مجتمع آموزشی شایگان

11 روز ديگر اپل چه محصولاتي را رونمايي مي‌کند؟

عرضه گوشي تاشوي هوآوي مجهز به 5 جي

آيفون 10 آر نيامده ناياب شد/ شکايت از باتري 10 اس مکس

چرا حساسيت برخي افراد به عوارض جانبي داروها بيشتر است؟

بسته هاي ترکيبي و ديتاي رومينگ همراه اول به مناسب اربعين

ساعت هوشمند آنر واچ، 9 آبان در کنار آنر مجيک 2 معرفي خواهد شد

آئودي rs3 شفلر؛ رکورددار دنده عقب با سرعت 210 کيلومتر بر ساعت

زوم اپ: wallpaper maker؛ اپليکيشن ايجاد تصوير پس‌زمينه آيپد و آيفون

نقد فيلم apostle - فرستاده

هزينه‌ي صدور مجوز اپليکيشن‌هاي گوگل در اروپا، 40 دلار به ازاي هر دستگاه خواهد بود

تعيين خط فرمول يک آمريکا؛ پول پوزيشن هميلتون در تگزاس
دانشمندان ترکيب ژنتيک يک دختر پنجاه هزار ساله را بازسازي کردند

دانشمندان ترکیب ژنتیک یک دختر پنجاه هزار ساله را بازسازی کردند

دانشمندان توانسته اند مشخصات و ترکیب ژنتیک کامل یک دختر را که حدود پنجاه هزار سال پیش در غاری در منطقه سیبری زندگی می کرده است را بازسازی کنند.
به نوشته روزنامه «گاردین»، این دختر از اعضای یک جامعه بسیار قدیمی و منقرض شده انسانی است که «دنیسوونس» نامیده می شوند و تنها نشانه هایی که از وجود این گروه به دست آمده فسیل هایی است که در سال 2008 در کوهستان « آلتای» در منطقه سیبری کشف شد.
حدس زده می شود که این نژاد از انسانهای کهن دهها هزار سال پیش در بخش گسترده ای از آسیا می زیستند. آزمایش های ژنتیکی که سابقا در مورد بازمانده این گروه انسانی انجام شده نشان می دهد که آنها به نسبت انسان مدرن شباهت بیشتری به نئاندرتال ها دارند.
جزییات این پژوهش و بازسازی ترکیب ژنتیک این انسان پنجاه هزار ساله در شماره اخیر مجله «ساینس» (علم) منتشر شده است. دانشمندان با استفاده از یک واحد دی ان ای که از استخوان انگشتان این دختر استخراج کرده اند توانسته اند ترکیب ژنتیک وی را بازسازی کنند. غیر از استخوان های انگشت تنها چیزی که از این انسان «دنیسوونس» پیدا شده خورده استخوان و فسیل های دو دندان است.
مطالعاتی که در مورد این دختر انجام شده نشان می دهد که پوست وی تیره بوده و موها و چشمان وی قهوه ای رنگ بوده اند. جزییات دیگری که در این پژوهش به دست آمده نشان می دهد که انسان های « دنیسوونس » تنوع ژنتیک بسیار محدودی داشته اند که احتمالا دلیل ان این است که جمعیت این گروه انسانی در آغاز مهاجرت و استقرار در آسیا کم شمار بوده و سپس به سرعت بر شمار آنها افزوده شده است بدون آنکه زمان لازم برای بوجود آمدن تنوع ژنتیک را داشته باشند.
روزنامه «گاردین» می افزاید که پژوهشگران دانشکده های پزشکی در دانشگاه لایپزیک آلمان و دانشگاه هاروارد آمریکا در این پروژه مشترک یافته های ژنتیک این انسان را با آزمایش های مشابهی در مورد انسان نئاندرتال و انسان مدرن مقایسه کرده اند.
نتیجه نشان می دهد که بخشی از جزییات ژنتیک این نوع انسان را می توان در گونه نئاندرتال و انسان مدرن نیز دید و بنابراین نژاد این انسان قدیمی با گونه های امروزی ترکیب شده است.
در گروه ها و نژادهای انسانی که امروزه ساکن قاره اقیانوسیه و جزایر فیلیپین هستند می توان بین سه تا پنج درصد از ترکیب ژنتیک انسان «دنیسوونس» را مشاهده کرد.
نکته جالب دیگر این است که انسان مدرن به نسبت انسان های «دنیسوونس» دارای ترکیب ویتامین های پیچیده تری است که به خصوص در ناحیه مغز و رشته های عصبی ترکیب ژنتیک را با گونه های قدیمی تر متفاوت می سازد.

تاریخ درج : 1391/06/17