منبع : http://science-weblog.blogspot.co.uk

ستاره شناسانی که بروی داده های اخیر تلسکوپ فضایی هرشل مطالعه می کردند منبع بخار آبی را یافتند که بیش از 2000 بار برای پر کردن تمام اقیانوس های روی زمین کافی است.این ابر همراه با گاز و گرد و غبار در حال سقوط به یک ستاره خورشید مانند است.آب برای زندگی بروی زمین ضرورت دارد قبلا نیز در خارج از منظومه شمسی ما بصورت گاز و یخ و دانه های گرد و غبار در نزدیکی محل های فعال تشکیل سیاره کشف شده بود.
این مشاهدات هرشل از یک هسته ی ستاره ای سرد است که در صورت فلکی ثور قرار دارد و بعنوان lynds 1544 شناخته می شود.تشخیص از بخار آب در یک ابر مولکولی در یک ستاره در آستانه شل گیری برای اولین بار است که صورت می گیرد.و بخار معادل 2000 اقیانوس بخار شده زمین حاوی آب است که شامل دانه های گرد و غبار یخی با انرژی کیهانی بالا هستند که از طریق ابر در حال عبور هستند.
پائولا کاسلی از دانشگاه لیدز، انگلستان، نویسنده سرب از مقاله گزارش نتایجدر مجله اخترفیزیک گفت برای تولید این مقدار از بخار آب باید مقادیر عظیمی یعنی در حدود سه میلیون برابر اقیانوس های زمین آب وجود داشته باشد.
قبل از مشاهدات ما فر می شد که تمام آب روی ذرات غبار منجمد شده بیش از حد سرد و در فاز گازی است و قابل اندازه گیری نیست.
در حال حاضر ما برای برسی درک خودمان از فرآیند های شیمیایی و این منطقه متراکم و خاصاهیت پرتو های کیهانی در نگه داشتن این مقدار بخار آب است.
مشاهدات نشان می دهد که مولکول های آب به سمت مرکز ابر که در آن ممکن است یک ستاره جدید شکل بگیرد در جریان هستند و نشان می دهد که قروپاشی گرانشی به تازگی آغاز شده ست.مطلقا هیچ نشانه ای از ستاره ها در ابر تاریک وجود ندارداما ما با نگاه به مولکول های آب می توانیم شواهدی را از حرکت آنها به داخل که می تواند منجر به فروپاشی کل ابر شود ببینیم dr caselli گفت:آنجا به اندازه کافی ماده برای شکل گیری یک ستاره حدقلا با جرم خورشید وجود دارد و این نیز می تواند به معنی شکل گیری یک سیستم سیاره ای جدید مثل مال ما باشد.
مقداری بخار آب در ر کشف شده بود که در حال تشکیل یک ستاره بود اما بقیه در اطراف دیسک آن برای ارائه یک منبع غنی برای تغذیه سیارات جدید گنجانده شده بود.