یک سایت مشترک شوید.سیاسی ، فرهنگی ، اقتصادی ، ورزشی و سلامت ( افرنگ نیوز )
مجتمع تفريحي ورزشي آب
عنوان خبر
 

  
 
چه ميزان نور خورشيد براي سلامتي لازم است؟
تعداد بازدید : 54
 
بيگ بنگ: محققان اسپانيايي ميزان قرارگيري در معرض نور خورشيد، براي دريافت ِ مناسب ويتامين d را تخمين زده‌اند. در فصول بهار و تابستان 10 تا 20 دقيقه قرارگرفتن در معرض نور خورشيد کافي است، در حالي که  ميزان مورد نياز در ماه‌هاي زمستان دو ساعت است. بنابراين دريافت ميزان مورد نياز براي بسياري از مردم ممکن نيست.

به گزارش بيگ بنگ، هر ساله مطالعات زيادي در تاکيد بر قرار گرفتن در معرض نور خورشيد به ميزان متوسط  و ريسک‌هاي قرارگرفتن زياد در معرض نور خورشيد منتشر مي‌شوند. گرچه اشعه‌ي ماوراي بنفش سبب بروز التهاب خورشيدي، سرطان و پير شدن پوست مي‌شود، اما در کاهش فشار خون، جذب ويتامين دي و بهبود بسياري از بيماري‌ها نيز موثر است.

حال گروه تحقيقاتي تابش خورشيدي در دانشگاه پلي تکنيک والنسيا(upv) زمان لازم قرارگيري در معرض نور خورشيد براي دريافت ميزان لازم ويتامين دي بدون آسيب رساندن به سلامتي را بررسي کردند. ماريا آنتونيو سرانو، دانشمند دانشگاه upv و نويسنده‌ي اصلي اين مقاله گفت: « در کشور اسپانيا با وجود ساعات زياد آفتابي در طول سال، مقالات متعددي از کمبود ويتامين دي، ميان اقشار مختلف مردم اسپانيا گزارش مي‌کنند.»

کمبود ويتامين دي در بزرگسالان باخطر بالاي ابتلا به بيماري‌هاي مختلفي در ارتباط است. از آنجايي که غذاهاي کمي حاوي اين ويتامين مي‌باشند، تشکيل آن در نتيجه‌ي قرارگيري در معرض آفتاب، منبع طبيعي دريافت اين ويتامين است. سرانو و همکاران او زمان لازم براي توليد ويتامين دي مورد نياز بدن – معادل با روزانه iu  1000(واحد بين‌المللي) – را در محيط‌هايي همچون شهر والنسيا که ميزان زيادي اشعه‌ي فرابنفش را در طول سال دريافت مي‌کند، تخمين زده‌اند.

سوختگي در 30 دقيقه

اين تحقيق ميزان تابش اشعه‌ي فرابنفش در حدود ظهر را براي چهار ماه در سال (يک ماه در هر فصل) از سال 2003 تا 2010 بررسي کرده است. با استفاده از اين آمار و ارقام، زمان لازم براي بروز التهاب (قرمزشدگي پوست سوخته شده توسط آفتاب) محاسبه شد. بر اساس نتايج اين بررسي‌ها فردي با نوع پوست سه (رايج‌ترين نوع پوست در اسپانيا) در ماه جولاي(تير) نبايد بيش از 29 دقيقه در زير نور خورشيد باشد تا از بروز التهاب جلوگيري شود. در ماه ژانويه(دي) همان فرد مي‌تواند براي 150 دقيقه زير نور خورشيد بماند.

حداقل زمان لازم براي تشکيل ويتامين دي مورد نياز بدن به همين طريق محاسبه شد. متخصصان اضافه کردند: « مشخص کردن مقدار مورد نياز در زمستان به دليل سطح پايين تابش اشعه‌ي فرابنفش و پوشيده‌تر لباس پوشيدن، به سادگي قابل محاسبه نبود.» در اواسط روز در ماه ژانويه(دي) که حدود 10 درصد از بدن نمايان است روزانه 130 دقيقه براي جذب ويتامين دي مورد نياز بدن لازم است. اين زمان از زمان لازم براي بروز التهاب کمتر است و در نتيجه باعث بروز آفتاب سوختگي نمي‌شود. در طرف مقابل در ماه‌هاي آوريل و جولاي(فروردين و تير) که 25 درصد بدن نمايان است حدود ده دقيقه و در اکتبر(مهر) 30 دقيقه براي جذب ويتامين لازم، کافي است.

