ماینینگ باکس ای پزشک

کاشی سنتی وانیل کوکی

ربات فنآوری اطلاعات افرنگ فروشگاه خط سبز

خيانت اينتل در حق کاربران بخشودني نيست

لورفتن مشخصات 2 گوشي سوني قبل از رونمايي در کنفرانس جهاني موبايل/ عکس

در کنفرانس جهاني موبايل 2018 در بارسلونا کدام گوشي‌ها رونمايي مي‌شوند؟

انرجايزر بزرگ‌ترين باتري جهان را روي اين گوشي هوشمند آورده است/ عکس

معرفي بهترين برنامه‌ هاي تغيير صدا در اندرويد و آي او اس

75 ميليون دلار سرمايه بيت کوين اين مرد به زير خروارها زباله رفت!

بهترين محصولات معرفي‌ شده نمايشگاه mwc در 10 سال گذشته

سامسونگ با قابليت جديد ar emoji به جنگ انيموجي اپل مي‌رود!

آيا حالت تاريک يا دارک مود سرانجام به اندرويد مي‌آيد؟

تماس صوتي ايمو فيلتر شد؛ حذف نرم افزار imo از مارکت‌هاي اندرويدي ايران

مشخصات هواوي پي 20 پرو افشا شد؛ قدرتمندترين دوربين در يک گوشي

گوشي آلکاتل 5 رسما معرفي شد؛ نمايشگر 5.7 اينچي و سخت افزار رده ابتدايي

تبلت هاي ارزان آلکاتل 1t معرفي شدند؛ تبلت هايي مخصوص کودکان شما

محصولات سري آلکاتل 3 رونمايي شدند؛ آلکاتل دنباله رو رنسانس نمايشگرهاي کم‌حاشيه

هوش مصنوعي هواوي انقلابي در عکاسي گوشي هاي هوشمند ايجاد کرده است

مانيتور c49hg90 سامسونگ ؛ تجربه لذت‌بخش بازي در بزرگترين مانيتور جهان

هشدار مرکز ماهر براي نسخه‌هاي جعلي تلگرام ، نگاهي به گزينه‌هاي غيررسمي محبوب کاربران ايراني

قيمت و شرايط فروش بورگوارد bx7 اعلام شد؛ کراس اووري متفاوت در بازار خودروهاي وارداتي ايران

فروش نوروزي محصولات 2018 ميتسوبيشي با اقساط بدون سود به مدت محدود

اولين اطلاعات از فراري 488 pista؛ قدرتمندترين v8 تاريخ مارانللو
شبيه‌ترين سياره به کره زمين کشف شد

بی بی سی : اخترشناسان شبیه‌ترین سیاره به زمین از نظر شرایط مساعد برای شکل‌گیری حیات از نوع زمینی آن را کشف کرده‌اند.

به گزارش نشریه علمی ساینس، پژوهشگران سازمان فضایی آمریکا - ناسا - با استفاده از تلسکوپ کپلر توانسته‌اند سیاره‌ای را در خارج از منظومه شمسی مشاهده کنند که به نظر می‌رسد شرایط آن بیش از هر سیاره دیگری که تا کنون کشف شده به کره زمین شباهت دارد.

این سیاره کپلر 186 اف نام گرفته و نشریه ساینس در گزارشی با عنوان "سیاره شگفتی آور" که در شماره روز 29 فروردین (18 آوریل) نشریه انتشار یافته، نوشته است که سیاره در فاصله حدود پانصد سال نوری از زمین قرار دارد و یکی از پنج سیاره منظومه متعلق به یک "ستاره کوتوله" است.

براساس این گزارش، سیاره کپلر 186 اف در "دامنه زندگی" یا "گلدی لاکس" ستاره مورد نظر واقع شده، به این معنی که حرارتی که از "خورشید" این منظومه به آن می‌رسد مانع از شکل‌گیری حیات به شکل زمینی در آن نیست.

