منبع :
  برای تشخیص هر چه زودتر سرطان، گروه‌های تحقیقاتی، روش‌های پیشرفته‌ای را برای تشخیص پروتئین‌های مرتبط با سرطان در خون و سایر نمونه‌های بیولوژیكی كشف و به‌كار گرفته‌اند.

به گزارش روز چهارشنبه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسكانیوز" این تلاش‌ها پایه‌ای برای تحقیقات جدید است كه نشان می‌دهند به‌طرزی باورنكردی نانولوله‌های كربنی می‌توانند نوعی از برچسب‌های حساس به نور را برای استفاده در انواع مختلفی از سیستم‌های اندازه‌گیری فراهم آورند.
گزارش این تحقیقات در مجله Nature Biotechnology به چاپ رسیده است. این مقاله در مورد نوع جدیدی از پوشش‌دهی اختصاصی برای اتصال انواع مختلف عوامل نشاندار به سطح نانولوله‌های كربنی تك‌لایه‌ای است. این پوشش در واقع نوعی از پلیمرهای زیستی (اتیلن گلیكولPEG ) است كه محققان با كمك آن می‌توانند به‌سادگی آنتی‌بادی‌ها را به نانولوله‌های كربنی متصل نمایند.
این آنتی‌بادی‌ها در تشخیص اختصاصی پروتئین‌های موجود روی میكرو تراشه‌ استاندارد، از پروتئین طراحی شده‌برخوردارند. نانولوله‌های كربنی می‌توانند مانند "برچسب‌های نوری رامان" عمل نمایند؛ به این مفهوم كه با تابش نور، از طریق دتكتورها قابل شناسایی باشند.
آزمایش‌های مختلف از كاهش محدودیت‌ها در این روش تشخیص پروتئین (كه از نانولوله‌ی پروتئینی دارای برچسب‌های آنتی‌بادی و tag فلورسنت استفاده می‌كند) حكایت می‌كند و حساسیت این روش تا هزار بار بیشتر از اندازه‌گیری‌های فلورسانس معمول است.
محققان بر این باورند كه tagهای رامان در دامنه‌ی وسیعی از غلظت‌ها از ده نانومول تا یك فمتومول قابل استفاده‌اند، همچنین به اعتقاد نویسندگان این مقاله، روش پوشش‌دهی آنان منجر به ساخت tagهای رامان خاصی می‌شود. كه قادر به تشخیص اسیدهای نوكلئیك و سایر زیست‌مولكول‌هاست.
به گزارش ایسكانیوز به نقل نانو گروه دوم تحقیقات به سرپرستی Beatrice Knudsen ، روش‌های ریاضی را برای آنالیز طیف‌های خروجی پروب‌های رامان ارائه كردند و این امكان را فراهم می‌كند كه سنجش‌های بسیار پیچیده‌ای با كمك این پروب‌ها انجام شود.
بر خلاف برچسب‌های فلورسنت معمول (كه ابتدا نور را جذب كرده، سپس نور فلورسانس را در باندهای بسیار نازك منعكس می‌نمایند) پروب‌های رامان، طیف‌های بسیار پیچیده‌ای را می‌سازند كه مملو از اطلاعات هستند!
این گروه تحقیقاتی كه نتایج كارهای خود را در journal ACS Nanoمنتشر كرده‌اند، روشی را مربوط به نانو‌پروب‌ها برای مرتب كردن طیف‌های متنوع رامان ابداع كرده‌اند. هر نانوپروب می‌تواند به یك مولكول زیستی متصل شود. این روش برای آنالیز طیف‌سنجی، بسیار ساده بوده و در انواع سیستم‌های پیچیده‌ی اندازه‌گیری قابل استفاده است.