سرانو مي‌گويد: «اين محاسبات براي پوست نوع سه است اما اعداد و ارقام براي آنهايي که رنگ پوستشان روشن تر يا تيره‌تر است متفاوت خواهد بود. لازم است به خاطر داشت که ما درصد طبيعي نمايان بودن بدن در هر فصل را در نظر گرفته‌ايم. اگر اين ميزان بيشتر از درصد طبيعي باشد زمان کمتر خواهد بود.» علاوه بر آن زمان بروز التهاب براي روزهاي متوسط محاسبه شده است. سرانو تاکيد مي‌کند:« در مورد اين‌ زمان ها بايد احتياط لازم را داشت. در روزهاي گرمتر از متوسط زمان بايد کمتر در نظر گرفته شود.»

جذب ويتامين دي در زمستان

اين نتايج نشان ‌مي‌دهد که با وجود اينکه در کشورهايي همچون اسپانيا تابش نور خورشيد به اندازه است، اما تعيين ميزان مناسب ويتامين دي در عرض‌هاي جغرافيايي شمالي در زمستان (از نوامبر تا فوريه)- آبان تا بهمن- به دليل کم بودن زمان تابش خورشيد (130 دقيقه ) دشوار است. در اين ماه‌ها که ده درصد از بدن نمايان است در ظهر دو ساعت قرار گرفتن در معرض نور خورشيد براي تامين ويتامين در مورد نياز کافي است اما در 10:00 حدود 9?7 ساعت و در 16:00 حدود 5?7 ساعت مورد نياز است.

از طرف ديگر در ساعات مياني روز در تابستان و زمستان که 25 درصد بدن نمايان است حدود 10 دقيقه از نور خورشيد در ساعت 13:00 و 20 دقيقه از 15:00 تا 17:00 کافي است. سرانو مي‌گويد:« تابش دريافت شده به فاکتورهايي چون مزاج، شکل بدن و لباس نيز بستگي دارد. بايد به خاطر داشته باشيد که تمام قسمت‌هاي بدن به يک ميزان ويتامين دي جذب نمي‌کنند.»

سن فرد نيز نقشي مهم در جذب ويتامين دي از تابش فرابنفش دارد. با افزايش سن توانايي بدن در جذب ويتامين دي کاهش مي‌يابد. افراد ميانسال 66 درصد توانايي کودکان را در جذب ويتامين دي دارند. محققان اسپانيايي نتيجه مي‌گيرند:« اين نتايج مي‌تواند به انتخاب ميزان مناسب براي جبران هر نوع کمبود کمک کند. به طور مثال متخصصان سلامت به شيوه‌اي بهتر مي‌توانند در مورد مطلوبيت دريافت ويتامين دي از طريق رژيم غذايي يا از طريق مکمل تصميم بگيرند.» جزئيات بيشتر اين پژوهش در نشري? science of the total envionment منتشر شده است.

ترجمه: معصومه رحيمي/ سايت علمي بيگ بنگ

منبع: sciencedaily.com

 
تاریخ درج : 1396/01/24
منبع خبر : http://bigbangpage.com/
مطالب مرتبط
 
 مغز خود را در کدام رشته ورزشي ثبت نام کنيم؟(1396/03/03)
 وقتي بدن آژير خطر خود را بر روي پا نشان ميدهد.(1396/03/03)
 متوپرولول يا متورال چيست؟(1396/03/03)
 سندرم متابوليک يا ايکس چيست؟(1396/03/03)
 با اين تست ساده، در 60 ثانيه از سلامت قلبتان باخبر شويد(1396/01/24)
 
نظرات
 
نام : شهر :
   
 
 
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت فرا ارتباط می باشد