منبع :
جامعه > شهری - یك طرح بلندپروازانه و گرانقیمت بنا دارد نمونهای مجازی از لندن و خیابانهای تجاریاش روی وب ارائه كند
یكی از بزرگترین فروشگاههای لندن (وستاند)، نمونهای مجازی روی وب راه انداخته تا تجربهای متفاوت در اختیار كاربرانش قرار دهد. به این ترتیب دستیابی به دنیاهای خیالی سیمسیتی (Sim City)، سكند لایف(Second Life) و سایر شهرهای كاملا دیجیتالی، امكانپذیرتر به نظر میرسد.
شاید این برنامه شبیهسازی بدیع از تجربهرفتن به خرید در مركز لندن، شكل معاملات فروشندگان بریتانیایی را تغییر دهد.
فروش آنلاین در نوامبر امسال 16درصد بیش از سال گذشته بود. با رشد بیش از انتظار جمعیت كسانی كه اینترنتی خرید میكنند، طراحان این فروشگاه اینترنتی، فروشگاه منحصربهفردی را ساختهاند كه در آن خریداران قادر خواهند بود در نمونه مجازی خیابانهای لندن پرسه بزنند، مسیرشان را به سمت فروشگاههای معروفی كه عیناً شبیهسازی شدهاند، كلیك كنند و به اجناسی كه روی قفسههای مجازی چیده شدهاند نگاهی بیاندازند.
هدف از این طرح، تلفیق سرعت و كارایی خرید ایتنرنتی با حس سیاحت و اكتشاف گشتوگذار واقعی در مركز خرید شهر است. با تبدیل تجربه خرید در لندن به یك تجربه دقیق آنلاین با گرافیك فوقالعاده و انیمیشنهای هوشمند، بیش از 600 بازرگان وستاند میتوانند اجناس بیشتری را به صورت آنلاین بفروشند و خریداران بیشتری را از مناطق دور برای چشیدن طعم خرید واقعی از طریق نمایشگر رایانهشان جذب كنند.
این طرح، 8 میلیون پوند (چیزی نزدیك به 14میلیارد تومان) هزینه بر میدارد. هفته گذشته، طراح این پروژه گفت: این اولین باری است كه كسی سعی كرده یك شهر را درست همان طور كه در واقعیت هست بازسازی كند.
نمونهبرداری لیزری از لندن
شركت روستلی از ابزار اندازهگیری لیزری نصبشده روی سقف ونها برای ترسیم تصویری سه بعدی از خیابانهای موجود در طرح استفاده كرده است. این شركت با بهكارگیری نوعی شبیهسازی كه توسط طراحان جلوههای ویژه هالیوود استفاده می شود، یك الگوی سهبعدی كامپیوتری بسیار واقعی ساخته كه با نام «تقریبا لندن»(Near London) شناخته شده است. قرار است این پروژه تجارت آنلاین تا اكتبر 2009 (مهرماه سال آینده) راهاندازی شود.
این مدل به كاربران نرمافزار «تقریبا لندن» كه با موشوارهشان گردش میكنند، اجازه میدهد مسیرشان را به سمت خیابانهای بدون ترافیك كلیك كنند و وارد هر فروشگاهی شوند كه انتخاب میكنند.
خوبی این محیط مجازی در آن است كه در آن جا هیچ فقیر، جیببر یا خطخطیای روی دیوار، منظرههای بكر آنلاین را برای كاربر خراب نمیكند. تنها شاید گاهی عبور اتوبوسهای لندن، جریان نرم پیادهروها را به هم بزند!
همچنین طراحان پروژه قصد دارند بر اساس دادههای هواشناسی بهروز مت افیس(Met Office )، آب و هوا را تغییر دهند - یعنی اگر در خیابان آكسفورد باران میبارد، باران به طورت آنلاین شبیهسازی خواهد شد.
