اخبار
منبع :

متخصصان دریافته اند نوجوانان و جوانانی كه ساعت ها از اینترنت و موتورهای جست وجو استفاده می كنند، ساختار ذهنی شان به نحو نگران كننده ای تغییر می كند.

به گزارش فارس، این روند مدتی است كه موجب نگرانی والدین شده، اما این بار متخصصان مغز هستند كه در این زمینه هشدار می دهند. در مورد مضرات بازی های ویدئویی كه به شدت مورد توجه نسل جوان در نقاط مختلف جهان است، بارها و بارها خبرهایی منتشر شده، اما این بار هشدارها از این سطح فراتر رفته است و برخی دانشمندان بر این باورند كه كه جهان سایبر نحوه خواندن، نوشتن، آموختن و تعامل ما با یكدیگر را به شیوه ای بنیادین دگرگون می كند. متخصصان دانشگاه UCLA معتقدند كه مواجهه روزمره با فناوری های دیجیتال مانند اینترنت، گوشی های هوشمند، كنسول های بازی و ... نحوه كاركرد مغز را متحول می كند.

به اعتقاد این متخصصان،زمانی كه مغز زمان زیادی را صرف امور مربوط به فناوری می كند و كمتر با دیگر انسان ها در تعامل است، از انجام مهارت های اساسی اجتماعی مانند درك معنای حالات چهره انسان های مختلف ناتوان خواهد بود. به بیان دیگر فردی كه ساعت ها روبروی رایانه می نشیند، در زمان مكالمه رودررو با یك فرد نمی تواند از طریق حالت های متنوع چهره فرد به آن چه كه در ذهن وی جریان دارد، پی ببرد. این در حالی است كه افراد مسن تر در این زمینه توانایی بهتری دارند.

آن دسته از مدارهای مغزی انسان ها كه مربوط به تعاملات چهره به چهره بشری هستند به علت تداوم این وضعیت ممكن است تضعیف شوند و نتیجه نهایی این امر، كاهش ادراك و آگاهی اجتماعی، ناتوانی در تفسیر و درك پیام های غیرشفاهی، منزوی شدن و بی علاقگی به آموزش های سنتی در جوانان و نوجوانان خواهد بود. این محققان هشدار می دهند كه ادامه این شرایط پیامدهای خطرناك و گسترده اجتماعی و فرهنگی به دنبال خواهد داشت. این متخصصان می گویند: افرادی كه در دهه 20زندگی و كمتر از آن به سر می برند مانند یك محصول دیجیتال سیم كشی شده اند و باید به این افراد كمك كنیم تا مهارت های اجتماعی خود را ارتقا ببخشند و با دیگر شهروندان و اشخاص مسن تر از خود رابطه بهتری برقرار كنند.

برخی بررسی ها نشان می دهد كه میلیون ها نوجوان و جوان در اقصی نقاط جهان بین 6تا 12ساعت در روز را در برابر رایانه، تلفن همراه و كنسول بازی شان سپری می كنند و ارتباطات اجتماعی آن ها با دیگر مردم و حتی والدین و نزدیك ترین دوستانشان به حداقل رسیده است.

ماریان ولف استاد دانشگاه تافتز در ایالات متحده معتقد است: زمانی كه یك كودك كم كم خواندن را می آموزد، مغز به وی كمك می كند تا به تدریج تحلیل و مقایسه متون و نوشته های پیچیده تر را نیز یاد بگیرد. مهم ترین راه پیشرفت كودك در زمینه خواندن متون، "مطالعه عمیق "است، به بیان دیگر كودك در صورتی در زمینه خواندن پیشرفت می كند كه متون موجود را به طور عمیق و با حوصله مطالعه كند.

اما اینترنت نحوه مطالعه ما را نیز دگرگون كرده است. كاربران وب متون مختلف را در عرض چند ثانیه و به طور سطحی وسرسری قرائت می كنند، زیرا جهان امروز جهان سرعت است و انبوهی از اطلاعات در هر لحظه در حال تولید است. همین مسئله فرصت مطالعه دقیق و عمیق را از افراد سلب و آن ها را به افرادی سطحی مبدل می كند كه دانش اندكی در مورد هر موضوع دارند.

در نتیجه اگر كودكان كم سن و سال بخواهند اولین تجربه های خواندن متون را روی وب داشته باشند، به علت سرسری خواندن ،مغز آن ها تنها از طریق مدارهای واكنش سریع خود، واكنش نشان خواهد داد و الگوهای عادی ذهنی كه منجر به افزایش توان درك و تحلیل افراد از متون می شود بدون استفاده می ماند و در نتیجه جوانان و نوجوانان امروزی در آینده توان تحلیل و درك مسائل پیچیده و علوم مختلف را نخواهند داشت.


طراحی وب سایتفروشگاه اینترنتیطراحی فروشگاه اینترنتیسیستم مدیریت تعمیر و نگهداریسامانه تعمیر و نگهداری PM سامانه جمع آوری شناسنامه کامپیوتر سیستم جمع آوری شناسنامه کامپیوتر سیستم مدیریت کلان IT طراحی وب سایت آزانس املاک وب سایت مشاورین املاک طراحی پورتال سازمانی سامانه تجمیع پاساژ آنلاین پاساژ مجازی



جدیدترین اخبار

نام : *

پیغام : *

 
سیستم تعمیر و نگهداری بهبود - PM