اخبار
منبع : http://ajancirankhabar.com
alt
انسان در میان اصوات و نواهاى طبیعت به دنیا آمده است و مبانى موسیقى را از طبعیت آموخته. در مسیر تمدن خویش، انسان به اصوات تازه‌اى پى برد و به‌تدریج متوجه شد كه صداهاى منظم مى‌توانند بر فعالیت او تأثیر مثبت داشته باشند. در واقع هنر با درك زیبایى از طبیعت و با تقلید آهنگ‌هاى طبیعى و انعكاس این آثار به‌وجود آمده است. انسان براى پرستش خدایان و غلبه بر ترس، آوازهایى مى‌خواند كه به‌تدریج به‌شكل سرودهاى مذهبى و دسته‌جمعى براى عبادت درآمد.
رقص و شعر و موسیقى با بشر بوجود آمد و انسان را از بدو حضور در این جهان داراى احساسات و عواطف بود و حالاتى نظیر بیم و غم و شادى و نفرت و سایر كیفیات درونى را تجربه مى‌كرد. این عواطف و احساسات كه همیشه با بشر همراه بوده‌اند، مى‌بایست به‌گونه‌اى جلوه‌گر شوند؛ بنابراین به‌وسیله? صدا، حركات و كلمات آشكار شدند كه نمودار آن آواز و رقص و شعر بوده است. 
از وقتى كه بشر توانست حالات درونى خود را به‌وسیله صدا نمایش دهد و با كمك صداهاى منظم طبیعت وزن را به‌دست آورد، موسیقى بوجود آمد. جهان پر از اصوات مختلف است و بر پایه توازن و نظم استوار شده است.
هر ملتى داستان پیدایش موسیقى را به‌نحو خاصى و ضمن افسانه‌ها و داستان‌ها بیان كرده است و این داستان‌ها سینه به سینه نقل شده‌اند و به نسل‌هاى بعدى رسیده‌اند. انسان‌هاى اولیه موسیقى را عطیه? خدایان مى‌دانستند؛ مثلاً در ژاپن روزى الهه? خورشید قهر كرد (خورشیدگرفتگی) و مردم هرچه فكر كردند جز این چیزى به‌خاطرشان نرسید كه با آواز خواندن او را بیرون آورند. این رسم امروزه نیز در ژاپن به‌هنگام كسوف انجام مى‌شود.
یونانى‌ها نیز هرمس خداى بازرگانان را به خاطر بخشیدن موسیقى ستایش مى‌كردند. هرس ضمن گردش در ساحل مدیترانه، رشته? دوره‌اى را كه برادرش آپولون به سرقت برده بود، بر روى كاسه? لاك‌پشتى استوار كرد و اولین ساز یعنى لیر به‌وجود آمد.
در عرب نخستین آواز را به جبل فرزند قین (قابیل) نسبت مى‌دهند كه در مرگ‌ هابیل خوانده است. یا عبدالقادر مراغى مى‌گوید: چون به امر خالق جیحون، روح در بدن آدم (ع) درآمد نبض او در حركت آمد و صورت خود لازمه? انسان است.
از مجموع این داستان‌ها به این نتیجه مى‌رسیم كه موسیقى همزاد بشر است و وطن خاكى ندارد. به همین ترتیب همه ملل و اقوام قدیم، تاریخ پیدایش موسیقى را با افسانه و قصد درهم آمیخته‌اند. از آنجا كه هر چیز موزون موردپسند طبع بشر بوده است و آواز و رقص و شعر نیز موزون هستند، از همان دوران قدیم به شكل آداب و رسوم زندگى ملل مختلف قرار گرفته است. ابتدا این آداب و رسوم شكل جادویى داشت؛ سپس با تشریفات مذهبى همراه شد و به‌تدریج از آن جدا گردیدند و استقلال یافتند و با تأثیر عوامل طبیعی، جغرافیایی، مذهب، زبان، شیوه? زندگی، عادات و ... با یكدیگر اختلاف پیدا كردند.
كارل اشتومف استاد فلسفه دانشگاه برلین تاریخ شروع موسیقى را از زمانى مى‌‌داند كه مردم براى ارتباط با هم متوسل به اصوات شدند.
با وسعت دایره? تمدن، رقص و شعر و آواز نیز دستخوش تغییر و تحول شد و تحت شرایط و قوانین درآمد و به‌تدریج از سادگى و روحانیت آن كاسته شد. آنها از یكدیگر تفكیك شدند و تابع قوانین و شرایط شده و هر یك تبدیل به رشته و فنى جداگانه گشتند. از نظر علمی، یونان پایه و اساس موسیقى غربى و ایران اساس موسیقى شرقى را بنا نهاد.
بهرحال هنوز تاریخ دقیق پیدایش موسیقى به‌طور یقین و قطعى معلوم نیست. با تمام فرضیات و تئورى‌هاى موجود در این مورد، دقیقاً مشخص نیست كه كدامیك داراى قطعیت مى‌باشند. 

طراحی وب سایتفروشگاه اینترنتیطراحی فروشگاه اینترنتیسیستم مدیریت تعمیر و نگهداریسامانه تعمیر و نگهداری PM سامانه جمع آوری شناسنامه کامپیوتر سیستم جمع آوری شناسنامه کامپیوتر سیستم مدیریت کلان IT طراحی وب سایت آزانس املاک وب سایت مشاورین املاک طراحی پورتال سازمانی سامانه تجمیع پاساژ آنلاین پاساژ مجازی



جدیدترین اخبار

نام : *

پیغام : *

 
سیستم تعمیر و نگهداری بهبود - PM