خریداران مجازی میتوانند با دوستانشان نیز از طریق شبكههای اجتماعی نظیر فیسبوك و مایاسپیس تماس داشته باشند، ترتیب یك خرید مشترك را بدهند و با استفاده از پیامهای فوری، در مورد آنچه برای خرید انتخاب كردهاند، صحبت و همفكری كنند.
اجاره در شهر مجازی لندن: ماهی 40 یورو
هر فروشندهای كه در زندگی واقعی در خیابانی از پروژه فروشگاهی داشته باشد، میتواند درهای مجازی خود به روی عابران بگشاید. این كار، ماهی 40 یورو برای آنها خرج بر میدارد. آنها میتوانند از این درها به عنوان دروازهای به وبسایت خودشان استفاده كنند یا از طراحان «تقریبا لندن» برای شبیهسازی درون فروشگاهشان مانند سایر بخشهای پروژه كمك بگیرند.
جیس تیرل (Jace Tyrrell)، مدیر بازرگانی شركت «وستاند جدید» كه درگیر این پروژه است، میگوید: بیشتر مردم، دنیاهای واقعی مجازی مانند سكند لایف را بیهوده میدانند، اما این پروژه كاملاً متفاوت است.
این شركت یك مجموعه بازرگانی است كه با این شعار به میدان آمده است: اگر نمیتوانید خریداران را به خیابان آكسفورد ببرید، پس باید خیابان آكسفورد را نزد خریداران ببرید!
در بین فروشندگانی كه برای یك زندگی مجازی موازی در «تقریبا لندن» اظهار تمایل كردهاند، ماركهای معروفی مثل دی.كی.ان.وای(DKNY) و آرمانی اكسچنج(Armani Exchange) به چشم میخورند.
نگرانی برای خالیشدن خیابانهای واقعی
طراحان پروژه امیدوارند كه موزهها، تئاترها و سینماهای محلی هم بلیطهای خود را در این سایت اینترنتی به فروش برسانند.البته این خطر وجود دارد كه خریداران، لندن آنلاین را بسیار تمیزتر و جذابتر از واقعیت این شهر بزرگ ببینند و دیگر برای خرید به خیابان آكسفورد نروند و به این ترتیب، مشهورترین خیابان بریتانیا را از تجارت خالی كنند.
سر فیلیپ گرین(Sir Philip Green) ، تاجر میلیاردری كه امپراتوریاش شامل فروشگاههای بزرگ تاپشاپ(Topshop) و بی.اچ.اس(Bhs) میشود، میگوید: این كار میتواند برای خارجیها جالب و مفید باشد اما در جایی كه ما هزاران نفر را به كار گرفتهایم و در حالی كه من كلی اجاره پرداخت میكنم، به نظر نمیرسد كه این طرح افراد بیشتری را به فروشگاههای من بكشاند.
به هر حال این تردید وجود دارد كه یك لندن مجازی هر چند محبوب، بتواند جای تجربه خرید سنتی را بگیرد.
یكی از فروشندههای لندنی میگوید: مردم همیشه دوست دارند چیزی كه میخرند را در دستشان لمس كنند یا اگر لباس باشد، پرو كنند. با این حال وی تصدیق می كند كه خرید آنلاین فواید خودش را دارد؛ خصوصاً در این بحران اقتصادی كه هزینه پاركینگ و هزینه تراكم را از دوش مشتریان بر میدارد و دیگر زمینهای برای ناراحتی پیش نمیآید.
تایمز، دسامبر 2008 - ترجمه: بهنوش خرمروز
طراحی وب سایتفروشگاه اینترنتیطراحی فروشگاه اینترنتیسیستم مدیریت تعمیر و نگهداریسامانه تعمیر و نگهداری PM سامانه جمع آوری شناسنامه کامپیوتر سیستم جمع آوری شناسنامه کامپیوتر سیستم مدیریت کلان IT طراحی وب سایت آزانس املاک وب سایت مشاورین املاک طراحی پورتال سازمانی سامانه تجمیع پاساژ آنلاین پاساژ مجازی