منبع :

کشف گونه های جدید جانوری در دهانه

آتشفشان دریایی

از جمله این جانوران، نوعی خرچنگ "مو دار" ،حلزون دریایی فلس دار و خیار دریایی است و پژوهشگران در نظر دارند با مطالعه آنها، چگونگی تکامل این موجودات را تشخیص دهند.

به گفته این پژوهشگران بعضی از این موجودات در دنیای علم تازگی دارند.

این دهانه های آتشفشان بستر دریا، اولین بار در سال 1977 میلادی کشف شدند. این گونه دهانه ها باعث می شوند تا آب های بسیار گرم غنی از مواد معدنی به خارج راه پیدا کنند.

این گروه تحقیقاتی از دانشگاه ساوتهمپتون بخصوص به دهانه های آتشفشان بستر دریا در گسل اقیانوس هند جنوبی علاقه نشان دادند.

این منطقه به این دلیل که گسل ها در آن به کندی گسترش می یابد، منطقه ای غیر عادی بشمار می رود. این ویژگی به معنای آن است که فعالیت های آتشفشانی در این گسل ها در مقایسه با سایر گسل ها کندتر است.

پروفسور جان کاپلی، سرپرست این تیم تحقیقاتی، گفته است این مکان، از نظر وجود موجوداتی که در دهانه آتشفشان زیست می کنند، محلی منحصر به فرد است.

این تیم تحقیقاتی با روباتی موسوم به (kiel 6000) توانست از راه دور اطراف دهانه این آتشفشان را مطالعه کند.

در داغ ترین منطقه اطراف این دهانه آتشفشان، پژوهشگران موفق به کشف مار، میگو، صدف دریایی، خیار و خرچنگ شدند.

موجوداتی نظیر این خیار دریایی در سایر گسل های بستر دریا یافت نشده است

آنگاه این پژوهشگران این موجودات را با جانداران دیگری که در دهانه های آتشفشان بستر سایر گسل ها کشف شده، مقایسه کردند.

پروفسور کاپلی گفته است:" ما انتظار داشتیم که به شباهتهایی بین آنچه در دهانه های آتشفشان اقیانوس اطلس دیدیم با آنچه در دهانه آتشفشان اقیانوس هند مشاهده کنیم، دست پیدا کنیم. اما در گسل اقیانوس هند جنوبی به موجوداتی برخورد کردیم که پیش از این مشابه آن را در گسل های دیگر ندیده بودیم و این شگفتی بزرگی برای ما بود. "

پروفسور کاپلی می افزاید ارتباط این محل با سایر نقاط جهان محققان را بسیار هیجانزده کرده است.

این تیم تحقیقاتی همچنین از تنوع حیات در این محل شگفت زده شده است.

گفته می شود این یافته ها می تواند به محققان در این باره که چگونه حیات از یک دهانه آتشفشان به دهانه ای دیگر متفاوت است، کمک کند.

با وجود دستیابی به این یافته ها، محققان درباره آینده این منطقه که در بستر اقیانوس قرار دارد، ابراز نگرانی کرده اند.

چین توانسته از مجمع بین المللی حفاظت از بستر دریاها برای اکتشاف در دهانه آتشفشان های این منطقه به منظور استخراج مواد معدنی گواهی دریافت کند.

اما پروفسور کاپلی با اشاره به اندازه دهانه این آتشفشان می گوید:"دهانه این آتشفشان به اندازه چند زمین فوتبال است و به نظر می رسد احتمالا موجودات بیشتری را بتوان در این منطقه شناسایی کرد و عاقلانه نیست که این منطقه را قبل از این که واقعا پی ببریم چه تعداد جاندار در آن زندگی می کند، تخریب کنیم."