منبع : http://science-weblog.blogspot.co.uk

سیاره جدیدی که به دور یک ستاره یکسان به دور خورشید ما می چرخید کشف شد.

ستاره شناسان با استفاده از شکارگر سیاره ای  harps eso سه سیاره در حال چرخیدن به دور یک ستاره در خوشه میسر 67 مشاهده کردند.در حالی که بیشتر از هزار سیاره بیرون از منظومه شمسی مورد تایید قرار گرفتند تنها تعداد انگشت شماری در خوشه ستاره ای یافت شده است.شایان ذکر است یکی از این سه سیاره به دور یک ستاره نادر که جفت خورشید است می چرخد.ستاره که از هر جبنه برای خورشید بودن ایده آل است.
سیاره هایی که به دور ستاره ها در بیرون از منظومه شمسی می چرخند بسیار عادی هستند این فراخورشیدی در حال چرخش به دور ستاره ها دی منطقه گسترده ای هستند و مواد شیمیایی در آسمان آن ناحیه پراکنده شده است.اما تا حالا سیاره های اندکی در داخل خوشه های ستاره ای یافت شده اند.این بسیار عجیب است که بدانید بسیاری از ستاره ها در خوشه ها بدنیا می آیند.ستاره شناسان در باره یک چیز متفاوت از این سیاره شگفت زده شده اند و آن این است که چگونه این پدیده عجیب را شرح دهند که سیاره در خوشه ستاره ای پدید امده است.
خوشه های ستاره بر دو نوع هستند نوع باز گروهی هستند که ستاره ها با هم از یک ابر گازی و گرد و غبار به تازگی شکل گرفته باشند این نوع بیشترین نوعی است که در بازوهای مارپیچی راه شیری یافت شده اند و در طرف دیگر خوشه های گره دار هستند که مجموعه های کروی از ستاره های پیر هستند که به دور مرکز کهکشان می چرخند.با وجود جست و جوهای محتاطانه هیچ سیاره ای در خوشه های کروی در کمتر از شش خوشه باز یافت نشده بود .سیارات فرا خورشیدی در دوسال اخیر در خوشه ngc 6811 و messier 44 یافت شده اند و و اخیرا یکی از آنها در روشنایی نزدیک در خوشه هادیس تشخیص داده شده است.
رهبر مطالعات می گوید:در میسر 67 خوشه های ستاره ای مختلف هستند و ساختاری مانند خورشید دارند.این از آن یک آزمایشگاه کامل برای مطالعه بسیاری از سیارات فرا خورشیدی که در ازدحام طبیعت شکل می گیرند است و در هر حال آنها بسیار حجیم یا بسیار کم حجم هستند.
خوشه ها در حدود 2500 سال نوری در صورت فلکی سرطان قرار دارند و شامل 500 ستاره می شوند.بسیاری از خوشه ها کم تور تر از مقدار عادی هستند و آنها را بعنوان سیارات فرا خورشیدی در نظر می گیرند و سعی می شود تا در سیگنال کم با استفاده از harps بصورت محدود نشان داده شوند.
سه سیاره کشف شده به دور دو ستاره مشابه به خورشید می چرخند و یکی از آنها به دور ستاره بزرگتر که به غول قرمز تکامل یافته می چرخد.این دو سیاره سه برابر خورشید هستند و به دور ستاره میزبان خود در سه تا پنج روز می چرخند.چرخش این سه ستاره 122 روز بهدور ستاره میزبانشان که از ژوپیتر بزرگ تر است طول می کشد.

اولین سیاره بطور قابل توجهی مشابه منظومه شمسی به دور ستاره اش می چرخد و دوتای دیگر نیز بسیار به خورشید ما نزدیک و ایده آل هستند.این اولین جفت خورشید است که در یک خوشه یافت شده است.
آنالوگ های خورشیدی و نوع خورشیدی نوعی از ستاره ها هستند که به خورشید شباهت دارند و دو قلو های خورشید شبیه ترین ستاره ها به خورشید هستند و اندازه و دما و ترکیب شیمیایی نزدیکی دارند.

دوقلو های خورشید بسیار نادر هستند اما انواع دیگر آنها که کمی شباهت دارند بسیار هستند.دو از سه سیاره ستاره های ژوپیتر داغ هستند که اندازه ای معادل ژوپیتر دارند ولی بخاطر نزدیک بودن به ستاره مادر خو بسیار داغ هستند و هر سه سیاره در منطقه قابل سکونت هستند و آب می تواند در آنها بصورت مایع وجود داشته باشد.
این نتایج می نشان می دهد که سیاره های در خوشه باز بطور عادی به دور ستار های تنها می چرخند ولی تشخیص آنها به آسانی نیست و این نتایج در مقایسه با کارهای قبلی که در یافتن سیاره ها در خوشه ها شکست خورده بود توسط مشاهدات اخیر تایید می شود و جست و جوها برای یافتن ستاره ها با یا بدون سیارات با ترکیب شیمیای و جرم متفاوت ادامه می یابد.
منبع : dailygalaxy.com