منبع :
مارك هندرسون/ ترجمه كاوه فیض‌اللهی:استفان کاور، دستیار موزه جانورشناسی مقایسه‌ای دانشگاه هاروارد، تصویری را به یاد می‌آورد که کریستین ریبلینگ روی صفحه مانیتور داشت نشان‌اش می‌داد. تصویر مورچه‌ای عجیب و غریب بود که او پیش از آن هرگز ندیده بود: رنگ‌پریده و بدون چشم با آرواره‌ای بلند و باریک و موچین‌مانند. کاور تا طرف دیگر سالن رفت و سرش را داخل دفتر ادوارد ویلسون برد که بزرگ‌ترین مورچه‌شناس جهان است. او به ویلسون گفت «اینجا مورچه واقعا جالبی هست که شما حتما باید آن را ببینید.» دکتر ویلسون آمد نگاهی به عکس انداخت و گفت «عجب، این مورچه به احتمال زیاد باید از مریخ آمده باشد، خیلی متفاوت است.» Martialis ابتدایی‌ترین مورچه زنده جهان است و DNA آن طی بیش از 100 میلیون سالی که مورچه‌ها به وجود آمده‌اند کمترین تغییر را داشته است. از آنجا که مورچه‌ها در اصل وسپ‌های بی‌پرواز هستند، دانشمندان انتظار داشتند که یک مورچه ابتدایی باید شبیه وسپ‌ها باشد: روی زمین زندگی کند و چشم داشته باشد. سنگواره‌های به جا مانده از مورچه‌های باستانی که مدت‌ها پیش منقرض شده‌اند، ویژگی‌هایی وسپ‌مانند دارند. Martialis ندارد. کور و زیرزمینی است. این مورچه نیای مستقیم تمام مورچه‌های کنونی نیست بلکه یک شاخه به اصطلاح خواهری از درخت خانوادگی مورچه‌هاست که در اوایل تاریخ تکامل مورچه‌ها واگرایید و برای زندگی در زیرزمین سازش یافت. در این کنج بوم‌شناختی فشار چندانی روی این مورچه نبود و احتمالا به خاطر همین تغییر چندانی نکرده است.
New York Times، Sep.18، 2008

یک گونه حشره جدید که به خاطر ویژگی‌های ظاهری بی‌همتایش به «مورچه‌ای از مریخ» مشهور شده، در جنگل‌های بارانی آمازون کشف شده است. مورچه Martialis heureka، یک شکارچی کور است که در خاک زندگی‌ می‌کند و طول بدن‌اش بین 2 تا 3 میلی‌متر است. شناسایی شده که به شاخه کاملا جدیدی تعلق دارد که ماهیتا فوق‌العاده نزدیک به نخستین مورچه‌هایی است که تکامل یافتند. این مورچه به قدری بی‌شباهت به هر مورچه دیگری است که نام لاتین آن به معنای «مورچه کشف‌شده از مریخ» است. این نام برگرفته از اظهارنظر زیست‌شناس مشهور ادوارد ویلسون است که به شوخی به تیم اکتشافی گفته بود این مورچه چنان عجیب به نظر می‌رسد که باید از مریخ آمده باشد. عنوان گونه‌ای heureka به معنای «یافتم» (برگرفته از ماجرای معروف ارشمیدس- م) از آنجا می‌آید که پنج سال پس از آنکه نمونه‌های نخستین گم شده بودند یک تک نمونه از آن کشف شد.
این مورچه برای زندگی در خاک، زیر خاک‌برگ کف جنگل بارانی آمازون، به خوبی سازش یافته است. چشم ندارد، رنگ‌پریده است و آرواره‌های بزرگی دارد که به اعتقاد دانشمندان با آنها طعمه‌اش را می‌گیرد. M.heureka به هیچ کدام از 20 زیرخانواده مورچه‌ها که پیش از این شناخته شده‌اند تعلق ندارد. کریستین ریبلینگ (C.Rabeling) از دانشگاه تگزاس که سرپرستی تیم اکتشاف را برعهده داشت، می‌گوید «این کشف حاکی از وفور گونه‌‌هایی با اهمیت تکاملی زیاد است که هنوز در خاک‌های جنگل‌های بارانی باقی‌مانده پنهان شده‌اند.» آقای ریبلینگ یک نمونه از «مورچه مریخی» را در سال 2003 در مانائوس برزیل در زمینی متعلق به یک پژوهشگاه کشاورزی دولتی، جمع کرده بود. همکارش مانفرد ورهاگ (M.Verhaagh) از موزه دولتی تاریخ طبیعی در کارلسروهه آلمان پیش از آن دو نمونه مشکوک دیگر پیدا کرده بود اما آنها هم گم شده بودند.

تحلیل ریخت‌شناسی و DNA این حشره تایید کرده‌اند که نه‌تنها یک گونه و جنس جدید، بلکه یک زیرخانواده جدید از مورچه‌هاست. از این گذشته جزء ابتدایی‌ترین زیرخانواده‌های شناخته‌شده است: رمز ژنتیکی آن نشان می‌دهد که ازجمله نخستین زیرخانواده‌هایی بود که اندکی پس از تکامل یافتن مورچه‌ها از وسپ‌ها در بیش از 120 میلیون سال پیش، از دودمان اصلی جدا شد. ریبلینگ که دانشجوی تحصیلات تکمیلی است می‌گوید «این کشف در تایید این ایده است که در آغاز تکامل مورچه‌ها، مورچه‌های شکارچی کور زیرزمینی پدید آمدند. طبق داده‌های ما و شواهد سنگواره‌ای، ما این طور فرض می‌کنیم که نیای این مورچه تا حدی وسپ‌مانند و شاید شبیه به جنس سنگواره Sphecomyrma که در کهربایی مربوط به دوره کرتاسه یافته شد، بود که عموما آن را به عنوان حلقه تکاملی گمشده میان وسپ‌ها و مورچه‌ها می‌شناسند.»
او گفت این احتمال وجود دارد که در این گونه جدید مورچه متناسب با زیستگاه زیرزمینی‌اش و در طول زمان سازش‌هایی نظیر نداشتن چشم و رنگ‌پریدگی تکامل یافته اما ویژگی‌های بدنی دیگر نیاکان‌اش را حفظ کرده باشد. او می‌گوید «این گونه مورچه جدید در خاک‌های استوایی پنهان می‌شود که از محیط پایداری برخوردار است و رقابت چندانی با مورچه‌های دیگر ندارد. درواقع در یک خُرداقلیم نسبتا پایدار زندگی می‌کند. این مورچه ممکن است نماینده یک گونه بقایایی باشد که بعضی ویژگی‌های ریختی نیاکانی را حفظ کرده است.» نتایج این کشف به تفصیل در شماره اخیر ژورنال آکادمی ملی علوم ایالات متحده چاپ شده است.
The Times، Sep.16، 2008