تلسکوپ یا رصد خانه فضایی کپلر در سال 2009 با هدف شناسایی سیاره‌هایی مشابه زمین به فضا پرتاب شد و از آن زمان تا کنون، حدود نهصد "جهان" جدید را کشف کرده اما به گفته کارشناسان، کپلر 186 اف شبیه‌ترین سیاره به زمین است که تلسکوپ کپلر تا کنون نشان داده است.

پژوهشگران تخمین می‌زنند که سیاره کپلر 186 اف کمی بزرگتر از کره زمین و شعاع آن حدود 10 درصد بیش از شعاع زمین است و به خاطر اندازه آن، احتمالا یک سیاره صخره‌ای است که ساختار آن به ساختار زمین بی‌شباهت نیست.

در بررسی احتمال وجود حیات شبه‌زمینی در سیارات دیگر، تشابه به زمین از لحاظ اندازه و ساختار عاملی مهم است زیرا اگر سیاره‌ای بیش از پنجاه درصد بزرگتر از زمین با جرمی فشرده‌تر باشد، نیروی جاذبه آن باعث جلب و افزایش غلظت گازهای "کشنده" در جو سیاره می‌شود و شکل‌گیری حیات از نوع زمینی آن را ناممکن می‌سازد.

"خورشید میزبان" سیاره کپلر 186 اف یک "ستاره کوتوله" است به این معنی که اندازه آن کوچکتر و دمای آن کمتر از خورشید منظومه شمسی است اما فاصله این سیاره با ستاره میزبان در حدی است که شرایط سطح سیاره از لحاظ دما و دریافت انرژی خورشیدی می‌تواند به شرایط زمین شباهت زیادی داشته باشد.

با توجه به این خصوصیات، وجود آب به صورت مایع در این سیاره محتمل است و ممکن است شرایط مساعدی را برای شکل‌گیری حیات به شکلی مشابه زمین در این سیاره ایجاد کرده باشد. آب در دمای بالا، به بخار تبدیل می‌شود و در دمای پائین، یخ می‌بندد و در هر دو صورت، مانع از شکل‌گیری جیات به شکل زمینی آن می‌شود.

هر سال کپلر 186 اف یکصد و سی روز زمینی به طول می‌انجامد.

در عین حال، هنوز مشخص نیست که آیا واقعا در این سیاره آب وجود دارد و آیا جو آن، همانند زمین، دارای حفاظ مناسب برای جلوگیری از رسیدن تشعشات مرگ آور به سطح سیاره است یا نه.

برنامه شناسایی سیاره‌هایی مشابه زمین در سال‌های اخیر دستاوردهای مهمی داشته است. نخستین سیاره از این نوع حدود بیست سال پیش شناسایی شد و تا کنون تقریبا دو هزار سیاره با خصوصیات فیزیکی نزدیک به زمین کشف شده هر چند تنها معدودی از آنها در "دامنه حیات" ستاره میزبان قرار دارند. کشف بسیاری از این سیاره‌ها مدیون استفاده از تلسکوپ کپلر بوده است.

در عین حال، تا کنون سیاره‌ای با همان اندازه زمین که با همان فاصله زمین، گرد ستاره‌ای مشابه خورشید در گردش باشد پیدا نشده است اما برخی از کارشناسان معتقدند که چنین سیاره‌ای به احتمال زیاد وجود دارد و پیشرفت فنی در آینده امکان کشف آن را به ساکنان زمین خواهد داد.

در حال حاضر، کپلر 186 اف شبیه‌ترین سیاره به زمین است که تا کنون کشف شده و این امیدواری را پدید آورده است که شاید روزی، ستاره‌هایی شبیه‌تر از این به زمین در فاصله‌ای مناسب از زمین کشف شوند و به بشر آینده، با توانایی فنی بهتر، امکان آن را بدهد تا با اعزام سفینه‌های تحقیقاتی، از نزدیک احتمال وجود حیات در آنها را بررسی کند.
تاریخ درج : 1393/01/30