مجتمع آموزشی شایگان

قيمت و شرايط فروش خودروهاي پرشيا خودرو

ساخت نانوداربست استخواني با قابليت رهاسازي موضعي دارو در موضع
گياهان «محاسبات رياضي» انجام مي‌دهند

گیاهان «محاسبات ریاضی» انجام می‌دهند

دانشمندان بریتانیایی می‌گویند برای نخستین بار کشف کرده‌اند که گیاهان برای تنظیم منابع غذایی در طول شب «محاسبات ریاضی» انجام می‌دهند.

به گزارش شبکه «بی بی سی»، پژوهشگران می‌گویند با بررسی آنچه که در دنیای نباتات مشاهده کرده‌اند «شگفت زده» شده و به این نتیجه رسیده‌اند که نمونه محاسبات پیچیده ریاضی در زیست شناسی نیز وجود دارد. مدل‌های ریاضی یاد شده نشان می‌دهند که مقادیر نشاسته مصرفی گیاهان در طول شب از طریق عمل تقسیم و در فرآیندی پیچیده به وسیله مواد شیمیایی موجود در برگ گیاه، محاسبه می‌شود.

جزئیات کشف فوق که توسط گروهی از مرکز «جان اینز» صورت گرفته در گزارشی در نشریه «ای-لایف» منتشر شده است.

به نظر می‌رسد پرندگان نیز با استفاده از روش‌هایی مشابه سطوح چربی خود را در طول مهاجرت ثابت نگاه می‌دارند.

دانشمندان با بررسی گیاه «آرابیدوپسیس» به عنوان نمونه آزمایشی به نتایج این پژوهش دست یافتند. به ظاهر، گیاهان در طول شب و زمانی که برای تبدیل دی اکسیدکربن به قند و نشاسته به انرژی نور آفتاب دسترسی ندارند، نیازمند آن هستند که با تنظیم منابع موجود نشاسته خود تا زمان طلوع مجدد خورشید از این ذخیره غذایی استفاده کنند.

آزمایش‌های انجام شده توسط دانشمندان در مرکز «جان اینز» حاکی است که گیاه برای تنظیم دقیق مصرف نشاسته خود می‌بایست نوعی محاسبه تقسیم ریاضی انجام دهند.

پرفسور الیسون اسمیت، سرپرست این گروه پژوهشی، در گفت و گو با «بی بی سی» می‌گوید: «گیاهان در واقع محاسبات ریاضی خود را به شیوه‌ای ساده و از طریق فرآیند شیمیایی انجام می‌دهند - واقعیتی شگفت انگیز که ما را به عنوان دانشمندان ناظر این فرآیند در بهت و حیرت فرو برد.»

این پژوهشگر در ادامه تصریح می‌کند: «[البته] این سطح محاسبات زیر دیپلمی است، اما ریاضی است دیگر.»

دانشمندان با استفاده از روش مدل سازی ریاضی شیوه تقسیم منابع درون گیاه را مورد بررسی قرار دادند. در طول مدت شب، مکانیسم درون برگ مقدار ذخیره نشاسته را اندازه گیری می‌کند. اطلاعاتِ زمانی از طریق ساعت درونی گیاه، شبیه آنچه در بدن انسان نیز هست، دریافت می‌شود.

سپس، روندی پیچیده در گیاه آغاز می‌شود که - به گفته دانشمندان - به وسیله دو نوع مولکول به نام «
s» برای نشاسته و «t» برای زمان انجام می‌شود.

مولکول «
s» تفکیک نشاسته را تحریک می‌کند و مولکول «t» جلوی این فرایند را می‌گیرد، میزان مصرف نشاسته از طریق نسبت مولکول‌های «s» به مولکول‌های «t» تعیین می‌شود. به بیان دیگر، فرمولی به شکل s?/t توسط گیاه محاسبه می‌شود.

دکتر ریچارد باگز، از دانشگاه کویین مری لندن درباره یافته‌های این پژوهش می‌گوید: «این نتایج مدرکی برای هوشمندی گیاهان نیست. بلکه تنها نشان می‌دهد که گیاهان مکانیسمی دارند که به کمک آن، به طور خودکار، سوخت کربوهیدرات در طول شب را تنظیم می‌کنند. نباتات مثل ما محاسبات ریاضی را به شکل هدفمند و به میل خود انجام نمی‌دهند.»

تاریخ درج : 1392/05/05